Gå til innhold

Vet du hvilket prisområde du bor i? Slik er strøm-Norge delt inn [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det dyreste kraftverket i området bestemmer prisen" For noe svada.

Har ikke Statnett noe forhold til enkel matematikk? Snittpris av alle vannkraftverkene i Norge, det norske folks eiendom, er grunnlaget for pord og pris for norsk kraft. Og koster det 6-12 øre pr kWh å produsere vil alt over ca 20 til 40 øre være å oppfatte som ågerpriser og rammes av:

§ 2.Urimelige priser og forretningsvilkår:

Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser.

Det må åpenbart kunne sies å være "urimelig" og i strid med allmenne interesser å ta over 2 kroner for noe som koster 6-12 øre å produsere? Spesielt når en inkluderer det faktum at det norske folk også i tillegg betaler for leveransen mm, i form av nettleie for produksjonsinnretninger og varetransporten. Pluss en gang i tiden har betalt for alle kraftverk, og linjenett via betalt skatt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kunnskaper skrev (39 minutter siden):

"Det dyreste kraftverket i området bestemmer prisen" For noe svada.

Har ikke Statnett noe forhold til enkel matematikk? Snittpris av alle vannkraftverkene i Norge, det norske folks eiendom, er grunnlaget for pord og pris for norsk kraft. Og koster det 6-12 øre pr kWh å produsere vil alt over ca 20 til 40 øre være å oppfatte som ågerpriser og rammes av:

Hvordan har du tenkt å få dette til å fungere? Vil du betale produsent A 50 øre og produsent B 100 øre i samme prisområde? Fordi om produsent A produserer rimelig, skal ha dermed ikke ta seg like godt betalt for *samme vare* som produsent B? Dette avgjøres som en auksjon i dag, noe som man skulle tro presser prisen ned til det minimum som er mulig for en samlet gruppe å bli enige om...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morten Simonsen skrev (17 minutter siden):

Hvordan har du tenkt å få dette til å fungere? Vil du betale produsent A 50 øre og produsent B 100 øre i samme prisområde? Fordi om produsent A produserer rimelig, skal ha dermed ikke ta seg like godt betalt for *samme vare* som produsent B? Dette avgjøres som en auksjon i dag, noe som man skulle tro presser prisen ned til det minimum som er mulig for en samlet gruppe å bli enige om...

Det kunne vore interessant å få ein god diskusjon om marknadsmekanismar og kva som kan gjerast for å sikre både forbrukarane og industrien greie pristilhøve. Truleg burde fleire gått for fastpris, men då bør gjerne denne innehalde klausular om maksimal profitt i høve til produksjonskostnader.

Dei færraste hadde vel akseptert å betale biffpris på alle kg i ei handlekorg med 5kg poteter, 1kg havregryn og 200 gr biff? Så kvifor skal me akseptere dette prinsippet med straum? Produsentane veit jo kor mykje dei produserer for å oppretthalde frekvens og "stivt" nett. Så om me tek utgangspunkt i det, så kan produsentane få betalt etter den brøken.

Elles så kan me diskutere om straum i det heile er ei vare som er egna for børshandel og maksimering av profitt for aksjonærane.

Lenke til kommentar

Forventer ikke noe solidaritet fra de nord for denne grensen, men politisk motvilje til å normalisere strømmarkedet på tvers av landet kan like godt bli stemplet som en separatistbevegelse.

Skal vi fungere som en nasjon så må vi ha felles interesse som en nasjon. Dette betyr i større grad at vi sør på berget må hjelpe de i nord, men i tilfellet med strøm så betyr det at de i nord må ta noen slag for oss her i sør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morten Simonsen skrev (5 timer siden):

Hvordan har du tenkt å få dette til å fungere? Vil du betale produsent A 50 øre og produsent B 100 øre i samme prisområde? Fordi om produsent A produserer rimelig, skal ha dermed ikke ta seg like godt betalt for *samme vare* som produsent B? Dette avgjøres som en auksjon i dag, noe som man skulle tro presser prisen ned til det minimum som er mulig for en samlet gruppe å bli enige om...

De fleste varer du kjøper er jo nettopp slik. Trenger du 100 liter melk i løpet av et år, står du fritt til å kjøpe litt fra Rema, litt fra Coop og litt fra Norgesgruppen. I tillegg kan du alternere mellom Tine og Q-Meieriene. 

Ingen børs nødvendig her. Samtidig som jeg ikke mener at dagligvarebransjen er det beste eksempelet på et velfungerende marked. Det er det jo ikke. (Vi har jevnt over dyrere priser og mindre utvalg enn sammenlignbare land og markeder.)

Strøm er kanskje ikke en dagligvare. Rent fysisk har jeg bare et nett (heldigvis!). Noen har bestemt at hvem som eier ledningen ikke skal konkurranseutsettes. Dermed slipper jeg å anlegge nye ledninger ved bytte til en annen leverandør. Det er jeg glad for. Fungerer utmerket!

Hvis vi ikke trenger konkurranse på innstallasjon og vedlikehold av ledningsnettet, og alle selger samme vare til samme spot-pris, så kan man jo undres på hvorfor vi trenger å konkurranseutsette faktura- og kundeservice-desken. For det er jo i praksis kun det strømselskapene har blitt redusert til. De får ikke lov til å produsere energi enn gang. 

Men dersom vi fikk en nasjonal børs, hvor produsentene kappet om å få levere til, hadde jeg blitt fornøyd. Da ville våre kraftverk og våre naturressurser i første omgang blitt brukt til å dekke eget behov. Eventuell overskuddskraft burde absolutt sendes ned til Europa, for å avlaste de litt. Helt klart. Men det må skje først etter at eget behov er dekket inn. I tillegg trengs det regulering for å hindre absolutt nedtømming av demninger i tidsperioder det er uforsvarlig. Men dette tror jeg vi allerede har plenty av reguleringer rundt fra før?

Lenke til kommentar
6 hours ago, Gavekort said:

Forventer ikke noe solidaritet fra de nord for denne grensen, men politisk motvilje til å normalisere strømmarkedet på tvers av landet kan like godt bli stemplet som en separatistbevegelse.

Skal vi fungere som en nasjon så må vi ha felles interesse som en nasjon. Dette betyr i større grad at vi sør på berget må hjelpe de i nord, men i tilfellet med strøm så betyr det at de i nord må ta noen slag for oss her i sør.

For en utrolig frustrerende ting å si, og totalt grunnløs. Hvis du tror det er sånn at skattepengene renner fra sør til nord, så skal du bruke mer enn tiden det tar å tenke en påstand til å finne fakta

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (1 time siden):

For en utrolig frustrerende ting å si, og totalt grunnløs. Hvis du tror det er sånn at skattepengene renner fra sør til nord, så skal du bruke mer enn tiden det tar å tenke en påstand til å finne fakta

Unnskyld meg, men hvor sier jeg at skattepengene renner fra sør til nord? Trigget jeg en refleks eller noe?

For det første så blir store deler av norsk strøm produsert på sør-vestlandet og må kunne sendes nordover. For det andre så regner jeg ikke med at du er uenig i at nord-norge har en tendens til å bli annenrangs-borgere i Løvebakken.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (8 timer siden):

Forventer ikke noe solidaritet fra de nord for denne grensen, men politisk motvilje til å normalisere strømmarkedet på tvers av landet kan like godt bli stemplet som en separatistbevegelse.

Skal vi fungere som en nasjon så må vi ha felles interesse som en nasjon. Dette betyr i større grad at vi sør på berget må hjelpe de i nord, men i tilfellet med strøm så betyr det at de i nord må ta noen slag for oss her i sør.

Jeg kan ikke erindre noe rop om solidaritet sørfra rundt 2010.

Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland skrev (7 minutter siden):

Jeg kan ikke erindre noe rop om solidaritet sørfra rundt 2010.

Her demonstrerer du den mentaliteten som jeg mener drar begge parter ned i gjørma. Jeg kjenner ikke til hva som skjedde i 2010, men om det var kraftunderskudd så hadde det gagnet de med kraftunderskudd om vi hadde markedsutjevningen som de samme folka nå er iherdige motstandere av.

Having the cake and eating it too. Egoisme og separatisme lager bare tapere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (59 minutter siden):

Her demonstrerer du den mentaliteten som jeg mener drar begge parter ned i gjørma. Jeg kjenner ikke til hva som skjedde i 2010, men om det var kraftunderskudd så hadde det gagnet de med kraftunderskudd om vi hadde markedsutjevningen som de samme folka nå er iherdige motstandere av.

Having the cake and eating it too. Egoisme og separatisme lager bare tapere.

Det som gjelder nå er solidaritet i Europa. Det som trenges er kraftutveksling som kan bidra til at Europa blir både mer bærekraftig og mindre avhengig av Putin. Hvis vi kan være enig om det, så er jeg helt med.

Endret av Egil Hjelmeland
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...