Gå til innhold

Renault Megane: Her er prisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt skuffet over at stadig flere billige elbiler forsvinner. e-Up (og tvillingene Mii og CitiGo), Zoe og i-MiEV er borte og MG ZS EV har økt med nesten 100 000 i pris. Dacia Spring lar seg vente på seg. 

Ikke alle ønsker seg store SUVer.

Endret av Kajac
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Veldig atraktivt priset i forhold til utstyr og effekt. Tidlige tester kunne tyde på at vi snakker om en av de mest velkjørende elbilene til nå, men det er vel litt tidlig å konkludere før den har blitt testet under ulike forhold. At det ikke finnes 3.parts kollisjonstester av en bil som ikke har kommet i produskjon enda sier seg vel selv,

Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 minutter siden):

At det ikke finnes 3.parts kollisjonstester av en bil som ikke har kommet i produskjon enda sier seg vel selv,

Med tanke på den PR-messige katastrofen testen av Renault Zoe var så hadde det vært i Renaults egen interesse å sørget for at denne bilen hadde en oppdatert test å vise til,.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Med tanke på den PR-messige katastrofen testen av Renault Zoe var så hadde det vært i Renaults egen interesse å sørget for at denne bilen hadde en oppdatert test å vise til,.

Tror Renault har et bedre sikkerhetsrykte enn 95% av bilfabrikkene i verden, så det går nok bra. Og som sagt. Bilen er ikke i produksjone ennå, så tviler vel på at det hadde latt seg gjøre i praksis uansett.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (19 minutter siden):

Jeg syns den burde vært 50k billigere, husk at dette er en liten crossover som er 4,2 meter og skal ha nesten samme pris som en model 3 som er 4,6 meter lang.

Andre konkurrenten er mg zs som koster fra 312 000 

Njaa, en bør vel sammenligne med biler i samme klasse, og av noenlunde samme standard. Den er omtrent på størrelse med Mokka e  og e3008, men har 80hk mer og lengre rekkevidde for 30000 mer. Høres ut som en bra deal det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Tror Renault har et bedre sikkerhetsrykte enn 95% av bilfabrikkene i verden, så det går nok bra. Og som sagt. Bilen er ikke i produksjone ennå, så tviler vel på at det hadde latt seg gjøre i praksis uansett.

Det de kunne ha gjort var å addressere grunnene til at Zoe gjorde det så dårlig. Det handlet stort sett om aktiv sikkerhet, dessuten testes innstegsmodellen og mange av sikkerhetsteknologiene som manglet på innstegsmodellen var tilstede på de dyrere modellene. Jeg tror Zoe ville fått 3 stjerner bare ved å teste dyreste modell. Ergo må Megane e-tech ha flest mulig av de nye sikkerhetsteknologiene om den skal ha noe håp om full score. Renault snakker for såvidt om mange førerstøttesystemer i reklamemateriellet sitt men de går ikke i detalj. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (18 minutter siden):

Det de kunne ha gjort var å addressere grunnene til at Zoe gjorde det så dårlig. Det handlet stort sett om aktiv sikkerhet, dessuten testes innstegsmodellen og mange av sikkerhetsteknologiene som manglet på innstegsmodellen var tilstede på de dyrere modellene. Jeg tror Zoe ville fått 3 stjerner bare ved å teste dyreste modell. Ergo må Megane e-tech ha flest mulig av de nye sikkerhetsteknologiene om den skal ha noe håp om full score. Renault snakker for såvidt om mange førerstøttesystemer i reklamemateriellet sitt men de går ikke i detalj. 

Zoe fikk det resultatet den fikk fordi det er en 8 år gammel bil. Med andre ord ikke relevant for andre enn kverulanter.

 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Litt skuffet over at stadig flere billige elbiler forsvinner. e-Up (og tvillingene Mii og CitiGo), Zoe og i-MiEV er borte og MG ZS EV har økt med nesten 100 000 i pris. Dacia Spring lar seg vente på seg. 

Ikke alle ønsker seg store SUVer.

Var det ikke en artikkel for en uke eller to siden, om at e-Up skulle gjøre "come-back"? Da er vel drømmebilen din innafor rekkevidde? 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (35 minutter siden):

Det de kunne ha gjort var å addressere grunnene til at Zoe gjorde det så dårlig. Det handlet stort sett om aktiv sikkerhet, dessuten testes innstegsmodellen og mange av sikkerhetsteknologiene som manglet på innstegsmodellen var tilstede på de dyrere modellene. Jeg tror Zoe ville fått 3 stjerner bare ved å teste dyreste modell. Ergo må Megane e-tech ha flest mulig av de nye sikkerhetsteknologiene om den skal ha noe håp om full score. Renault snakker for såvidt om mange førerstøttesystemer i reklamemateriellet sitt men de går ikke i detalj. 

2020 modellen av Zoe scoret i all hovedsak så dårlig fordi Renault skulle spare penger ved å fjerne sidekollisjons airbaggene og disse får du ikke uansett hvilken trim du kjøper bilen i. Det som var spesielt kontroversielt med dette var at Renault ikke informerte om dette på skikkelig vis til nye kunder som antok at 2020 modellen ville ha de samme sikkerhetsfunksjonene som pre facelift zoe hadde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (51 minutter siden):

Var det ikke en artikkel for en uke eller to siden, om at e-Up skulle gjøre "come-back"? Da er vel drømmebilen din innafor rekkevidde? 😉

Det er bra hvis den kommer tilbake. Men er fremdeles urovekkende at så mange billig-elbiler har forsvunnet. Man får ikke alle over på elbil når de billigste plutselig starter på over 300k :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Zoe fikk det resultatet den fikk fordi det er en 8 år gammel bil. Med andre ord ikke relevant for andre enn kverulanter.

Nei, Zoe fikk store poengtrekk pga de fjernet aktiv sikkerhet for å spare penger, også kalt spare seg til fant. De ville scoret helt greit om disse systemene ble beholdt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Det er bra hvis den kommer tilbake. Men er fremdeles urovekkende at så mange billig-elbiler har forsvunnet. Man får ikke alle over på elbil når de billigste plutselig starter på over 300k :) 

Helt enig. Det trengs ikke bare billige elbiler men også noe større utvalg. Jeg tenker da spesielt på:

- 250k 4x4 ungdommelig småbil a la Suzuki Swift. Teslas model 3 SR er dyrere og lengre enn det jeg ser for meg. Det er viktig at den er kort og har liten svingradie sånn at den får markedsandeler i sør-Europa.

- 250k småbil stylet for å sjarmere voksne damer. Noe a la den nå utgåtte Fiat 500e. Edit: Nye 500e er visst her.

- 200k liten varebil/pizzabil a la Ford connect. Opel e-Life er litt i dyreste laget for dette segmentet, men ellers treffer den spikeren på hodet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

2020 modellen av Zoe scoret i all hovedsak så dårlig fordi Renault skulle spare penger ved å fjerne sidekollisjons airbaggene og disse får du ikke uansett hvilken trim du kjøper bilen i. Det som var spesielt kontroversielt med dette var at Renault ikke informerte om dette på skikkelig vis til nye kunder som antok at 2020 modellen ville ha de samme sikkerhetsfunksjonene som pre facelift zoe hadde.

Hvor bra tror du den hadde gjort det om den beholdt sidekollisjonsputene og med høyeste utstyrsnivå? 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Helt enig. Det trengs ikke bare billige elbiler men også noe større utvalg. Jeg tenker da spesielt på:

- 250k 4x4 ungdommelig småbil a la Suzuki Swift. Teslas model 3 SR er dyrere og lengre enn det jeg ser for meg. Det er viktig at den er kort og har liten svingradie sånn at den får markedsandeler i sør-Europa.

- 250k småbil stylet for å sjarmere voksne damer. Noe a la den nå utgåtte Fiat 500e.

- 200k liten varebil/pizzabil a la Ford connect. Opel e-Life er litt i dyreste laget for dette segmentet, men ellers treffer den spikeren på hodet.

Hva med den nye Fiat 500e? Det er jo en typisk "veske-bil" og starter på 224k. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (26 minutter siden):

Det er bra hvis den kommer tilbake. Men er fremdeles urovekkende at så mange billig-elbiler har forsvunnet. Man får ikke alle over på elbil når de billigste plutselig starter på over 300k :) 

Mange av de billigste elbilene var ganske dårlige.. ;)

Problemet er nok at de ikke er konkurransedyktige på pris ennå. Jeg har holdt øye med prisen på Renault Zoe mot Clio over flere år og innstegsmodell uten subsidier og avgifter har stort sett vært 50% dyrere for Zoe. Nå kan vi si det går riktig vei siden Zoe ikke bare har fått bedre rekkevidde men også falt litt i pris siste par årene. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Simen1 said:

Helt enig. Det trengs ikke bare billige elbiler men også noe større utvalg. Jeg tenker da spesielt på:

- 250k 4x4 ungdommelig småbil a la Suzuki Swift. Teslas model 3 SR er dyrere og lengre enn det jeg ser for meg. Det er viktig at den er kort og har liten svingradie sånn at den får markedsandeler i sør-Europa.

- 250k småbil stylet for å sjarmere voksne damer. Noe a la den nå utgåtte Fiat 500e.

- 200k liten varebil/pizzabil a la Ford connect. Opel e-Life er litt i dyreste laget for dette segmentet, men ellers treffer den spikeren på hodet.

Og en kr 150k liten by bil, som går 250km Som SEAT Mii var.

Jeg tror grunnen til at disse ikke lages er for at det ikke lønner seg like mye som å produsere de dyrere bilene. Og de bruker de samme batteriene. 

Og så tror jeg at de ikke ønsker å elektrifisere dette melk og brød segmentet. Ikke klarer de å levere nok biler og ikke klarer de å tjene penger på bilene. Så det kommer ikke til å skje noe her med mindre det kommer en kinesisk produsent og tar hele markedet.

En aldri så liten loveregulering om at biler under 3,9m må være elektriske hadde vært spennende. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...