Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Det narrativet fungerer bare delvis selv i Russland. Meningene om det er svært delte (selv om andelen støtte er vanskelig å måle på en troverdig måte). Utenfor Russland har det narrativet lite støtte.

Vet at utenfor Russland så er det ikke stor støtte, men nå pratet jeg om befolkningen i Russland og der fungerer det desverre sånn enda. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
engavif skrev (10 minutter siden):

Vet at utenfor Russland så er det ikke stor støtte, men nå pratet jeg om befolkningen i Russland og der fungerer det desverre sånn enda. 

Selv om du har vært mye i russland og prater mye med russere så kan du ikke vite det. Hverken basert på personlige relasjoner eller media, internett etc. Hvor stor andel som innerst inne faktisk tror på narrativet vet ingen - selv ikke russiske myndigheter.

• Liker 3
Skrevet
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Vel, for det første er det grovt villedende å kalle Trump-Putin-alliansens 28.punkts liste for en fredsavtale. Det er det ikke. Det er en liste over kapitulasjonsbetingelser. For det andre så det over hodet ingen automatikk i at Russland klarer å holde militært på de områdene de okkuperer. For det tredje er det ikke juridisk mulig da det er et grovt brudd på Ukrainsk grunnlov. Trump tror han er hevet over grunnloven i USA og tror diktatorer bare kan ture fram må den måten verden rundt. Det stemmer ikke. Zelensky er ikke en diktator og kan ikke bryte grunnloven. Ei heller noen etterfølgere. Europa kan heller ikke akseptere at Putin spiser Europa østfra og vestover bit for bit. Det er mye billigere å stoppe okkupasjonen nå enn senere. Derfor kommer Europa til å forsette å øke støtten til Ukraina, fram til okkupasjonen er slått tilbake. Ukraina har nøkkelen. De har forstått hvordan Russland og Putin må bekjempes på deres hjemmebane. Dette går definitivt ikke Russlands vei, spesielt denne vinteren som flamingoene flyr i flokk i koordinerte angrep mot alle ressurser Moskva er avhengig av.

Kort sagt de samme argumentene som har hørt i fire år. Eller, i starten var det faktisk enda mørkere for russerne. Putin var døende, de ville gå tom for raketter i neste uke, det var snart tomt for vaskemaskin-deler til våpen-produksjon og SWIFT ville lamme hele økonomien.

Hvis vi skal være litt - bittelitt - ærlige klarer Russland seg bedre enn antatt og det har vært mot et Ukraina som var backet av et motivert USA og Europa. Nå virker det ganske klart at USA er i ferd med å forlate Ukraina og det slår sprekker i Europa. Kanskje ikke blant Macron, Starmer og Merz, men vi ser at de mister støtte i sine land og motkandidater - med en helt annen Ukraina-politikk - vinner frem. Det er en forutsigbar utvikling for når økonomien blir trangere vil folk bry seg mest om sin egen lommebok og den effekten bør virkelig ikke undervurderes.

Selvsagt har også Russland store utfordringer, men tror du helt ærlig at Zelensky vil holde lenger enn Putin? Jeg skjønner at du håper det, og at du kan peke på enkelte momenter som kan trekke i den retning, men er det helt ærlig det du tror?

Skrevet
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Selv om du har vært mye i russland og prater mye med russere så kan du ikke vite det. Hverken basert på personlige relasjoner eller media, internett etc. Hvor stor andel som innerst inne faktisk tror på narrativet vet ingen - selv ikke russiske myndigheter.

Men da kan jo ikke du vite det heller, med tanke på at du sier at det delvis fungerer.

Skrevet
afterall skrev (21 minutter siden):

Takk for at du påpeker dette. Det sykeste punktet i avtalen er jo dette:

Kilde: NRK

Er ikke det helt sykt? At USA (og Russland) skal tjene penger på oppbyggingen i Ukraina, og skumme fløten her, og dermed ramme et land som kritisk trenger økonomisk støtte til gjenoppbygging? Herrefred.

Selvfølgelig i tillegg til punktet om forbud mot at diplomatiske fly skal kunne lande i Ukraina. Hva i helvete har Russland med det å gjøre, i en suveren stat? Podcasten Ukraine: The Latest fra The Telegraph trekker også fram dette punktet, som et maksimalistisk punkt fra Russland kastet inn bare for å se hva annet gøy de kan få med i en slik avtale for å få Vesten til å fremstå som svak

Er ikke det helt sykt? At USA (og Russland) skal tjene penger på oppbyggingen.

Sykt? Viss du har fulgt med i historien så vil du kunne finne ut at tilsvarende skjedde bla. i Irak etter krigen der. Sannsynligvis flere plasser også.

• Liker 1
Skrevet
Pop skrev (3 minutter siden):

Like greit, for det er jo ingen fredsplan. Det er overgivelsesplan for Ukraina og en belønning for fasciststaten russland.

Det kan en jo si. Men det skal da holde hardt for Europa å stå imot viss Russland, USA og (sikker Kina også) blir enige. 

Da kommer avtalene, oppbyggingen som tidligere nevt, og Europa med unntatt av endel land, bla. Ungarn kan bli sittende med Svarteper. 

Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (11 minutter siden):

Igjen er jeg uenig i premissene du setter opp.

Fint. Diskusjonen er mer interessant når det er ulike perspektiver.

Jeg er enig i at økonomisk og politisk interessesfære er en veldig viktig del av bildet, men jeg mener du i for liten grad innser at "vi" gjør det samme. 

De fleste jeg diskuterer med har full forståelse for at USA ikke kunne akseptere russiske missiler på Cuba, og mange mener at USA nå må gjøre noe med Venezuela, men de har null forståelse for at Russland ikke vil ha NATO et "steinkast" fra Moskva, eller at Kina ikke vil ha amerikanske missiler i Taiwan.

Jada, jeg kjenner retorikken om at vi bare "forsvarer", vi er gode og de er slemme osv, men Putin er ikke naiv. Han skjønner at dette er USAs økonomiske og politiske interesseresfære som beveger seg stadig tettere de og nå helt til grensen, og han har sagt i klartekst flere ganger at de satte en rød strek i Ukraina og det som skjer nå er håndhevelsen av det.

Både USA og Europa har i tiår visst at det med stor sannsynlighet ville bli krig hvis man begynte å snakke om NATO-medlemsskap til Ukraina. Man kan gjerne mene at de har rett til å bestemme selv, men når man nå ser at NATO-medlemsskap nå utelukkes kan man stille spørsmål om de valgte basert på riktig informasjon. 

Vi kan ta en parallell: Hva hvis NATO vet at det blir krig hvis Taiwan tilbys NATO-medlemsskap, og at det vil gjøre at NATO-tilbudet trekkes tilbake, men likevel kommer med tilbudet. Er det hjelp?

Selvsagt skal man heller ikke la seg true til valg man ellers ikke ville tatt, men hvis man er nabo med en stormakt er det en realitet man må forholde seg til og man må ta hensyn til avspenning. Det f.eks. en grunn til at Norge ikke har store styrker ved grensen eller at Finland og Sverige lenge ikke var medlemmer av NATO. 

Med dette mener jeg ikke at ansvaret for krigen skal plasseres et annet sted enn Russland, men jeg prøver å forklare at det russiske perspektivet er ikke at deres interessesfære utvides. Deres perspektiv er at "vi" forsøker å eliminere deres. 

Hugo_Hardnuts skrev (11 minutter siden):

Problemet med argumentet ditt her, er at det på ingen måte ser ut til å være noen vilje fra Putins side om å gi slike sikkerhetsgarantier. 

På dette punkt bryr jeg meg ikke om hva Putin mener. Han kan klage så mye han vil, men slik jeg ser det må store Europeiske styrker på plass ved grensen uansett scenario og det må være stjerneklart for alle at de er klare til å gå inn i kamphandlinger med full jagerfly-støtte mv. 

Slik jeg ser det handler det om Europas sikkerhet og det skal vi ikke forhandle med Putin om. Tvert imot syns jeg vi skal true med at disse styrkene vil gå inn i Ukraina hvis en fredsavtale ikke inngås asap.

• Liker 1
Skrevet

US 'peace proposal' includes Russianisms prompting questions about authorship of text - analysis

Some of the phrases in the US’s “peace proposal” for Ukraine appear to have been originally written in Russian. In several places the language would work in Russian but seems distinctly odd in English.

The third point of the 28-point plan reads: “It is expected that Russia will not invade neighbouring countries and Nato will not expand further.”

“It is expected” is a clunky passive construction in English. The Russian version – ожидается or ozhidayetsya – makes more sense and is a familiar verb form.

Other Russianisms that appear to have crept into the text include неоднозначности (ambiguities) and “закрепить” (to enshrine).

The White House has acknowledged Kirill Dmitriev, Vladimir Putin’s envoy, wrote the proposal together with Donald Trump’s special representative Steve Witkoff. The pair hammered out the text during a meeting in Miami.

Kilde: The Guardian

• Innsiktsfullt 6
Skrevet
oddeh skrev (38 minutter siden):

Russland: – Ikke mottatt fredsplan
Det russiske utenriksdepartementet sier fredag at de ikke offisielt har mottatt noen fredsplan om krigen i Ukraina fra USA. Det melder det russiske nyhetsbyrået RIA, ifølge Reuters.
https://www.nrk.no/nyheter/russland_-_-ikke-mottatt-fredsplan-1.17662193

Selvsagt, for det er ingen fredsplan, det er en kapitulasjonsplan. Og selvsagt forsøker de å skape et narrativ om at den har opprinnelse i USA, ikke Kreml. Det er et kalkulert spill om hvor dumme folk er. Jeg tror Putin undervurderer både russere og alle andre.

• Innsiktsfullt 5
Skrevet
Orake1et skrev (9 minutter siden):

De fleste jeg diskuterer med har full forståelse for at USA ikke kunne akseptere russiske missiler på Cuba, og mange mener at USA nå må gjøre noe med Venezuela, men de har null forståelse for at Russland ikke vil ha NATO et "steinkast" fra Moskva, eller at Kina ikke vil ha amerikanske missiler i Taiwan.

Vel, jeg tenker at USA i utgangspunktet ikke burde truet Cuba militært, hvilket var utløsende for at landet lot Sovjet utplassere missiler der. Dette innså jo også Kennedy-administrasjonen, hvilket førte til at en del av avtalen de endte opp med innebar at USA garanterte for å respektere Cubas suverenitet. Russland har på mange måter satt seg i den samme situasjonen og må nok i likhet med USA innse at tvang ikke er et bærekraftig virkemiddel i internasjonal politikk.

Sitat

Jeg er enig i at økonomisk og politisk interessesfære er en veldig viktig del av bildet, men jeg mener du i for liten grad innser at "vi" gjør det samme. 

Jada, jeg kjenner retorikken om at vi bare "forsvarer", vi er gode og de er slemme osv, men Putin er ikke naiv. Han skjønner at dette er USAs økonomiske og politiske interesseresfære som beveger seg stadig tettere de og nå helt til grensen, og han har sagt i klartekst flere ganger at de satte en rød strek i Ukraina og det som skjer nå er håndhevelsen av det.

Helt enig i at Vesten gjør det samme, men forskjellen her er på hvorvidt man benytter legitime eller illegitime virkemidler. Utfordringen for Russlands del, er at de ikke har økonomiske muskler til å spille spillet hvis reglene skal følges. De har rett og slett svært lite å tilby sine naboland i en konkurranse mot Vesten. Men i stedet for å innse dette og heller rette kreftene mot å styrke egen konkurranseevne i et langsiktig løp, tyr Putin heller til de illegitime virkemidlene. Det sørgelige er at hvis Putin hadde klart å sette eget ego til side, hadde trolig Russland kunnet utvikle seg til en faktisk stormakt som kunne konkurrert basert på økonomiske virkemidler. Det er jo langt på vei det de klarte å oppnå ved å gjøre Vest-Europa så avhengige av russisk gass som de gjorde. Men mye ville ha mer innen egen levetid, og opplevde - som sagt - også at hans egen posisjon ble truet av demokratiutviklingen i nabolandene.

Vestens primære forklaringsproblem, er at man har en haug med svin på skogen utenfor Europa. Vi har hatt fingrene inne i skittent spill flere steder i verden, noe som svekker troverdigheten vår når det kommer til å forsvare demokratiet i vårt eget nabolag. Allikevel gjør ikke dette Russlands grep noe mer legitime.

Sitat

Både USA og Europa har i tiår visst at det med stor sannsynlighet ville bli krig hvis man begynte å snakke om NATO-medlemsskap til Ukraina. Man kan gjerne mene at de har rett til å bestemme selv, men når man nå ser at NATO-medlemsskap nå utelukkes kan man stille spørsmål om de valgte basert på riktig informasjon. 

Vi kan ta en parallell: Hva hvis NATO vet at det blir krig hvis Taiwan tilbys NATO-medlemsskap, og at det vil gjøre at NATO-tilbudet trekkes tilbake, men likevel kommer med tilbudet. Er det hjelp?

Selvsagt skal man heller ikke la seg true til valg man ellers ikke ville tatt, men hvis man er nabo med en stormakt er det en realitet man må forholde seg til og man må ta hensyn til avspenning. Det f.eks. en grunn til at Norge ikke har store styrker ved grensen eller at Finland og Sverige lenge ikke var medlemmer av NATO. 

Vel, faren for eskalering førte da også til at man la prosessen med et ukrainsk NATO-medlemskap på is. Da MAP-søknaden strandet i det ukrainske parlamentet på slutten av 2000-tallet, ble dette møtt med en aksept fra Bush-administrasjonen. Spørsmålet ble ikke på noe tidspunkt tatt opp igjen, verken fra NATO eller Ukraina, før våren 2014 etter at det russiske angrepet på Ukraina var et faktum. Dette vitner også om at det var spørsmålet om EU, ikke NATO, som var særlig utløsende for russerne.

Sitat

Med dette mener jeg ikke at ansvaret for krigen skal plasseres et annet sted enn Russland, men jeg prøver å forklare at det russiske perspektivet er ikke at deres interessesfære utvides. Deres perspektiv er at "vi" forsøker å eliminere deres. 

Ikke uenig, men igjen mener jeg spørsmålet ikke knytter seg til hvem sine interessesfærer som er i spill, men hvilke midler som benyttes, og i hvilken grad mindre nasjoner skal se seg tvunget til å la seg diktere av stormakten de grenser til. Det handler jo i siste ende om man genuint er tilhenger av Folkeretten.

Sitat

På dette punkt bryr jeg meg ikke om hva Putin mener. Han kan klage så mye han vil, men slik jeg ser det må store Europeiske styrker på plass ved grensen uansett scenario og det må være stjerneklart for alle at de er klare til å gå inn i kamphandlinger med full jagerfly-støtte mv. 

Slik jeg ser det handler det om Europas sikkerhet og det skal vi ikke forhandle med Putin om. Tvert imot syns jeg vi skal true med at disse styrkene vil gå inn i Ukraina hvis en fredsavtale ikke inngås asap.

Og det kan jo vi alle være skjønt enige i, men det er ingenting som tyder på at Putin vil skrive under en avtale som inneholder slike garantier eller at det pr. nå er vilje på europeisk side til å sette slike krav så lenge USA ikke er med på lasset.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...