Gå til innhold

Vil ha smalere veier med lavere fartsgrense


Anbefalte innlegg

OlavEH skrev (3 timer siden):

De veien jeg linket til var den nye E6 på Helgeland. Og den ville vært mer enn god nok standard på store deler av det norske stamveinettet. F.eks nesten hele E39 langs Vestlandet. Her trenger man virkelig ikke 4-felts motorvei mellom Kr.sund og Molde, Molde og Ålesund eller videre nedover Sogn og Fjordane mot Bergen. Det ville vært en voldsom overdimensjonering.

Det er to store problemer med veiutbygginger av den standarden som mange tydeligvis ønsker (dvs 4-felts med fartsgrense minst 110). Det første er prisen. Kanskje 80-100 000 ekstra sammenlignet med 2/3-feltsvei er rimelig mye, og det er sannsynligvis enda større prisforskjell om man i førstnevnte tilfelle kan benytte eksisterende vei på deler av traseen og utbedre denne. Og det andre er at det vil kreve enorme arealer. For relativt liten nytte.

Man kan godt messe om økende trafikk, men det er svært lite sannsynlig at trafikken gjennom S&F, mellom Oslo og Bergen  eller over Dovrefjell vil øke så mye at motorvei gir mening. De store trafikkøkningene kommer først og fremst når man kraftig forbedrer en dårlig vei ut av de større byene, og dermed øker plausibel pendleavstand til byen. Som man gjorde i Trondheim når man bygde ny E39 til Orkanger. Eller kanskje er i ferd med å gjøre i Oslo-området nå med ny E16 til Hønefoss. Man får ikke samme økning eller samme trafikkmengder på langstrekningene mellom byene eller i grisgrendte strøk i Sogn eller i Nordland.

Og der er du inne på et annet problem, det at vi ser så veldig snevert på dagens situasjon, og gjenbruk av vei, som begrenser hva man kan oppnå med en veiutbygging som er bygget også for fremtiden, og ikke bare nærmeste fremtid, som normalt er 20 år. Ca den tiden fra anlegget planlegges og man har et forventet mål og dekke, men så blir prosjektet forsinket, som vanlig, og så blir det stående ferdig om 20 år med kapasiteten som holder da. Altså vil den ikke være egnet for å dekke kapasiteten de neste 20 årene.

Forresten er mye av veiene gjennom Nordland og Troms og Finnmark belemret med masse 50-60 og 70-sone, så allerede 80 og 90 km/t vil være en stor forbedring. Men dette er gjerne lange strekk man må forsere, og jeg kan ikke tenke meg det er mange som ville sagt nei takk til 110 eller 120-sone på langstrekkene. Noen vil nok i begynnelsen synes det går vel fort i forhold til det de er vant med, men folk tilpasser seg veldig raskt.

Men da må veien som sagt ha forbikjøringsmuligheter på strekkene, noe som i mindre grad blir gjort på norske veier i dag. Dette fordi kostnaden opp til 4-felts da plutselig ikke er så veldig stor. Og med bedre veier som kan kjøres raskere, blir fort interessen for å ta turer man per nå ikke vil/orker å ta pga dårlig vei og lang reisetid, langt mere aktuelt.

Faktisk veldig passelig at du nevner E39. de noe høytsvevende planene om en mer direkte vei med god kapasitet, som er ment å gjøre det attraktivt å kjøre denne fremfor å sikte seg inn på E6 raskest mulig, og dermed kan fjerne masse av trafikken nå, som dundrer gjennom Oslo. Her er det helt klart tenkt at veien skal få en kraftig økning bare ved å flytte langtransporten tilbake i regionen der den burde gå.

Med rett og fin, fergefri vei, vil det plutselig bli langt mer attraktivt å ta turen Stavanger til Trondheim, eller hvilke som helst mellomstrekninger mellom byene langs ruta. Se bare på rutealternativene Stavanger til Bergen. Nå kan du ta temmelig direkte rute langs nevnte E39, og gjøre turen på under 5 timer (4t 46 min ifølge Googler Maps), fremfor omveien via Odda over E134 og R13 og videre lange strekk langs diverse andre veier som faktisk allerede er kortet inn endel med tunneler gjennom fjell og under fjorder, som tar 6t 14 minutter. Altså en besparelse på 1,5 timer.

Den omveien som er nevnt over, er som sagt allerede kuttet ned endel, som sagt, men undres jo over at det ikke er bygd en vei direkte til Indre Arna fra Bergen som en del av E16, fremfor Å ta omveien til Åsane, og smelte sammen med E39 der. Samtidig kan man tenke seg til hvilken besparelse man ville fått ved å bygge skikkelig vei fra Bergen til Ålesund.

Den strekningen er i dag beregnet til 7t 23 min om man kjører "direkte" til Skei, eller 8t 23 min ved å kjøre Lærdal. Men selv korteste vei inkluderer ihvertfall to fergesamband, Oppedal-Lavik og Festøya-Solevåg. Tenker man kan spare inn ytterligere time, halvannen time bare på rettere og bedre vei uten ferge.

Og da har vi heller ikke påpekt hva dette kan bety for sikkerheten. Tipper flere av strekningene på de to rutene innebærer at man nå krysser rasutsatte områder som kan unngås med tunnel og rett vei over visse områder, samtidig som ny  og bedre vei har større krav til rassikring. Tryggere og raskere strekninger med god motorveistandard vil gjøre at langt flere tar bilen fremfor lokale flytilbud, eller å bli hjemme.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, N8591NB4 said:

Hva er det du mener? Eller mer nøyaktig: Hva er det du bidrar med i diskusjonen? Kun klage over andres innlegg, eller har du noe selvstendig innhold?

Kødder du? Jeg har kun kommentert saken. At du tror det ikke vil være uforutsette ting i trafikken i fremtiden er ikke min feil.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Jeg kjørte Kristiansand-Bodø med campingvogn i fjor sommer og ja, køen ved Stavå-brua var ille. Men den var det eneste, det representerer på ingen måte hvordan det er i Norge. Det meste er bra nok, man må rett og slett huske at det ikke bor så fryktelig mye folk her på berget. Men så er det noe som må fikses, men det er meningsløst å styre debatten etter en stor fiasko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (4 timer siden):

Kødder du? Jeg har kun kommentert saken. At du tror det ikke vil være uforutsette ting i trafikken i fremtiden er ikke min feil.

Jeg nevner det som eksempler på at fremtiden kan være annerledes enn i dag. At du kverulerer med at jeg ikke tror det kan komme elger ut i veien er ditt påfunn.

Endret av N8591NB4
Lenke til kommentar

Det er vel ikke usannsynlig at prislappen på dette prestisjeprosjektet vil komme opp i 1000 milliarder, og da kan det være relevant å spørre om det er en fornuftig prioritering. Nordnorgebanen til snaut 150 mrd skal være "for dyr", til sammenligning! Det samme gjelder modernisering av toglinjene til Sverige/Europa  på Østlandet. Skal man "bygge landet" i henhold til dagens trender, så er det åpenbart at 4 felts E39 med 110km/t blir feil bruk av penger! 

Potensialet i en utslippsfri togtransport fra Tromsø til Hamburg og borti der, er enormt. Både for folk- og fisketransport. Det burde vært påbegynt forlengst. 

Med den Kuwait-økonomien vi ha innrettet, så må arbeidene uansett utføres av utenlsndsk arbeidskraft, så dette kan gått bygges av et Fond, uavhengig av flisespikkingen på Samferdselsbudsjettet. Kall det gjerne en økt satsing på Forsvaret av Nordnorge!

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...