Gå til innhold

Vurderer feriebolig i varmere strøk, erfaringer?


Anbefalte innlegg

Jeg har det siste året lurt litt på å kjøpe en ferieleilighet/bolig i f.eks Spania og tilbringe deler av tiden  min der.
Er først og fremst bare på idè-stadiet, så ikke veldig gjennomtenkt enda.

Men er det noen som har erfaring med slikt? Tenker både hvor mye den gjerne blir brukt, utgifter, hva man bør tenke på?

Er jo i full jobb, men har allikevel en del tid til å kunne reise, antar jeg kan tilbringe nærmere 4 måneder i året der totalt, men blir kanskje mye styr med å fly opp og ned så mye også ettersom det ikke blir sammenhengende.

Bare lufter tanken om det nå først og fremst :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det høres ut som om det blir mange kortere turer i stedet for færre lange, ville jeg ha sett på muligheter ikke alt for langt fra flyplass som korresponderer med "din" flyplass i Norge. Skal man oppholde seg litt lengre fra flyplassen og/eller være nødt til å bytte fly en eller flere ganger, går det veldig mye tid bort i bare reising (venting).

 

Lenke til kommentar
aklla skrev (På 3.1.2022 den 11.24):

Jeg har det siste året lurt litt på å kjøpe en ferieleilighet/bolig i f.eks Spania og tilbringe deler av tiden  min der.
Er først og fremst bare på idè-stadiet, så ikke veldig gjennomtenkt enda.

Men er det noen som har erfaring med slikt? Tenker både hvor mye den gjerne blir brukt, utgifter, hva man bør tenke på?

Er jo i full jobb, men har allikevel en del tid til å kunne reise, antar jeg kan tilbringe nærmere 4 måneder i året der totalt, men blir kanskje mye styr med å fly opp og ned så mye også ettersom det ikke blir sammenhengende.

Bare lufter tanken om det nå først og fremst :)

Kreta er jo et veldig flott sted å ha feriebolig da 😃

Fantastisk øy med alle tenkelige muligheter for utfoldelse.
De flotteste strendene i Europa, hundrevis (1600 faktisk) koselige byer og landsbyer å besøke, høye fjell du kan gå tur i og en fantastisk varierende natur.
Og en helt unik lokalbefolkning som ikke kan beskrives men må oppleves.
Bra klima hele året, omtrent som sør i Spania.
Her i landsbyen hvor jeg holder til er det 10-12 norske som har feriehus, vi er faktisk 8 stk innenfor 2-300 meter her oppe på haugen.
Ellers er det også en god del engelske, både fastboende og som har feriehus.
Her kan du enkelt finne deg et hus i et rolig område utenfor turistløypa.

Det eneste som er litt dumt her er at det ikke går direktefly på vinteren.
Da må man via Athen, men det går jo veldig greit 🙂

Vil du ha mer opplysninger så er det bare å spørre !

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar

Høres jo egentlig ganske bra ut :)
Sjekket etter boliger på finn, var ikke veldig mye der, men det er kanskje ikke unormalt?

Ellers virker det som ett forholdsvis høyt prisnivå der sammenlignet med f.eks Spania, men også eneboliger til en mer fornuftig pris, eller er det på finn.no overpriset?

Lenke til kommentar
aklla skrev (11 timer siden):

Høres jo egentlig ganske bra ut :)
Sjekket etter boliger på finn, var ikke veldig mye der, men det er kanskje ikke unormalt?

Ellers virker det som ett forholdsvis høyt prisnivå der sammenlignet med f.eks Spania, men også eneboliger til en mer fornuftig pris, eller er det på finn.no overpriset?

Generelt tror jeg nok de som ligger på Finn er overpriset.
Det er stort sett Nordmenn som eier dem og de prøver jo å få en så høy pris som mulig.

Du kan kikke på de eiendomsmeglerne som er i nærområdet her:

Ktimatoemporiki - Real Estate Greece

Welcome - Your Home on Crete, Real Estate Agency

Elizabeth Estate Agency - Your Insurance & Real Estate Agency in Chania

Landsbyen her jeg holder til heter Tavronitis og ligger på kysten 18 km vest for Chania.
Kommune (municipality) er Platanias og Fylke / Region er Chania.
Yourhomeoncrete har bare eiendommer her i denne delen av Chania fylke, de to andre er over hele øya.
Ktimatoemporiki er størst og den jeg kjøpte eiendommen her av.

Tavronitis, og landsbyene i nærheten her, har en veldig grei beliggenhet i forhold til å komme seg rundt på den vestlige delen av Kreta. Det er 200 meter herfra til hovedveien, National Road, som går langs hele nordkysten av Kreta.
Her i Tavronitis starter også veien som går over til Paleochora på sørkysten.
Herfra er det også kort vei til alle de berømte strendene på vestkysten og det er god bussforbindelse østover til Chania, forbi Platanias og Agia Marina, og også vestover til Kolymbari og Kissamos.
Tavronitis er en levende landsby hele året i motsetning til Platania, Agia Marina, Maleme, Gerani og mange andre der det er steindødt nå på vinteren. Her er alt åpent og livet går sin vante gang; det er veldig lite turisme her.


 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er mange fallgruver med å eie bolig i Spania.

- Du finner at det ikke er optimalt med hvilket område du velger eller hvor i området du bor. Det kan være mye du ikke har tenkt på som plutselig blir viktig.

- Kriminalitet i området og mot forskjellige typer bolig. Etter 3 innbrudd vil ingen forsikre boligen.

- Lover som beskytter husokkupanter. Kan bli vanskelig å få tlbake noe som er okkupert. Av å bo i området lærer du hva som er utsatt.

- Lover som pålegger boligeiere å betale for nye veier i området om fx et nytt shoppingsenter trenger det. Lovene varierer etter region. Kan bli en saftig overraskelse hvor du både mister areal og må betale dyrt for det.

- Mye lureri og juks med boligsalg.

Så man bør absolutt først leie i en sesong i området.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
robertaas skrev (På 17.1.2022 den 13.12):

 

- Lover som beskytter husokkupanter. Kan bli vanskelig å få tlbake noe som er okkupert. Av å bo i området lærer du hva som er utsatt.

Anbefaler leilighet eller hus med vakter hvis det gjelder Spania.

Er noen som må gjennom retts systemet for å få boligen tilbake.

Er slik i England også

 

Lenke til kommentar

Det er også viktig å huske at om man likte et område en uke som turist så er det ikke nødvendigvis bra å bo fast over lengere tid og arbeide der da de fleste da har andre behov. Noe av det som kan bli aktuelt er allerede nevnt, Men for mange vil det være:

-faste direkteruter hjem hele året

-ikke lenger fra flyplass enn at taxi kan brukes

-stabilt og raskt internett

-stort hypermarked i nærheten

-tilgjengelig trensingstudio/basseng i nærheten. Husk at uoppvarmet basseng er ubrukelig det meste av året.

-uteliv som ikke er preget av rølpede turister

-bra turstier/joggeruter

etc, etc

De fleste klarer ikke komme på hva de faktisk trenger, så det er veldig lurt å leie det første året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er andre ting å tenke over ja, men jeg kommer heller ikke til å bli fastboende der, mer som en hytte man bruker regelmessig.
Men at det ikke er langt unna flyplassen, og lett å finne fly til og fra Gardermoen er ganske avgjørende, hvilke dager jeg kan dra vil jo variere.

Jeg har ikke noe spesiell interesse av akkurat Spania, var mer som ett eksempel som jeg nå ser kanskje ikke er så lurt å vurdere mer.
Og nei, jeg vet verken hva jeg trenger eller vil ha, strengt tatt, utenom at det hadde vært behagelig med en "hytte" i varmere strøk i stedet en på fjellet her.
Vet ikke helt om jeg vil ha enebolig eller leilighet heller, er fordeler og bakdeler med begge deler. Er også usikker på prisklasse

Blir vel rundt 10-12 turer dit pr år om drar så ofte jeg kan, med kanskje 2 av de som varer 3-4 uker

Ja, å leie i området først er nok lurt, men igjen, å bruke 100 000+ er heller ikke fristende. Det er jo en økonomisk side her også.

Lenke til kommentar
aklla skrev (18 minutter siden):

Ja, å leie i området først er nok lurt, men igjen, å bruke 100 000+ er heller ikke fristende. Det er jo en økonomisk side her også.

Dersom du ikke er villig til å bruke rundt 100 000 kr på å leie for å sondere markedet, tror jeg at du burde slå fra deg hele ideen. For da kommer du nok til å få deg en del kjipe overraskelser rundt kostnadene ved å eie feriebolig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (2 minutter siden):

Dersom du ikke er villig til å bruke rundt 100 000 kr på å leie for å sondere markedet, tror jeg at du burde slå fra deg hele ideen. For da kommer du nok til å få deg en del kjipe overraskelser rundt kostnadene ved å eie feriebolig.

Det er stor forskjell på å bruke penger på noe man selv eier og på å leie.

Lenke til kommentar

Største belastningen er vedlikehold og der er leilighet i blokk utrolig mye bedre enn en frittstående bolig. Velger du sistnevnte så bør du forberede deg på å reise der minst 3-4 ganger i året, gjerne på kort varsel. Du må også regne med faste utgifter til plenklipping, vedlikehold av evt. badebasseng og finne noen som kan videresende deg post o.l.

Det siste du vil er at ferieboligen din skal bli surnet av stress og bli et digert pengesluk du sjeldent får tatt glede av.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (38 minutter siden):

Hva liker du å gjøre i fritiden? Spiller du golf? Dykking? Fjellklatring? Shopping i storbyer? (bare eksempler). Slike ting kan hjelpe deg med å finne et sted, da noen steder er større på ting enn andre :) 

Definitivt dykking, ser litt for meg å plassere dykkerutstyret mitt der mer eller mindre permanent.
Men dykking kan man gjøre litt over alt så lenge det er ish i nærheten av vann.
Utenom det har jeg ingen spesielle interesser som passer seg på "hytta", men å dra ut i naturen, stranden, muligens paraglider.

 

Gavekort skrev (50 minutter siden):

Største belastningen er vedlikehold og der er leilighet i blokk utrolig mye bedre enn en frittstående bolig. Velger du sistnevnte så bør du forberede deg på å reise der minst 3-4 ganger i året, gjerne på kort varsel. Du må også regne med faste utgifter til plenklipping, vedlikehold av evt. badebasseng og finne noen som kan videresende deg post o.l.

 

Mye derfor jeg vurderer leilighet ja, mindre behov for å måtte dra, lite til ingen vedlikehold.
Så er litt vanskelig mtp at en enebolig er bedre på alle andre måter enn vedlikehold.
Slipper den spenningen når man drar dit etter å ha vært her i f.eks 3 måneder, selv om jo kameraer gjør at jeg kan holde ett øye så hjelper det lite når noe faktisk skjer.

Gavekort skrev (1 time siden):

Det siste du vil er at ferieboligen din skal bli surnet av stress og bli et digert pengesluk du sjeldent får tatt glede av.

Vil jo helst ha minst mulig stress og minst mulig pengesluk.
Det mest fornuftige er nok en leilighet :(

Lenke til kommentar
aklla skrev (9 minutter siden):

Definitivt dykking, ser litt for meg å plassere dykkerutstyret mitt der mer eller mindre permanent.

Stemmer det, vi snakket jo i dykketråden. Hadde helt glemt det. Men da er noen steder bedre enn andre. Malta, Kroatia, Hellas, Kypros og Tyrkia er vel på lister over gode steder for dykking. Dumt om du kjøper en leilighet er sted der de ikke har noen mulighet for gass eller et sted der det ikke er noe liv under vann. Så nå har du noe å søke etter, for hver gang du finner et sted, søk på stedet + scuba diving :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...