Gå til innhold

Kan noen anbefale et lite reisekamera?


Anbefalte innlegg

Det at et mobilkamera tar like gode bilder som et dedikert kamera av god kvalitet er bare en myte. Kanskje i dagslys, men når solen går ned er det ganske bedrøvelig. Jeg har selv iPhone 14 Pro Max og bildene ser uhyre bra ut på mobilskjermen, men prøv og åpne det på pc'en og zoom inn til 100%. 

jeg har erfaring med Canon 5D MK med alskens L-optikk til sony RX100 og Fuji X100 seriene og alle disse knuser mobilkameraet. Ikke minst når det kommer til bildekvalitet i mørkere omgivelser. 

De billigste kompaktkameraene typisk under 3.000 kroner ish, kan trolig ikke hamle opp med mobilkameraer med respekt for seg selv, men en Sony RX100 III til rundt 4-5.000 kroner er det kameraet jeg ville valgt hvis jeg skulle hatt noe kompakt og veldig bra. 

ikke se tester på nett og sammenlign bilder i en nettleser. Last ned raw bilder tatt med mobil kontra kamera og zoom inn til 100% på begge bildene så får du sannheten. 

mobilkamera er vel og bra i mange situasjoner men skal man ta en del bilder så er ergonomi også veldig viktig. Der taper mobilen så det holder. Det er ikke sjeldent jeg har opplevd motiver forsvinne før jeg har fisket opp mobilen av lomme, slått av tastelåsen, åpnet appen og trykt på utløseren. 

i mitt hode er Sony RX serien det beste kameraet man kan få hvis man vil ha noe kompakt. Du trenger ikke kjøpe siste versjon 7 til 15k. Kjøp versjon III til en brøkdel av prisen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (13 minutter siden):

Det at et mobilkamera tar like gode bilder som et dedikert kamera av god kvalitet er bare en myte. Kanskje i dagslys, men når solen går ned er det ganske bedrøvelig. Jeg har selv iPhone 14 Pro Max og bildene ser uhyre bra ut på mobilskjermen, men prøv og åpne det på pc'en og zoom inn til 100%. 

Helt enig. Jeg har også 14 Pro (ikke Max), og kameraet er faktisk den største skuffelsen. For all del, det er bra for en mobiltelefon, på en mobiltelefon, men med tanke på alle anmeldere som påstår at den utfordrer speilrefleks- og system-kameraer hadde jeg kanskje alt for høye forventninger. Mitt budsjett-vennlige Canon EOS 1300D fra 2017 tar betydelig bedre bilder. Faktisk tar mitt Nikon Coolpix P4 skarpere og klarere bilder i de fleste situasjoner.

Nei, en topp mobiltelefon kan i beste fall måle seg med et midrange lommekamera fra 5-10 år siden.

Lenke til kommentar

Mange mobiltelefonkamera har veldig mange pixler. Presumptivt for å skryte i markedsføring.

Hvis man sammenligner et mobilkamera med 100MP eller 200MP med et eldre DSLR kamera med 12MP _vist ved 100% på en PC skjerm_ så vil DSLR-en se langt bedre ut fordi kvaliteten per pixel er mye bedre.

Det er dog en test med begrenset relevans. Da er det bedre å vise hele bildet på en PC skjerm eller skrive det ut. Da kan man bedømme bildekvaliteten heller enn pixelkvaliteten - som er mer relevant for de fleste av oss.

Mobilkamera har noen fysiske forutsetninger mot seg. Sensor størrelse. Optikk størrelse. Samtidig et mobilen din gjerne 12 eller 24 mnd gammel, sammenlignet med et systemkamera som er kanskje 5-10 år. Og mobilprodusentene putter utrolig mye energi inn i smarte måter å fange inn og prosessere bilder. F.eks å ta en lang serie bilder og kombinere dem på smarte måter vha maskinlæring som de trauste kamera-produsentene ikke vil eller kan.

Jeg bruker fullformat systemkamera med blitz og optikk med stor blenderåpning når det gir mening, og mobilkamera når det gir mening.

-k

Lenke til kommentar

Liker ikke å innrømme det, for jeg elsker lettvintheten med mobil, men det er veldig vanskelig å få helt klare bilder når det skal ta taes detaljebilder. Merker det godt når jeg tar produktfoto.

Sony RX-serien som er foreslått er kjempe god, men kostbar. HX90V er et godt og rimelig alternativ. Men som reisekamera ville jeg kikket på Panasonic Lumix DC-TZ200.

https://www.scandinavianphoto.no/panasonic/lumix-dc-tz200-black-1057670

Endret av torbjornhb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (40 minutter siden):

Btw. Dere som kan dette. Vil et kompaktkamera gi mer dybde enn bildet fra en mobil? Dårlig forklart, men håper det gav mening.

Tenker da modellene som ikke har 1" sensor.

Om du tenker på de kompaktkameraene som har f.eks 1/2.3" sensor, altså mindre sensor enn det som brukes i mobiltelefoner i dag så er de helt forbigått av mobiltelefoner i bildekvalitet. Det er først når du kommer opp på en større sensor som f.eks 1" at en muligens kan ha noe å hente i forhold til mobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (40 minutter siden):

Om du tenker på de kompaktkameraene som har f.eks 1/2.3" sensor, altså mindre sensor enn det som brukes i mobiltelefoner i dag så er de helt forbigått av mobiltelefoner i bildekvalitet. Det er først når du kommer opp på en større sensor som f.eks 1" at en muligens kan ha noe å hente i forhold til mobil.

Stemmer. Men et kompaktkamera med 1" vil ha bedre evne til å gjengi dybde i bildet?

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (2 timer siden):

Stemmer. Men et kompaktkamera med 1" vil ha bedre evne til å gjengi dybde i bildet?

Et kamera med større sensor har ofte mindre dybdeskarphet. Dette kan være en fordel der en vil gjøre bakgrunnen uskarp, men også en ulempe når ting som burde være skarp ikke er i fokus.

Her er en sammenligning der mobilene gir bedre resultater enn RX100 IV: Compact camera vs smartphone shootout: It's not even close (androidauthority.com)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (14 timer siden):

Her er en sammenligning der mobilene gir bedre resultater enn RX100 IV: Compact camera vs smartphone shootout: It's not even close (androidauthority.com)

Tabben i denne testen er at han i stor grad sammenligner fargemetning og den slags, noe mobiltelefoner er svært gode til på grunn av prosessering. Hadde han utnyttet RX100's muligheter kunne han nok fått mye bedre bilder, som ville knust resultatene fra mobiltelefonene. Men det hadde også krevd RAW-format og manuell redigering av bildene i etterkant. Så jeg er enig i hans poeng at mobiltelefonen gjerne er best når du skal knipse et kjapt bilde "der og da". Spesielt om det bildet bare skal deles til andre mobiltelefoner.

Man kan egentlig si at mobiltelefonen er nåtidens engangs-kamera.

Lenke til kommentar

Hvis man er litt oppegående på fotofronten så skjønner de fleste at et mobilkamera vil tape overfor et kamera som RX100 på alle områder i praksis. 

For hvem tar vel RAW bilder med mobiltelefonen? Ja, jeg vet det er mulig men de færreste gjør det vil jeg tro. 

Mobilkameraet er for å dele bilder kjapt og til det er dem mer enn gode nok. Skal man ta feriebildet på Trollstigen som skal henge på veggen, så bruker man ikke en mobiltelefon. Vertfall ikke jeg. 

Tar man RAW bilder med telefonen så fjerner man jo det vesentlige med en mobilkamera. nemlig muligheten til å dele bilder kjapt. 

 tillegg kommer ergonomien som er ganske elendig på en mobiltelefon. 

Man kan ikke sitte og se sammenligninger på nettet vedrørende bilder og legge dette til grunn for hvilken kamera som er best. man må se på helheten. Et dedikert kamera med respekt for seg selv er MYE bedre enn en mobiltelefon på de fleste områdene, untatt muligheten for å dele disse bildene kjapt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (På 12.2.2023 den 16.49):

Stemmer. Men et kompaktkamera med 1" vil ha bedre evne til å gjengi dybde i bildet?

Stor sensor sammen med optikk med stor blenderåpning gir muligheten for lav dybdeskarphet. Mange setter pris på å kunne ha uskarp bakgrunn i f.eks. portretter.

Mobilkamera har veldig begrenset mulighet til dette, og prøver derfor å simulere effekten i software. Med vekslende hell.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 12.2.2023 den 19.18):

Et kamera med større sensor har ofte mindre dybdeskarphet. Dette kan være en fordel der en vil gjøre bakgrunnen uskarp, men også en ulempe når ting som burde være skarp ikke er i fokus.

Kamera med stor sensor og optikk med stor maks blenderåpning kan ta bilder med lite eller mye dybdeskarphet.

Kamera med liten sensor og optikk med liten maks blenderåpning kan bare ta bilder med mye dybdeskarphet.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 minutter siden):

Stor sensor sammen med optikk med stor blenderåpning gir muligheten for lav dybdeskarphet. Mange setter pris på å kunne ha uskarp bakgrunn i f.eks. portretter.

Mobilkamera har veldig begrenset mulighet til dette, og prøver derfor å simulere effekten i software. Med vekslende hell.

-k

Takk. Ja det klar over dette med uskarp bakgrunn. Det jeg lurte mest på er om et kamera med større sensor vil gi større inntrykk av dybde i bildet. Hvis det gir mening?

Og ikke minst skarpere bilder? Eller må jeg kanskje være mer konsekvent på å tørke kameralinsen på mobilen.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (40 minutter siden):

Takk. Ja det klar over dette med uskarp bakgrunn. Det jeg lurte mest på er om et kamera med større sensor vil gi større inntrykk av dybde i bildet. Hvis det gir mening?

Og ikke minst skarpere bilder? Eller må jeg kanskje være mer konsekvent på å tørke kameralinsen på mobilen.

Jeg vet ikke hva «inntrykk av dybde» betyr. Når et bilde er bra eller «wow» så er det ofte en kombinasjon av flink fotograf, godt kamera og god etterprosessering.

Bedre kamera kan ofte gi skarpere bilder. Men det kommer litt an på hvorfor du i dag får uskarpe bilder. Autofokus som bommer? Rystelser i kamera? For lang lukkertid for bevegelsen i scene? Liten aperture gjør at alt er i fokus men samtidig litt uskarpt.

Bruk av blitz, stor aperture og litt jobbing med kontrast kan ofte oppleves som «skarpt» selv om man ser ved nærmere ettersyn at det ikke er det på pixelnivå.

Det er fristende å jobbe for «skarphet på pixelnivå». Selv om du kanskje må skrive ut bildet i meterstørrelse for å sette pris på det. Da kan man spørre seg om det er verdt det. Hvis du vil kunne «zoome vha 10x cropping» så kan det opplagt være verdt det, men da er kanskje et teleobjektiv et bedre valg?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at et kamera med minst 1" sensor er bedre enn mobil. Både fordi sensor er større enn i en mobil og trolig er objektivet bedre også.

Det finnes bilder på nettet tatt med ulike kamera f.eks her fra et Sony RX100 VII: https://www.dpreview.com/sample-galleries/5874815271/sony-cyber-shot-dsc-rx100-vii-sample-gallery/7355392568

Kameraer bruker ofte ca 16-26MP på bilder mens mobiler ofte har 12MP. Så det er i såfall en del mer pixler i bildene fra kamera enn mobil.

Så jeg vil si at den ekstra oppløsningen/kvaliteten i bildet vil gi et bedre bilde enn det en mobil vil gi. Og jeg tror dette kan gi en mer dybde i bildet som du sier.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (36 minutter siden):

Jeg vet ikke hva «inntrykk av dybde» betyr. Når et bilde er bra eller «wow» så er det ofte en kombinasjon av flink fotograf, godt kamera og god etterprosessering.

Bedre kamera kan ofte gi skarpere bilder. Men det kommer litt an på hvorfor du i dag får uskarpe bilder. Autofokus som bommer? Rystelser i kamera? For lang lukkertid for bevegelsen i scene? Liten aperture gjør at alt er i fokus men samtidig litt uskarpt.

Bruk av blitz, stor aperture og litt jobbing med kontrast kan ofte oppleves som «skarpt» selv om man ser ved nærmere ettersyn at det ikke er det på pixelnivå.

-k

Helt ærlig så har jeg aldri skjønt helt det ned dybde selv... Men tror det er det at du ikke får en følelse av dybde i bildet når det taes bilde med mobil. Ikke min påstand, men det er det jeg tar fått inntrykk av i enkelte tester.

Min holdning har derimot vært at fotografen kan justere for mange av disse tingene.

Kan legge til at det virker som om bildene blir mye mer klar etter at jeg byttet linsebeskytter på mobilen, og ikke minst er konsekvent på å tørke støv av linsen.

For øvrig takk for flere tips 🙂

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...