Gå til innhold

Hyperloop-selskap i trøbbel – regionale myndigheter krever pengene sine tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg syns hatere kan være ganske underholdende, og det var å forvente at de ville dukke opp her.

Hva mener du jeg hater? Hadde du forsvart det hvis det var noen andre enn EM bak disse tingene du forsvarer over hele internett hver eneste dag i årevis?
 

Endret av Lynxman
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Lynxman said:

Hva mener du jeg hater?

Jeg har ikke sagt at du er en hater. Mener du selv at du er en hater?

41 minutes ago, Lynxman said:

Hadde du forsvart det hvis det var noen andre enn EM bak disse tingene du forsvarer over hele internett hver eneste dag i årevis?

Jeg kan ikke si jeg bryr meg særlig om Musk. Det er selskapene Tesla og SpaceX som interesserer meg, ingen enkeltperson som er involvert i selskapene.

Men når jeg følger selskapene blir det også veldig åpenbart hvor trigget folk blir av Musk, og vil fullstendig forlate all fornuft og logikk hvis det gir de en mulighet til å kritisere han. Det er rett og slett fascinerende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg har ikke sagt at du er en hater. Mener du selv at du er en hater?

Jeg kan ikke si jeg bryr meg særlig om Musk. Det er selskapene Tesla og SpaceX som interesserer meg, ingen enkeltperson som er involvert i selskapene.

Men når jeg følger selskapene blir det også veldig åpenbart hvor trigget folk blir av Musk, og vil fullstendig forlate all fornuft og logikk hvis det gir de en mulighet til å kritisere han. Det er rett og slett fascinerende.

Hva er ufornuftig med å kritisere Hyperloop?

"Jeg syns hatere kan være ganske underholdende, og det var å forvente at de ville dukke opp her."

Du kalte meg hater der, eller skal vi gå over i en semantikkdiskusjon igjen? Vet du hva det vil si å insinuere? Så hvis du deltar overalt på internett kun fordi du syns det er morsomt vil det si at du bare troller?  Jeg mistenker at du egentlig tar det personlig når noen kritiserer noe Musk står bak, hva det enn måtte være. 

Jeg er veldig pragmatisk og bryr meg om teknologi, og har det siste året blitt oppgitt over at folk pusher bullshit som er laget for å lure hvermansen og investorer som om det vil "redde verden". Jeg har snakket positivt om Tesla som elbilselskap ofte.

Tråden handlet om Hyperloop-fadesen alene før en Musk-fan blandet inn noe så absurd som at Elon egentlig kom frem med det fordi han ville ha Hyperloop på en annen planet, selv om white paper (lol) åpenbart snakker om California og Jorden.

Endret av Lynxman
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Lynxman said:

Hva er ufornuftig med å kritisere Hyperloop?

"Jeg syns hatere kan være ganske underholdende, og det var å forvente at de ville dukke opp her."

Du kalte meg hater der, eller skal vi gå over i en semantikkdiskusjon igjen? Vet du hva det vil si å insinuere? Så hvis du deltar overalt på internett kun fordi du syns det er morsomt vil det si at du bare troller?  Jeg mistenker at du egentlig tar det personlig når noen kritiserer noe Musk står bak, hva det enn måtte være.

Hvis du føler deg truffet så er det din sak. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du føler deg truffet. Hvis du blar litt bakover i tråden har jeg ikke protestert på en eneste ting du har sagt... Jeg har derimot svart på noen av dine spørsmål og gitt ærlige svar.

Og om du ønsker å diskutere semantikk så kan vi så klart det.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (13 timer siden):

 ...du har faktisk klart å finne noe Musk har lovet men som han ikke har gjennomført. Stort sett ingen klarer det.

😁 Morsom ironi til side, listen til Musk er faktisk lenger enn noen enkeltpersoner siste århundret. Et par eksempler..

"The fundamental message consumers should be taking today is that it's financially insane to buy anything other than a Tesla. It'll be like owning a horse in three years."

"Next year, for sure, we'll have over 1 million robotaxis on the road,"

"We will make one of the mini-sub/pod going all the way to cave 5 no problemo. Sorry pedo guy, you really did ask for it." 

"Bitcoin paid to Tesla will be retained as Bitcoin, not converted to fiat currency." 

""We will be feature complete full self driving this year. The car will be able to find you in a parking lot, pick you up, take you all the way to your destination without an intervention this year. I'm certain of that. That is not a question mark. It will be essentially safe to fall asleep and wake up at their destination towards the end of next year"

"We could have gamed an LA/NY Autopilot journey last year, but when we do it this year, everyone with Tesla Full Self-Driving will be able to do it too"

"Boring company will transport your car all the way into your garage."

"We are making this hard decision now so that we never have to do this again."  

"Shifting all sales online, combined with other ongoing cost efficiencies, will enable us to lower all vehicle prices by about 6% on average"

"It'll be a better truck than an equivalent F-150 and a better sports car than a standard 911."

"Will use SpaceX cold gas thruster system with ultra high pressure air in a composite over-wrapped pressure vessel in place of the 2 rear seats."

"A Tesla works as a boat for short periods of time, as an electric car has no air intake or exhaust to block & battery/motor/electronics are water-sealed."

Inkluderer man alt Musk tror eller er "very confident" på at vil skje, så har man nok materie til å lage 5 sesonger av en science fiction-serie på Netflix. Jeg er faktisk "very confident" at Byer på mars-mannen får sin egen serie i fremtiden.

Men det blir nok en dokumentar....om vaporware.....kringkastet på jorda.

Endret av HåkonN
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, HåkonN said:

"The fundamental message consumers should be taking today is that it's financially insane to buy anything other than a Tesla. It'll be like owning a horse in three years."

Ikke en lovnad. Bare ett vennlig råd, som viste seg å være feil.

1 hour ago, HåkonN said:

"Next year, for sure, we'll have over 1 million robotaxis on the road,"

Ikke en lovnad. Det er helt klart et estimat, som viste seg å være helt feil.

1 hour ago, HåkonN said:

"We will make one of the mini-sub/pod going all the way to cave 5 no problemo. Sorry pedo guy, you really did ask for it."

Jeg kan gi deg den. Her sier han faktisk at det er noe de skal gjøre. (Han fikk nok råd om å bare droppe saken i stedet for å dra den ut. Mediadekningen om han hadde gjennomført dette ville ikke vært gunstig. Han ville bare virket smålig.)

1 hour ago, HåkonN said:

"Bitcoin paid to Tesla will be retained as Bitcoin, not converted to fiat currency."

Innfridd. Det var aldri sagt at det ville bli beholdt i Bitcoin for all fremtid. Bare at det ikke umiddelbart ville veksles om til penger. (Som mange andre som aksepterer Bitcoin gjør.)

1 hour ago, HåkonN said:

"We will be feature complete full self driving this year. The car will be able to find you in a parking lot, pick you up, take you all the way to your destination without an intervention this year. I'm certain of that. That is not a question mark. It will be essentially safe to fall asleep and wake up at their destination towards the end of next year"

"We could have gamed an LA/NY Autopilot journey last year, but when we do it this year, everyone with Tesla Full Self-Driving will be able to do it too"

Jeg kan gi deg disse også. Takten i utrullingen av autopilot/FSD har vært mye mye tregere enn lovet.

1 hour ago, HåkonN said:

"Boring company will transport your car all the way into your garage."

Ikke innfridd *ennå*. Det sies ingenting om når. Og til den grad man antar uttalelsen var nøyaktig må man jo anta det mentes at det ville bli en realitet om mange, mange år.

1 hour ago, HåkonN said:

"We are making this hard decision now so that we never have to do this again." 

Ikke en lovnad. Å gjøre noe for å unngå å måtte gjøre det igjen i fremtiden er ikke det samme som å garantere at det aldri vil bli nødvendig igjen.

1 hour ago, HåkonN said:

"Shifting all sales online, combined with other ongoing cost efficiencies, will enable us to lower all vehicle prices by about 6% on average"

Ikke en lovnad. Og muligens 100% nøyaktig uttalelse. Vi vet ikke hva tiltakene faktisk muliggjorde, for det at noe er mulig betyr ikke at man må eller bør gjennomføre det. Tesla har hatt muligheten til å kutte prisene drastisk i flere år nå, og fortsatt tjene penger, men de gjør ikke det fordi de ønsker gå med store overskudd.

1 hour ago, HåkonN said:

"It'll be a better truck than an equivalent F-150 and a better sports car than a standard 911."

Ikke innfridd *ennå*. Kan muligens innfris i 2022. ("Bedre" er så klart ganske subjektivt. Antar det ble ment på akselerasjon.)

1 hour ago, HåkonN said:

"Will use SpaceX cold gas thruster system with ultra high pressure air in a composite over-wrapped pressure vessel in place of the 2 rear seats."

Ikke innfridd *ennå*. Kan muligens innfris i 2022.

1 hour ago, HåkonN said:

"A Tesla works as a boat for short periods of time, as an electric car has no air intake or exhaust to block & battery/motor/electronics are water-sealed."

Ikke en lovnad. Og uttalelsen er nøyaktig. (Men glem garantien om man faktisk bruker bilen som båt.)

Du skjønner, det er ikke så lett å finne uttalelser der Musk har lovet noe, og man kan konkludere at ting ikke skjedde som lovet. De fleste klarer ikke å finne eksempler.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (30 minutter siden):

Ikke en lovnad. Bare ett vennlig råd, som viste seg å være feil.

Ikke en lovnad. Det er helt klart et estimat, som viste seg å være helt feil.

Innfridd. Det var aldri sagt at det ville bli beholdt i Bitcoin for all fremtid. Bare at det ikke umiddelbart ville veksles om til penger. (Som mange andre som aksepterer Bitcoin gjør.)

Du skjønner, det er ikke så lett å finne uttalelser der Musk har lovet noe, og man kan konkludere at ting ikke skjedde som lovet. De fleste klarer ikke å finne eksempler.

Om dette er nivået på hva sannhet skal defineres på er ikke Musks uttalelser værdt det digitale blekket det er skrevet med og således helt verdiløst som informasjon
Spesielt morsom var bitcoin unnskyldningen din der det minner om når Herman Hedning gir sauene ultimatum om å kjøpe salat for alle pengene sine eller bli fårikål nå.
Da de alikavel blei slaktet på tross av at de kjøpte salat for alle pengene sine og han blei presset på det var argumentet hans akkurat som du unnskylder Musk med at alternativet til å bli fårikål nå var å bli fårikål senere.

Hva er i det hele tatt vitsen med å uttale: "Bitcoin paid to Tesla will be retained as Bitcoin, not converted to fiat currency." når det kan endres nårsomhelst på grunn av at det ikke spesifikt var sagt noe tidshorisont?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ikke en lovnad. Bare ett vennlig råd, som viste seg å være feil.

Ikke en lovnad. Det er helt klart et estimat, som viste seg å være helt feil.

Beklager, det holder ikke. Det fremgår ganske klart hva han mener. 

Quote

Innfridd. Det var aldri sagt at det ville bli beholdt i Bitcoin for all fremtid. Bare at det ikke umiddelbart ville veksles om til penger. (Som mange andre som aksepterer Bitcoin gjør.)

Nei. Klart det ikke er innfridd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, perpyro said:

Om dette er nivået på hva sannhet skal defineres på er ikke Musks uttalelser værdt det digitale blekket det er skrevet med og således helt verdiløst som informasjon

Man må helt klart ta alt Musk (og alle andre i verden) sier med noen klyper salt.

Det Musk sier er den beste oppdaterte informasjonen man har om planene til selskapene han leder, men å begynne å syte "men han looooovet!!" om noe ikke skjer slik han har tenkt, planlagt eller ønsket demonsterer bare utstrakt naivitet.

13 minutes ago, perpyro said:

Spesielt morsom var bitcoin unnskyldningen din der det minner om når Herman Hedning gir sauene ultimatum om å kjøpe salat for alle pengene sine eller bli fårikål nå.
Da de alikavel blei slaktet på tross av at de kjøpte salat for alle pengene sine og han blei presset på det var argumentet hans akkurat som du unnskylder Musk med at alternativet til å bli fårikål nå var å bli fårikål senere.

Hva er i det hele tatt vitsen med å uttale: "Bitcoin paid to Tesla will be retained as Bitcoin, not converted to fiat currency." når det kan endres nårsomhelst på grunn av at det ikke spesifikt var sagt noe tidshorisont?

Uttalelsen kom fordi de fleste andre selskaper som aksepterer Bitcoin veksler om til penger øyeblikkelig. Det er for å vise at de har tiltro til Bitcoin/kryptovaluta. Og utifra siste kvartalsrapport har de fortsatt krypto-verdier som tilsvarer rundt 43.200 Bitcoin, altså rundt 1,8 mrd dollar.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Man må helt klart ta alt Musk (og alle andre i verden) sier med noen klyper salt.

Musk er en av de få som driver på med falske påstander opp og i mente. Ser du Bill Gates skryte over ting han ikke klarer eller Jeff Bezos si at han skal fly folk i raketter rundt jorden som lander utenfor de store byene? Nei, det gjør vi ikke. 

Quote

Det Musk sier er den beste oppdaterte informasjonen man har om planene til selskapene han leder, 

Problemet Musk har er at han snakker som at teknologi som muligens kan oppfinnes om mange tiår allerede eksisterer. Og han vil selge deg teknologien han ikke har nå og så får du den aldri. Og hvis du ikke kjøper av ham er du finansielt sinnssyk. Tiden vil vise hva føderale myndigheter tenker om Musks falske påstander, falske løfter og regelrette løgner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
36 minutes ago, debattklovn said:

Musk er en av de få som driver på med falske påstander opp og i mente. Ser du Bill Gates skryte over ting han ikke klarer eller Jeff Bezos si at han skal fly folk i raketter rundt jorden som lander utenfor de store byene? Nei, det gjør vi ikke. 

Det er tilnærmet ingen forskjell på Musk og andre bedriftsledere når det gjelder «falske» påstander. Ca alle lover gull og grønne skoger og så inntreffer virkeligheten.

Og så klart snakker ikke Bezos om å fly folk i raketter rundt jorden, han har jo ingen planer om dette. I stedet snakker han om gruvedrift på månen, O’Niell sylindre og å flytte alle forurensende industrier ut i rommet.

https://www.nbcnews.com/mach/amp/ncna1006036

(Og se, han lovet de skulle lande folk på månen i 2024! Svindel!!!!!)

Den største forskjellen mellom Musk og andre bedriftsledere er at folk bryr seg om hva Musk sier. Ingen bryr seg om de andre.

 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er tilnærmet ingen forskjell på Musk og andre bedriftsledere når det gjelder «falske» påstander. Ca alle lover gull og grønne skoger og så inntreffer virkeligheten.

Og så klart snakker ikke Bezos om å fly folk i raketter rundt jorden, han har jo ingen planer om dette. I stedet snakker han om gruvedrift på månen, O’Niell sylindre og å flytte alle forurensende industrier ut i rommet.

https://www.nbcnews.com/mach/amp/ncna1006036

Den største forskjellen mellom Musk og andre bedriftsledere er at folk bryr seg om hva Musk sier. Ingen bryr seg om de andre.

Den største forskjellen er at Musk twittrer konstant og har en personlighetskult som forsvarer alt han måtte finne på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Det er tilnærmet ingen forskjell på Musk og andre bedriftsledere når det gjelder «falske» påstander. Ca alle lover gull og grønne skoger og så inntreffer virkeligheten.

Og så klart snakker ikke Bezos om å fly folk i raketter rundt jorden, han har jo ingen planer om dette. I stedet snakker han om gruvedrift på månen, O’Niell sylindre og å flytte alle forurensende industrier ut i rommet.

https://www.nbcnews.com/mach/amp/ncna1006036

Den største forskjellen mellom Musk og andre bedriftsledere er at folk bryr seg om hva Musk sier. Ingen bryr seg om de andre.

Den store forskjellen er ofte at Musk sier at "we can do these today" noe ikke Branson eller Bezos sier.
En O`Niell sylinder er en potensiell teoretisk mulig innretning men den er generasjoner inn i framtiden.
 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (1 minutt siden):

Jeg vil ikke akkurat si at O`Neill-sylinder er teoretisk mulig. Mer hypotetisk enn teoretisk. Man vet ikke engang om det blir mulig å lage materialer som kan tåle sånn konstruksjon. Mine $0,02.

Det er i hvertfall ingen som selger konseptet som noe vi kan gjøre i dag eller "forhåndsbestill din bolig i den første O`Neil sylinderen og den vil være ferdig for innflytting i løpet av 2025".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, perpyro said:

Det er i hvertfall ingen som selger konseptet som noe vi kan gjøre i dag eller "forhåndsbestill din bolig i den første O`Neil sylinderen og den vil være ferdig for innflytting i løpet av 2025".

Nei ikke enda. Ikke lengre enn byer på overflaten til Mars foreløpig. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Lynxman said:

Nei ikke enda. Ikke lengre enn byer på overflaten til Mars foreløpig. :D

SpaceX selger ikke noe som helst relatert til byer på mars, og det er heller ikke noe som markedsføres mot investorer. (Jeg har sett noe av dokumentene som potensielle investorer får.) De selger heller ikke noe relatert til frakt av personer med Starship på jorden.

Hvis man ser på det SpaceX selger som de ikke tilbyr i dag, så er det satellittoppskytninger med Starship, månelandinger med Starship, passasjerflygninger rundt månen med Starship, Dragon XL, Falcon 9/Heavy med vertikal integrasjon av nyttelast og lengre fairing og forhåndsreservasjoner på Starlink. Tror ikke jeg glemte noe der.

Dette er ikke verre enn f.eks det at Bezos selger oppskytninger på New Glenn. Første oppskytning skulle skje i 2020, men blir neppe før tidligst 2023. Eller at de lovet ULA å levere BE-4 motorer til Vulcan i 2019, men de har fortsatt ikke gjort det. Blue selger også månelandinger, med Blue Moon og sitt forslag til HLS.

Og jeg vil f.eks si det er verre at Branson selger seter på SpaceShipTwo. De startet salget i 2005, og med omkring 700 solgte billetter, oppstart av flygninger i slutten av 2022 og f.eks 10 flygninger per år med seks passasjerer, så vil de holde på med allerede solgte og 1/3 forhåndsbetalte billetter til rundt 2034. De som kjøpte billetter i 2005 ble først forespeilet å få fly rundt 2014! Men hva er vel en 8+ års forsinkelse?

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
HåkonN skrev (12 timer siden):

Morsom ironi til side, listen til Musk er faktisk lenger enn noen enkeltpersoner siste århundret. Et par eksempler..

Hvordan var det med saklighetsnivået igjen? Kun ett punkt på den lista har noe som helst med trådens tema å gjøre. Da er det fristende å si 'og så sier vi takk til deg og sender en pose kaffe i posten'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...