Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Desperat pappa - gamingPC til guttungen fungerer ikke


Anbefalte innlegg

Hei.
Nå er jeg en rimelig oppgitt pappa. Guttungen på 12 år har kjøpt seg en Komplett a132 gaming PC for 4 måneder siden.

Han ønsker å spille Fortnite, WarRobot, Valorent og Call of Duty Warzone. Ingen av disse spillene fungerer som det skal. 

Fortnite/WarRobot/COD: Når jeg åpner disse spillene skjer det ofte ingen reaksjon. Andre ganger, gjerne like etter restart, tar det 3-4 minutt før dialogvindu åpner seg. 

Valorent: Her får jeg feilmelding, at TPM 2.0 må enables. Og blir så kastet ut av spillet.

Til informasjon er alle spill avinstallert og re-installert.

Til informasjon er PC levert med Win 11.


Har ringt 3-4 ganger til Komplett, får ulikt svar hver gang, uten at dette har før frem til noe som helst. Noen som kan hjelpe, eller opplevd noe tilsvarende?

Endret av ChroniX
Glemte en vesentlig detalj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig at de ikke har slått på tpm 2.0 i biosen. Normalt får man feilmelding ved innstallasjon av win 11 men her har de sikkert bare lastet inn ett image og ikke testet godt nok slik at sikkerhetsfunksjonen nekter å kjøre ting.

Klarer ikke komplett og ordne feilen via support så krev å sende inn PC på garanti/reklamasjon.

Endret av Lugmeister
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Installert med Epic Games.

Første kundekonsulent svarte: Windows 11 er problemet, da win 11 ikke er kompatibel med de fleste av disse spillene. Kunne enkelt nedgradere til Win 10, fikk tilsendt oppskrift.

Gikk i gang, full av iver. Fant fort ut at kart og terreng ikke stemte, og måtte ringe på nytt.

Neste kundekonsulent svarer: Det er IKKE mulig å nedgardere til win 10, uten å kjøpe ny lisens. Jeg hisset meg, og spurte hvorfor de ikke informerer ved bestilling, at win 11 frarådes på en gaming PC. Fikk ikke noe godt svar.. Han ba meg sjekke ut, og enable TPM 2.0, i BIOS. Fikk oppskrift, og la på.

Jeg i gang på nytt, med litt mindre iver enn sist. Fant fort ut at TPM 2.0 var enablet i BIOS, og alt ok der. Ringe derfor opp på nytt.

Tredje kundekonsunt svarer: TPM 2.0 skal være aktivert så lenge man har Win 11, dette er en forutsetning for at Win 11 skal fungere. Ha skal nå be en tekniker se på saken til i morgen. Jeg ønsker de tar den inn, tror det må være noe fundamentalt galt her..

 

 

 

Lenke til kommentar

Når det gjelder å installere Windows 10 så vet jeg ikke det med lisens, men her er en oppskrift jeg google meg frem til nå:

How to downgrade PC pre-installed with Windows 11 to 10 - Pureinfotech 

Men det er vel mange som bruker Windows 11 nå, så kan ikke se at dette skal være nødvendig (men jeg kjenner til bare Fortnite av de spillene).

Sjekk i Windows Update at du er på nyeste versjon av Windows 11 (up to date). Sjekk også skjermkort driver.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

For å ta hele historien. PCen ble kjøpt i julepresang. Den fungerte en dag, da fungerte alle nevnte spill. Pluselig knela prosessoren, og PC gikk i svart. Da sendte vi den i retur til Komplett, og fikk byttet prosessor. Når PC kom i retur, i midten av januar, fungerte alle nevnte spill, bortsett fra Valorent.

Igår startet PC å gå veldig tregt, og spillene nekter å starte. Idag har jeg brukt dagen på å avinstallere alle spill, og re-installere. Jeg  innså fort, at her trenger jeg hjelp..

Lenke til kommentar
ChroniX skrev (7 minutter siden):

For å ta hele historien. PCen ble kjøpt i julepresang. Den fungerte en dag, da fungerte alle nevnte spill. Pluselig knela prosessoren, og PC gikk i svart. Da sendte vi den i retur til Komplett, og fikk byttet prosessor. Når PC kom i retur, i midten av januar, fungerte alle nevnte spill, bortsett fra Valorent.

Igår startet PC å gå veldig tregt, og spillene nekter å starte. Idag har jeg brukt dagen på å avinstallere alle spill, og re-installere. Jeg  innså fort, at her trenger jeg hjelp..

Gå inn i BIOS og sjekk om TPM er på. Kanskje Komplett byttet hovedkort og glemte å skru det på. 

Lenke til kommentar

Tusen takk for forståelse alle sammen. Veldig greit å "sparre" med noen utenforstående. Nå avventer jeg til hva tekniker uttaler seg om i morgen. Er det en quickfix på dette, er det ingenting som hadde gledet meg og min sønn mer. Skal holde dere informert.

Lenke til kommentar

Hei. Det du kan gjøre hvis du tar sjangsen, er å modifisere en dll fil på ISO fila til Windows 11 og ta bort alt som har med TPM og gjøre i den fila. Så legger du fila tilbake i ISO fila til Windows 11 og reinstallerer Windows 11. Da må du isåfall deaktivere TPM (eller fTPM som det tydligvis heter på AMD).

Det er det man gjør for å unngå TPM meldinga under installasjonen til Windows 11.

Siden at PC`en kommer med Windows 11, så bør det jo fungere OutOfBOX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...