Gå til innhold

Hva koster det å bygge en PC med PlayStation 5-krefter? 


Anbefalte innlegg

bruker-540634 skrev (20 timer siden):

Raske fps spill som apex legends er mer morsomt å spille på pcen enn konsoll syntes jeg, da flyten og bevegelsen/mobiliteten er en helt annen liga.

Mens andre spill igjen så er det hipp som happ.

Jeg spiller med 120 FPs på en rekke spill, trenger ikke mer enn det. 86 tommer gamingtv

Har tid å spilt på pc(ca 30 år) så jeg vet hva det er..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh 🤔3070 og 650W strømforsyning? Hadde ikke jeg vurdert engang. Ei heller Ryzen7, men en Ryzen5 3600 istedet. Kanskje droppe kabinett og skru alt på ei sponplate og heng det på veggen. ALT for å unngå å sitte i de klamme ekle klørne til SONY i så mange år..

Lenke til kommentar

Jeg tror når en skal sammenligne PS5 vs PC så burde en sjekke hva en får i forhold til ytelse, ikke velge unødvendige dyre deler til PC fordi; tatt som ett eksempel at PS5 har en rask disk. Får en virkelig brukt den raske disken fullt ut i en PS5? Hvis nei og en egentlig ikke har behov for den hvorfor da gå for det i PC bygget? 

En kan f.eks sammenligne kjerner/tråder. Men gjør jeg det selv, sammenligner 3900X med en 5600X så kommer 3900X’en ganske dårlig ut for å si det slik.

Så kan en jo spørre seg selv om ett rtx 2080 gjør det så dårlig med pci-e 3.0 vs pci-e 4.0? Med en 3700X så mener jeg at hovedkortet er veldig kostbart.

Ikke det, jeg har en tendens til å legge i litt mer kroner enn hva som egentlig er nødvendig selv og selvfølgelig biter det meg i baken hvis en skal kjøre en slik direkte sammenligning.

Personlig velger jeg en god psu fremfor en ganske kostbar ssd. Når det kommer til minnet ville jeg også prioritert dette fremfor ssd’en.

Hva en kjøper når det kommer til PC komponenter vil jo alltids være en vurderingssak. Men når en skal gjøre en slik type sammenligning så burde det vel stå på hva begge faktisk presterer når det kommer til ytelse/fps.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
5 minutes ago, bruker-540634 said:

650w holder definitivt ikke til 3090

Jeg har 11700k med 2080ti, begge overklokket og den trekker kontinuerlig 850w ifra veggen ved stress test.

Jeg kan ikke se at det ikke skal holde egentlig. Kortet makser ut på 400 watt, så har man ca 150 watt til cpu og hk. Fortsatt litt å gå på. Kanskje ikke anbefalt, men tipper det går. For ordens skyld har jeg 1300 watt selv, men har også 2 maskiner med 650 wattere som kjører lettere last.

Lenke til kommentar
kremt skrev (35 minutter siden):

Jeg kan ikke se at det ikke skal holde egentlig. Kortet makser ut på 400 watt, så har man ca 150 watt til cpu og hk. Fortsatt litt å gå på. Kanskje ikke anbefalt, men tipper det går. For ordens skyld har jeg 1300 watt selv, men har også 2 maskiner med 650 wattere som kjører lettere last.

Ja, mulig. Men jeg bruker 850w totalt ihvertfall med 11700k@280w og 2080ti@380w.

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (50 minutter siden):

650w holder definitivt ikke til 3090

Jeg har 11700k med 2080ti, begge overklokket og den trekker kontinuerlig 850w ifra veggen ved stress test.

3070 bruker 220-270W max avhengig av modell, 3700X bruker ca 100W, med HK, vifter etc bruker hele pakka max 450W. 2080ti bruker fort 50-150W mer enn 3070 avhengig av modell og 11700K er et strømsluk av en annen verden, du har sikkert overklokka begge og :)

Lenke til kommentar

Watt er ikkje heile svaret og det er forskjell på 650W på ein modell og 650W på ein anna modell.

650W funker fint på eit 3070, mens 3080 og 3090 kan gjerne frå 750W+. Men det er fleire faktorar enn kun GPU. CPU og resten av PC-en er sjølvsagt noko ein må ta i betraktning. Med ein lite ressurskrevande CPU og ikkje så mykje meir i PC-en så er 650W til 3070 greit.

Men dette er eit lite sidespor som ikkje har så mykje å seie for samanlininga. Det er ikkje til PSU kronene går i denne samanhengen.

Lenke til kommentar
pantrax skrev (1 time siden):

Tror dere overvurderer kraften i ps5 littegranne

Ifølge eurogamer/digital foundry drar PS5 max ca 200W, i typiske spillscenarioer ligger den ofte godt under. Strømforsyninga er visstnok 350W max. Gpu (36 CU) ligger midt mellom 6600XT (32 CU 160W) og 6700XT (40 CU 220W)på CU, men har litt lavere frekvens og dermed lavere forbruk. 3700X er og klokka ned til max 3.5GHz vs 4.4GHz på pc, det halverer trolig strømforbruk (3700X bruker rundt 90-100W max stock). 

Lenke til kommentar

Hei🙂 Noen som har lyst å sette sammen en pc for meg som yter like godt på min LG CX med Forza horizon i tankene? Altså at PCen gir meg like godt bilde på forza som en Serie X vil gjøre. Har mest lyst å kjøpe pc en Xbox siden eg lun spiller Forza pluss noen små spill på den. Kan jo bruke pc til så mangt!

Lenke til kommentar

Har ps5. Digget Gt7 men savner forza😀 Hsr en laptop msi ql72 Intel i5 gen 7 HQ7300 med ett Nvidi gtx 1050 vanlig. Og 16gb ram. Kam eg spille det forza spillet på den? 🤦‍♂️

Lenke til kommentar
Knetten82x skrev (6 minutter siden):

Hei🙂 Noen som har lyst å sette sammen en pc for meg som yter like godt på min LG CX med Forza horizon i tankene? Altså at PCen gir meg like godt bilde på forza som en Serie X vil gjøre. Har mest lyst å kjøpe pc en Xbox siden eg lun spiller Forza pluss noen små spill på den. Kan jo bruke pc til så mangt!

Spør her: https://www.diskusjon.no/forum/94-hjelp-til-kjøp-og-salg-av-pc/

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg vil faktisk påstå at en 1080ti eller en 2070 super er mer i ytelsesområdet til ps5. Det er vel egentlig på nivå med en RTX3060 3060ti, noe som er grei ytelse. Samtidig vet vi at der kommer rtx4000 serien snart og hardwaren ikke er oppgraderbar i disse konsollene. Derfor blir nok minipcer og lignende til å ta mer over etterhvert. 

 

Siden prisene også er latterlige på både skjermkort og ps5er, vil jeg påstå at det beste kjøpet nå er series S, eller en oppgraderbar minipc som man kan ta med seg. Selv bruker jeg mye finn.no for å finne brukte komponenter og overhaler dem, slik at de varer mye lengre og det gjør PC-en unik

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ryr00 skrev (17 minutter siden):

Hei

 

Jeg vil faktisk påstå at en 1080ti eller en 2070 super er mer i ytelsesområdet til ps5. Det er vel egentlig på nivå med en RTX3060 3060ti, noe som er grei ytelse. Samtidig vet vi at der kommer rtx4000 serien snart og hardwaren ikke er oppgraderbar i disse konsollene. Derfor blir nok minipcer og lignende til å ta mer over etterhvert. 

 

Siden prisene også er latterlige på både skjermkort og ps5er, vil jeg påstå at det beste kjøpet nå er series S, eller en oppgraderbar minipc som man kan ta med seg. Selv bruker jeg mye finn.no for å finne brukte komponenter og overhaler dem, slik at de varer mye lengre og det gjør PC-en unik

Ytelsa er trolig ganske nærme RX 6600 XT(litt flere CU, men litt tregere vram og kjerneklokke), så litt over 3060 og ca som 1080ti/2070S, men 3060ti er klart raskere. 

Lenke til kommentar
Skjermkort: AMD RX 6600XT 4900
Prosessor: AMD Ryzen 5 5600X 2700
Hovedkort: MSI B550 Pro VDH 1000

RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3600 MHz 16 GB

749
SSD: WD SN550 1TB 900
Strømforsyning: Seasonic core GM 500W  650
Kabinett: Fractal Design Core 2300 729
Kontroller: Sony PlayStation 5 DualSense 698

 

Sum: Avrundet 11300,-

Det oppsettet er litt tregere på grafikkfronten, men nærmere specs på PS5 (unntatt CPU), og prisen er svært nære det PS5 desverre koster nå 😕

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...