Gå til innhold

Tesla eller Hyundai?


Jonas87

Anbefalte innlegg

Hei! Skal kjøpe min første elbil og har egentlig lyst på en Tesla. Men budsjett er 200 000,- 

Derfor ser på gamle Model S fra 2014

Er det lurt å kjøpe så pass gammel bil med over 150km? 
Ser som alternativ på Hyundai Ioniq 2018. 
Hva ville dere anbefale?


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Jonas87 said:

Hei! Skal kjøpe min første elbil og har egentlig lyst på en Tesla. Men budsjett er 200 000,- 

Derfor ser på gamle Model S fra 2014

Er det lurt å kjøpe så pass gammel bil med over 150km? 
Ser som alternativ på Hyundai Ioniq 2018. 
Hva ville dere anbefale?


 

Hei, velkommen som bruker av forumet.

Ut i fra årlige bilkostnader, ville jeg helt klart valgt Ioniq 2018. Her er det meste rimeligere. Enklere hjuloppheng, rimeligere bremsedeler, rimeligere hjul og dekk. Og 4 år mindre med rust. 

8-9 år gamle teslaer er for de med stor buffer på bankkontoen, som et slags lotteri. Noen er heldig, noen er mindre heldig og må bytte batteri og andre dyre komponenter.  Sjekk om du kan kjøpe maskinforsikring og vilkår som kan redde deg. 

Her er en Tesla som har gått langt. Den har skiftet batteri 3 ganger og motor fire ganger. https://www.tu.no/artikler/har-kjort-teslaen-en-million-kilometer/480001

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som de andre sier, kun gå for Teslaen om du takler høye reparasjonskostnader.

Eldre Tesla har i all hovedsak 8 års garanti på drivenheter og batteri, men det betyr at en 2014 Model S har i beste fall noen måneder igjen på garantien. Sjansen for at noe alvorlig skal skje er kanskje ikke veldig høy, men plutselig kan noe skje og man får en regning på f.eks 100.000 kr for å få bilen i gang igjen. 

Rust er derimot ikke noe stort problem på Model S. Det meste er aluminium.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kjøper du en dyr bruktbil som er akkurat innenfor budsjettet ditt med derav store muligheter for feilkostnader (batteri, drive unit etc.) kjøper du bil utenfor budsjettet ditt spør du meg. Man bør tenke på månedlige kostnader og ikke "hvor mange tusen kan jeg kjøpe bil for". Unnskyld utrykket, men det siste er fattigmannsmåten å tenke på.

Jeg hadde mye heller kjøpt Ioniq. Der er det igjen mye mer bil, og siden du er på et budsjett på 200 kNOK sier det meg også at midler er en issue og at verkstedsutgifter bør holdes nede.

Edit: Model S har Tesla selv greid å konkurrere ut med Model 3. Det er nok bedre å ta et lån på en ny Model 3 RWD enn en brukt 2014 Model S. Sistnevnte er jo åtte år og biler i norsk saltsuppe (det kommer inn over alt) holder ca. 10-12 år.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...