Gå til innhold

Bli med på seks minutters batteribytte: Vi tester Nios første stasjon i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
WiiBoy skrev (12 timer siden):

Er det ikke da bedre å lease hele bilen? 

Dersom batteritype går ut av produksjon, og eieren av batteriet vil ha det tilbake, så sitter man jo utgangspunktet igjen med en ubrukelig bil.

Jeg ser for meg at man bør ha en avtale som sikrer at man har rett til et batteri til sin bil.  Noe annet vil være urimelig.

For mange er billigst mulig bil det eneste som teller.

Det mest økonomiske bilholdet er vanligvis å eie en gammel bil som man tar godt vare på.
Leasing kan i praksis ikke konkurrere på pris der.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

Det var en frykt i elbilismens barndom da det var lite langvarig erfaring med elbiler og batteriene. Det var stor frykt for at batteriene bare ville vare like kort som for mobiltelefoner. I dag er det mye mer langviarig kunnskap om levetiden. En svært liten andel av elbilene sliter ut batteriene sine og vanligvis vil levetiden overgå bilens levetid. Derfor har den gamle frykten gått litt ut på dato. Det er ikke lengre mange som frykter kort levetid på batteriene. Hadde denne frykten vært reell ville nok NIO solgt i tusentall til nettopp de som frykter kort batterilevetid, men hittil ser salget relativt slunkent ut med 24 solgte biler i januar og 67 i desember. Totalt 224 stk siden salgsstart 30. september. Alle topp 5 modellene på salgsstatistikken i år har solgt over 10 ganger så mange biler som NIO og NIO ligger på en 40. plass så langt i år.

Enig i at vi nå vet at batteriene har en viss holdbarhet. Vi vet imidlertid ikke om de holder i i 20 - 30 år.

Det er mange 20 - 30 år gamle bensinbiler som fungerer helt utmerket og elbiler bør ikke være noe dårligere.

Batteribytte muliggjør at også elbilene kan bli riktig gamle.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Jan Kjetil said:

Jeg ser for meg at man bør ha en avtale som sikrer at man har rett til et batteri til sin bil.  Noe annet vil være urimelig.

For mange er billigst mulig bil det eneste som teller.

Dersom du har en avtale på at du skal ha ett batteri, hele bilens levetid, og samtidig så skal du ha rett til å bytte batteriet i et nytt ved behov, virker som en svært dårlig deal for selskapet du handler av. 

En slik avtale måtte i så fall vært veldig dyr. I praksis så eier jo du da batteriet, men så fort noe er galt så kan du klage til de som eier det på papiret og få et nytt..

 

Lenke til kommentar
Jan Kjetil skrev (26 minutter siden):

Enig i at vi nå vet at batteriene har en viss holdbarhet. Vi vet imidlertid ikke om de holder i i 20 - 30 år.

Jo, vi vet faktisk ganske mye om det fordi batterier eldes jevnt og trutt over tid. At degraderingen skjer jevn vet vi fra batterier som brukes eller testes hardere med tanke på maks og min spenning, antall sykluser osv. Dette er analysert opp og ned i mente. Det er altså trygt å ekstrapolere eldingen som skjer med bilenes moderate min og maks-spenninger og antall sykluser. Batteriene holder i all hovedsak mye lengre enn bilene. Det er et fåtall unntak som er knyttet til noen få bilmodeller og har årsak i designfeil som har blitt utbedret gjennom tilbakekallinger. Det er også ett merke som skiller seg ut med uheldig ladestyring og har større degradering enn andre merker. Alt i alt, dette har vi god kontroll på og folk er stort sett trygge på den infoen som finnes om det.

Velkommen til 2022. Den frykten er bare sååå 2012.. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Serpentbane said:

Hadde heller betalt full pris for bilen, med mulighet til å betale 1000kr for å bytte batteri ved behov, eksempelvis når jeg skal på langtur og det ikke passer med en lang stopp. 

Bakdelen med det er at bilen må ta høyde for det store batteriet, og du vil da kjøre rundt med mye tomrom som du ikke får utnyttet mesteparten av tiden.

Jeg er ingen mekaniker, men kjøreegenskapene vil jo også påvirkes dersom man fjerner/legger til mange hunder kilo lavt i bilen. 

I tillegg så må vognkortet ta høyde for varierende egenvekt/nyttelast. 

 

Dette hadde hatt noe for seg før, men mage av dagens biler kommer med over 450 km rekkevidde og ladehastigheter på over 150kW. Innen batteribytte er utbygd vil rekkevidden og ladehastigheten ha økt enda mer. Når man kan kjøre Oslo- (Bergen/Ålesund/Trondheim) uten å måtte lade (og om man må lade så går det raskt), så er det ikke marked for batteribytte lenger. 

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (13 minutter siden):

... spredt bosetning og fungerende hjemmelading ...

Ja, bor selv i enebolig med lademulighet utenfor. 

Men alle bor jo ikke slik. Ganske mange bor i bygårder, leiligheter o.l. boliger uten fast privat parkeringsplass utenfor. 

De som ikke har egen fast parkeringsplass, men som ønsker elbil, trenger kanskje en slik løsning? Alternativt må kommunen bli flinkere til å sette opp ladestolper på enhver phplass i alle sidegater i byene ... 

Så skal det sies at bildeling også kan fungere fint for de som bor meget sentralt. Hvertfall for noen.

Kanskje er kollektivtilbudet mer enn godt nok, eller at jobb/skole/barnehage og alle andre nødvendige fasiliteter er i gangavstand fra hjemmet? 

Men ... for de som ønsker å eie elektrisk bil, men som ikke har mulighet til å få ladet den opp når den står parkert (hverken hjemme eller på jobb), så virker det mye bedre å ta en 5-minutters ladepause er par ganger i uka, enn å måtte oppsøke hurtiglader tilsvarende ofte. (Alternativt se på hybrid eller ren fossil-drevet bil?)

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (27 minutter siden):

virker det mye bedre å ta en 5-minutters ladepause er par ganger i uka, enn å måtte oppsøke hurtiglader tilsvarende ofte. 

"måtte oppsøke hurtiglader" i betydning av at det er den du må kjøre til mens batteribytte skjer der du uansett er? Det vil vel heller være en sånn bytte-stasjon i Oslo-området mens hurtigladere er tett i tett relativt sett. For mange en halvtime hver vei for å bruke 6 minutter i stedet for 25, pluss 20% av batterikapasiteten.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (8 timer siden):

"måtte oppsøke hurtiglader" i betydning av at det er den du må kjøre til mens batteribytte skjer der du uansett er? Det vil vel heller være en sånn bytte-stasjon i Oslo-området mens hurtigladere er tett i tett relativt sett. For mange en halvtime hver vei for å bruke 6 minutter i stedet for 25, pluss 20% av batterikapasiteten.

De fleste vet sånn halvveis hvor de bor. Dersom man trenger å lade batteri kjapt, en til flere ganger i uka, men bor langt langt unna batteri-bytte-stasjon -- ja, da velger man ikke denne bilen. 

Vær nå litt medgjørlig, i stedet for å krangle på at bilen ikke passer for deg eller din tante. 

PS: jeg har mulighet for å lade hjemme over natten, så batteribytte passer igrunn ikke for meg heller. Men det finnes helt sikkert noen andre der ute, som har andre behov enn meg og deg?! 

De må nå hvertfall få lov til å prøve ut nye konsepter. Litt fornyelse skader ikke. 

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (21 minutter siden):

De fleste vet sånn halvveis hvor de bor. Dersom man trenger å lade batteri kjapt, en til flere ganger i uka, men bor langt langt unna batteri-bytte-stasjon -- ja, da velger man ikke denne bilen. 

Vær nå litt medgjørlig, i stedet for å krangle på at bilen ikke passer for deg eller din tante. 

PS: jeg har mulighet for å lade hjemme over natten, så batteribytte passer igrunn ikke for meg heller. Men det finnes helt sikkert noen andre der ute, som har andre behov enn meg og deg?! 

De må nå hvertfall få lov til å prøve ut nye konsepter. Litt fornyelse skader ikke. 

Haha jeg mener ikke å være negativ mot deg eller noen, men analysere behovet og økonomien i det. Byttestasjonen er i Lier. Hvis dette blir ca Norges mest solgte bilmodell får de i løpet av et par år kanskje over 1000 kjøpere som bor eller reiser sånn at Lier er relevant, og flertallet lader fortsatt hjemme eller på jobb. Jeg aner ikke hva en sånn stasjon koster, men ved hovedvei i Lier blir det ikke rare installasjonen for et par titalls mill, som skal deles på et antall brukere, som kunne ha hurtigladet i stedet, på en halvtime. Er det mulig å "shorte" denne stasjonen? ;) (Økonomisk, ikke kortslutte...) 

Lenke til kommentar
nessuno skrev (På 1/24/2022 den 20.35):

Hele konseptet virker som en løsning som desperat leter etter problemet som ikke finnes.

Hele poenget med elbilene er nettopp forenkling - å ha en stasjon som bytter/lader batterier er det stikk motsatte av forenkling. Kan heller ei være billig. Bare tenk på hvis man skal drive å levere/hente batterier til stasjonen, pluss en gjeng med tryner i fast stilling som pendler mellom disse stasjonene for vedlikehold/batteribytte. Enten så må dette sponses eller så blir bilen dyrere.

Merker allerede no på min egolf fra 2015 at batteriet var dårligere i vinter. Så eg hadde takket ja takk til batteribytte. Og ikkje minst om batteriet ryker 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...