Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overtakelse av leilighet med mangler


Lions Slitzlol

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten overtar en leilighet på tirsdag. Det er første gang for oss begge at vi kjøper. 

Leiligheten vi kjøper har hatt en vannskade og det er en pågående  forsikringssak hvor skadeopprettingsfirma har vært inne. 

Vi ble opplyst om vannskaden når vi var på visning og ble fortalt blant annet at to av veggene skulle byttes ut. 

Etter mye forsinkelser i prosessen har det blitt gjort mye nå i siste liten, men veggene vil ikke bli byttet ut slik som selger har lovet. 

Firmaet som utbedrer skadene har vært på ny befaring i etterkant av visningen, dette på grunn av at prosessen med utbedring drøyde lenge og rapporten fra første befaring ble vurdert som mangelfull. 

Det er selvfølgelig veldig leit for selger at de har blitt gitt et inntrykk av at veggene skal byttes, for så å få vite at de ikke skal det likevel. 

Vi ønsker selvfølgelig å bli enig med selger om en rettferdig løsning, men vi er forberedt på at de ikke ønsker å betale noe som helst for denne mangelen da de ikke føler at dette er deres skyld, men heller firma som utbedrer skadene. 

Vi forventer å måtte holde igjen deler av kjøpesummen og lurer derfor på hvilke konsekvenser dette vil få for oss. 

Hvis vi skriver ned manglene i protokollen og informerer megler om tilbakeholding. Kan vi fortsatt overta nøklene på tirsdag og flytte inn eller må vi vente med å flytte inn til vi har kommet til en enighet med selger? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 time siden):

Har dere mulighet til å vente så er det nok best å vente med å flytte inn, og dermed ikke betale noe heller.
Lettere å utbedre skader når det ikke bor folk i boligen, og selger får en grunn til å få fortgang i det.
 

Hvis dem holder tilbake uforholdsmessig mye penger vil dem kunne bli belastet med forsinkelsesrenter. Tilbakeholdt sum skal stå i samsvar ved verdien på "mangelen". 

Lenke til kommentar
Loko skrev (47 minutter siden):

Hvis dem holder tilbake uforholdsmessig mye penger vil dem kunne bli belastet med forsinkelsesrenter. Tilbakeholdt sum skal stå i samsvar ved verdien på "mangelen". 

Bolig med vannskade er ikke beboelig, med mindre man ikke har andre alternativ.
Blir det ikke utbedret, og man setter på varme, så blir det mugg.

Lenke til kommentar

Selger har vel bare opplyst om hva som er forventet resultat av en forsiktigssak. Hvis det viser seg at skaden er mindre omfattende enn først antatt så blir ikke veggene byttet.

Hvor mye betyr det for dere at veggene byttes ut, i henhold til reglene for dette skal veggene tilbakestilles i tilsvarende standard som før skaden.  

Selvsagt betyr dette potensielt ny kledning og maling etc, men er de gamle veggene så dårlige at det betyr så mye?

Jeg har ingen andre saker å henvise til eller et lovverk. Men, om jeg skulle synse har jeg har veldig vanskelig for å tro at dere har noen særlig sak her med mindre det står i kontrakten at veggene skal byttes. Det kan naturligvis være jeg tar feil.

Det kan naturligvis være noe annet om det er en betydelig forskjell på før og etter planlagt utbedring. Om dere er usikre på selve vurderingen kan dere naturligvis leie inn en 3. part. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 minutter siden):

Bolig med vannskade er ikke beboelig, med mindre man ikke har andre alternativ.
Blir det ikke utbedret, og man setter på varme, så blir det mugg.

Ikke nødvendigvis. Det er helt andre regler som gjelder nå enn for mange år siden, og det er ikke nødvendigvis sånn at noe byttes fordi det har vært i kontakt med vann.

Boligen tørkes ut/avfuktes med byggtørk og måles. 

Lenke til kommentar

Vi har ikke ennå sett resultatet av utbedringene som har blitt gjort på veggen, men vi frykter at det skal være skjolder på veggen eller at veggen som kun er malt delvis vil bære preg av at den trenger flere strøk evt at den burde vært malt i sin helhet. Selger har vært tydelig på at veggene skulle ha vært byttet i sin helhet og det er klart at resultatet sannsynligvis blir dårligere enn forventet. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Har dere mulighet til å vente så er det nok best å vente med å flytte inn, og dermed ikke betale noe heller.
Lettere å utbedre skader når det ikke bor folk i boligen, og selger får en grunn til å få fortgang i det.
 

Vi er ganske sikre på at dette aldri vil bli byttet. Skadene har blitt forsøkt utbedret på en billigere måte og vi har enda ikke sett resultatet. 

Lenke til kommentar

Hva står i kontrakten om dette? Jeg var i en lignende situasjon som selger for mange år siden, men da tok vi med i kontrakten hva som skulle utbedres og at det for selgers (min) regning.

Ellers ville jeg også kreve at megler er tilstede under overtagelsen slik at hen kan være med å se avviket (har flere ganger opplevd at meglere ikke gidder å stille på overtagelse selv om de har gitt uttrykk for at de gjør det).

Lenke til kommentar

Alt dette bunner vel ned til hva fagfolkene mener er forsvarlig reparasjon av skaden. Normalt sett, i forsikringssaker, repareres ikke mer enn det som trengs. Om nærmere undersøkelser har vist at det ikke er nødvendig å bytte vegger likevel, så vil ikke jeg si det er en mangel så lenge det er gjort "etter boken".

Jeg bor i et rekkehus med to boenheter, hvor jeg bor i første etasje. For snart et år siden viste det seg at en lekkasje fra naboens bad hadde ødelagt taket i et av rommene mine, og deler av stuen. Den endelige reparasjonen ble nokså annerledes enn det de kom frem til ved første inspeksjon. Omfanget av skaden ble tross alt ikke synlig før tak og vegger ble demontert. I ditt tilfelle har de nok kommet frem til at vegger som de antok var skadet ikke var skadet likevel. Ergo trengs de ikke å byttes.

Om din eneste bekymring er dårlig malte vegger er det ikke verre enn at dere helmaler dem selv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...