Gå til innhold

Elbil-kollaps for VW i Kina: Solgte like mange biler i 2021 som Tesla gjorde i desember


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (4 minutter siden):

Så kan du fortelle oss hva fantastisk som kom ut av den oppdateringen? Kanskje alle oss som bare har en vaskemaskin som virker vil bli fristet til å bytte?

(Vaskemaskinen er en 200 år gammel oppfinnelse.)

Akkurat det er litt svakt hos Miele, det er ingen release notes å finne noe sted. Så akkurat hva som er blitt bedre med dette produktet krever litt graving for å finne ut. 

Nå var dette en oppvaskmaskin, og de er ikke så gamle. Dog kommer det stadig forbedringer til slike også. Vår første maskin hadde f.eks ikke ting som auto-program som varierer intensiteten til hvor skitten oppvasken er, sammenkoblet med automatisk dosering av oppvaskmiddel i nødvendig dose. Det sørger for at det ikke brukes mer strøm, vann, varme eller oppvaskmiddel enn det som er nødvendig. Og jo mer avanserte funksjoner, jo mer har man å hente på at maskinen oppdateres innimellom. Jeg oppdaterte f.eks heller aldri min første mobiltelefon, tror ikke den kunne kobles til en PC engang. Men verden går fremover enten man vil eller ei ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen har savnet software oppdateringer på vaskemaskinene siden oppfinnelsen var et faktum. Produsentene måtte utvikle produktet ferdig før de ble sendt til butikken. Hvis ikke ble det dyrt for de. 

Silicon Valley har en helt annen kultur. Man leverer gjerne halvferdig software, for så å fullføre produktet med oppdateringer.

Jeg ønsker ikke den ukulturen velkommen, og spesielt ikke i hvitevarer. 

Tesla utnytter dette til det fulle. Robottaxier "next year" osv. Løp og kjøp, så kommer funksjonene vi selger i dag…i fremtiden….kanskje. Eller kanskje ikke. Ta en digital prompepute mens du venter. I evig tid.

Det er nok ingen vei utenom, spesielt ikke når den første leverandøren har begynt. Men denne ukulturen om å slippe halvferdig programvare, og pakke det inn som noe som utelukkende har fordeler for kunden, er høyst betenkelig. 

Har Miele vaskemaskin. Den er støysvak, veier 2X av en Samsung, vasker ekstremt godt og damper tøyet om man vil det. Alt man trenger på et display. Alt fungerer. 100%. Ingen av de fordelene med høy kvalitet på hardware kan forbedres OTA. Den har WIFI, men det er unødvendig.

Hele opplevelsen hadde vært mye dårligere om Miele hadde tatt en Tesla. Da hadde jeg fortsatt ventet på en oppdatering slik at dampgeneratoren hadde fungert…2 år etter maskinen var ny.

Leser man release notes på slike ting så står det ofte "Feilretting og forbedringer". Akkurat. 

Endret av HåkonN
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (58 minutter siden):

Vår første maskin hadde f.eks ikke ting som auto-program som varierer intensiteten til hvor skitten oppvasken er, sammenkoblet med automatisk dosering av oppvaskmiddel i nødvendig dose. Det sørger for at det ikke brukes mer strøm, vann, varme eller oppvaskmiddel enn det som er nødvendig. 

Betyr det at oppvaskmaskinen ikke virket optimalt før det kom en feilretting?

Tilbake til bil. I teorien er mulighet for oppdateringer en stor fordel. Men det er med et stort hvis. Og det er at funksjonaliteten og kvaliteten når man slipper produktet er like bra som det hadde vært om oppdateringer ikke var mulig. Men det vil naturligvis ikke skje fordi man vil lempe litt på kravene i den tro at fremtidige oppdateringer vil løse evt. småproblemer. En sånn holdning er selvfølgelig grei når det gjelder mobilspill, ikke så bra når det gjelder programvare som ratter rundt på to tonn i 100 km/t.

Verst i klassen ser ut til å være Tesla hvor det knapt finnes funksjoner i bilen som ikke er Beta eller "Work in Progress". Godt eksempel er regnsensor som de ikke har fått til å virke på 7 år og grunnen til det er at de har spart inn på en dedikert infrarød regnsensor til 25 kroner og heller "håpet" at kameraene ville gjøre jobben. Jeg kan garantere at Tesla hadde levert bilene med fungerende regnsensor fra dag én om oppdateringer ikke var mulig.

Nå ser det ut til at den samme leksa skjer med Tesla-biler med varmepumpe hvor varmeanlegget svikter totalt ved lave utetemperaturer. I likhet med regnsensor så er det mye som tyder på at det er et hardware-problem(manglende PTC-elementer?), noe som ville blitt avdekket om dette selskapet en gang hadde gjort skikkelig testing. Vil kundene denne gang ha tålmodighet nok til å sitte i 7 år med et optimistisk håp om at den NESTE oppdateringen vil fikse varme i bilen? Tvilsomt, selv om Tesla-kunder sannsynligvis er de mest tålmodige av alle.

Endret av uname -i
  • Liker 5
Lenke til kommentar
AL123 skrev (19 timer siden):

Haha, du aner virkelig ikke hvordan en Tesla, eller hvilken som helst annen bil er bygget opp, gjør du vel? Eller er du interessert i å utdype hva du mener? Kan jo informere deg om at Can-Bus, som er Teslas hovednettverksforbindelse mellom styreenhetene, ble ansett som foreldet av de tyske premiumprodusentene for 20 år siden og ble gradvis erstattet med flere raskere system for 15 år siden

Jada, og Nokia var teknisk overlegen Apple, osv. osv. osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (17 timer siden):

Eller at OTA ikke er _så_ revolusjonerende og at oppdatering av kontrollsystem er smart å oppdatere kontrollert og kun ved reelt behov.

Så rart at forumekspertene her lenge har kunnet fortelle at "dette har jo de tradisjonelle produsentene gjort lenge", og "det kommer snart, det er ikke så vanskelig" og generelt forklart hvordan OTA ikke er noe spesielt ved Tesla, men at alle vil gjøre det snart.

Og nå kommer forumekspertene med en motsatt påstand? Merkelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (45 minutter siden):

Nå ser det ut til at den samme leksa skjer med Tesla-biler med varmepumpe hvor varmeanlegget svikter totalt ved lave utetemperaturer. I likhet med regnsensor så er det mye som tyder på at det er et hardware-problem(manglende PTC-elementer?), noe som ville blitt avdekket om dette selskapet en gang hadde gjort skikkelig testing. Vil kundene denne gang ha tålmodighet nok til å sitte i 7 år med et optimistisk håp om at den NESTE oppdateringen vil fikse varme i bilen? Tvilsomt, selv om Tesla-kunder sannsynligvis er de mest tålmodige av alle.

Godt eksempel. Problemet i Teslaene er et spjeld som skal lukke ved motorveishastighet i kulde slik at det ikke kommer inn for mye kald luft. Dette spjeldet har vist seg å kunne fryse fast. Når det så kommer for mye kald luft inn i forhold til det det skal går VP i feilmodus og stopper. 

HW-løsningen er å fikse spjeldet. Dette tar tid. Derfor har man inntil videre sendt ut en software-oppgradering som overstyrer feilmodusen og lar VP fortsette å jobbe selv om spjeldet ikke virker. En workaround som ikke hadde vært mulig uten OTA, da måtte man evt. ha ventet til alle bilene hadde vært innom verkstedet. 

Og nei, ingen biler eller andre enheter er 100% optimalisert eller feilfrie ved levering. Ting kan ALLTID gjøres bedre, både hardware og software. Spørsmålet er om du da vil leve med det nivået enheten har, eller ha mulighet til å heve nivået underveis. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Godt eksempel. Problemet i Teslaene er et spjeld som skal lukke ved motorveishastighet i kulde slik at det ikke kommer inn for mye kald luft. Dette spjeldet har vist seg å kunne fryse fast. Når det så kommer for mye kald luft inn i forhold til det det skal går VP i feilmodus og stopper. 

Det er høyst diskutabelt om det spjeldet er årsaken. Mange som melder om at problemene fremdeles er der selv om spjeldet fungerer som normalt. Det er også drøss med eksempler på at varmepumpa rett og slett ikke klarer belastningen og går i stykker. Var en som hadde skiftet ut tre ganger allerede.

Disse bilene blir levert uten PTC(elektrisk varmeelement). Jeg tror det er unikt for Tesla og at de fleste andre med varmepumpe har PTC i tillegg for å ta de driftssituasjonene hvor varmepumpa ikke klarer å levere. Disse elementene er ikke spesielt dyre, men det vil bli veldig dyrt om Tesla må redesigne hele klimaanlegget og tilbakekalle. 

Merk at dette problemet oppstod forrige vinter. Det har gått ett år uten at Tesla har klart å finne en løsning. Vil Tesla håpe på varmere vær og kort vinter slik at de kan la være å gjøre noe i enda ett år? Følg med!

Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Og nei, ingen biler eller andre enheter er 100% optimalisert eller feilfrie ved levering. Ting kan ALLTID gjøres bedre, både hardware og software. Spørsmålet er om du da vil leve med det nivået enheten har, eller ha mulighet til å heve nivået underveis. 

Å ha et varmeanlegg som ikke blåser inn minusgrader bør man forvente fra dag én.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 timer siden):

Jada, og Nokia var teknisk overlegen Apple, osv. osv. osv.

Hva har det med saken å gjøre? Jeg spurte deg om du hadde noen som helst anelse om hva som befinner seg under panseret på en Tesla, men det har du da tydeligvis ikke.Alikevel uttaler du deg skråsikkert i øst og vest. Rimelig patetisk...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 timer siden):

Hvorfor har biler trengt oppdateringer i over 40 år hvis man ikke har levert ut et uferdig produkt?

Fordi av og til oppstår det problemer man ikke kan forutse, enkelt og greit. Stor forskjel på det og en "pyttsann, det fikser vis senere"-holdning.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (18 timer siden):

Hva har det med saken å gjøre? Jeg spurte deg om du hadde noen som helst anelse om hva som befinner seg under panseret på en Tesla, men det har du da tydeligvis ikke.Alikevel uttaler du deg skråsikkert i øst og vest. Rimelig patetisk...

Det har med saken å gjøre at Tesla er overlegen på teknologi i forhold til gamle bilprodusenter, akkurat som Apple var overlegen i forhold til gamle telefonprodusenter som Nokia.

Jeg mener, VW klarer ikke engang å få til et touch-system som fungerer.

AL123 skrev (18 timer siden):

Fordi av og til oppstår det problemer man ikke kan forutse, enkelt og greit. Stor forskjel på det og en "pyttsann, det fikser vis senere"-holdning.

Men da har de jo gitt ut uferdige produkter i over 40 år. Jeg trodde de var feilfri? Men du klarer å motsi deg selv hele tiden her. "De var feilfri, men trengte feilrettinger likevel" 😂

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Det har med saken å gjøre at Tesla er overlegen på teknologi i forhold til gamle bilprodusenter, akkurat som Apple var overlegen i forhold til gamle telefonprodusenter som Nokia.

 

Det har vi allerede slått fast at at du ikke har forutsetninger for å uttale deg om.

hekomo skrev (2 timer siden):

.Jeg mener, VW klarer ikke engang å få til et touch-system som fungerer.

Hvis man skal bruke slik barnehageargumentasjon, så kan man si at Tesla er en low-tech bedrift siden de ikke er i stand til å lage et head-up display, ikke i stand til å lage et aktivt hjuloppheng, ikke behersker gesture motion, ikke kan lage et dimbart glasspanel ikke har 48v elsystem har et tregt og gammledags BUS-system, som de atpåtil har lånt fra europeiske produsenter etc. Bare tull selvsagt, det er ikke slik man argumenterer på et teknologiforum for voksne.

 

hekomo skrev (2 timer siden):

Men da har de jo gitt ut uferdige produkter i over 40 år. Jeg trodde de var feilfri? Men du klarer å motsi deg selv hele tiden her. "De var feilfri, men trengte feilrettinger likevel" 😂

Ingen har hevdet at de har vært feilfrie, men at de har vært ferdig utviklet. Prøv å forstå forskjellen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (4 timer siden):

Jeg tolker det dithen, at boomerne er i mindretall. Derfor er Tesla helt overlegne på salgstall (RE: Elbil-kollaps for VW i Kina: Solgte like mange biler i 2021 som Tesla gjorde i desember). Kineserne vil ha OTA. Boomerne ikke.

Spørs om den tolkningen har noen verdi på et teknologiforum.

Endret av AL123
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (38 minutter siden):

Vi? Det er nå bare din personlige mening og favoritt hersketeknikk.

Nei, det er ikke min personlige mening. Det er et ubestridelig faktum og har ingenting med hersketeknikk å gjøre. Vedkommende har blitt spurt utallige ganger om å utdype hva han mener, men svarer kun med å trolle hver eneste gang.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (24 minutter siden):

Nei, det er ikke min personlige mening. Det er et ubestridelig faktum og har ingenting med hersketeknikk å gjøre. Vedkommende har blitt spurt utallige ganger om å utdype hva han mener, men svarer kun med å trolle hver eneste gang.

Du er ikke den eneste, Mange reagerer på det samme, en 3-4 stykker den siste uka bare og det bare på dette forumet. Påstand slenges ut og når han blir oppfordret om å utdype så skjer det ikke. Hadde det bare vært sånn at han lot være å svare så hadde det vært noenlunde greit, men neida, han bare fortsetter å gjenta de samme floskellpåstandene som om det motdebattanten skrev ikke eksisterer. Og saklig debatt med utgangspunkt i fakta og argumenter forblir en fjern drøm.

Merk at hvis du etter et dusin av disse går litt lei og gir den slags oppførsel karakteristikken den fortjener, så er det DU som blir utestengt. Barnehagen har vunnet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, uname -i said:

Du er ikke den eneste, Mange reagerer på det samme, en 3-4 stykker den siste uka bare og det bare på dette forumet. Påstand slenges ut og når han blir oppfordret om å utdype så skjer det ikke. Hadde det bare vært sånn at han lot være å svare så hadde det vært noenlunde greit, men neida, han bare fortsetter å gjenta de samme floskellpåstandene som om det motdebattanten skrev ikke eksisterer. Og saklig debatt med utgangspunkt i fakta og argumenter forblir en fjern drøm.

Merk at hvis du etter et dusin av disse går litt lei og gir den slags oppførsel karakteristikken den fortjener, så er det DU som blir utestengt. Barnehagen har vunnet.

Tror man skal være veldig forsiktig med å si hvem som oppfører seg eller ikke, da det er nokså lett å kaste stein i glasshus.

Ellers har tråden utviklet seg i akkurat den retningen som det ble antydet. Den ene etter den andre har forklaringer på hvorfor salgstall er x, samt hvorfor y fordi folk vil ha z. Enda gøyere er det når folk avsporer i flere sider lange samtaler rundt hva et ord betyr (teknologi), for så å komme frem til at man dikter opp egne definisjoner og bruker dette for å forklare xyz.

Folk skal selfølgelig få lov til å tro det de vil, men jo sterkere man er i sin overbevisning om xyz, jo større sannsynlighet er det for at man kanskje ikke helt forstår problematikken fullt ut. Dataen over tid begynner å danne et bilde, noe TU her dokumenterer, og det må da mere til enn "jeg tror xyz" for å virke troverdig.

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (16 timer siden):

Nei, det er ikke min personlige mening. Det er et ubestridelig faktum og har ingenting med hersketeknikk å gjøre. Vedkommende har blitt spurt utallige ganger om å utdype hva han mener, men svarer kun med å trolle hver eneste gang.

Igjen, det er bare din personlige subjektive oppfatning basert på dine personlige preferanser. Og hvem som troller her kan i beste fall diskuteres.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Igjen, det er bare din personlige subjektive oppfatning basert på dine personlige preferanser. Og hvem som troller her kan i beste fall diskuteres.

Nei, når en person slenger ut påstand etter påstand uten å noengang kunne underbygge noe som helst, så er ikke det synsing. Og ja, det kan nok diskuteres hvem som er troll her inne. Jeg synes å se konturene av et nå...

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...