Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Campervan med innredning vil nok lett bikke mill. men håper jo at en personbilutgave kan fås nærmer 500K enn 700K.

Er den fleksibel, slik ID. Buzz ikke ble, så kan man gjerne doble som personbil, varebil og campervan med endel av løsningene som er visst tidligere i tråden.

Kommer helt garantert noe 3dje-parts-innredninger som er spesifikt tilpasset denne. Og det er nok mer hva jeg er ute etter.

Edit: Men med tanke på KIA sin prissetting i Norge, frykter jeg den fort kommer nærmere 800K når den er nogenlunde greit utstyrt... Virker som importøren ikke priser etter å selge masse biler.

Endret av Snowleopard
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (På 5.1.2024 den 16.39):

Jeg tenkte mitt om prisen på den smale campervanen..: Hadde man kjøpt og pusset opp en Toyota Hiace for 100k så hadde man fått en godt innredet campervan i omtrent det samme formatet, men også penger nok til bensin flere hundre tusen km.

Bensin ? Du må ha Hiace på Diesel 😊

Skrevet
Maskinfører skrev (5 minutter siden):

Sånn ønsker jeg meg også på min Mitsubishi L200 

Jeg har bestilt.
Estimert uka etter påske. 

  • Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Stortinget har vedtatt å endre vektgrensen for bobiler til 4 250 kg. Dvs, det er inkludert ev. tilhenger.

Dagens regler tillater å kjøre bobil inntil 3 500 kg og hekte på en tilhenger på opptil 750 kg, totalt 4 250 kg, på B-lappen.

Nå vil man fremover kunne velge om det er bil +henger eller bare bil som totalt kan bli 4 250 kg, da det ansees som sikrere og bedre at vekten legges til selve bobilen.

De fleste som kjører bobil, har ingen behov for å trekke henger, men vektgrensene gjør at små bobiler i dag går over vektgrensen bare man fyller de opp med drivstoff, gass og vann i tankene, og da blir det lite igjen til mat, klær etc.

Også for elektriske bobiler, vil en økt vekt kunne gi mulighet for større batterier, og fremdeles noe ekstra nyttelast, så dette er en gledens dag for alle oss som vil ha et elektrisk "hus på hjul".

https://www.tv2.no/broom/endrer-bobil-regel-helt-meningslost/17802833/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
  • 1 måned senere...
Skrevet
Snowleopard skrev (På 5.8.2023 den 18.17):

Da har jeg fått kjøpt meg taktelt, så nå vurderer jeg salg av minst ett av de andre teltene mine, inkludert mitt Outwell Cortez Octagon som det er bilder av lengre bak i tråden.

Med takteltet, kassettfri awning/markise (pakkes i liten pose) og Shelter-teltet mitt, er jeg godt ivaretatt nå... Men jeg fikk tak i en sånn levegg også.

Da har jeg lagt takteltet ut for salg, og ser ut som det forsvinner i morgen, med en grei profitt. Dattera er blitt voksen, og ikke keen på flere campingturer nå, så da klarer jeg meg med campermode, og det andre utstyret jeg har, når jeg singel-camper...!

Så får det heller bli en bil med enda mere plass enn den lille Kona'en min, neste gang, slik at jeg kan ha en liten "stue" i bilen om det er dårlig vær eller bare en liten rast langs veien!

Skrevet

Skulle jeg kjøpt meg ny bil så hadde det blitt Sprinter, eller lignende varebil.
Taktelt er kjekt, men enda kjekkere å kunne bruke bilen uten å slå opp teltet.

Bil bygd som bobil skal jeg ikke ha. 

Kanskje en isolert skapbil. 

Skrevet

Sprinter blir for stor for meg. En ID. Buzz med camper mode hadde passet bra. Ikke for stor, ikke for liten.

Kjører lite lokalt, så trenger ikke bybil, men ville gjerne hatt enda litt mer rekkevidde, og raskere lading.

Håper på at Kia PV5 gir meg det jeg trenger, helst noe billigere enn Buzz'en...

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Er i den gata jeg tenker også @Snowleopard. Men titter litt på hva eks type biler som Xpeng G9 kan gi meg. I USA har man biler tilsvarende X9 som kan legge setene helt ned i flush med gulvet og snu forsetene. Det hadde vært ideelt for min del. Ståhøyde hadde vært ønskelig men ikke et absolutt must.

Endret av Theo343
Skrevet
Theo343 skrev (23 minutter siden):

Er i den gata jeg tenker også @Snowleopard. Men titter litt på hva eks type biler som Xpeng G9 kan gi meg. I USA har man biler tilsvarende X9 som kan legge setene helt ned i flush med gulvet og snu forsetene. Det hadde vært ideelt for min del. Ståhøyde hadde vært ønskelig men ikke et absolutt must.

Ja, det hadde vært idéelt! 👌

Skrevet

Er helt ny i bobilverden, og  har nettopp kjøpt meg min første bobil. Førsteinntrykket etter noen hundre mil er at det er mye unødig støy inni den når man kommer litt opp i fart, dvs over 60 km/t. Med unødig mener jeg at det burde være overkommelig med enkle midler å dempe denne støyen. F.eks, når man kjører så vil det komme luft inn via klimaanlegget og da må tilsvarende menge luft bevege seg ut. På min bil er det gjort med å lage et par åpne slisser ved inngangstrinnet til bodelen. Slissene er rundt 10-12 mm brede og rundt 120 mm lange. Disse er skjult med et tynt lag med stoff, så de er ikke synlige uten at man ser grundig etter. I tillegg ender eksosanlegget rundt 50 cm unna disse slissene. Dette medfører at det kommer enormt med støy inn når man kjører som kommer fra vind/luft, dekk, eksosanlegget og ikke minst når det er våt vei. Selger sa at mange slengte ei pute eller en jakke nedi trinnet når man kjørte for å dempe støyen, og det hjelper faktisk veldig mye. Jeg tenker at siden dette er et enormt "støyhull", så må da vel noen ha funnet på noe annet enn å slenge ei pute nedi trinnet? Nå har jeg søkt både høyt og lavt, men har rett og slett ikke funnet noe om dette på nettet. Så, jeg har et par spørsmål, er dette vanlig, altså å ha et par lufteslisser i trinnet på bodelen (basert på selger som sa at "mange" slenger ei pute nedi)? Hvis dette er vanlig, er det noen som har gjort noen forbedringer på designet slik at det ikke slipper inn like mye støy? Har noen ideer om å lage en støyfelle på baksiden av trinnet, men det hadde vært fint med noen med erfaringer eller flere ideer.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Elektrisk campervan fra Geely-merket Farizon. Bilen har selvsagt V2L... ;)

https://elbil.no/viser-frem-elektrisk-campingbil/

https://www.electrive.com/2025/07/28/geely-subsidiary-shows-electric-camper-in-china/

geely-farizon-x-van-camper-2025-01-1400x933.jpg.webp

Til @Thunderhead Beklager at jeg, eller noen andre, ikke har svart deg før på det du spør om. For egen del har jeg ingen erfaringer fra tradisjonelle campervans/bobiler, men generelt er jo ikke disse akkurat laget med tanke på aerodynamikk. Det kan selvsagt føre til den typen problemer du opplever.- Dog skeptisk til at ventiler skal stå åpne under ferdsel, spesielt rett etter eller under regnvær. Det lukter fremtidige vannskader av dette.

Det er her jeg håper nye, elektriske campervans (og "hybrider", aka vans som kan brukes som weekendcamper med camper-innredning i boks, som er vist eksempler på tidligere i tråden), vil være langt bedre.

Og med overvåkning og gjerne elektronisk styring på åpning/lukking av slike åpninger, bør det være mulig å redusere til et minimum slike luftstrømmer og støy, og dermed kunne unngå påfølgende fuktskader fordi man glemte å lukke slike åpninger eller at de ikke er tett nok når de er lukket.

Skrevet

Finnes det "UPS-er" for oppkonvertering av effekt til f.eks bruk i campingvogner?

Forklaring: Man får kjøpt powerbanks som kan lades med f.eks 20 watt, men utlades med f.eks 40 watt. Tenk deg det samme i større format. F.eks 1 stk 230V 10A inn og 3 stk 230V 16A ut. Finnes det noe sånt?

Jeg er selvsagt klar over at driftstid på full guffe ut blir kortere enn oppladingstida, men det er jo ikke poenget her. Poenget er at man kan stå på en campingplass med 10A uttak og likevel kunne bruke både lys, kaffetrakter, mikro og kokeplater samtidig i vogna og hvert forbruk har jo kort driftstid, mens inntaket til vogna gjerne kan stå på kontinuerlig. Så slipper man å ha en vribryter der man må velge hvilket apparat som skal få 10A etter tur.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (37 minutter siden):

Finnes det "UPS-er" for oppkonvertering av effekt til f.eks bruk i campingvogner?

Forklaring: Man får kjøpt powerbanks som kan lades med f.eks 20 watt, men utlades med f.eks 40 watt. Tenk deg det samme i større format. F.eks 1 stk 230V 10A inn og 3 stk 230V 16A ut. Finnes det noe sånt?

Jeg er selvsagt klar over at driftstid på full guffe ut blir kortere enn oppladingstida, men det er jo ikke poenget her. Poenget er at man kan stå på en campingplass med 10A uttak og likevel kunne bruke både lys, kaffetrakter, mikro og kokeplater samtidig i vogna og hvert forbruk har jo kort driftstid, mens inntaket til vogna gjerne kan stå på kontinuerlig. Så slipper man å ha en vribryter der man må velge hvilket apparat som skal få 10A etter tur.

Beste alternativet jeg kan tenke meg, er slike saker som Ecoflow og lignende Powerstations. Kan saktelades men gi ut godt med effekt i bruk. Men da tømmes de jo fort, om man skal dra mye strøm. Ergo må man opp i størrelse (og kostnader) for å få noe som duger over litt tid. Disse koster en god del, men tar og et "greit" jafs på nyttelasten, så bedre å kunne dra strøm ut fra bilens hovedbatteri!

Denne Ecoflow-enheten koster 15K på Clasern, gir opp til 1800 W totalt (halvparten av hva f.eks. Kia og Hyundai gir ut via V2L), og har 1,5 kWh med batteri. Kan lades både fra 12V, 240V og ikke minst via solceller. Fint for freecamping, men igjen, stusselig i forhold til å kunne forsyne seg fra f.eks. et 70 kWh elbilbatteri!

https://www.clasohlson.com/no/EcoFlow-Delta-3-1500,-baerbart-stromaggregat-pa-1536-Wh/p/36-381

Fordelen med en van-variant er selvsagt at man kan bruke solceller på taket mot en slik powerbank, eller det @Dubious nevner...

Endret av Snowleopard
Lagt til link og siste avsnitt
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Et enkelt uttak på 1800W er jo bare 8A ut. Det er stusselige saker og ingen effektoppgradering fra å bruke 10A-uttaket på campingplassen. Det er jo faktisk redusert effekt ut og dermed ikke det jeg spør etter. Jeg tolker det sånn at det jeg spør etter ikke finnes.

Skrevet

Store krav med trakter, mikro og kokeplater :) Det finnes mange modeller av ecoflow, jeg har den på lista når jeg trenger nytt i vogna. eksempelvis denne gir over 3kw, men usikker på om den kan lades mens den er i bruk

Skrevet (endret)
leifeinar skrev (8 minutter siden):

Store krav med trakter, mikro og kokeplater :) Det finnes mange modeller av ecoflow, jeg har den på lista når jeg trenger nytt i vogna. eksempelvis denne gir over 3kw, men usikker på om den kan lades mens den er i bruk

Skal kunne benyttes mens den lader med solceller ihvertfall. Brukes gjerne når de tester om man kan lade elbil (normalt sett et amerikansk merke...) gjennom slike. Disse har for lite batteri til å gi så mye strøm alene, men med noen timer tilgjengelig, solfylt dag, solcellepaneler og en slik, så får man etterhvert nok til at det utgjør en forskjell.

Her med en Ecoflow Delta 2 og en liten sak for å lake jordet strøm (elbiler vil gjerne ha jordet strøm for å ta lading):

 

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Et enkelt uttak på 1800W er jo bare 8A ut. Det er stusselige saker og ingen effektoppgradering fra å bruke 10A-uttaket på campingplassen. Det er jo faktisk redusert effekt ut og dermed ikke det jeg spør etter. Jeg tolker det sånn at det jeg spør etter ikke finnes.

Jo det finnes, Multiplus og Lifepo4 batterier...
Multiplus får du opp til 5000 VA på 12V og 8000 VA på 48V
Trenger du mer så kan du koble flere sammen.

Mange som kjører AC på batterier. 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...