Gå til innhold

18 måneder gammel defekt laptop - kjøpt hos Elkjøp


Anbefalte innlegg

BadCat skrev (8 minutter siden):

Nei, det er blodig alvor. Jeg har bedre ting å bruke tiden min på eller å krangle med kundebehandlere og inkompetente teknikere. Spesielt siden jeg driver med elektronikk og datasystemer både i forretning og privat. Jeg kan ikke tenke meg noe mer provoserende enn å få defekt maskinvare i retur med feilaktig påstand om at "våre teknikere har testet maskinvaren til å virke".

Det har vært flere tråder opp gjennom tiden hvor butikken har stått på sitt selv om folk har sendt inn videobevis for feilen,

Som jeg sier så hører vi jo så godt som bare fra de som har problemer med en reklamasjonssak. I forhold til hvor mange ting som faktisk repareres hver dag, så er det tross alt en ganske liten andel. Tenk på hvor mange som ikke har problemer. Ut fra der hvor jeg jobber (ikke Elkjøp eller direkte konkurrent, men fortsatt elektronikk), så vil jeg anslå at 80-90% av det som sendes inn som en reklamasjonssak, repareres kostnadsfritt uten spørsmål. Av de gjenstående 10-20%, så godtar ca. 3/4 avslått reklamasjon uten å mukke (så de vet kanskje mer om produktets historikk enn de vil si).

Og selv om du åpenbart har råd til å kaste ting som kan repareres uten kostnad og kjøpe nytt, så har ikke alle det. "Sleng det og kjøp nytt" er derfor et dårlig tips, og negativt for både miljø og lommeboka.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et bra tips for folk med anstendighet. for de som ikke har det vil jeg anbefale å få det.
 

Quote

Anstendig betyr 'passelig; sømmelig; ordentlig; skikkelig'. Man kan oppføre seg anstendig og se anstendig ut. Man kan gi noen anstendig betaling/lønn for et arbeid. Det motsatte er uanstendig.


Klagegangen hos både Komplett, Elkjøp og Dustinhome er så vanskelig for tiden at det frarådes. Mindre selskaper som trenger de kundene de har gir ofte upåklagelig service.

Diverse svar som har kommet inn i 2021 og så langt i år er så absurde at man må spørre seg selv om det er virkelighet eller om det er ei scene i en dystopisk TV-serie.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Nukleosid said:

Man hører mye på forum og sosiale medier at "<butikk> er så vanskelige på reklamasjonssaker, de prøver alt for å vri seg unna". Men av de som er misfornøyd, så skriver 50-75% om det på nett, mens av de som er fornøyd, så skriver kanskje maks 5% om det. Det gir da et skjevt bilde å stole på dette, spesielt når man snakker om så store firma som Elkjøp.

Så med tanke på hvor mange som reklamerer på et produkt på for eksempel Elkjøp, og hvor "få" det er som klager i forhold, så går det bra i de aller, aller fleste tilfeller. Det er heller ikke butikken som tar avgjørelsen, men et sentralt verksted som gjerne tar alt av saker fra samme importør/produsent, så du hadde fått samme svar uansett hvor tingen hadde vært kjøpt og levert inn. Og til slutt, det er ikke butikken som må betale for reparasjonen om det er en reklamasjonssak. Derimot fører det til kostnader, og en misfornøyd kunde, om noe ikke går på reklamasjon

Så for butikkens del, er det både raskere, rimeligere og smidigere om saken går som en reklamasjonsak. En butikk har med andre ord ingen interesse av å hevde at noe ikke er en reklamasjonssak.

 

Men hva med verkstedet, sier du kanskje? Vel, hvis de reparerer noe på reklamasjon, så får de betalt av importør/produsent. Hvis de derimot hevder at noe er brukerfeil/skade, så må de bruke mye tid og kostnader på forundersøkelse, administrative oppgaver og frakt. Hvis kunde da sier nei til reparasjon, så får de i beste fall betalt noen hundrelapper i forundersøkelsesgebyr som ikke tilsvarer kostander og tidsbruk de allerede har brukt. Så også for verkstedene er det i deres interesse i å hevde reklamasjon, i hvert så lenge det er nettopp det.

Jeg er fult klar over saksgangen i dette og kjenner hele kjeden da jeg selv har jobbet med dette for noen år siden. Likevel har jeg 30 års erfaring med at man kan bli behandlet forskjellig fra butikk til butikk og fra sak til sak selv om innholdet og omstendigheter er de samme. En vare har sluttet å fungere innenfor reklamasjonstid, uten at man har påført den skade eller urimelig slitasje/bruk.

Vi har opplevd flere saker på elektronikk hvor leverandør har gjort seg vanskelig hvor så verksted og butikk har sett seg nødt til å gjøre seg vanskelig ovenfor kunden igjen, på saker man nok kunne vunnet om man tok seg tiden til å dra det videre. I en sak med en mobiltelefon hvor vi hadde tatt bilde av fuktindikator før vi sendte inn mobilen via Spaceworld ble det på merkelig vis påvist utslag på samme fuktindikator. Vi ble møtt med en regning på 600,- for å få telefonen tilbake uten reparasjon hvor vi viste bildet med tidsstempel og at vi ønsket å motstride påstanden om at vi skal ha utløst fuktindikatoren. Det ble en lengre diskusjon med flere ledere i butikken før vi forlot stedet med telefonen uten å betale regningen. Jeg har også vært nødt til å assistere min mor på reklamasjon på hvitvarer ovenfor både Expert og Elkjøp. Så jeg tar aldri noe for gitt.

Quote

Av de tingene jeg har levert inn som reklamasjon, så har jeg aldri blitt nektet at det går som en reklamasjon. Men så har jeg heller ikke levert inn ting der jeg vet at det er min egen feil at tingen ikke lenger virker.

Virkeligheten er ikke alltid så enkel dessverre. Men det er flott at du aldri har følt deg urettmessig behandlet i slike saker :)

Årsaken til spørsmålet er hvordan man opplever praksisen i dag siden jeg stort sett har vært spart for dette siste årene eller ikke tatt meg bryet med det. Den siste saken var en sak for 5 år siden med nettopp Elkjøp (Furuset) på en 3 år gammel Acer laptop som min datter hadde, da ble den stående i butikken.

Det hører med til historien at man også opplever det motsatte. Et par øretelefoner kjøpt hos Elkjøp for noen år siden hvor produsent hadde en batch med dårlig plast slik at de sprakk i festet mellom hodebøylen og klokken etter noen måneders bruk, da fikk vi erstattet det uten spørsmål ved oppmøtet i butikken. Og nei, de ble ikke "mistet gjentatte ganger i gulvet" som Beyerdynamics prøvde seg med ovenfor butikk for 15 år siden på DT660 som hadde samme kvalitetsproblem på plastbøyler.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
7 hours ago, rulleguru said:

Verkstedene tjener mer penger når det går igjennom på reklamasjon, hvis det ikke gjør det får de bare betalt det gebyret for å returnere en feilfri laptop. Det de lever av er å få penger fra produsenten når en reklamasjon blir godkjent. 

Det er når man må krangle med butikken angående heving av kjøp der er ikke får dekket av produsent det fort kan bli krangling siden dette er et potensielt tap for butikken.

Det kan selvfølgelig også oppstå tilfeller der verkstedet ikke klarer å påvise feil det kan oppstå slike krangler med butikk, men verkstedet har alt å vinne på å påvise feilen.

Helt enig her. Der jeg har opplevd problemer med saksgang med den slags type forbrukselektronikk, etter varen er sendt til verksted, er når produsent/leverandør ikke godkjenner saken ovenfor verkstedet. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En laptop ble klaget på hos Elkjøp og fikk til svar etter et års bruk at det var "slitasje på batteriet" fordi det ble klaget på batterikapasitet som aldri har vært over 70 min når det ble spilt film. Det skal holde 6 timer etter spesifikasjonen før kjøp. "Slitasjen" ble påstått å være normal, selv om det har vært slik hele tida. Flere andre har også klaget på denne modellen og batteriet. Verkstedet fastholder at det er "slitasje" som ikke går på garanti. Batteriet var altså levert utslitt? Neppe. Saken går.

Aspire 3 A315 - 23 - R7AD

Svarene fra Elkjøp og verksted er ganske burleske (bombastiske) og skal trolig lure alle som ikke har greie på sånt. Sette dem i avmakt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Xbox 360 med den berømte RRD, Rød ring død fritt oversatt.

Dette er jo en no-brainer som burde tatt maks 3 dager, Elkjøp brukte 6mnd på mystisk vis å miste min Xbox. Men jeg fikk ny etter 6måneder.

Når en klassisk RRD på Xbox 360 tar 6måneder så tør jeg ikke tenke på hva tid andre ting tar...

Elkjøp har nesten monopol da, er vel en eier altsammen. Beste garanti har Hifi klubben, feks om du skal ha tv dessuten tar de ikke inn dårlige produkter av merkevarer.

På elkjøp tar de inn søppel feks Samsung og HP, Toshiba etc som de forsøker å selger dyrt, så ikke gå dit å spør om råd... Du KAN derimot handle på elkjip om du har peiling, og vet hva du skal ha feks av tv og data... Og du er klar over deres ekstremt dårlige garanti.

Komplett.no ville jeg brukt i Norge på data.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten oppdatering på saken. Jeg prøvde nå først å kjøre saken via Lenovo Support.

Det tok 1.5 uke før jeg fikk svar etter å ha registrert laptopen i Lenovo systemet og opprettet ticket. Jeg la inn all info om hva jeg har prøvd til nå men fikk likevel standard svaret.

"- Reset to default settings in bios"
"- If that does not work download win10 to USB and reinstall".

Det svaret kom halvanne uke etter saken ble registrert og samme sekund som svaret ble lagt inn ble saken også stengt. Jeg forsøker nå å reinstallere via USB og tester først Win10 og deretter Win11. Har liten tro på at det fungerer men verdt et forsøk. Slettet alle partisjoner under installasjon nå.

Opprettet supportsaken hos Lenovo 22. mars.


 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Svein M said:

Det er vel kanskje 2 års garanti også på denne? Uansett så må Elkjøp fikes problemet innenfor 5 års reklamasjonsrett. Jeg ville bare levert den inn til de.

Ja. Jeg gjør et siste forsøk med Lenovo Support så leverer jeg den inn hos Elkjøp. Den har 5 måneder garanti igjen.

Lenke til kommentar

Jepp, men det er ikke alltid det blir mindre knot ved å lever den til en stor kjede eller butikk :) Det var verdt et forsøk siden jeg uansett hadde sittet uten laptop en stund. Det står i avtalen at denne vil sendes til sverige for service, det vet jeg gjennom jobb at kan ta lang, lang tid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 3.4.2022 den 12.45):

Jepp, men det er ikke alltid det blir mindre knot ved å lever den til en stor kjede eller butikk :) Det var verdt et forsøk siden jeg uansett hadde sittet uten laptop en stund. De står i avtalen at denne vil sendes til sverige for service, det vet jeg gjennom jobb at kan ta lang, lang tid.

Den Garantien der er for folk i utlandet feks Europa og eventuelt USA der de har dårligere statlig pålagte garantier og reklamasjonrett. Der yter produsent en ekstra garanti utover den månedsgarantien de for eksempel er pålagt i mange stater i USA....

I Norge så har vi Eu og nordens beste Reklamasjonslover og det er ofte innlurt i prisen eller andre varer også, feks de overdyre rævva kablene Elkjøp selger for hundrevis av kroner, så benytt denne Reklamasjonsretten..

Ikke samme sak og ikke like dyrt, men mine hodetelefoner kjøpt her i Sverige røk, og de var det bare 1 år garanti, reklamasjon for.

Men da skal jeg spørre produsenten om rabatt, eventuelt kjøpe noe annet fra Sennheiser.. Litt kult med noe nytt da, når det gamle ryker.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

  

On 4/5/2022 at 12:03 AM, Gouldfan said:

Den Garantien der er for folk i utlandet feks Europa og eventuelt USA der de har dårligere statlig pålagte garantier og reklamasjonrett. Der yter produsent en ekstra garanti utover den månedsgarantien de for eksempel er pålagt i mange stater i USA....

I Norge så har vi Eu og nordens beste Reklamasjonslover og det er ofte innlurt i prisen eller andre varer også, feks de overdyre rævva kablene Elkjøp selger for hundrevis av kroner, så benytt denne Reklamasjonsretten..

Garantiordningen gjelder som regel for bedriftsmarkedet ja. Som privatperson (så lenge man har kjøpt som privatperson) har man opptil 5 års reklamasjonsrett i Norge :)

Lykke til med hodetelefonene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig sendt inn laptopen til reparasjon via Elkjøp i dag. Det som for meg var litt interessant var at hun som tok den i mot ikke ville ha med futeralet. PCen er komplett ripefri på alle overflater nettopp fordi jeg er forsiktig og at den skal sendes med kun en strikk for å holde på plass en lapp er jeg ikke udelt positiv til. 

Jeg tok heldigvis masse bilder før jeg dro til elkjøp i dag, fra alle vinkler. Og er det merker eller riper i metallchassiet når jeg får den tilbake så må jeg vurder hva jeg gjør. (fordi kosmetiske merker ofte sees på som at man ikke tar godt vare på enheten, ved evt. senere reklamasjon om ikke problemet er borte).

Jeg hadde også skrevet og printet ut en utfyllende liste med problembeskrivelse og hva jeg har forsøkt selv samt hva jeg har gjort i samarbeid med Lenovo Support. Hun leste gjennom hele listen ville ikke ta den med og spurte meg heller på nytt når hun registrerte den. Da får jeg håpe jeg ikke får den tilbake med påstander som allerede er testet. Jeg stusset litt på at hun spurte om "hva er passordet på den" når det stod at den er forsøkt reinstallert uten at det lykkes. Jeg slo den på for å vise henne "inget passord, den forsøker å installere". Ant. fordi hun bare fulgte punktene i registreringen.

Men ellers satser jeg på at alt går smertefritt.

EDIT:
Vasket også godt over den før jeg tok bildene. Blir alltid noen små flekker med tiden. Tok meg i å verdsette hvor flott chassi den egentlig har og ønsker derfor ingen riper i det.

EDIT2:
Nå får jeg bare håpe jeg får den tilbake før jeg skal reise bort på 1 måned tidlig sommerferie i utlandet hvor jeg er avhengig av å ha med meg en laptop. Det stod advarsel om "komponentmangel og vesentlig lengre servicetider" ved skranken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Det som for meg var litt interessant var at hun som tok den i mot ikke ville ha med futeralet.

Det er nok samme grunnen til at vi ikke sender med noe ekstrautstyr der jeg jobber heller, når vi sender noe inn til service. Det blir ofte borte på verkstedet, og da er det vi som må erstatte det. Og hvis kundene påstår at de sendte med ditt og datt, så kan vi svare at vi aldri sender med ekstrautstyr som er irrelevant for saken (ekstrautstyr som kan ha en innvirkning og som sendes med noteres selvsagt når vi registrerer servicen).

Men hvis de gjør som oss, så pakkes alle enheter godt inn i bobleplast hver for seg, så det skal i utgangspunktet ikke bli noen riper eller skrammer i postgangen.

Hvis det må byttes noen deler, så må du nok påregne lenger servicetid på grunn av tingenes tilstand. Det er imidlertid ikke noe du skal lide for, så tar det urimelig lang tid så kan du kreve heving av kjøpet (eventuelt ombytte).

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

@Nukleosid Ah that makes perfect sense. Da er jeg glad hun var påpasselig med å be meg ta med strømforsyning, futeral ol. hjem igjen.

Quote

Hvis det må byttes noen deler, så må du nok påregne lenger servicetid på grunn av tingenes tilstand. Det er imidlertid ikke noe du skal lide for, så tar det urimelig lang tid så kan du kreve heving av kjøpet (eventuelt ombytte).

Hva vil du si er urimelig lang tid? Siden du har erfaring med dette fra bedriftenes ståsted? Jeg vil ikke kreve noe urimelig men er også greit å være riktig informert.

PS.
Noen småriper er forøvrig ingen krise for min del. Jeg er mer opptatt av om det vil kunne brukes mot meg senere, hvis reklamasjon må kjøres.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 timer siden):

@Nukleosid Ah that makes perfect sense. Da er jeg glad hun var påpasselig med å be meg ta med strømforsyning, futeral ol. hjem igjen.

Hva vil du si er urimelig lang tid? Siden du har erfaring med dette fra bedriftenes ståsted? Jeg vil ikke kreve noe urimelig men er også greit å være riktig informert.

PS.
Noen småriper er forøvrig ingen krise for min del. Jeg er mer opptatt av om det vil kunne brukes mot meg senere, hvis reklamasjon må kjøres.

Elektrobransjen selv praktiserer ca 5 uker som rimelig tid fra du reklamerte/sendte inn. Noe lenger om du har blitt tilbudt en rimelig lånegjenstand.

Dvs over 5 uker har du mulighet til å gå direkte til heving eller omlevering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...