Gå til innhold

Simrigg-kaféen - Alt i fra hjemmebygg til fullspekket oppsett


Anbefalte innlegg

18 minutes ago, DrAlban3000 said:

Har brukt flere timer enn jeg vil innrømme å bare se videoer av det spillet, ser utrolig ut! Sikkert en kul opplevelse å spille noe sånt sammen, når så mange ting må stemme på en gang. 

Ja, er utrolig kult, jeg har bare skapet overflaten,  jeg er relativt brukbar på F16, Spitifre, P47, F86. Men jeg greier å fucke opp hele tiden. Å ta av og lande midt på natta i en F14 midt utpå havet greier jeg ikke. I VR er det jo en utrolig opplevelse. 

Selv om jeg ikke flyr F18 så mye lengre.

Er dette en av de råeste spill opplevelsen jeg har hatt.

Hver måned gleder man seg også til open beta patch. Noen ganger er det bare små ting. Andre ganger er det massive thing. Å lese change loggen hver måned er kos i seg selv 

Forrige måned kom Apache, første del av bomb fusing,  små men massivt viktige forandringer til flight model på F16, så nå er den moster dogfighteren den er kjent for å være bare for å nevne noe.

 Er også alltid noe rett rundt hjørnet. F4U cosair kommer snart(håper jeg) F15 strike Eagle, F4, ww2 versjonen av marianas kartet. South Atlantic kartet laget for falklands krigen, men blir en bra stand in for kysten av Norge under ww2 og senere. Lengre unna har man A6, F8, A7.

Det skal også komme dynamisk vær, vulcan API, multicore støtte.

Altid noe å se frem til.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 4/8/2022 at 7:57 AM, OlaHaldor said:

Kreativt! 

 

Hvordan går det med riggen din @Theo343?

Siden det har vært mye å gjøre på jobb var det viktigste å få tak i alle delene så er påsken satt av til å få opp riggen. Først med PS5 og TV. Jeg vurderte en periode om jeg skulle ha den ved siden av pulten på hjemmekontoret/mancaven med en skjerm på arm mellom pult og rigg. Men rommet er kun 2.5 meter dypt og 3.5 meter langt med dører i begge ender som man er avhengig av å bruke og trenger plass til gjennomgang. I tillegg er 80cm dyp pult langs ene 3.5m veggen og 3 x billy skap/hyller på motsatt vegg.  Så det blir nok plassert på soverommet inntil videre (hvor jeg også har en spinning sykkel med Zwift og planla å ha et roapparat :P)

I tillegg er dørene til begge rommene kun 70cm (gammel standard) så jeg må på en måte ta valget om enten store omgjørnger på hjemmekontoret eller plassere den på soverommet, før jeg bygger. Det vil ikke være så enkelt å flytte den fra ett rom til et annet etterpå.

Riktignok ser det ut som det kan gå med et skrik om man tar av girfestet. Men hjulene på riggen vil også bygge
litt på sidene men de kan riktignok også tas av men er der fordi riggen vil bli tung.
image.png.20ebdec28653077cd4a2dd3b8ea01d8b.png

Riktignok virker riggen å være 197cm dyp og da blir et rom på 250cm dybde med billy hyller bak på ene veggen noe snaut.image.png.21a4c23054b4fdfd1bcac603bb8b71f3.png

Jeg regner med å ta beslutningen om hvor den skal stå i dag så er fridagene satt av til byggingen :) Det kan godt være jeg bestemmer meg for å hive ut pulten og kjøpe en 60cm dyp elektrisk hjørnepult og gjøre om såpass på kontoret at jeg får plass til riggen ved siden av pulten. Da er det greit å ha fri helt til tirsdag 😛

Skal jeg ha det opp på hjemmekontoret vurderer jeg å bytte ut min eldgamle Ikea 160x80cm pult med denne.
Den passer akkurat mot ene kortveggen ved listen mot ene døren og jeg får frigjort en del plass på høyre siden.
Den er kun 60cm dyp men med arm til 38" monitoren på bordstativ i dag sparer jeg nesten 15+ cm monitoren tar opp av pultdybde samt 20cm mindre pultplate i rommet på ene siden.
(140+106+60)
1182879.jpg

Har i dag en 15+ år gammel slik BEKANT fra IKEA som tar litt mye plass på et såpass lite og smalt rom.
image.png.46b1e26404753dbe3f7005b2f28a083d.png

Et annet moment er om jeg setter riggen på soverommet så blir det kun PS5 simracing en god stund da jeg ikke har umiddelbare planer om å bygge ny PC jeg kan plassere der. Men praktisk nok er soverommet og kontoret vegg i vegg og den veggen som deler rommene er den pulten står mot og riggen evt. ville stå mot på andre siden så worst case kunne jeg laget hull i veggen til soverommet (ikke så pent) og trukket skjermkabler for PC-SIM,  inn til soverommet. Samt forlengerkabler for USB HUB til oppkobling av utstyret slik at jeg klarer meg med 1 PC stående på kontoret, som også har 3090. 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har jo allerede en sånn. 

https://www.wwsimstore.com/p/314.html

Den er digg for F18 samt F14 og ja egentlig nesten alle fly, også ww2 fly. Pga lang senter stikke. Men den passer ikke til F16  altså du kan fly med det helt greit. Men i VR føles det rart å dra på en stor center stikke, når F16 har en sånn liten romskip joystick på siden. Jeg sliter også med å få stilt in stikka mi. Hvordan få en stor lang stikke til å oppføre seg som en liten kort en. Jeg la til noen minus kruver som gjør at den oppfører seg ok.

Men jeg endte opp med å kjøpe denne også nå da.

https://www.wwsimstore.com/p/340.html

Er nok det beste F16 utstyret man får for slike penger. 

 

Lenke til kommentar

Noen her som har en god løsning på å få brukt ratt og pedaler når man streamer spill via en annen PC(steam) eller steamlink? Virker ikke som om spillene jeg har prøvd å streame ned til riggen i kjelleren vil gjenkjenne eller bruke enheter jeg har kobler i laptop eller steamlink. Drivere er oppdaterte på alt. Har og prøvd Virtualhere uten hell.

 

Eller er jeg nødt til å drasse stasjonære ned hver gang jeg skal fyre i gang med noe der?

 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Emilsen said:

Det stemmer på en prikk 👍 

Sett flere simracing streamere som har dem. Disse, noen BenQ og AOC. Virker bra og meget tynne rammer.
Gi gjerne noen tilbakemeldinger på dem

@Emilsen Hva betalte du for dem forresten? Ser de har vært nede i 2500,-.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Titter litt på muligheten til å ha noen gamle ipads (ipad air) som ekstra infoskjermer ol. på simriggen. Ser ut som det funker helt glimrende med Duet Air (slipper kabel) og iOS 12.5.5.  Andre som benytter noe lignende?

Kjekt å kunne bruke gamle enheter til noe nyttig. Bruker den forøvrig også som Zwift remote.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/15/2022 at 11:53 AM, Theo343 said:

Titter litt på muligheten til å ha noen gamle ipads (ipad air) som ekstra infoskjermer ol. på simriggen. Ser ut som det funker helt glimrende med Duet Air (slipper kabel) og iOS 12.5.5.  Andre som benytter noe lignende?

Kjekt å kunne bruke gamle enheter til noe nyttig. Bruker den forøvrig også som Zwift remote.

Jeg har vurdert lignende før, men har ikke funnet særlig info eller erfaringer om det - prøvekanin-modusen fant ingen gnist akkurat.

Det er noen apper som fungerer med både x-plane og msfs som jeg har brukt til kart, planlegging, autopilot etc som har holdt mål inntil videre.

 

Hører gjerne erfaringer med Duet Air om du går for den løsningen :)

Lenke til kommentar
1 hour ago, OlaHaldor said:

Jeg har vurdert lignende før, men har ikke funnet særlig info eller erfaringer om det - prøvekanin-modusen fant ingen gnist akkurat.

Det er noen apper som fungerer med både x-plane og msfs som jeg har brukt til kart, planlegging, autopilot etc som har holdt mål inntil videre.

 

Hører gjerne erfaringer med Duet Air om du går for den løsningen :)

Akkurat nå fungerer den helt top som extended desktop. Har den på stand under monitoren og har andre apper i fullskjerm modus der mens jeg eks spiller. Mus og tastatur fungerer som ellers med flere skjermer. Den kjører i 60Hz. Man får også touch funksjonalitet i tillegg til mus og tastatur. Duet Air.

Etterhvert vil jeg også prøve ift. simrig oppsett.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...