Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er seniorleiligheter diskriminering?


TheSnidr

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (4 minutter siden):

Husleie skal dekke bygningen. og det er makspris på boligen, så om de forsømmer innvendig så får de ikke noe igjen når de skal selge.

Det lukter av 70-tallets fastpriser på bolig for meg. Skeptisk.

Hvorfor vil "alle" unge (og ganske mange gamle) bo i bysentrum? Hvorfor mener de at akkurat de skal få bo der selv om de ikke tjener nok til å kjøpe den leiligheten de mener å trenge til den prisen som markedet krever? Det finnes mange andre modeller for samfunn enn markedsliberalisme, men det synes som om de fleste har hatt betydelige mangler. 

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gunnar Mo skrev (11 minutter siden):

Referansen til politiets velforening tilsier vel at du ikke var 100% seriøs. Er forøvrig stor fan av kverulering.

Jeg tenker mer på det som "språklig krydder".

I videste forstand så er det vel slik at de fleste innlegg på et internett-forum er kverulering i betydningen "liker å diskutere". I den snevrere betydningen av "ute etter å skape friksjon uten egentlig interesse for temaet" så vil jeg gjerne frikjenne meg selv i dette tifellet.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 2.1.2022 den 14.43):

Hvis du går gjennom Oslo eller Bergen, hvor mange frisørsalonger ser du som har ulik pris for menn- og kvinneklipp? 200? 800? 
Vel, det er ulovlig. Og slik har det vært i mange, mange år. Myndighetene gir en stor faen i det. 

Hvorfor er dette ulovlig når det er snakk om to forskjellige tjenester?

Ei dame kan sikkert spørre om å få en herreklipp, men er vel neppe så ofte at det er aktuelt.

Lenke til kommentar
On 1/2/2022 at 1:37 PM, TheSnidr said:

Har sett flere seniorleiligheter bli lagt ut i det siste, hvor det kreves at kjøper for eksempel er over 50 år.

Er dette lov? Er diskriminering på bakgrunn av alder lovlig? Hvilke andre personlige egenskaper kan diskrimineres ved?

Eksempel som ligger ute på Finn nå: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=243191354

Hva er forskjellen på dette og studentleiligheter?

Lenke til kommentar
Tmz skrev (1 time siden):

Hvorfor er dette ulovlig når det er snakk om to forskjellige tjenester?

Ei dame kan sikkert spørre om å få en herreklipp, men er vel neppe så ofte at det er aktuelt.

Jeg tror at det finnes spisesteder som nekter å selge barnemeny til voksne (?) så det skulle ikke forundre meg om det finnes frisører som nekter å selge herreklipp til kvinner.

Hvordan er det forresten med utesteder som har gratis inngang for kvinner, eller som leder pene kvinner utenom køen og rett inn?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tmz skrev (11 timer siden):

Ei dame kan sikkert spørre om å få en herreklipp, men er vel neppe så ofte at det er aktuelt.

Å dele inn i «dameklipp» og «herreklipp» er faktisk ulovlig da, selv om mange frisører fortsatt gjør det. Den korrekte inndelingen er «klipp av kort hår» og «klipp av langt hår» – kjønnet på kunden er irrelevant.

En person med kort hår skal betale den prisen det koster å klippe kort hår. At en dame med kort hår betaler mer enn en mann med samme frisyre er ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, henrikwl said:

Å dele inn i «dameklipp» og «herreklipp» er faktisk ulovlig da, selv om mange frisører fortsatt gjør det. Den korrekte inndelingen er «klipp av kort hår» og «klipp av langt hår» – kjønnet på kunden er irrelevant.

En person med kort hår skal betale den prisen det koster å klippe kort hår. At en dame med kort hår betaler mer enn en mann med samme frisyre er ulovlig.

Det er vel ingenting som hindrer en dame å bestille en herreklipp? Men forventningen må da være en rask klipp på 20 min også ut igjen.. Alt er spørsmål om hvor mye arbeidskraft (tid) som du pålegger frisøren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
debattklovn skrev (På 2.1.2022 den 14.43):

ulik pris for menn- og kvinneklipp? 200? 800? 

Dette er ting forbrukerne kan påvirke. Bare ved å spørre om pristilbud og spesifikasjon. I Utlandet er det ofte enda større forskjeller enn i Norge. Kvinner bare MÅ ha det, og da blir det bra butikk. Menn hopper over noen uker på grunn av prisene og oppsøker de som klipper billig. Noen menn tar 3 mm rask maskinklipp over hele hvis det er billig. Jeg lærte fort å klippe meg selv da prisen nå gikk opp til 450.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Et utested i Sandvika hadde en ordning med at kvinner kom inn gratis på onsdager. De hadde levende musikk de dagene. Den kjønns-rabatten fikk ombudet stoppet. Kvinnene syns ikke det var OK å stoppe det. Ikke mennene heller. Hvorfor innføre forbud/påbud ingen vil ha?

A pro pos kvinner: Vi kan trenge flere kvinnelige bilmekanikere. Hvordan skal de fristes?
Det er en dårlig bevart hemmelighet at kvinner er bedre i realfag, og det kan trengs der nødvendig rettskriving, engelsk, fysikk og matte stiller svakt. Personlig syns jeg vanlig folkeskikk blant mekanikere også mangler.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dart skrev (1 time siden):

Hvorfor innføre forbud/påbud ingen vil ha?

Mulig det er litt off-topic men i dag er det heller ikkje gitt at kjønn er eit objektiv kriterie lengre. Så praktiseringa av ei ordning der det er gratis for kvinner og betaling for menn kan nok være vanskeleg å praktisere utan å risikere negativ omtale om nokon vil krangle på ordninga.
Ei konsekvent lov som forbyr alle typar forskjellsbehandling, både positiv og negativ er langt enklare å handheve og gir mindre rettslege konfliktar som det offentlege må bruke tid på å rydde opp i.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (2 timer siden):

Det er vel ingenting som hindrer en dame å bestille en herreklipp? Men forventningen må da være en rask klipp på 20 min også ut igjen.. Alt er spørsmål om hvor mye arbeidskraft (tid) som du pålegger frisøren. 

Men det reelle skillet går ikke på dame eller herre, det går på hårlengde. Grunnen til at det heter «dameklipp» og «herreklipp» er at damer stort sett alltid har langt hår, og herrer stort sett alltid har kort hår.

En dame med kort hår som skal ha en klipp får samme type klipp som en herre med kort hår, fordi det er lengden på håret som avgjør hva slags klipp de får.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
henrikwl skrev (7 minutter siden):

damer stort sett alltid har langt hår, og herrer stort sett alltid har kort hår.

Det har ikke alltid vært slik 🙂 på 1970-tallet var prisforskjellen like stor. Og da hadde t o m politimenn langt hår.

All diskriminering er innafor temaet her, også positiv diskriminering (der den retter opp skjevhet og urettferdighet uten at noen lider i særlig grad). Det er samme lover som regulerer det. 

Lenke til kommentar
Dart skrev (1 minutt siden):

Det har ikke alltid vært slik 🙂 på 1970-tallet var prisforskjellen like stor. Og da hadde t o m politimenn langt hår.

All diskriminering er innafor temaet her, også positiv diskriminering (der den retter opp skjevhet og urettferdighet uten at noen lider i særlig grad). Det er samme lover som regulerer det. 

Og det gir i hvert fall ingen mening at en dame med kort hår skal betale mer penger hos frisøren enn en mann med kort hår. Hvilket jeg tipper er en del av årsaken til at det egentlig ikke er lov å bruke «dameklipp» og «herreklipp» lenger – fordi det rett og slett ikke gir noen som helst saklig mening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sitat fra artikkel

– Jeg mener at så lenge man oppfører seg bra, og er over 18 eller 20, bør man få komme inn på alle utesteder i Oslo uten å måtte bekymre seg for ulovlig strenge aldersgrenser.

En del kvinner foretrekker å gå dit de slipper å menge seg med de yngste mennene. Min erfaring er at 23-25 år grensen brukes til å slippe inn kvinner ned til 18 og sile bort kvinner de ikke vil ha inn. Det samme med menn der de slipper inn de som ser ut som de er 23-25 og mere, og det ikke er for mange menn inne. Unge kvinner og litt eldre menn mener visst mange er en bra miks, samt at de i døra kan sile bort dem som de ikke liker.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Ei konsekvent lov som forbyr alle typar forskjellsbehandling, både positiv og negativ er langt enklare å handheve og gir mindre rettslege konfliktar som det offentlege må bruke tid på å rydde opp i.

Intelligende arbeidssøkere får lettere tilbud om jobb enn dorske og sløve. Det er forskjellsbehandling.

Overvektige slappfisker får ikke plass på politihøgskolen.

Pensjonister og studenter får billigere buss.

Jeg tror ikke vi overskuer konsekvensen av å forby all forskjellsbehandling.

-k

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
knutinh skrev (4 timer siden):

Overvektige slappfisker får ikke plass på politihøgskolen.

Hehe. Sånn er det. 
Men det kan hende at Norges beste etterforsker sitter i rullestol og sosialt er en nerd?
Eller at en som løper 100 m på <12 sek ikke nødvendigvis stiller i skarpeste hjerneklassen.

Litt som at uskrevne regler sier at den som er ansatt sist skal sies opp først, ikke sikrer bedriftens 
lønnsomhet og framtid best - nødvendigvis. Kanskje er det motsatt? At de gamle husnissene burde
sies opp først og de unge driftige få bli. Dvs at de har vært der lenge kanskje betyr at de ikke lar seg 
sparke eller ikke får jobb andre steder.

Så er det diskrimineringen i dette: det som for mange ser urettferdig ut kan ofte være nyttig på andre måter.

Minst 40 prosent kvinneandel er ikke av alle ansett som "lurt" for et selskaps framtid. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (2 timer siden):

Og det gir i hvert fall ingen mening at en dame med kort hår skal betale mer penger hos frisøren enn en mann med kort hår. Hvilket jeg tipper er en del av årsaken til at det egentlig ikke er lov å bruke «dameklipp» og «herreklipp» lenger – fordi det rett og slett ikke gir noen som helst saklig mening.

Er ikkje litt av det historiske bakteppet at det i tillegg til hårlengda også var litt andre tenester som blei tilbudt berre til kvinner? Altså at ein dameklipp også kunne inneholde andre element som hårvask med sjampo og balsam, farging, tørking, styling, oppsett, hårspray, osv medan ein herreklipp ofte var berre klipping utan noko meir styr? 

Alle tenestene kunne sjølvsagt prisast individuelt men av praktiske grunnar så solgte ein "full pakke" som ein dameklipp. Om alle damene uansett ville ha farga etterveksten enten dei hadde langt eller kort hår så gir det meining å tilby alt til ein fast pris. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...