Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sitat

Ukraine Strikes Druzhba, Russia’s Largest Oil Pumping Station Near Border, Sparking Massive Fire
Ukrainian kamikaze drones hit Druzhba, Russia’s largest pipeline hub – located in Bryansk region, just 40 km from Ukraine – sparking a massive fire and disrupting fuel supply to its military industry.

https://www.kyivpost.com/post/58040

• Liker 5
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mr.M skrev (13 timer siden):

jeg skjønner tankegangen i doktrinen du fremfører, vi får se om det holder til mål  :whistle:

Vi forstår nok begge at doktrinen du fremførte ikke fører noen vei. (Ukrainsk offensiv for militær gjenerobring av okkuperte områder).

Jeg ser plystresmileyen og forstår skepsisen, men seriøst, hvilke alternativer finnes til doktrinen jeg framførte? Jeg ser i hvert fall ingen, så jeg har konkludert med at det er den eneste riktige doktrinen. Men du skal få anledning til å forsøke å overbevise meg om noe annet.

• Liker 2
Skrevet
11 minutes ago, Simen1 said:

Vi forstår nok begge at doktrinen du fremførte ikke fører noen vei. (Ukrainsk offensiv for militær gjenerobring av okkuperte områder).

Jeg ser plystresmileyen og forstår skepsisen, men seriøst, hvilke alternativer finnes til doktrinen jeg framførte? Jeg ser i hvert fall ingen, så jeg har konkludert med at det er den eneste riktige doktrinen. Men du skal få anledning til å forsøke å overbevise meg om noe annet.

Jeg tror du skal være rimelig god salgsmann dersom du klarer å selge inn den planen til krigstrøtte ukrainere, en plan hvor man satser alt på at Russland kollapser før Ukraina..

Skrevet
jallajall skrev (18 minutter siden):

Jeg tror du skal være rimelig god salgsmann dersom du klarer å selge inn den planen til krigstrøtte ukrainere, en plan hvor man satser alt på at Russland kollapser før Ukraina..

Du utfordres herved til duell: Kom med en bedre strategi for Ukraina!

• Liker 9
Skrevet

En hilsen til alle europeiske impotente ledere som "pray that the war continues" fra en frontblogger i Pokrovsk regionen. 
Ikke noe beskytter de bedre enn å rope slogans.

image.png.94089e54b91010743f5871390f39715f.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

USA og Russland skal ha et møte nå på fredag. Kanskje USA vil presse på for at Russland skal starte forhandlinger med Ukraina. Det er også et spørsmål om USA vil innføre mer sanksjoner snart.

• Liker 1
Skrevet (endret)
jallajall skrev (1 time siden):

Forhandlinger.

Kordan skal du forhandle med noen som har som uttalt mål å invadere landet ditt og utrydde folket ditt?

Endret av Dragavon
  • Liker 8
Skrevet
jallajall skrev (1 time siden):

Forhandlinger.

Det kan potensielt bli en interessant hypotese om du kan utdype det med litt "kjøtt på beinet"

- Hvordan synes du den strategien har gått så langt?

- Hvor nært virker det som partene er en sånn løsning pr nå?

- Hvilke kort har de på hånden?

- Er dette en reell løsning som begge parter kan leve med på sikt eller bare en pust i bakken (våpenhvile) før krigen fortsetter?

- Mange kriger ender med forhandlinger. Alternativet til forhandlingsløsninger er et fullstendig nederlag for den ene parten. Hvorfor tror du at dette vil ende med forhandlinger og ikke et fullstendig nederlag?

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Det er lite bevegelse på frontlinjene, de er ganske fastlåste. Det er en mulighet for at det kan bli forhandlinger om våpenhvile snart mellom Ukraina og Russland.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Svein M skrev (11 minutter siden):

Det er lite bevegelse på frontlinjene, de er ganske fastlåste.

Denne krigen avgjøres ikke av bevegelser ved fronten.

Jeg tror en eventuell våpenhvile vil være til fordel for Ukraina, så jeg forventer ikke realistiske krav fra russisk side og dermed heller ikke noen signatur fra Ukraina. Grunnen til at jeg tror en våpenhvile vil være til fordel for Ukraina er at det kjøper de tid til mobilisering og våpenforsyninger, mens Russland sliter beinhardt økonomisk så en forlengelse av denne pinen er ikke ønskelig selv om de bygger opp shahed-lagrene og klarer å tvinge noen tusen flere potetplukkere til kjøtt-tjeneste.

Husk også at mobilisering ikke er en 1:1 ting. Hver ny ukrainsk soldat er i militært styrkeforhold ca like mye verdt som 3 nye russiske potetplukkere i grønt.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Videre vil arresten kunne svekke noen nordmenns tro på at Norge er en seriøs rettstat. Norge driver ikke med politisk motiverte arrestasjoner, så PST holder nok tilbake til eventuelle skikkelige lovbrudd begås. En politisk motivert arrestasjon av en stortingskandidat midt i en valgkamp tar seg også dårlig ut i et av verdens fremste demokrati, selv om han jobber etter et Kreml-narrartiv.

Dette. Norge er eit demokrati og ein rettsstat, og ein kan ikkje dømme nokon før ein kan ta dei for å ha gjort noko som ikkje er lov å gjere.

• Liker 3
Skrevet
Sitat

I april fekk hackarar tilgang til lukkesystemet i ein dam ved Risavatnet i Bremanger. PST-sjefen meiner at prorussiske aktørar stod bak hendinga, og seier me må vere budd på meir.

Sitat

– Det er typisk modus, at ein statleg aktør brukar for eksempel aktivistgrupper til å ta seg inn, nettopp for å vise «sjå kva vi kan gjere viss me ønskjer». Så går dei ut og skryter av det etterpå, seier Gangås.

Sitat

– Det vi ser nå er ikkje angrep av ein skala eller omfang som har til hensikt å reelt gjere skade på samfunnet vårt, eller økonomiske interesser. Men dette er demonstrasjonar av kapasitet.

Orlogskaptein og hovedlærer på Sjøkrigsskulen i Bergen, Tor Ivar Strømmen.

Strømmen trur russarane vil bruke dette som ein del av førebuingar til noko større.

– Så neste gang kan det vere for eksempel Sysendammen dei opnar opp, og då vil det ha heilt andre konsekvensar enn den vesle dammen vi snakkar om her, seier han.

Medan dei store angrepa, dei vil vi neppe sjå no, tryggar han vidare.

https://www.nrk.no/vestland/pst-peiker-pa-prorussiske-hackarar-etter-damsabotasje-1.17526400

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

HVORFOR kan ikke vi bare drite i USA? MAGA gjengen i det hvite huset er Putins nyttige idioter og ser opp til karen til og med. Europa kan støtte Ukraina videre. La U.S.A fokusere på kulturkrigen og alt fjaset for seg selv. 

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

Rett og slett fordi vi foreløpig har for små lager og for liten våpenproduksjon uten USA.

Med Trump sitt styre i USA må vi sjølve ta ansvar for vårt forsvar mot russarane. Om vi ikkje har sterkt nok forsvar kjem pakket til å prøve seg igjen etter Ukraina.

Endret av Dragavon
  • Liker 4
Skrevet
Dragavon skrev (3 minutter siden):

Rett og slett fordi vi foreløpig har for små lager og for liten våpenproduksjon uten USA.

Med Trump sitt styre i USA må vi sjølve ta ansvar for vårt forsvar mot russarane. Om vi ikkje har sterkt nok forsvar kjem pakket til å prøve seg igjen etter Ukraina.

Og Europa har hatt flere år på seg, dette er ingenting annet enn dårlig lederskap, drømmen om den globale landsbyen, att alle innerste inne ønsker bare fred på jord, at vi selvfølgelig kan snakke nasjoner til fornuft. 

Vi må selvsagt ta en Goebbels og få opp ett intenst hat mot Russland, du kan ikke få oppslutning om en begynnede krig med koseprat.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...