Gå til innhold

Kan noen anbefale et lite reisekamera?


Anbefalte innlegg

Ville brukt mobiltelefonen. Da slipper du å ha med et kamera i tillegg og alt det medfører. Avhenger litt av bruk selvfølgelig, skal du for eksempel ha mulighet til å printe bilder stort i etterkant er det jo ønskelig med noe bedre.

Kan selv ikke huske sist jeg hadde med meg et kamera på ferietur, da må vi nok tilbake snart en ti års tid. Jeg er fotograf av yrke og vil argumentere for at mobilen er det beste kameraet jeg eier til alt annet enn jobb-bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en 4 år gammel iPhone (ikke noe pro/Max), et 10 år gammelt Sony RX100M2 med 1" sensor, og et 5 år gammelt Sony speilløst fullformat kamera. De fyller forskjellige nisjer. Smarttelefonen er uslåelig for kjappe bilder når man skal selge ski på finn.no, og å kunne fiske opp av lommen hvis man ser en fin solnedgang, eller barn og dyr gjør noe morsomt. Hvis jeg skal ta bilde av junior drive med idrett inne i en hall så er telefonen (min) helt ubrukelig. Det er ikke noe vits i å finne den fram en gang.

RX100 har en blitz som kan brukes, og det er mulig å peke den opp i taket. Den har relativt stor blender, men bare på vidvinkel-enden. Det er egentlig ikke noe portrett-kamera.

Fullformat-kameraet med en 50mm f/1.8 og evt en blitz er ganske kompakt, ergonomisk og har god batterilevetid. Samtidig finnes det lyssterk ultravidvinkel, tilt/shift og annen interessant optikk som er vanskelig/umulig å leke med på mobiltelefoner.

Det som skjer i kamera-bransjen nå er at Apple og Google & co pøser mer og mer utvikling inn i algoritmer og maskinlæring, samt at de har volum som gjør at de kan ha fancy sensorer og produksjonsmetoder for optikk. De store kamera-produsentene har ikke et slikt volum eller en software-mindset, og de henvender seg til et mer konservativt publikum og opplever at de gamle stor-selgerene blir spist opp av mobiltelefoner når de som gifter seg og får barn ikke lengre kjøper en billig DSLR (+ et videokamera). Responsen har vært å fokusere på high-end hus og optikk og/eller gå for trender som retro, målsøker etc.

-k 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde du sett hva som kommer ut av et mobiltelefon-kamera uprosessert hadde du vært sjokkert. For at et slikt bilde skal se ok ut, spesielt i lavt lys, så må det jobbes mye med i software. DxO selger f.eks meget god software som gjør "mirakler" for slike bilder, men det er kun til produsentene, ikke sluttbrukere. Som Knutinh sier så begynner andre teknikker å komme også, og det tar nok ikke lang tid før AI-delen øker kvaliteten vesentlig, men fram til den tid må du nok belage deg på god gammeldags kvalitet hvis du vil optimalisere bildekvaliteten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det eneste som i det hele tatt gjør mobilbilder brukenes er programvaren som etterbehandler dem. Og selv da er det ikke mye å skryte av sammenlignet med et bilde tatt med et dedikert kamera.

Mobilen har absolutt sine bruksområder, som når du trenger å ta et kjapt bilde for enkel deling, eller ta et bilde av noe du skal huske. Men der stopper det for min del. Tar du bilder for å etterbehandle dem, printe dem, vise dem på storskjerm, osv., så er mobilkameraene ganske så verdiløse.

Lenke til kommentar

Jeg har de siste to tagene tatt meg bryet med å teste ut RAW fotografering med min iPhone 14 Pro Max skikkelig og redigert bildene i Lightroom på iPad etterpå, å jeg er nesten nødt til å rette en del på meg selv utfra hva jeg har sagt og ment i denne tråden. 

For å være ærlig så blir disse bildene utrolig bra og jeg kan nesten si at dem blir minst like bra som bildene fra et Sony RX100. Bildene blir helt annerledes enn disse software optimaliserte jpg bildene som er alt for hardt redigert. 

Jeg vil derfor si at vertfall en iPhone 14 Pro Max er minst like bra som Sony RX100 som koster opp mot 12.000 kroner, hvis man tar bilder i raw format og redigerer bildene etterpå. 

Bakdelen med mobiltelefon som kamera er som nevnt ergonomien. Dem som har iPhone må også belage seg på den interne lagringskapasiteten og ett raw bilde tar rundt 70-80mb. Det er nok til en god del bilder og man kan lagre disse i skyen on the go, men det krever mye datatrafikk hvis man ikke er steder med wifi. 

Det positive er at  det ser ut til at man fortsatt kan dele raw bildene man tar med mobilen på face etc da bildene automatisk blir gjort om til jpg. Bildene har også fått den samme forbedringen som et jpg bilde får og man kan i teorien bruke telefonen som vanlig og dele bilder selv om man tar i raw format. DET er helt genialt! 

jeg skal definitivt ta bilder i raw format heretter med min iPhone 14 Pro Max. 

Å til TS. Vertfall fungerer iPhone 14 Pro som et glimrende feriekamera slik jeg ser det. Jeg har bare ikke testet det ut skikkelig før de siste to dagene og jeg kan love deg at selv en kritisk fotograf vil like disse bildene. 
 

Jeg kan laste opp noen sammenligningsbilder litt senere denne helgen for å vise forskjelen mellom de software redigerte bildene rett ut fra telefonkameraet som jpg uten manuell redigering og et redigert raw bilde av samme bilde så kan du se selv. 

Når det er sagt så vil ikke det si at iPhone 14 Pro Max er bedre enn et mer dedikert kamera, men det går ikke så mye på bildekvaliteten (hvis man tar med raw) men mer på ergonomi. Men som reisekamera mener jeg bruk telefonen. 

Merk at jeg har snakker om iPhone 14 Pro. Samsung sin rival tar helt sikkert like gode bilder, men jeg har ikke eid en Android pp mangfoldige år så det kan jeg ikke svare på. :) 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her kommer fire bilder. Nøyaktig samme bilde er tatt både med jpg og raw. Jpg bildet kommer rett fra telefonen med den optimaliseringen telefonen gjør og er ikke redigert av meg overhodet. Den andre versjonen har jeg kjlrt en kjapp tur gjennom Lightroom og redigert på iPad i all hast. 

Rett fra telefonen (jpg)

473D12C2-B9D5-45FD-B33C-6C54B2893990.thumb.jpeg.77b718bb684a7aa9fe50ee588539f12e.jpeg

raw

B45653CC-F2C8-478A-AED2-81958DFF7DAE.thumb.jpeg.3911b5692f5adb4814f6f12d505eb43d.jpeg
 

telefonen

7AD84153-5FA6-47A6-8D49-AE936294E421.thumb.jpeg.88d3a8aa31ae77604823a6d8706f86eb.jpeg

raw

3EF4DAAD-7385-44C3-AEFC-38BF628FBEAA.thumb.jpeg.3563b3aa0e0480a3f25b632dd84f606d.jpeg

telefonen

4B606F3C-F456-4CB5-8718-0A2054BC12CF.thumb.jpeg.6e55841b351f5c6e444db3770704612e.jpeg

raw

7A052E82-7992-4A6E-891B-5D450CA6CA44.thumb.jpeg.35fd7edc70a2056ce29ebf9a7ed85654.jpeg

telefonen (3x optisk zoom)

B1DD2512-5284-4ECB-B5BC-7DEAB040D5BB.thumb.jpeg.88d1fcf7c2f9ff86de6a72170b16db0a.jpeg

raw95B2DCAF-8982-4ED0-B3B7-7FAC5F483B30.thumb.jpeg.14806c5484c1da8fc87eaae1c3be426a.jpeg

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foto-løsningene til Apple er bra. Det at RAW har så stor effekt betyr mye og er faktisk på et langt høyere nivå enn jeg kunne forestilt meg.

Spesielt det siste Stol-bildet ditt er natt og dag i forskjell og sier noe om at automatikken ikke alltid gjør kloke valg.

Før var problemet mest at telefonene hostet opp bare grums av piksler, så å prøve å hente ut noe for RAW-behandling var for å prøve å lage diamanter av kull. Nå har Apple gode nok sensorer til at det har betydning fordi pikselkvaliteten er milevis høyere.

Generelt legger Apple mye i kvaliteten på foto-løsningene sine. Jeg er ikke av typen som normalt kjøper en telefon grunnet av bildene skal bli så bra, men jeg bruker nå en førsteutgave av iPhone SE fra 2016 (sammenlignbar med iPhone 6) og bildekvaliteten på den synes jeg overgår f.eks Sony Xperia XZ Premium (2017). Eneste imponerende med kameraet i Sonyen er at det kan ta ultra-slowmotion. Lavlys-ytelsen på dette kameraet er svært dårlig for at det har en sensor som virkelig burde gi god kvalitet gitt egenskapene den har. Kan vel tyde på dårlig software. iPhone SE i forhold tar helt greie bilder og treffer som regel godt på fargene lager behagelige bilder som minner meg om Canon, så det er nok betydelig med fokus fra Apple på bilder.

Lenke til kommentar

Den største bakdelen er egentlig at iPhone ikke har mulighet for minnekort. Min iphone har 128GB lagring og strengt tatt holder dette til en god ferietur med tanke på plass til raw bilder. Man kan jo bare slette dem fra telefonen underveis da jeg bruker Google Photo som bildebackup uansett. 
 

heretter skal jeg kun ta bilder i raw med min iPhone. Jeg fikk meg en aha opplevelse i dag faktisk :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har faktisk fått et helt nytt syn på mobilkamera i løpet av de siste dagene. Merk at jeg også har erfaring med svindyrt fotoutstyr til 200.000 kroner når jeg sier dette. I forhold til pris og kompakthet knuser iPhone 14 Pro alle dedikerte kameraer nesten uansett pris. 

Trenger man et reisekamera så kjøp deg like godt en ny mobiltelefon med respekt for seg selv mener jeg. 

Jeg snakker altså her om bilder tatt i raw format med mobil. Jpg bilder fra telefonen blir også ganske bra, og bra nok i hverdagen for å dokumentere ting, men jeg synes iphone justerer dem alt for hardt. Noe som synes godt når man zoomer inn på bildene. Men til facebook funker dem veldig bra. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 timer siden):

Ja, jeg har faktisk fått et helt nytt syn på mobilkamera i løpet av de siste dagene. Merk at jeg også har erfaring med svindyrt fotoutstyr til 200.000 kroner når jeg sier dette. I forhold til pris og kompakthet knuser iPhone 14 Pro alle dedikerte kameraer nesten uansett pris. 

Trenger man et reisekamera så kjøp deg like godt en ny mobiltelefon med respekt for seg selv mener jeg. 

Jeg snakker altså her om bilder tatt i raw format med mobil. Jpg bilder fra telefonen blir også ganske bra, og bra nok i hverdagen for å dokumentere ting, men jeg synes iphone justerer dem alt for hardt. Noe som synes godt når man zoomer inn på bildene. Men til facebook funker dem veldig bra. 

Vidvinkel landskap/natur er en ting. Og at raw gir bedre mulighetet for den Lightroom kyndige enn jpeg er jo kjent.

Men hva om du tar et par bilder av barn på akebrett eller hund som løper rundt på litt avstand (tele, autofokus). Eller i en håndballhall (tele, autofokus, lite lys).

Så et portrett av en konfirmant med kledelig blurret bakgrunn og litt myk blitz for å få ansiktet hans til å poppe relativt bakgrunnen.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Vidvinkel landskap/natur er en ting. Og at raw gir bedre mulighetet for den Lightroom kyndige enn jpeg er jo kjent.

Men hva om du tar et par bilder av barn på akebrett eller hund som løper rundt på litt avstand (tele, autofokus). Eller i en håndballhall (tele, autofokus, lite lys).

Så et portrett av en konfirmant med kledelig blurret bakgrunn og litt myk blitz for å få ansiktet hans til å poppe relativt bakgrunnen.

-k

Jeg tror det keste er mulig og oppnå med gode resultater vedrørende bildetakning med iPhone hvis man lører seg å bruke utstyret man har. Men som jeg nevnte så er den største forskjellen ergonomien. Nå er ikke jeg noen bildetagning ekspert med iPhone og vil nok aldri bli det heller, men er nok av videoer som beviser at iPhone kan brukes til det meste. Men noe er enklere og få til med et mer dedikert kamera. 

Skal man ta høytidelige bilder av sin kommende konfirmant som er en ones in a lifetime greie, så tipper jeg de fleste overlater dette til folk som kan det eller bruker nie annet enn en mobil. Men... det er sikkert mulig hvis man legger litt sjel i det. Men ja, lettere med et dedikert kamera med riktig optikk. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det keste er mulig og oppnå med gode resultater vedrørende bildetakning med iPhone hvis man lører seg å bruke utstyret man har. Men som jeg nevnte så er den største forskjellen ergonomien. Nå er ikke jeg noen bildetagning ekspert med iPhone og vil nok aldri bli det heller, men er nok av videoer som beviser at iPhone kan brukes til det meste. Men noe er enklere og få til med et mer dedikert kamera. 

Skal man ta høytidelige bilder av sin kommende konfirmant som er en ones in a lifetime greie, så tipper jeg de fleste overlater dette til folk som kan det eller bruker nie annet enn en mobil. Men... det er sikkert mulig hvis man legger litt sjel i det. Men ja, lettere med et dedikert kamera med riktig optikk. 

Poenget mitt var ikke å kritisere bildene du viste oss, men at forskjellig teknologi har forskjellige styrker. Mobilkamera har nådd et nivå hvor de for lyssterke utendørs scener med vidvinkel og lite bevegelse er «god nok» for veldig mange av oss. Selv om et systemkamera med 60MP og knallgod fastoptikk kan løse opp mer detaljer og har større dynamisk område så må man enten skrive ut/vise bildet i stort format eller editere veldig tungt før de fleste oppfatter noen forskjell.

I håndballhall så fungerer ikke min iPhone 11 i det hele tatt. Keeper-prosenten er 0 av 100 så den kan like gjerne ligge i lommen. SW background blur er hit or miss, noen ganger grusom, noen ganger tilsynelatende ok - til man begynner å se nærmere etter. For å poste bilde av nudler på sosiale medier så er det ingen som ser nærmere etter, så greit nok. For et bilde som skal henge på veggen så vil jeg ikke at en gren bak konfirmanten skal blurres fordi algoritmen trodde at det var et hårstrå.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Poenget mitt var ikke å kritisere bildene du viste oss, men at forskjellig teknologi har forskjellige styrker. Mobilkamera har nådd et nivå hvor de for lyssterke utendørs scener med vidvinkel og lite bevegelse er «god nok» for veldig mange av oss. Selv om et systemkamera med 60MP og knallgod fastoptikk kan løse opp mer detaljer og har større dynamisk område så må man enten skrive ut/vise bildet i stort format eller editere veldig tungt før de fleste oppfatter noen forskjell.

I håndballhall så fungerer ikke min iPhone 11 i det hele tatt. Keeper-prosenten er 0 av 100 så den kan like gjerne ligge i lommen. SW background blur er hit or miss, noen ganger grusom, noen ganger tilsynelatende ok - til man begynner å se nærmere etter. For å poste bilde av nudler på sosiale medier så er det ingen som ser nærmere etter, så greit nok. For et bilde som skal henge på veggen så vil jeg ikke at en gren bak konfirmanten skal blurres fordi algoritmen trodde at det var et hårstrå.

-k

Mer at bildene jeg tok over ikke er noe flotte i seg selv. De ble knipset i hui og hast kun for å vise forskjellene. Selvsagt er sportsfotografering innendørs en langt mer krevende oppgave for iPhone enn for et mer dedikert kamera. 

Men her snakker vi om et reisekamera i denne i tråden. Altså et typisk kamera som kan erstatte reisekammeraet med respekt for seg selv. 

Når det er sagt, så tror jeg vi nok er relativt enige. Men er det en gren bak konfirmanten så er det nok heller komposisjonen som er feilen og ikke det at kameraet ikke klarte å skille hår og gren. :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...