Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva er poenget med mobil styring av hvitevarer?


Anbefalte innlegg

Jeg ser mange produsenter av hvitevarene som feks vaskemaskiner har apper hvor man kan velge program og starte maskinen. 

Men hvor nyttig er egentlig dette? 

Man må jo uansett fylle maskinen manuelt, og da er det jo naturlig å velge program og sånt samtidig, og så trykke på start, evt. utsatt start.

Jeg forstår poenget med å få varsel på mobilen når maskinen er ferdig.

Men jeg klarer altså ikke se for meg situasjoner hvor man laster inn klær og vaskepulver, lukker døra og så setter seg i sofaen med mobilen, leter fram appen, velger program, og trykker start.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
julaften skrev (15 minutter siden):

Jeg ser mange produsenter av hvitevarene som feks vaskemaskiner har apper hvor man kan velge program og starte maskinen. 

Men hvor nyttig er egentlig dette? 

Man må jo uansett fylle maskinen manuelt, og da er det jo naturlig å velge program og sånt samtidig, og så trykke på start, evt. utsatt start.

Jeg forstår poenget med å få varsel på mobilen når maskinen er ferdig.

Men jeg klarer altså ikke se for meg situasjoner hvor man laster inn klær og vaskepulver, lukker døra og så setter seg i sofaen med mobilen, leter fram appen, velger program, og trykker start.

Jeg ser hensikten på f.eks en kaffemaskin eller lignende..... men på vaskemaskin er jeg like forundret som deg så lenge maskinen har mulighet til utsatt start.

Lenke til kommentar

Med dagens strømpriser og integrasjon mot smarthus kan man f.eks. starte vaskemaskinen de timene strømmen er billigst i døgnet. Men selv om jeg har muligheten bruker jeg det ikke per nå, og har aldri brukt appen til verken vaskemaskin, tørketrommel, komfyr eller oppvaskmaskin så langt.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
1 hour ago, NoTrace said:

Med dagens strømpriser og integrasjon mot smarthus kan man f.eks. starte vaskemaskinen de timene strømmen er billigst i døgnet. Men selv om jeg har muligheten bruker jeg det ikke per nå, og har aldri brukt appen til verken vaskemaskin, tørketrommel, komfyr eller oppvaskmaskin så langt.

Nå er vel strømmen normalt sett billigst om natten. Men man skal jo helst ikke kjøre vaskemaskiner og andre elektriske ting på natten pga brannfare(For ikke å snakke om støy til naboen om du bor i leilighet)

Lenke til kommentar

Dette er en følge av at mulighetene er i sin tidlige barndom. Produsentene har oppdaget mulighetene, det koster de svært lite og forbrukerene kjøper heller en med app enn en uten om de må velge mellom to til ca samme pris.

Fremover i tid vil vi nok se at funksjonene blir mer matnyttige og gjennomtenkte. Som for eks varsel når maskinen er ferdig eller utsatt start til det er billigst strøm. Resten er en gimmik og koster lite å implementere :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, xaco said:

Nå er vel strømmen normalt sett billigst om natten. Men man skal jo helst ikke kjøre vaskemaskiner og andre elektriske ting på natten pga brannfare(For ikke å snakke om støy til naboen om du bor i leilighet)

Da kan du velge billigste timen mellom 07:00 og 22:00 f.eks. 

Lenke til kommentar

Tja, rimelig snever bruk vil jeg påstå.

Vi kjøpte ny LG vaskemaskin for en stund siden. Den kan man starte og velge program fra telefonen, i tillegg til at man får et varsel på telefon og TV (LG oled) når maskinen er ferdig.

Forsåvidt helt ok, men ikke noe jeg ikke hadde klart meg uten :)

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at dette er forberedelsen på fremtiden. Dersom nok mennesker bruker mobilen og man dermed får den integrasjonen til å fungere 100% så kan man lage maskiner helt uten "manuell" styring. Det gjør maskinen billigere og enklere, samt at man kan utforme den annerledes. 
Det er jo fullstendig meningsløst at vaskemaskinen min skal kunne 170 språk. Tilpasses svaksynte/blinde. +++ så lenge den kan kommunisere med den styringsenheten(mobiltypen) jeg ønsker å bruke.

 

Lenke til kommentar

Har det på stekeovnen min. Greit å få varsel når et program er ferdig, men pipinga er så høy fra ovnen at jeg hører det i hele huset uansett. Har kanskje to ganger på to år brukt appen til å starte oppvarming av ovnen på vei hjem med en frossenpizza.

Det eneste som er litt fiffig er at jeg får opp temperaturen på steika når jeg bruker det innebygde termometeret.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (30 minutter siden):

Jeg vil tippe at dette er forberedelsen på fremtiden. Dersom nok mennesker bruker mobilen og man dermed får den integrasjonen til å fungere 100% så kan man lage maskiner helt uten "manuell" styring. Det gjør maskinen billigere og enklere, samt at man kan utforme den annerledes. 
Det er jo fullstendig meningsløst at vaskemaskinen min skal kunne 170 språk. Tilpasses svaksynte/blinde. +++ så lenge den kan kommunisere med den styringsenheten(mobiltypen) jeg ønsker å bruke.

 

Det er og et godt poeng.

Kanskje vi da og får et felles panel for styring av hvitevarene? Så blir det ikke så stort problem å bytte maskin hvor eldre må lære seg programmer, knapper og menyer på nytt.

Lenke til kommentar
1 minute ago, nomore said:

Det er og et godt poeng.

Kanskje vi da og får et felles panel for styring av hvitevarene? Så blir det ikke så stort problem å bytte maskin hvor eldre må lære seg programmer, knapper og menyer på nytt.

Absolutt. 

I tillegg så vil jo feks. talestyring være noe som ligger i styringsenheten og dermed helt irrelevant for vaskemaskinen.
Styringsenheten er god på det den skal være god på (tolke dine ønsker) , og vaskemaskinen skal være god på vasking.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...