Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
skaftetryne32 skrev (30 minutter siden):

Da har vi bare en løsning igjen? Bare en altså, absolutt ingen andre? Du har lov til din personlige mening, men din konklusjon virker jo ikke akkurat basert på fakta, den er tilsynelatende basert på lite annet enn tro?

Vel nei det er ikke noe poeng, for jeg har ikke skrevet det du sier jeg har skrevet. 

Flott da er vi enig, det er ikke mulig å vite hvilken vei korrupsjonen i Ukraina har gått. 

Beklager for å ha misforstått deg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Russland har ganske mye artilleri igjen, men de er tomme for noen av kalibrene (muligens 95 og 120 mm om jeg husker rett). Men også her går tapene nedover, rett og slett fordi de har færre operative artilleri på fronten til enhver tid.

Tror du Russlands økonomi går strålende for tida? Eller på samme nivå nå som i fjor? Russlands økonomi går ganske dårlig for tida og dårligere enn for et år siden. De er ikke konkurs, men de tærer stadig hardere på reservene. Dette sliter på Russland, selv om russertroll vil hevde at "de er jo ikke tomme for penger, bare se på denne karen som har råd til X og Y". De sliter!

Russland går aldri tom for "soldater". De kaster bare nye mennesker i kverna. Forskjellen på soldatene nå og før er at de er av lavere kvalitet, har mindre trening, lavere stridsevne og i større grad bare er kjøtt i kverna. Det viktige her er stridsevnen. Kvantum vs kvalitet og hvordan dette påvirker folkeopinionen i Russland.

Putin beskytter seg selv ekstremt godt. Hvilke rykter finnes om at han snart skal snikmyrdes? Jeg har fulgt godt med i 4 år av denne 3-dagerskrigen og ennå ikke sett noe reelt om snikmord. Kun fantasier. Inkludert din.

Det du flåser bort som wunderwaffe er i praksis en evolusjon av mange ukrainsk-utviklede våpen samtidig. Man skal være bra blind for å ikke se eller forstå at flere av de nye våpnene gir fordeler de ikke hadde før. Fordeler som kan dra krigen i Ukrainas favør raffineri for raffineri, og kraftverk for kraftverk. Det avgjør ikke krigen i dag eller over natta til i mårra, men det drar ting i riktig retning.

Ukraina sliter også, men med andre ting enn Russland. Hvis du hadde fulgt med så ser du at Russland sliter alvorlig mye mer nå enn for et år siden. Ukraina sliter også mer. Men i litt lengre løp, tror jeg Ukraina har større utholdenhet. De har en helt annen motivasjon for å holde ut enn Russland. Ukraina kjemper en eksistensiell kamp og vet at en russisk seier betyr folkemord. Russerne kjemper bare fordi de har en pistol i nakken, ikke fordi de er genuint interessert i å berike Putin mer.

Jeg kan garantere at jeg følger mer med enn dere som er her, med mindre dere også får tak i info andre steder.
Ukrainas forsvar rakner. På ingen måte rask, men det går litt og litt opp i sømmene.
Jeg sier på ingen måte at Russland har det flott, men hvis siste 12 månedene er noe å gå utfra har Russland likevel tiden langt mer på sin side enn Ukraina.
Dersom Ukraina hadde prøvd å få en fredsavtale for et og et halvt år siden ville de hatt mye bedre muligheter.
Samme om man sammenligner i dag med tolv måneder frem i tid.

JK22 skrev (10 minutter siden):

Det er ikke en pålitelig kilde. Det er bare en enslig mann fra krigsskolen, som er i opposisjon mot militære observatører som har gjort de samme observasjonene om at russeren er målrettet, brutal, lærevillig og utviklingsorientert - som alle med egne syn har kunne konstatere i løpet av fire år. Men disse som gjort sine observasjonene, er generelt mer optimistisk enn den ene mannen som artikkelen er basert på, med hensyn til ukrainsk tap, ukrainsk utholdenhet og russisk sendrektighet som ikke knyttes til teknikk, taktikk eller ledelse - men til kultur og soldatmentalitet i en hær hvor moral betyr svært lite hvor alle frykter hverandre - det er ikke uvanlig at medsoldater forråde, forgripe seg på og svikte hverandre, dette har vært gjentatte ganger vært sett at sårede myrdes av sine egne. Selv med de beste våpnene og de beste taktikkene er ikke russerne i stand til å bryte seg ut fra sin kultur som likestille makt med frykt, og at lykke ikke eksistere. Dette gjør dem dårligere enn resten av verden slik at det eneste de er god på, er å slite ned enhver - inkludert seg selv. 

Jeg hadde sagt Russland nærmere seg et bristepunkt. Det er små, men voksende tegn på krigsmotstand og likedan med at det begynner å forverre seg økonomisk sett fordi Putin hadde vist seg å være ekstremt kortsiktig, svært sløsende og sterkt megalomanisk under en tro om Russlands "mektighet" basert på størrelse, ressurser og antall. Denne megalomanien som er karakterisk for mange russerne i elitesjiktet, er i verste fall falskspill fordi Russland i 2025 er ikke den samme Russland som i eldre tid. 

Men; Ukrainas bristepunktet så ut til å være enda nærmere pga. vanskjøtsel, katastrofal mangel på strategisk visjon hos vestmaktene og Trumps svik som hadde fulgt til forverrelser for ukrainerne i 2024-25 helt siden han fikk republikanerne til å stenge ned våpenstøtten i en kritisk tidsperiode. 

Krigen smadrer begge; nå ser alle at Russland og Ukraina kan ikke krige i det endeløse. 

Det er interessant at du tolker ukrainske og russiske hærstyrker og kultur så forskjellig, når det i realiteten er nesten like store likheter som Norge og Sverige.
Jeg mener bestemt at du forresten sa akkurat dette for et år siden også. Strengt tatt er det mindre tegn til Russlands bristepunkt nå enn det var da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...