Gå til innhold

Elbil-kollaps for VW i Kina: Solgte like mange biler i 2021 som Tesla gjorde i desember


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (2 timer siden):

Hvis alle andre faktorer var like, så ville jeg ikke det. Men det er de aldri, hverken i bensin eller elbilverden. Jeg ville valgt en M2 foran en tilsvarende motorisert Mercedes A-klasse selv om den brukte dobbelt så mye drivstoff.

Det er de ofte. Som en Audi eTron mot en Model X. Hvor Audi eTron er mindre, men veier mer og bruker mer drivstoff. I tillegg går den dårligere og hurtiglader saktere. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ano__Nym skrev (1 time siden):

Det er de ofte. Som en Audi eTron mot en Model X. Hvor Audi eTron er mindre, men veier mer og bruker mer drivstoff. I tillegg går den dårligere og hurtiglader saktere. 

Men så er den penere, har overlegen kvalitetsfølelse og er bedre å kjøre, så da hadde jeg valgt den (hvis valget stod mellom de to). 7 seter har jeg ingen behov for, strøm er fremdeles billig og hurtiglading ville jeg kun hatt behov for et par ganger i året.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå som Tesla er tatt i løgn i Australia, bør en da ha tillit til tall som kommer fra Kina? Det har alltid vært vanskelig å få Tesla sine tall til å gå opp mot offentlige register. Nå er den første løgnen avslørt, da er det ikke usannsynlig at flere løgner rundt salgstall vil bli avdekket.

 

https://www.drive.com.au/news/tesla-australia-admits-it-sales-figures-were-wrong/

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (5 minutter siden):

Nå som Tesla er tatt i løgn i Australia, bør en da ha tillit til tall som kommer fra Kina? Det har alltid vært vanskelig å få Tesla sine tall til å gå opp mot offentlige register. Nå er den første løgnen avslørt, da er det ikke usannsynlig at flere løgner rundt salgstall vil bli avdekket.

 

https://www.drive.com.au/news/tesla-australia-admits-it-sales-figures-were-wrong/

Endelige salgstall er vanligvis basert på offentlig registreringsstatistikk, så dette er nok strom i et vannglass.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (50 minutter siden):

Endelige salgstall er vanligvis basert på offentlig registreringsstatistikk, så dette er nok strom i et vannglass.

Men er Teslas oppgitte salgstall lik registreringsstatistikken for samme periode?

Det er noen som driver og regner og teller opp for hele verden og de kommer til at i for eksempel Q4 2021 så fant de rundt 50 000 færre registrerte biler enn de 300 000 som Tesla offentliggjorde som solgt.

De kan ha telt veldig feil eller Tesla kan ha solgt biler som ikke ble registrert av en eller annen grunn. Eller de kan ha pyntet litt på definisjonen av hva et salg er. Selge bilene til en mellommann som kan skylde Tesla hele summen og få refundert de bilene han ikke klarer å selge til sluttkunde.

I følge regnskapene så skylder noen dem 2 milliarder dollar(Accounts Receivable) som tilsvarer prisen på 40 000 Teslaer. Et enormt beløp med tanke på at Tesla krever at kunde overfører salgssummen samme dag som bilen blir overlevert. 

Dette selskapet prøver seg på en spansk en i alle mullige sammenhenger. Jeg tror ikke regnskap og salgstall er noe unntak.

Endret av uname -i
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 timer siden):

2021 model av både S og X har vært mulig å kjøpe i Norge.

Ingen X refresh har blitt levert i Europa. Det som ble levert i 2021 var noen få biler fra 2020 eller muligens produsert helt i starten i 2021. Med refresh rett rundt hjørnet er det lite marked for gammel modell. De fleste ønsker nok f.eks integrert CCS-port. X LR kommer nok ikke før langt uti 2023 mens Plaid-modellen kanskje kan leveres i Q4 2022.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (17 minutter siden):

Ingen X refresh har blitt levert i Europa. Det som ble levert i 2021 var noen få biler fra 2020 eller muligens produsert helt i starten i 2021. Med refresh rett rundt hjørnet er det lite marked for gammel modell. De fleste ønsker nok f.eks integrert CCS-port. X LR kommer nok ikke før langt uti 2023 mens Plaid-modellen kanskje kan leveres i Q4 2022.

Nei, det er jo en 2022 model, men 2021 modellen er solgt i Europa. Det var bare ingen som ville ha den. Eller, det var vel ca 35stk i Norge som ville ha den. Vil neppe selge som hakka møkk som 2022 model heller. Når en bilmodell er 7 år gammel, forventer folk noe nytt, ikke en facelift.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (1 time siden):

Siden Tesla ikke er på topp 25 listen en gang av solgte biler i 2022 i Norge?

Tesla topper registreringen sin ved utgangen av hvert kvartal (som du godt vet), så situasjonen er nok NOE annerledes ved utgangen av mars.

Skal jeg minne deg på den uttalelsen der når vi kommer til april?

Igjen:

image.png.a13ed264d2e4c16da3ad69e9c6faf9f8.png

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...