Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Serpentbane skrev (8 timer siden):

For all del, utfordre gjerne innholdet i et innlegg, men jeg kjenner det har blitt brukt nok sider av denne tråden til å diskutere JK22`s loialitet og hvorvidt det er doom posting eller nyanserte vurderinger for en stund nå...

Vi har vel fortsatt til gode at JK22 svarer på dette temaet, i hvert fall av det jeg har fått med meg. Og det er mange som har spurt JK22 hvor vedkommende henter informasjonen fra, da det tilsynelatende er oversettelse fra en engelsk tekst, eller JK22 er engelsktalende og har lært seg norsk. Men det blir jo aldri besvart, noe jeg mener JK22 enkelt kunne gjøre om innleggene hans/hennes skal få den tyngden den gjør i tråden. @JK22

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
47 minutes ago, knipsolini said:

Vi har vel fortsatt til gode at JK22 svarer på dette temaet, i hvert fall av det jeg har fått med meg. Og det er mange som har spurt JK22 hvor vedkommende henter informasjonen fra, da det tilsynelatende er oversettelse fra en engelsk tekst, eller JK22 er engelsktalende og har lært seg norsk. Men det blir jo aldri besvart, noe jeg mener JK22 enkelt kunne gjøre om innleggene hans/hennes skal få den tyngden den gjør i tråden. @JK22

Enig. Lurer også på dette. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
<generisk_navn> skrev (3 timer siden):

Saksopplysning:

• det korrekte tallet er 1600 MRD
  • det er faktisk allerede bestilt 6 ubåter, de to første er allerede under bygging i Tyskland, og på Håkonsvern er vedlikeholdsbasen for de nye norske og tyske 212CD ubåtene under bygging
  • man har satt opp behov for 5 fregatter med opsjon på ytterligere 1 fregatt
  • man skal anskaffe 28 nye fartøy hvorav 12 til Kystvakten
  • Et enstemmig(!) Storting stilte seg bak langtidsplanen før Stortinget tok sommerferie

Ang K9 så ble det bestilt 4 ekstra K9 og 8 ekstra K10 ammovogner slik at man nå har 28 kanoner og 14 ammovogner. I tillegg er det prosjekt for å anskaffe langtrekkende artilleri. USA har skaffet seg eksportlisens for å selge HIMARS med diverse missiler til Norge dersom man bestemmer seg for det i dette prosjektet.

Hele den norske forsvarsstrukturen er under revisjon, og i løpet av de neste månedene kommer det et planverk fra forsvarsledelsen for gjennomføring av langtidsplanen med sine 1600 MRD der altså hele Sjøforsvarets flåte skal fornyes.

Til topic: er det flere enn meg som oppfatter at den ventede konsolideringen av erobret land uteblir og at UA faktisk fortsetter offensiven i stedet? Jeg skjønner enkeltes bekymring for strekk i laget her, men samtidig får vi håpe at UA sitter på bedre operasjonell etterretning enn det vi gjør ;) 

Ingenting av dette forandrer vel det faktum at det tok politikerne våre 2 år å komme fram til flere konklusjoner som burde ha vært åpenbare allerede i 2022, eller egentlig lenge før dette om man ikke hadde vært for opptatt med å innbille seg at russerne var blitt snille.

Forøvrig foreslår jeg at du kontakter Forsvarets forum og oppdaterer dem angående de 1000 ekstra milliardene du vet om: https://www.forsvaretsforum.no/bjorn-arild-gram-forsvaret-jonas-gahr-store/langtidsplanen-styrker-forsvaret-med-600-milliarder/372077

Og du bør vel også gi regjeringen et hint slik at de kan oppdatere hjemmesidene sine: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/styrker-forsvarsevnen-med-600-milliarder/id3032880/

Opsjonen på K9 var på 24 stk. Så vi kunne ha hatt 48 stk. Hva vi skal med de 28 som er anskaffet er jo også et spørsmål så lenge det skumles om at vi ikke har tilstrekkelig med granater til dem. Flott om vi får HIMARS og gjerne også ATACMS, men uten klaseammunisjon er de kanskje ikke like optimale. Og vi bør også legge vantene på Napalm når vi først er inne på utviklingen.

De fire første ubåtene var vel allerede bestilt før krigen i Ukraina. Når det nå er bestilt 2 til så er det underlig at ikke forsvarsmateriell vet om bestillingen før deg: https://www.fma.no/anskaffelser/prosjekt-nye-ubater

MEN Nei, alt er ikke svart og som jeg også skrev så ser jeg positivt på den nye langtidsplanen for forsvaret. Det ser i grunnen ut til at budsjettene nå er tilpasset behovet og ikke omvendt. Jeg lurer på om en av årsakene til at hjelpen til Ukraina kommer i så små drypp er at oppbyggingen av NATO i Europa går tregt og at Norge skal få tid på seg til å bruke disse 600 milliardene før vi begynner å innbille oss at verden har blitt snill igjen. 

Endret av zorry
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

https://english.nv.ua/nation/growing-unrest-in-russia-as-military-failures-in-kursk-threaten-putin-s-power-50442905.html

PMC Paladin leader calls for Putin’s removal, claims 'point of no return'

"The founder of the so-called 'Paladin Military Union', Georgiy Zakrevsky, has emerged as a new dissenting voice, with ambitions comparable to those of Wagner Group leader Yevgeny Prigozhin during his march on Moscow."

"Zakrevsky’s message urges soldiers on the front lines to join his union and "save the country," stating that the point of no return has already been crossed. While his resources are limited compared to Wagner’s, Zakrevsky appears more determined, openly blaming Putin for Russia’s failures—a step Prigozhin hesitated to take."

"In a widely circulated social media address, Zakrevsky calls on Russian soldiers to overthrow the government, condemning the current state of the nation under Putin's leadership. He highlights Russia’s declining military prowess, including drone strikes deep within the country, failures of the Black Sea Fleet, and the stagnation of the war effort."

“Our country is already in deep trouble,” Zakrevsky declared. “Drones fly over central Russia, even reaching Moscow and St. Petersburg. Our Black Sea Fleet is being decimated as if we were a third-rate nation… This so-called ‘president’—the ‘great’ Putin—has led us into this disaster.”

PMC Paladin skal ha ca. 300 soldater. Det er relativt ukjent hvem de er, og hvor de er.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/08/17/7470812/

Ukraine's Foreign Ministry says reports of Germany stopping aid to Ukraine are manipulations

Heorhii Tykhyi, the spokesperson for Ukraine's Foreign Ministry, has stated that claims that the German government is halting military aid to Ukraine are incorrect and manipulative.

Details: Tykhyi added that Germany is currently drawing up its budget, a process which is being closely monitored by Ukraine. He said the budget is expected to be approved in November, and the extent of Germany’s support for Ukraine in the coming year will not be known until then.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Igor Girkin, som sitter i et russisk fengsel, men ofte har hatt mer rett om krigen enn antagelig noen annen russer - advarer om at offensiven mot Kursk er en distraksjon, og at en større offensiv kan komme mot f.eks Krim-halvøya.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Spoiler

Ukrainske styrker har konsolidert kontrollen over Suja i Kursk-regionen og bruker den som en logistisk hub for videre operasjoner. Byen har intakt infrastruktur, som muliggjør opprettelse av forsyningsdepoter, feltlasaretter og baser for tropper. Ukraina har også åpnet nye angrepsvektorer langs grensene og utført koordinerte angrep mot russiske stillinger, særlig rundt Glushkovo. Sterk russisk motstand i enkelte områder har ført til en omdirigering av ukrainske angrep til steder med svakere russisk forsvar.

Endret av bojangles
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...