Gå til innhold

18 måneder gammel defekt laptop - kjøpt hos Elkjøp


Anbefalte innlegg

3 hours ago, nomore said:

Elektrobransjen selv praktiserer ca 5 uker som rimelig tid fra du reklamerte/sendte inn. Noe lenger om du har blitt tilbudt en rimelig lånegjenstand.

Dvs over 5 uker har du mulighet til å gå direkte til heving eller omlevering.

Takk. 5 uker er innenfor at jeg rekker tidlig sommerferie så lenge jeg ikke må levere den på nytt.
 
Finnes det noen linker man kan vise til om det skulle ta mer enn 5 uker? Kan det være slik at de kan tilby meg en "rimelig lånegjenstand" når det har gått 5 uker hvor dette kravet om heving eller omlevering da ugyldiggjøres eller må tilbudet gis ved levering?

Jeg skal alltids klare å få lånt meg en laptop på jobb som jeg også vet er god nok til bruken jeg ønsker, men vil jo aller helst ha med meg min egen laptop. Lysstyrken i skjermen er det viktigste da jeg kommer til å bruke den ute og det er ikke alle "lånelaptoper" som er så bra der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (2 timer siden):

Takk. 5 uker er innenfor at jeg rekker tidlig sommerferie så lenge jeg ikke må levere den på nytt.
 
Finnes det noen linker man kan vise til om det skulle ta mer enn 5 uker? Kan det være slik at de kan tilby meg en "rimelig lånegjenstand" når det har gått 5 uker hvor dette kravet om heving eller omlevering da ugyldiggjøres eller må tilbudet gis ved levering?

Jeg skal alltids klare å få lånt meg en laptop på jobb som jeg også vet er god nok til bruken jeg ønsker, men vil jo aller helst ha med meg min egen laptop. Lysstyrken i skjermen er det viktigste da jeg kommer til å bruke den ute og det er ikke alle "lånelaptoper" som er så bra der.

Fra gammelt av måtte de det med telefon og tv feks, men vet ikke om de gjør sånt lenger. Midlertidig Erstatningsvare.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (17 timer siden):

Hva vil du si er urimelig lang tid? Siden du har erfaring med dette fra bedriftenes ståsted? Jeg vil ikke kreve noe urimelig men er også greit å være riktig informert.

Som nomore sier så praktiseres ca 5 uker. Forbrukertvistutvalget har tidligere uttalt at 6 uker er for lang tid for en PC.

Din Side

Det er imidlertid ikke noe som sier at du må akseptere lenger tid om du har blitt tilbudt en lånegjenstand.

Du kan kreve lånegjenstand om avhjelpen/reparasjonen er ventet å ta mer enn en uke, og kan kreve heving av kjøp etter en uke om forhandler nekter å tilby deg dette. Merk at du aktivt må be om lånegjenstand, og at du ikke kan forvente en like bra låne-PC som den du leverte inn, bare en som dekker dine behov. Det må heller ikke være en urimelig høy kostnad for selger, men å ha et lite antall PC'er til utlån i slike saker, kan ikke sies å være en urimelig kostnad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Glad og lykkelig fikk jeg beskjed i dag mot slutten av arbeidsdagen (via SMS), at PCen min er ferdig reparert og klar for henting hos Elkjøp. Dette er I god tid før ferie om et par uker så dette var good nooz 

Måtte hjem først og sjekker servicestatus ca. 30min senere på nettsiden før jeg skal dra i butikken.

"Varen din er hentet og sak avsluttet".... wtf? Jeg har ikke hentet noe ennå?

Kontakter support som dobbeltsjekker for meg og de sier det samme "Ja vi ser også at det står at den er hentet så jeg ville dratt i butikken for å høre med dem hva som har skjedd".

Øh? Er dette mulig? Hvordan har noen andre fått hentet min PC uten å ha hverken servicekvittering, servicenummer. telefonnummer eller noe annet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mest sannsynlig er det noen som har tastet feil i systemet. Hadde lignende på Posten en gang. Noen hadde "hentet" pakken min, men da jeg ba om å få se signaturen, så fantes ikke den. Da sjekket de på nytt og fant pakken. (Men om Elkjøp faktisk har rotet vekk PC-en, så må de nok hoste opp en ny til deg.)

Lenke til kommentar

Har fått tilbake maskinen. De har byttet hovedkort, LCD panelet og en kabel til LCD panelet. Samt reinstallert Windows 10 (helt fint).

Virket tilsynelatende helt ok. Men har fått samme frys-feil 5 ganger nå. Skjer 5-15 min etter pålogging til windows. Mens jeg browser, oppdaterer eller gjør andre helt random ting. Alt fryser så man må holde strømknappen inne til den tar strømmen.

Merkelig at de ikke har opplevd dette en eneste gang....

Lurer også på om SSD er loddet fast på hovedkortet eller om de har byttet HK men ikke SSD.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Høres ut som en dårlig kjølepasta-jobb. Eller kanskje viften ikke fungerer? Mange bærbare går det an å ordne kjølepasta og en dårlig festet kontakt på selv, hvis du vil slippe å sende inn maskinen igjen.

Uansett, en feil som verkstedet burde oppdaget før de sendte den i retur. Opplevde dårlig funksjonstest selv når jeg sendte inn en WiiU gamepad (den trådløse touch-skjerm kontrolleren). Det startet med at den ikke kommuniserte med konsollen. Sendte inn, fikk i retur og volum bryteren var ikke satt skikkelig på plass. Sendte inn igjen og fikk den tilbake med ødelagt ladeport. De sendte en helt ny en etter det. Lurer litt på hva slags folk som jobber på slike steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, jeg drar på ferie om 3 uker, blir borte 1 måned og trenger denne på feriereisen. Så dette ble en stor strek i regningen. Usikker på hva slags laptop jeg får tak i for å ha med meg og om Elkjøp kan hjelpe der.

Den har ca. 4 måneder igjen på garantien.

Jeg hører viftene godt men vanskelig å si hvordan de fungerer. Viftene går noe ned når CPU er rundt 55C. Men 98C 5-15min etter pålogging og kun med lett chrome og edge surfing? 😕

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis jeg åpner den selv så mister jeg vel garantien og klagerett?

Testet CinebenchR23 multicore 1 gang senere på kvelden. Den blir liggende på rundt 97-98C med vifte på god hastighet og throttler med ganske dårlig ytelse.

Så litt på youtube i går kveld og med god viftehastighet lå CPU på rundt 67-72c.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Hvis jeg åpner den selv så mister jeg vel garantien og klagerett?

Testet CinebenchR23 multicore 1 gang senere på kvelden. Den blir liggende på rundt 97-98C med vifte på god hastighet og throttler med ganske dårlig ytelse.

Du kan miste garanti om du åpner den. For reklamasjon så mister du ikke reklamasjonsretten, med mindre du gjør noe galt. Men uansett kan verkstedet klage mye / lage kvalm om de oppdager at du har åpnet den.

Typisk dårlig sammensetting mtp kjøling ja, definitivt en HW feil fra verkstedet sin side. Hvor lenge har du vært uten pc da? Ca 5-6 uker uten lånepc, så har du krav på å heve kjøpet. Et alternativ er å kjøpe noe fra elkjøp/power (gjerne demobrukt) og levere tilbake på fri-retur-ordningen, om det er mulig.

Endret av Axefjord
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Laptopen ble levert til service på elkjøp 16. april og jeg fikk den tilbake i går kveld.

Men har i praksis vært uten PC siden omtrentlig 16. mars hvor den sluttet å fungere etter Bios oppdatering. Så fulgte 2 saker med Lenovo support som tok flere uker og så fikk jeg endelig levert den på Elkjøp etter litt prøving og feiling på egenhånd med Lenovo Support. 

Har forsøkt å oppgradere den til Win11 (Home) for å se om den oppførte seg bedre men like varm som på Win10 (altså ikke noe bugs ift. win10 updates el. ant.). Under oppgraderingen passet jeg på at den stod på et kaldt rom med god lufting rundt og under. Da overlevde den oppgraderingen men den kom innom 97-98c et par ganger.

Men vurderer om jeg bare skal dra tilbake på Ekjøp med den i dag/kveld. Den vil ant. gå rett i varmelås når jeg sitter i 25c sommervær på ferie 😕. Gidder rett og slett ikke den frustrasjonen på ferie.

Håpløst irriterende at man bruker så mye tid på en slik sak så gjør de ikke kjølermonteringen riktig!

EDIT:
Når det gjelder å returnere midlertidig kjøp så tror jeg ikke elkjøp/power aksepterer retur på ting som har "harddisk"/"Lisens" når det er "brukt som din egen"?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En annen ting jeg ser når jeg studerer den litt nå er at den har fått små hakk i chassiet rundt skjermen. Ant. noe som har oppstått når de har byttet skjermen (forstår ikke hvorfor de har byttet LCD det men det står på servicelappen). Ikke store greiene, men irriterende at man får skader i chassiet fra service. Samt noen riper på utsided/fremsiden av skjermlokket som at den har ligget opp ned på en pultflate som ikke har vært helt fri for sandpartikler eller lignende.

Er disse "scuffmarcs" tingene de har laget rundtom på PCen noe som vil lage problemer for reklamasjon?

I tillegg et lite hakk i "glasset" på den nye skjermen til høyre for midten når man ser på film mot mørk bakgrunn. Trodde først det var død pixel men ser ut til å være hakk i glasset som reagerer på motlys og blir en hvit spot.

Den nye skjermen var også så "greasy" at jeg fortsatt ikke har klart å få den helt ren. 

Litt raske og ikke superskarpe bilder av hakkene som blir hvite i metallet.

image.png.ede49ba906b3aa62f217154c7d4fda24.png
image.png.b82812620b4f483922777414ad71eb69.png
image.png.99678666f029449ea8ed4719e8bba3cc.png

Disse og mange fler er ikke der på bildene jeg tok før jeg leverte laptopen 16. april. Det var også derfor jeg leverte den i en sleeve for å unngå slikt. Sleeven fikk jeg tilbake (prosedyre fordi de pakker i bobleplast)
image.png.3f3cb854e26175056c8c8becf2cd640a.pngimage.png.7ed5a93d1fead14b0c182f7c18fa1606.pngimage.png.1592dd604b8c68942ed8e9eb7d0ac499.png
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Flott at du tok bilder før innlevering. Laptopen skal selvsagt være i samme stand som da du leverte den, samt reparert selvsagt. Når det ikke skjer, så har butikken (via verkstedet) ikke oppfulgt sin plikt i forbindelse med paragraf 30 ved at avhjelp ikke har skjedd uten ulempe for deg.

 

Feilene er såpass mange, og feilen i skjermen såpass alvorlig, at dette må avhjelpes av butikken. Om butikken bruker over 5-6 uker totalt fra da du klaget til butikken, så kan du heve kjøpet.

Edit: minus tiden du har kunnet bruke produktet.

Endret av Axefjord
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Siden jeg blir stående uten laptop i ferien så prøvde jeg å beholde den en dag ekstra. Men har nå også i windows 11 opplevd 4 frys siste døgnet og at den helt uten bruk eller programmer kjørende fyker opp i 97c. I dag skjedde det også ved å kun lese nettavisen og ved å kopiere én 4GB fil over nettverk (NAS).

Så den leveres tilbake i dag. Fikk den tilbake onsdag kveld og har testet den i 2 dager for å se om eks. kjølepasta trengte litt tid til å kjøre seg inn eller lignende. Men med frys igjen i dag og uforklarlige temp spikes er det bare å gi opp.

Så da ser jeg på mulighet for å skaffe meg en "midlertidig" laptop mens jeg er på ferie. Helst en som er UltraPortable som denne (kjøpt av den årsak).

Er det noen som vet om det vil være rom for å kjøpe en laptop og levere tilbake innenfor "50 dager åpent kjøp"? Laptopen vil da kun bli brukt innendørs på kveldstid siden den da skal leveres tilbake. Trenger laptop pga. ting jeg skal foreta meg i ferien. Resetter den før tilbakelevering.

Eller er det slik at laptop går innunder disse unntakene pga. eks. Windows lisens? 
image.thumb.png.6929709dd0c9ad9a85c0a0d925de3942.png
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...