Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ungdomsbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (33 minutter siden):

Hva i alle dager slags budsjett er det du har satt opp for en bil? 

Etter statens satser så bikker man 10.000/mnd om man kjører noe videre mer enn 30.000km/år. Med dagens drivstoffpriser og om poden vil ha kasko på bilen og ingen oppspart bonus så blir det raskt en god del dyrere enn hva statens satser dekker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (10 minutter siden):

Etter statens satser så bikker man 10.000/mnd om man kjører noe videre mer enn 30.000km/år. Med dagens drivstoffpriser og om poden vil ha kasko på bilen og ingen oppspart bonus så blir det raskt en god del dyrere enn hva statens satser dekker.

Har du en lenke til disse satsene? 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (58 minutter siden):

Kjøregodtgjørelse du pratet om ja. Den er jo utregnet for å kompansere for drivstoff, forsikring, bompenger, verditap og slitasje pr kjørte km. Når du i ditt forrige innlegg la drivstoff og forsikring oppå dette igjen trodde jeg du pratet om noe helt annet. 

Neida, jeg bare henviser til Satans Satser, som IMHO er temmelig realistiske, bortsett fra at den ikke tar høyde for ekstreme drivstoffkostnader og evt høy forsikring pga manglende bonus.
Mange synes sikkert de satsene virker urealistisk høye, men tar man høyde for en typisk nyere bil, og inkluderer alle kostnader er det faktisk "skremmende" likt sannheten.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (9 minutter siden):

Neida, jeg bare henviser til Satans Satser, som IMHO er temmelig realistiske, bortsett fra at den ikke tar høyde for ekstreme drivstoffkostnader og evt høy forsikring pga manglende bonus.
Mange synes sikkert de satsene virker urealistisk høye, men tar man høyde for en typisk nyere bil, og inkluderer alle kostnader er det faktisk "skremmende" likt sannheten.

Forsikringen kan man til en viss grad styre selv. Jeg er forøvrig ellers enig med at satsene på kjøregodtgjørelse gir et godt bildet av utgiftene man har med bil. 

Men da har jeg et helt annet spørsmål til deg; Mener du at 30.000km i året er realistisk uten at man kjører i yrkessammenheng?

Lenke til kommentar

 

Pizza3333 skrev (På 6.3.2022 den 2.25):

 

Jeg satt med ganske stor formue som 19 åring men jeg kjøpte fortsatt biler som kostet rundt 20. Pengene trenger du om et par år, bolig er dyrt (& dyrere skal det bli!). Å kaste bort flere titusener så tidlig i livet er en utrolig dårlig ide. 

 

Jeg har mer eller mindre hele livet mitt sløst bort penger på bil, og jeg har gjerne eid 2 biler så godt som hele tiden siden jeg fikk førerkort. Da jeg var 19-20 så satt jeg selv i TS sin situasjon, rett nok jeg var i jobb, og brukte tilsvarende summer på bil. Og kostet gjerne på disse bilene mer enn fornuftige folk tør å tenke på. Endte jeg dårlig økonomisk ut av dette? Jeg vil si nei da disse bilene ble ivaretatt og passet på, dokumentasjon på alt jeg gjorde på bilen og salgsprisen pleide å være langt over listepris for tilsvarende biler. Det skal sies at via tilbakemeldinger så skjønte jeg at påkosten jeg hadde på mine egne biler ikke var av smakløs sort heller, spesielt ikke mtp at to av bilene ble solgt til folk som kom bort og spurte om det var til salgs, for de hadde sjukt lyst på akkurat min bil. 

Jeg måtte bli 30 år gammel før jeg tok til fornuft og handlet meg en billigere og fornuftig bil. Og som jeg angrer. Ikke at bilen i seg selv er dårlig, kjedelig å kjøre eller noe sånt(Ignorerer vi det faktumet at dette skulle være den bilen som endte på verksted med reperasjon på 50k.. At det var akkurat denne bilen er nok bare tilfeldigheter.). Men fordi jeg har en bil alle andre har og verditapet på denne er helt hinsides noe annet jeg har eid.

Av erfaringer jeg har fått som kanskje kan være greit for TS, og andre yngre som søker en gøyal bil i ung alder.

- Sjekk forsikringer før du kjøper. Dette rådet fikk jeg fra min far, og gud bedre å kjekt det er å finne et knippe biler jeg kunne tenkt meg også sjekke litt rundt med de forskjellige selskapene der ute og få priser. Enkelte biler må en bare akseptere at må vente til en har fått opparbeidet seg mer bonus og styre unna. Fint å oppdage det før man har handlet. Har du noen selskaper med lokaler i nærområdet, stikk innom dit og få satt opp møte, disse har jeg opplevd at ofte er mer gira på å få deg som kunde enn de du prater med over telefonen. Ikke få ganger jeg har fått en langt bedre pris på personlig oppmøte enn over telefon. Og jeg fikk til og med best pris hos et selskap

-Sjekk opp tips og triks på å øke bonusen på forsikringen din. Tidligere var det masse muligheter til å øke bonus. Kjører du mye i jobb kunne dette tidligere øke det med 5-10% mot dokumentasjon. Det var mulig å få økt med 10% hver 6. måned ved å bytte selskap. Foreldre kunne gi fra seg ekstra år fra sin forsikring. Enkelte selskap var gjerne med på notene med å øke bonusen din mot at du ble kunde og andre hadde til og med 50% som startbonus, mot 30% som var standarden før. Hvordan ting er nå aner jeg ikke da jeg har maks bonus på 4 kjøretøy og ikke et akutt behov for flere, men kanskje andre kan svare her?

-Bruk tid på å finne deg bilen du faktisk ønsker deg. Sitter du med så få krav til bil som TS gjør innledningsvis så vil høyst trolig bilen du ender på ikke være rett bil, og da er kanskje ikke gleden av en kul bil være der på samme måte som om du har gjort litt research på hva du selv ønsker.

-Når du har funnet deg en bil du har lyst på, bruk tid på å gjør research på akkurat den bilen. Hva er kjente feil? Er disse overkommelige for deg? Er det noe som gjør at du må skygge unna akkurat den bilen, så skygger du unna.

-Lær deg å vaske og holde bilen ryddig og ren. Gjerne til og med lær deg kunsten å polere/detaile kjøretøy. Det gir en fabelaktig stor glede å parkere bilen din også snu seg tilbake å se på gliset sitt. Når man får disse kunnskapene og innser hvor lett og gøy det da blir å vaske bil, så vasker du kanskje litt oftere enn folk flest og. Kjøp deg for guds skyld skikkelig poleringsmaskin om du først skal prøve deg, billigere varianter gjør ofte jobben tyngre enn den alt er. 

-Skru selv. Det er ikke til å stikke under en stol at verksted er dyrt og vil fordyre bilholdet. Kan du skifte olje selv? Flott, gjør det! Husk bare å lever spillolje på mottak. Kan du feilsøke og reparere enkle ting og bytte komponenter selv? Enda bedre! Det finnes uhorvelig masse god informasjon og guider der ute. Sjekk gjerne ut merkespesifikke klubber til bilen du ender med å kjøpe

-Ønsker du å bytte ting på bilen? Feks høyttalere, sub, felger, senkesett, styling eller annet? Husk at dette og koster fort penger selv om du ender med å gjøre det selv. Ha det i bakhodet når du bestemmer deg for prisklassen du ender på. Det kan kanskje være mer glede i å kjøpe en bil til 100k mindre enn du ser for deg også bruke noe av disse 100k i oppgraderinger.

-Kjøper du en bil litt utenom hva alle har og anbefaler, vær forberedt på at den dagen du skal selge den så kan den risikere å ligge ute til salgs en stund. Det kan til og med hende du må engasjere deg med å avertere den på et merkefora. 

-Sist, men ikke minst, så er det mange der ute som prater og oppfører seg som om bilen er bygget i silke. Det er de ikke.

 

Jeg skulle gjerne fortapt meg litt på finn og kommet med eksempler til biler som kunne vært aktuelle for TS. Men maks 350.000,- er litt for uspesifikt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Forsikringen kan man til en viss grad styre selv. Jeg er forøvrig ellers enig med at satsene på kjøregodtgjørelse gir et godt bildet av utgiftene man har med bil. 

Men da har jeg et helt annet spørsmål til deg; Mener du at 30.000km i året er realistisk uten at man kjører i yrkessammenheng?

Kjørelengde vil jo naturlig nok variere med hva man liker, hvordan man jobber, og ikke minst hvor i landet man bor. I Finnmark er 30.000 ikke rare greiene, i SørNorge noe over snittet..
Jeg har stort sett ligget på 20-30.000KM/år som ung og uten familie. Maks for min del har vært 50.000KM/år da arbeidsplass var et stykke unna. Så 30 er gjerne mer enn gjennomsnittet for "Ola Dunk", men så er gjerne en ungdom som vil bruke 350.000 på bil som er gøy noe utenfor gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

 

 

Jeg har mer eller mindre hele livet mitt sløst bort penger på bil, og jeg har gjerne eid 2 biler så godt som hele tiden siden jeg fikk førerkort. Da jeg var 19-20 så satt jeg selv i TS sin situasjon, rett nok jeg var i jobb, og brukte tilsvarende summer på bil. Og kostet gjerne på disse bilene mer enn fornuftige folk tør å tenke på. Endte jeg dårlig økonomisk ut av dette? Jeg vil si nei da disse bilene ble ivaretatt og passet på, dokumentasjon på alt jeg gjorde på bilen og salgsprisen pleide å være langt over listepris for tilsvarende biler. Det skal sies at via tilbakemeldinger så skjønte jeg at påkosten jeg hadde på mine egne biler ikke var av smakløs sort heller, spesielt ikke mtp at to av bilene ble solgt til folk som kom bort og spurte om det var til salgs, for de hadde sjukt lyst på akkurat min bil. 

Jeg måtte bli 30 år gammel før jeg tok til fornuft og handlet meg en billigere og fornuftig bil. Og som jeg angrer. Ikke at bilen i seg selv er dårlig, kjedelig å kjøre eller noe sånt(Ignorerer vi det faktumet at dette skulle være den bilen som endte på verksted med reperasjon på 50k.. At det var akkurat denne bilen er nok bare tilfeldigheter.). Men fordi jeg har en bil alle andre har og verditapet på denne er helt hinsides noe annet jeg har eid.

Av erfaringer jeg har fått som kanskje kan være greit for TS, og andre yngre som søker en gøyal bil i ung alder.

- Sjekk forsikringer før du kjøper. Dette rådet fikk jeg fra min far, og gud bedre å kjekt det er å finne et knippe biler jeg kunne tenkt meg også sjekke litt rundt med de forskjellige selskapene der ute og få priser. Enkelte biler må en bare akseptere at må vente til en har fått opparbeidet seg mer bonus og styre unna. Fint å oppdage det før man har handlet. Har du noen selskaper med lokaler i nærområdet, stikk innom dit og få satt opp møte, disse har jeg opplevd at ofte er mer gira på å få deg som kunde enn de du prater med over telefonen. Ikke få ganger jeg har fått en langt bedre pris på personlig oppmøte enn over telefon. Og jeg fikk til og med best pris hos et selskap

-Sjekk opp tips og triks på å øke bonusen på forsikringen din. Tidligere var det masse muligheter til å øke bonus. Kjører du mye i jobb kunne dette tidligere øke det med 5-10% mot dokumentasjon. Det var mulig å få økt med 10% hver 6. måned ved å bytte selskap. Foreldre kunne gi fra seg ekstra år fra sin forsikring. Enkelte selskap var gjerne med på notene med å øke bonusen din mot at du ble kunde og andre hadde til og med 50% som startbonus, mot 30% som var standarden før. Hvordan ting er nå aner jeg ikke da jeg har maks bonus på 4 kjøretøy og ikke et akutt behov for flere, men kanskje andre kan svare her?

-Bruk tid på å finne deg bilen du faktisk ønsker deg. Sitter du med så få krav til bil som TS gjør innledningsvis så vil høyst trolig bilen du ender på ikke være rett bil, og da er kanskje ikke gleden av en kul bil være der på samme måte som om du har gjort litt research på hva du selv ønsker.

-Når du har funnet deg en bil du har lyst på, bruk tid på å gjør research på akkurat den bilen. Hva er kjente feil? Er disse overkommelige for deg? Er det noe som gjør at du må skygge unna akkurat den bilen, så skygger du unna.

-Lær deg å vaske og holde bilen ryddig og ren. Gjerne til og med lær deg kunsten å polere/detaile kjøretøy. Det gir en fabelaktig stor glede å parkere bilen din også snu seg tilbake å se på gliset sitt. Når man får disse kunnskapene og innser hvor lett og gøy det da blir å vaske bil, så vasker du kanskje litt oftere enn folk flest og. Kjøp deg for guds skyld skikkelig poleringsmaskin om du først skal prøve deg, billigere varianter gjør ofte jobben tyngre enn den alt er. 

-Skru selv. Det er ikke til å stikke under en stol at verksted er dyrt og vil fordyre bilholdet. Kan du skifte olje selv? Flott, gjør det! Husk bare å lever spillolje på mottak. Kan du feilsøke og reparere enkle ting og bytte komponenter selv? Enda bedre! Det finnes uhorvelig masse god informasjon og guider der ute. Sjekk gjerne ut merkespesifikke klubber til bilen du ender med å kjøpe

-Ønsker du å bytte ting på bilen? Feks høyttalere, sub, felger, senkesett, styling eller annet? Husk at dette og koster fort penger selv om du ender med å gjøre det selv. Ha det i bakhodet når du bestemmer deg for prisklassen du ender på. Det kan kanskje være mer glede i å kjøpe en bil til 100k mindre enn du ser for deg også bruke noe av disse 100k i oppgraderinger.

-Kjøper du en bil litt utenom hva alle har og anbefaler, vær forberedt på at den dagen du skal selge den så kan den risikere å ligge ute til salgs en stund. Det kan til og med hende du må engasjere deg med å avertere den på et merkefora. 

-Sist, men ikke minst, så er det mange der ute som prater og oppfører seg som om bilen er bygget i silke. Det er de ikke.

 

Jeg skulle gjerne fortapt meg litt på finn og kommet med eksempler til biler som kunne vært aktuelle for TS. Men maks 350.000,- er litt for uspesifikt.

Det var virkelig et fornuftig svar og lignende tankegang som det jeg selv har.

Jeg elsker det å holde på med bil, bilene mine blir kun håndvasket og fikk for er par år siden en rupes poleringsmaskin i gave fra fattern. Den er i flittig bruk! 
Opplevde det samme på den første bilen min, en A4 allroad. Sto og tok bilder sv den, da kom det bort en kar som var svært interessert i den, endte opp med at han kjøpte den kort tid ettwr annonsering, selv om det var en av de dyreste på Finn.

Grunnen til at det er så lite spesifikke krav er at det er så mye jeg har lyst på. Pdd vurderer jeg både 4-serie, s4 b8, m550d, x6 og golf r. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 5.3.2022 den 23.43):

Så du har penger på bok men ingen inntekt? Vil virkelig annbefale deg (og du vil takke meg senere i livet ditt isåfall) å ikke blåse alle disse pengen på en bil nå.

Om 2-3 år når du kansje er klare for å flytte ut er bilen din verdt vesentlig mindre og du har egentlig bare tapt masse penger du sansynligvis trenger da..

Har inntekt jo. Men da handler det mye om sommerjobber og ekstra jobb ved siden av skole. Skal man kunne få lån må man vel gjerne tjene 30-40k i måneden før en bank vil se på deg i det hele tatt

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (13 minutter siden):

Kjørelengde vil jo naturlig nok variere med hva man liker, hvordan man jobber, og ikke minst hvor i landet man bor. I Finnmark er 30.000 ikke rare greiene, i SørNorge noe over snittet..
Jeg har stort sett ligget på 20-30.000KM/år som ung og uten familie. Maks for min del har vært 50.000KM/år da arbeidsplass var et stykke unna. Så 30 er gjerne mer enn gjennomsnittet for "Ola Dunk", men så er gjerne en ungdom som vil bruke 350.000 på bil som er gøy noe utenfor gjennomsnittet.

Jeg kjører mye. Rundt 10k på fire måneder på 5-serien

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...