Gå til innhold

Bli med på seks minutters batteribytte: Vi tester Nios første stasjon i Europa


Anbefalte innlegg

nessuno skrev (1 minutt siden):

Jeg setter pris på din optimisme i å gi livets rett til en dyr nisjetjeneste som ingen savner, og jeg må si at minnet mitt er ikke noe å skryte av men jeg skal prøve å huske tilbake til dette om si 5 år så skal vi ta en revisjon av hvordan det gikk med denne businessmodellen.

Da håper jeg at du den gangen får med deg dette som jeg og skrev: 

Snowleopard skrev (19 minutter siden):

Nei, jeg har ikke trua på konseptet i et så tynt befolket område som i Norge, hvor folk bor spredt, og stortsett har tilgang til lading hjemme.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Du må nok forvente at det dukker opp en stasjon på strekninga Oslo til Strømmen eller Lillestrøm, og sikkert en eller to på vei mot Strømstad i tillegg. Ser for meg at man får en som skal dekke Fredrikstad, Sarpsborg og Halden-området. Kanskje atpåtil en nærmere Tøcksfors og Kongsvinger med tiden.

De har 16 stasjoner de planlegger å sette opp rundt byene, og jeg er jammen ikke trygg på at det tallet inkluderer noe i Nord-Norge. Men flere skal altså komme, for å dekke strekningene mellom storbyene. Da kan det hende Nord-Norge får bli med på "moroa"...

Konseptet batteribytte kan allerede være for sent ute. Det finnes tusenvis av hurtigladere i Norge og det skal utrolig mye til før de kan konkurrere på dekning. Sånn sett et lignende høna og egget-problem som hydrogenstasjoner for personbiler, bare at NIO kan hurtiglades i tillegg til batteribytte, et alternativ man ikke har for hydrogen.

Stasjonene for langtur-energi (uansett type) bør ikke settes opp rundt byene som om det var et bydels-tilbud, men langs europaveiene. Det er der langturene i stor grad foregår.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Men en ting jeg ikke forstår med dette er hvordan man skal klare å planlegge ladingen sin?

Jeg liker å planlegge å ha rundt 25% når jeg stopper for å lade. Under 20% så har jeg ikke så mye å gå på om det er kø eller andre problemer der jeg tenker å stoppe, og jeg vil da kvie meg for å kjøre videre. 

Samtidig så liker jeg å lade nok når jeg stopper, slik at jeg får færrest mulig stopp. Dersom jeg trenger 120% av batteriet for å komme frem, og jeg vil ikke komme frem med 0%, så trenger jeg å fylle 30-40%. Da passer det å stoppe når SOC er mellom 25% og 40%, og fylle til nærmere 80% før jeg kjører videre.


Når jeg kjører langtur, så har jeg alltid mange lade muligheter som oppfyller disse kravene.

Dersom byttestasjonen ligger et sted hvor SOC for meg er 50%, så må jeg lade en gang til på turen. Dersom byttestasjonen ligger et sted hvor SOC for meg er 10%, så vil rekkeviddeangsten komme. Dersom jeg uansett må stoppe å lade på vanligmåte, så faller jo hele poenget bort. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (8 minutter siden):

Dette er jo en konkurrerende løsning og vil føre til færre hurtig ladere. Da ender man opp med at massene får en dårligere opplevelse/overgang til elbil, og det vil skade mer enn det vil gjøre nytte.

Ser på dette som et supplement, som gir noen færre biler per lynlader, og derved mindre kø. Og slik jeg har forstått det, kommer det lynladere i tilknytning til disse batteribyttestasjonene, så de fyller jo på med alternativer til de som ikke vil/kan bytte, fordi de eier batteriene i bilen sin. SÅ må man forvente at de laderne også er tilgjengelig for andre enn Nio-kunder.

Men inntil videre, så vil det fremdeles være stort og økende behov for både lynladere og destinasjonsladere, for vi har en formidabel økning i andelen elbiler i kjøretøybestanden, med økning fra 12.06 % i 2020 til 15,95 % i 2021

Se kakediagrammet i denne, og hak av for hvilket år du vil se for:

https://elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/elbilbestand/

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Men en ting jeg ikke forstår med dette er hvordan man skal klare å planlegge ladingen sin?

Jeg liker å planlegge å ha rundt 25% når jeg stopper for å lade. Under 20% så har jeg ikke så mye å gå på om det er kø eller andre problemer der jeg tenker å stoppe, og jeg vil da kvie meg for å kjøre videre. 

Samtidig så liker jeg å lade nok når jeg stopper, slik at jeg får færrest mulig stopp. Dersom jeg trenger 120% av batteriet for å komme frem, og jeg vil ikke komme frem med 0%, så trenger jeg å fylle 30-40%. Da passer det å stoppe når SOC er mellom 25% og 40%, og fylle til nærmere 80% før jeg kjører videre.


Når jeg kjører langtur, så har jeg alltid mange lade muligheter som oppfyller disse kravene.

Dersom byttestasjonen ligger et sted hvor SOC for meg er 50%, så må jeg lade en gang til på turen. Dersom byttestasjonen ligger et sted hvor SOC for meg er 10%, så vil rekkeviddeangsten komme. Dersom jeg uansett må stoppe å lade på vanligmåte, så faller jo hele poenget bort. 

 

Jeg hadde definitivt kjørt meg lavere ned på %, for med god rekkevidde i utgangspunktet, er det endel mil i forskjell mellom 10 og 20 % SoC. For min bil med ca. 45 mil rekkevidde om sommeren, så er 10 % så mye som 4,5 mil.

Må selvsagt trekke fra litt dersom man ligger i godt driv i 110-sone, med full oppakning med takboks på taket og sykler på stativet, samt kjøleboksen som og er med på å tappe batteriet. I et sånt tilfelle detter rekkevidden gjerne nærmere 3-3,5 mil per 10% SoC. Da har jeg tatt i litt godt.

Dessuten får man høyest ladefart dess lavere SoC man har, gitt at batteritemperaturen er lik. Men klart, svinger du forbi og det er lite kø, så kan det likevel være taktisk å stoppe allerede med så høy prosent som 20-25.

Men å fylle allerede med 40% igjen på batteriet, høres for meg ut som du er hakket mer nervøs for å gå tom, enn det som er sunt for kropp og sjel. Men deg om det.

Med mindre det er en fjellovergang eller et stykke med dårlig frekvens på laderne, så er det selvsagt en annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Snowleopard said:

 

Men å fylle allerede med 40% igjen på batteriet, høres for meg ut som du er hakket mer nervøs for å gå tom, enn det som er sunt for kropp og sjel. Men deg om det.

Lade ved 40% handlet om at jeg da har nok plass på batteriet til å lade meg ferdig i en økt. Det å lade fra 40% til 75% eller å lade fra 20% til 55% spiller liksom ingen rolle..

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Greit alternativ om man ikke trenger mulighet for henger, for denne kan dessverre ikke trekke et gram engang, lovlig.

:no:

Det er jo selvfølgelig en SKIVEBOM fra Mercedes, som jeg syns gjør mye rart på elbilsatsingen sin. Det blir liksom litt halvhjertet. Synd, for ellers så virker dette som en god familiebil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bytter man et batteri med 10% SOC med et på 90% SOC i løpet av 6 minutter så tilsvarer det 8C ladehastighet. Atlså 8 ganger så mange kW gjennomsnittlig ladeeffekt som batteriets kapasitet i kWh. Det er selvsagt mer ressurskrevende å bygge ladestasjoner med så høy effekt og batterier som tåler så høy ladeeffekt. Både kjølesystem og cellestruktur må tilpasses det. Men 8C hurtiglading er kanskje likevel enklere og billigere enn batteribytte?

Hyundai Ionic 5 og Tesla model 3/Y er vel de som leder ladehastigheten med rundt 3C (gjennomsnitt for 10-80% SOC).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Simen1 said:

Bytter man et batteri med 10% SOC med et på 90% SOC i løpet av 6 minutter så tilsvarer det 8C ladehastighet. Atlså 8 ganger så mange kW gjennomsnittlig ladeeffekt som batteriets kapasitet i kWh...

Det krever enten veldig god planlegging av ruten, eller et veldig godt utbygd nettverk for å "alltid" treffe en byttestasjon av riktig type med lav soc.. I realiteten så vil nok et bytte ha en langt lavere økning på batteriet enn 80%, noe som gjøre "ladeeffekten" lavere.

Lenke til kommentar

For noen er 20% SOC 10 km, for andre kan det være 120 km. Jeg tenker biler som er egnet for langtur har minst 40 mil rekkevidde. Altså minst 80 km ved 20% SOC. Kommer litt an på hvor man er, men mange europaveistrekninger har tettere plasserte ladestasjonere enn det. Har man en god ruteplanlegger så kan man planlegge ut fra det og velge marginer ut fra hva man venter av trafikkforhold. Jeg ville f.eks ikke kjørt ned til 80 km SOC i snøstorm, men fine sommerkvelder med lite trafikk har jeg av og til siktet meg inn mellom 30 og 60 km SOC.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (30 minutter siden):

Lade ved 40% handlet om at jeg da har nok plass på batteriet til å lade meg ferdig i en økt. Det å lade fra 40% til 75% eller å lade fra 20% til 55% spiller liksom ingen rolle..

Jo, det spiller selvsagt en rolle, da du bruker kortere tid på å lade 10-50 % enn 40-80 %. Om du likevel suller med annet, så er jeg med på at det spiller mindre rolle.

Dog, en annen sak er det om du kjører så langt at du med ditt lademønster må lade 3 ganger, der en annen med samme bil over samme strekning klarer seg med 2 ladeøkter, der begge ønsker å ende opp ved målet med høyest mulig SoC.

Simen1 skrev (21 minutter siden):

Bytter man et batteri med 10% SOC med et på 90% SOC i løpet av 6 minutter så tilsvarer det 8C ladehastighet. Atlså 8 ganger så mange kW gjennomsnittlig ladeeffekt som batteriets kapasitet i kWh. Det er selvsagt mer ressurskrevende å bygge ladestasjoner med så høy effekt og batterier som tåler så høy ladeeffekt. Både kjølesystem og cellestruktur må tilpasses det. Men 8C hurtiglading er kanskje likevel enklere og billigere enn batteribytte?

Hyundai Ionic 5 og Tesla model 3/Y er vel de som leder ladehastigheten med rundt 3C (gjennomsnitt for 10-80% SOC).

Nå blir jo ikke "ditt" batteri ladet så raskt. Når det byttes, så er det batteriet som er fjernet, på plass nr. 13 i "batteriroboten. Om hvert batteri trenger 6 minutter byttetid, og man regner inn 2 minutter ekstra mellom bil ut og bil inn, så har man altså 12 batteribytter i mellom.

Dvs. at batteriet må lades fra 10-90 % på 12*8 minutter = 96 minutter. er hvert batteri på 100 kWh, så skal det altså lades 80 kWh på 96 minutter, eller litt over 1,5 timer. Da rekker det med grei margin at batteriet lades med et snitt på 60 kW effekt.

Men for den som bytter batteriet, så vil hen altså ha spart seg for en ladeøkt på 40-50 minutter, men fått like mye strøm med seg som en slik lynlading. OG det er jo det ene som frister med en byttestasjon. Samt at det gjør at du kan ta 5-minutters strekk når batteriet byttes, og så tar du lunch/middag der det passer, uavhengig om det finnes gode nok lademuligheter der man velger å ta matpausen sin.

Er nemlig veldig få steder der man kan få god mat og rask lading samtidig, i og med at det meste knytter seg opp mot bensinstasjoner eller energistasjoner som de vel etterhvert kaller seg, og annen fastfood-virksomhet, og ikke bedre spisesteder.

Lenke til kommentar

Javisst.

"Bytter man et batteri med 10% SOC med et på 90% SOC i løpet av 6 minutter så tilsvarer det 8C ladehastighet." Tilsvarer som i opplevd fra kunden og dermed hva hurtigladestasjonene må matche for å konkurrere fullt ut med batteribytte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snowleopard said:

Men for den som bytter batteriet, så vil hen altså ha spart seg for en ladeøkt på 40-50 minutter, men fått like mye strøm med seg som en slik lynlading. OG det er jo det ene som frister med en byttestasjon.

Er nemlig veldig få steder der man kan få god mat og rask lading samtidig, i og med at det meste knytter seg opp mot bensinstasjoner eller energistasjoner som de vel etterhvert kaller seg, og annen fastfood-virksomhet, og ikke bedre spisesteder.

Man sparer seg for en lang lade økt DERSOM byttestasjonen ligger helt perfekt til på ruten. Det kommer ikke til å kry av byttestasjoner for ditt merke, og at du skal klare å få stasjonen til å ligge nøyaktig der du treffer 10% soc er usannsynlig. Levere fra seg ett på 30% og få tilbake ett på 90% er nok mer sannsynlig. Da er ikke differansen mellom bytte og lading så stor.

Det at det er få steder man kan få god mat og rask lading samtidig er jo noe man enkelt kan løse ved å fortsette å fokusere på å bygge  hurtigladere som passer alle biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at dette er skalerbart på noen måte. Det er ikke standardbasert og selv for dette enes selskapet kan de få trøbbel med å bruke felles batterier på tvers av modeller, for ikke å snakke om å få det akseptert og brukt av andre. Dermed blir dette bare nok en proprietær løsning som tar plass ved veien.

Batteribytte kan nok ha noe for seg, men det må være skalerbart og standardbasert. Hadde man f.eks definert standardiserte moduler a 10-20kWh som kunne ha en underside adgang som kunne blitt implementert på tvers av modeller, da kunne vi ha snakket. En bil kunne da hatt noe fastmontert batteri og 1-10 byttbare moduler (små nok til at man ikke må ha en intern vannkrets men kan kjøle via kontakt til bilens fastmonterte kjøleløsning) 

Prisen å betale hadde riktignok vært at bilene da neppe kunne hatt så høy effekt som de har i dag siden det ville vært ønskelig å tappe disse batteriene en etter en, og høy effekt krever gjerne at man tapper alle cellene ombord på likt. Dette er neppe noe stort problem, normale biler klarer seg faktisk helt fint med mye mye mindre enn hva et stort batteri kan levere i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (9 minutter siden):

Man sparer seg for en lang lade økt DERSOM byttestasjonen ligger helt perfekt til på ruten. Det kommer ikke til å kry av byttestasjoner for ditt merke, og at du skal klare å få stasjonen til å ligge nøyaktig der du treffer 10% soc er usannsynlig. Levere fra seg ett på 30% og få tilbake ett på 90% er nok mer sannsynlig. Da er ikke differansen mellom bytte og lading så stor.

Det at det er få steder man kan få god mat og rask lading samtidig er jo noe man enkelt kan løse ved å fortsette å fokusere på å bygge  hurtigladere som passer alle biler.

Nå vet ikke jeg hvor tett disse stasjonene vil ligge, men det er da heller ikke så viktig om man treffer med 10 % eller 30 %, annet enn at de visstnok beregner på en forventet/tildelt mengde kWh, slik at man trekker 80 kWh fra "kreditten" om man ankommer med 10 %, men bare 50 kWh om man ankommer med 30 %, ved 100 kWh batteri. Uansett tar sesjonen bare 6 minuter ca, så er man klar for å kjøre videre. Gitt at man ikke treffer på "bytte-kø"...

Selvsagt er det meste løsbart. Man kan sette omm hurtiglading/lynlading der man naturlig ville parkert for å gå på en bedre restaurant eller veikro.  Man kan og bygge slikt på rasteplasser, til glede for de som heller vil dra opp primus/induksjonskokeplate og mekke egen lunsj i mer naturskjønne omgivelser.

Men jeg har mine tvil om vi vill få ladeplasser alle steder der folk kunne finne på å ville rastet og ladet samtidig. På samme måte som jeg tror batteribyttestasjoner ikke vil lønne seg i det lange løp. Men jeg tror disse kan ha mer for seg enn å tro vi får ladeløsninger over alt innen de neste 10-20 årene. Det vil i lang tid være plasser med "hull", rett og slett fordi det ikke vil lønne seg å løse problemet så bredt.

Spesielt siden jeg tror "større" batterier (i kapasitet) med mye raskere lading vil komme raskere.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvor tett disse stasjonene vil ligge, men det er da heller ikke så viktig om man treffer med 10 % eller 30 %, annet enn at de visstnok beregner på en forventet/tildelt mengde kWh, slik at man trekker 80 kWh fra "kreditten" om man ankommer med 10 %, men bare 50 kWh om man ankommer med 30 %, ved 100 kWh batteri. Uansett tar sesjonen bare 6 minuter ca, så er man klar for å kjøre videre. Gitt at man ikke treffer på "bytte-kø"...

Alt dette hadde vært helt legitime påstander hvis Nio hadde faktisk 1)hadde mange nok biler på veiene og at 2) andre bilmerker kunne få kostnaden ned ved å også kunne benytte de (mindre "dødtid") og 3) hvis denne metoden var konkurransedyktig contra lading.

Det du ikke tar høyde for at lading som tar tid = økte inntekter for bla.a.  pølseboden/burgersjappen ved stasjonen, siden langt fra alle sitter bare i bilene sine mens de lader lenge (dvs 15-45 min).

Her må man rettferdiggjøre først i "beste" fall en kø av biler til byttestasjonen... der folk ikke kan forlate bilene... eller hvis det ikke er kø så tror jeg de fleste vil føle seg snutt uansett: 6+ min på bytte, må sitt i bilen og kan ikke gå ut, "sparer" ufattelige 20-30 min helhetlig sett for en pris som blir minst 2-5 av hva vanlig superlading koster. Og KUN for en bestemt type bil!

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Snowleopard said:

Nå vet ikke jeg hvor tett disse stasjonene vil ligge, men det er da heller ikke så viktig om man treffer med 10 % eller 30 %, annet enn at de visstnok beregner på en forventet/tildelt mengde kWh, slik at man trekker 80 kWh fra "kreditten" om man ankommer med 10 %, men bare 50 kWh om man ankommer med 30 %.

De har ambisjoner om 16 stk i Norge på sikt, så de vil bli ganske spredt. 

SOC ved ankomst har noe å si for "ladefarten" ved å bytte kontra lyn lading. Dersom du har 70 kWh batteri, og kommer med SOC 50% og får et med SOC 90%, så har du "ladet" 28 kWh på seks minutter. Det tilsvarer en 280 kW lader. Ionity ladere settes opp med 350 kW effekt.
 

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar

Eit argument for denne teknologien er ei problemstilling som dukkar opp i enkelte diskusjonar, nemelig frykta for batteriet skal svikte og koste opp mot verdien av bilen.

Med leasing av batteri så er det lettare for dei mest skeptiske å parkere dieselbilen og vurdere elektrisk.

Sjølv ser eg dette som å gå baklengs framover.

Tiden får vise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (36 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvor tett disse stasjonene vil ligge,

I følge elbilforeningen er det nå nesten 20 000 hurtigladepunkter i landet. Det vil kreve enorme investeringer for å få batteribytte opp på et konkurransedyktiv nivå.  Batteribytte er så avhengig av supplement fra hurtiglading at det er vanskelig å kalle det noe annet enn en særegen kuriositet.

Snowleopard skrev (37 minutter siden):

Uansett tar sesjonen bare 6 minuter ca, så er man klar for å kjøre videre. Gitt at man ikke treffer på "bytte-kø"...

Byttekø oppstår når det kommer biler oftere enn med 6 minutters mellomrom, selv om det bare er 2 biler etter hverandre. Hurtigladestasjoner har gjerne flere ladeplasser så de kan ofte takle høyere gjennomstrømning enn det. Hvis gjennomsnittlig ladetid er 30 minutter så trengs det bare 5 stasjoner for å matche gjennomstrømninga til batteribyttestasjonen. Hurtigladestasjoner med 5 stasjoner takler også laderush på opp til 5 biler på rad før det kan oppstå kø. Er det flere enn 5 ladere samme sted så takler det både mer laderush og høyere gjennomstrømning av biler. Høyt trafikkerte transportårer som f.eks Lier og Rygge har over 40 ladepunkter. NIO har ikke i nærheten av samme kapasitet ved Lier enn det Tesla har. Derfor er det ikke utenkelig at det nettopp blir kø hos NIO der, mens det flyter fint hos Tesla. Igjen, det må investeres enorme summer før batteribytte kan konkurrere mot hurtiglading, og selv om NIO gjør det så vil det være et lockin-system i motsetning til hurtigladere som alle kan benytte. Så min spådom er at batteribytte vil forbli en kuriositet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...