Gå til innhold

Simrigg-kaféen - Alt i fra hjemmebygg til fullspekket oppsett


Anbefalte innlegg

3 hours ago, OlaHaldor said:

Fikk varsel om at Bring er på vei hjem til meg med Fanatec V3 pedalene nå. 🥳

 

Får mitt på fredag :) Etter å ha fått retta opp litt div. grums i systemene regner jeg med grei skuring denne gangen.
 

Quote

 

Det finnes en app som kan bruke webcam, mobil etc til å bruke TrackIR protokollen i spill. Billig og greit.

På iPhone vil appen bruke ansiktsgjenkjenning for bedre trackingkvalitet. Klienten på PC er gratis, appen på telefon koster en hundrelapp ca.

SmoothTrack :)

 

Head tracking er da hovedsaklig for å kunne se til siden etc? Men vil det egentlig fungere særlig godt om man da snur hodet vekk fra skjermen? Ser ut som det kan funke bra for å "se inn i svingen".

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, Theo343 said:

Får mitt på fredag :) Etter å ha fått retta opp litt div. grums i systemene regner jeg med grei skuring denne gangen.
 

Head tracking er da hovedsaklig for å kunne se til siden etc? Men vil det egentlig fungere særlig godt om man da snur hodet vekk fra skjermen? Ser ut som det kan funke bra for å "se inn i svingen".

Jeg vil si VR er bedre en headtracking. Mindre styr med kalibrering,  funker det så funker det osv. Men er bare et handful bilspill som støtter det.

Med vanlig headtracking gjør du bitte små bevegers med hode, som gir større bevegelser i spillet du skal bare behøve å bevege hode bittelitt så ser du i speil eller til og med 90 grader til siden.

Lenke til kommentar

Stemmer det som Gunfreak sier; trackinga er veldig sensitiv, og kan justeres til ditt ønske og behov. Det fungerer ganske greit i de fleste spill. Jeg har brukt det i MSFS, X-Plane, Eurotruck og Farming Sim uten problem. Det løfter opplevelsen endel hakk om man ikke kan/vil bruke VR. :)

Jeg mener at det i dag er litt tullete å svi av penger på TrackIR når man kan bruke webcam  eller telefon til ganske grei tracking.
TrackIR var utelukket et enestående produkt på starten av 2000-tallet - det fantes ganske enkelt ikke noe tilsvarende. Jeg brukte rundt 2500,- den gang på en sensor og en bøyle (med usb kabel for IR lys) jeg måtte sette på caps, og senere en jeg kunne feste på headsettet.

For meg ble det mye ekstra dill å måtte koble til, sette opp og montere alt dette hver gang man måtte gå på do, gå og spise, osv.. 

Sjekker på prisjakt, så er det TrackIR 5 som er nyeste produkt. Det kom i 2010 og jeg er overrasket over at det ikke er kommet en ny versjon siden den gang med enda mer presis tracking, som greier å luke ut de feilene TrackIR har (f.eks. en annen pc-skjerm, lys, vindu, refleksjon fra PC skjerm eller IR sensor i glasset på en bilderamme etc. som kan forstyrre). 🤓

 

For en hundrelapp er det i alle fall ikke stort tap om du finner ut at head tracking ikke var greia for deg likevel. :) 

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar
Hansien skrev (11 timer siden):

Jeg er ikke en smule sjalu. Ihvertfall ikke på håndbrekket.

Merker jeg skulle ønske jeg hadde både girstang og håndbrekk når jeg fiser rundt i Dirt 2.0

Håndbrekk fant jeg ganske fort ut at var et must i Dirt 2.0, også kjekt om en vil begynne å leke seg med drifting etterhvert og.

OlaHaldor skrev (9 timer siden):

Har testa Automobilista 2, Eurotruck Sim 2, F1 2021 og Farming Sim 22 nå. Pedalene gir mersmak. 😎

Venter i spenning på hva du syns om dine @Evil-Duck!

Nå har jeg aldri kjørt med load cell pedal før så var noe tilvenning som var nødvendig, men når jeg fikk ordnet opp og stilt inn brake force til et nivå jeg følte meg komfortabel med var det som natt og dag sammenlignet med hall sensor pedalene jeg tidligere har brukt, og for første gang så kan det hende jeg faktisk kan bli noenlunde effektiv uten ABS i F1 2021, veldig mye enklere å modulere bremsing kan en vertfall si :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Evil-Duck said:

Håndbrekk fant jeg ganske fort ut at var et must i Dirt 2.0, også kjekt om en vil begynne å leke seg med drifting etterhvert og.

Nå har jeg aldri kjørt med load cell pedal før så var noe tilvenning som var nødvendig, men når jeg fikk ordnet opp og stilt inn brake force til et nivå jeg følte meg komfortabel med var det som natt og dag sammenlignet med hall sensor pedalene jeg tidligere har brukt, og for første gang så kan det hende jeg faktisk kan bli noenlunde effektiv uten ABS i F1 2021, veldig mye enklere å modulere bremsing kan en vertfall si :)

Heller ikke så dumt om man feilberegner generelt i hairpins og får litt understyring.

Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (På 22.3.2022 den 7.13):

Det finnes en app som kan bruke webcam, mobil etc til å bruke TrackIR protokollen i spill. Billig og greit.

 

På iPhone vil appen bruke ansiktsgjenkjenning for bedre trackingkvalitet.

Klienten på PC er gratis, appen på telefon koster en hundrelapp ca.

SmoothTrack :)

Takk for tipset. Testet litt dette i går da jeg har vurdert og kjøpe TrackIR, men i DCS var dette helt forferdelig og bruke. I DCS må jeg bevege hode relativt raskt og mye frem og tilbake og delayen fra mobilen til spillet gjorde det nesten umulig(Hvertfall i dogfighting). Fungerer sikkert mye bedre i "roligere" spill som MSFS. Så at man også kunne bruke USB istede for Wifi. Mulig dette gjør delayen bedre, men jeg fikk det ikke til..😅

Lenke til kommentar
1 hour ago, Papirkurven said:

Takk for tipset. Testet litt dette i går da jeg har vurdert og kjøpe TrackIR, men i DCS var dette helt forferdelig og bruke. I DCS må jeg bevege hode relativt raskt og mye frem og tilbake og delayen fra mobilen til spillet gjorde det nesten umulig(Hvertfall i dogfighting). Fungerer sikkert mye bedre i "roligere" spill som MSFS. Så at man også kunne bruke USB istede for Wifi. Mulig dette gjør delayen bedre, men jeg fikk det ikke til..😅

I DCS om du skal spille det seriøst må du nok ha dyrere Track IR, eventuelt VR.

Lenke til kommentar

Det begynner å dukke opp ting fra Simlabs hjemme hos meg nå. Har ingenting å klage på hos UPS hvertfall, fikk 3 av 5 pakker levert i går. De to siste kommer i dag. Bestilte vel på torsdag kveld, så leveringstid er kjempebra. Sjåføren ringte meg god tid i forveien og sa når han skulle levere, jeg sa at jeg er på jobb i nabokommunen, men det var ikke noe problem å levere det hit istedenfor. Tommel opp :) 

Da er det bare å vente på at Fanatec skal få inn CSL DD, håper ikke det blir alt for lenge å vente...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Prøvde ideen med dørmatte. Kutta til med en hobbykniv fra Clas Ohlson - gikk som varm kniv i smør. Skremmende hvor skarpe de er..!

Det er igjen såpass mye av dørmatta at den glatt kan brukes til formålet den er lagd for, og enda lage matter til 3-4 pedaler. 

8B9DEDBD-1420-42CE-9B69-716B7DD2C0D6.jpeg

Endret av OlaHaldor
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Emilsen said:

Har ingenting å klage på hos UPS hvertfall, fikk 3 av 5 pakker levert i går. De to siste kommer i dag. Bestilte vel på torsdag kveld, så leveringstid er kjempebra. Sjåføren ringte meg god tid i forveien og sa når han skulle levere, jeg sa at jeg er på jobb i nabokommunen, men det var ikke noe problem å levere det hit istedenfor. Tommel opp :) .

Har ingenting å klage på ved siste levering jeg fikk i går. Har ikke mottatt noen telefoner med beskjed men det bankes og ringes på døren og dermed null problem :)

Den første leveringen fra Fanatec var bare weird og litt "freak accident", men så lenge det bedrer/endrer seg er det aldri noen grudge her. Leveringen i går var upåklagelig god.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3 hours ago, Emilsen said:

Det begynner å dukke opp ting fra Simlabs hjemme hos meg nå.

Hva har du bestilt av deler? Kostnad? Fraktkostnad? Importavgift? Lurer litt på det samme selv - ta den helt ut. Men frakt og importavgift er litt avskrekkende.
 

On 3/18/2022 at 7:11 AM, Emilsen said:

Jeg endte også opp med å bestille meg GT1 Evo og triple skjermstativ fra simlabs i går. Regner med jeg blir veldig fornøyd :) 

Fant denne. Noe tillegg du bestilte? Tror de har ganske gode hjørneplater på triple skjermstativet så man ikke får noe "sagg".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, OlaHaldor said:

Prøvde ideen med dørmatte. Kutta til med en hobbykniv fra Clas Ohlson - gikk som varm kniv i smør. Skremmende hvor skarpe de er..!

Spoiler

 

Det er igjen såpass mye av dørmatta at den glatt kan brukes til formålet den er lagd for, og enda lage matter til 3-4 pedaler. 

8B9DEDBD-1420-42CE-9B69-716B7DD2C0D6.jpeg

 

 

Har noen slike kniver/skalpeller selv fra dagene jeg drev med 1:10 racing på bane og bygde bilene selv :D Da blir det samme matte-mod her.

Fikk du ordna noe billigere frakt på matteflisa btw?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...