Gå til innhold

Formel 1 2022


Anbefalte innlegg

Nå rota jo Mercedes noe grusomt med dekk strategien sin i går så ikke så kanskje ikke så veldig representativt, men på et stadie før safety car kom inn i bildet lå Hamilton nesten minuttet bak Leclerc, så tror nok det vil være en lang vei for Mercedes å gå for å kunne konkurrere med Ferrari og Red Bull denne sesongen. Selv om Mercedes skulle klare å løse de problemene de har relativt fort så er det ikke slik at de andre teamene ikke kommer til å videreutvikle bilene sine de og, men den som venter får se :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stjelt fra FB: 

 
Sitat

 

Nyheter fra Jeddah i går. Houtiene har visst angrepet Aramco (Formel 1’s Global Partner og Tittelsponsor til Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team) igår. De skøyt også en misil over Jeddah sentrum (nær der F1 banen er)
Kan vi se Løpet avlyst og Sakhir Grand Prix igjen?

 

 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MartinF skrev (4 timer siden):

Nå fikk de en god start her med to Red Bull DNFs og det er bare en uke til neste race, så ikke mye tid å fikse noe store greier.

Jeg har jobbet med forbrenningsmotorer i 10+ år, så kan legge til mine tanker:

Jeg tenker de har gjort noe med motoren som krever mer av pumpene. Kanskje de kjører mer bensin gjennom motoren for kjøling? Har den en annen leverandør for drivstoff, som kanskje ikke leverer god nok kvalitet? 

Drivstoffet skal også smøre pumpen, noe som jeg mener å huske blir vanskeligere med mer etanol. 

Når jeg ser replay av max som klager på batteriet før han mister mye kraft, tipper jeg høytykkspumpe. Disse er veldig følsomme. I så fall har de et stort problem, og kan få mange løp før de får orden på ting. 

Jeg har ikke satt meg veldig inn i alle reglene og endringene for denne sesongen, så slakt meg gjerne. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Jeg har jobbet med forbrenningsmotorer i 10+ år, så kan legge til mine tanker:

Jeg tenker de har gjort noe med motoren som krever mer av pumpene. Kanskje de kjører mer bensin gjennom motoren for kjøling? Har den en annen leverandør for drivstoff, som kanskje ikke leverer god nok kvalitet? 

Drivstoffet skal også smøre pumpen, noe som jeg mener å huske blir vanskeligere med mer etanol. 

Når jeg ser replay av max som klager på batteriet før han mister mye kraft, tipper jeg høytykkspumpe. Disse er veldig følsomme. I så fall har de et stort problem, og kan få mange løp før de får orden på ting. 

Jeg har ikke satt meg veldig inn i alle reglene og endringene for denne sesongen, så slakt meg gjerne. 

De bruker en annen type mer miljøvenlig fuel denne sesongen enn tidligere som nok har en vesentlig betydning tipper jeg så du er nok inne på noe. Dog trodde jeg det var slik at fuel systeme var homologisert og standardisert over hele fjøla men teamene har vel sin egne vrier og innpakning på alt kanskje? Uansett kjipt og Red Bull får nok svi nå for at de ikke hadde noen full race eller tilstrekkelige low fuel tester under pre season testing.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Dog trodde jeg det var slik at fuel systeme var homologisert og standardisert over hele fjøla men teamene har vel sin egne vrier og innpakning på alt kanskje?

De har egne høyrykkspumper så vidt jeg vet, det kommer fra motorprodusent. De har også egne map på bilene, som vil variere veldig fra lag til lag. 

Lenke til kommentar

Ser på div bettingsider at sjansen for noe annet enn hester og energidrikker på pallplassering er lav. Mercedes sliter med farta i år, og man har for lengst tatt hr Wolff’s utsagn med en klype salt. En medietaktikk han har kjørt i mange år: Mye av det han sier er strategisk fjas og jeg tviler sterkt på at de klarer å trylle frem en bil med både fart og nok downforce til neste løp om de så redigerer halve eksteriøret på bilen.

Stein Pettersen i ViaPlay sa noe sånt som dette på tampen av løpet i Bahrain da AMG safetybilen ledet an: Dette er vel første og eneste gangen i dette løpet at Mercedes ligger først. Årets utsagn og jeg lo godt.

Det kan fort gjelde hele sesongen om ikke Mercedes stiller med en langt bedre bil. Når Hamilton ligger minuttet bak P1 har de mye jobb foran seg. Og dersom ikke Red Bull får fikset hva nå enn som gikk galt så blir det et stykk kjedelig sesong med total Ferraridominans, og spenningen ligger i at Mercedes battler mot Haas og Alfa Romeo om restene.

Men Saudi Arabia blir spennende - på den ene eller andre måten.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Hottake: Mercedes vil omsider klare å pushe litt mer gamper ut av motoren sin og jevne ut de lagene som kjører med demmes PU. Jeg spekulerer på at de har oversett noe med etanolmiksen i drivstoffet.

McLaren og Aston Martin må nok tilbake til tegnebordet for å finne mer ytelse i sitt chassis.

Williams, do be Williams.

Lenke til kommentar

Interessant hot take. Men Merc sleit jo også greit med at bilen var ustabil og hoppet mer enn de andre ved økt lufttrykk (altså på langstrekk). Dette medførte nok også til høyere dekkslitasje og var kanskje noe av grunnen til at de satte på Hard i stint 2, med mindre de måtte pga manko av mediumdekk (aner ikke).

For å eliminere hoppinga må bilen i teorien ligge høyere, men da mister de vel toppfart pga rideheight istedet? Litt catch 22 for Mercedes og et seriøst balanseopplegg. Vet ikke hva de får lov til mtp det jeg nå ser på som gambling fra deres side: den store sidepod-endringen de innførte før Bahrain. Gjorde de dette pga problemer allerede under test i Barcelona? At de allerede da så at de hadde en svakere bil totalt sett, og måtte finne på «noe».

Ingen superekspert her, men dette er mine tanker..


Og alle mine sympatipoeng til Williams: må de ihvertfall få et større antall poeng i år og smake litt på gamle bragder. Er spent på hva han nye, joviale Josten får ut av teamet.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Dassen skrev (1 minutt siden):

Det er helt bortkastet å komme med sesong-spådommer etter første race. 

Ta f.eks. 2014. Da fikk McLaren p2 og p3 i første race i Melbourne. Bilen var et takras resten av sesongen. 

Noe må vi snakke om. Skal vi hente frem eksempler på at de som lå bra an etter første løp også lå bra an i hele sesongen? Hint - der er ikke så langt tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Jeg prøver ikke å spå. Jeg prøver å spekulere for gøy.

Spåtråden din ble stengt så jeg. Kanskje vi ikke får lov til å spå her? 😬

Uansett så liker jeg å snakke om baner, biler, taktikker, førere, blemmer, endringer og resultater - både teoretiske og reelle. I slik måte vil jeg si at denne og de eldre trådene har vært fine. Long time lurker, men i år tenkte jeg å bidra litt for hva det er verdt.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (7 minutter siden):

Noe må vi snakke om. Skal vi hente frem eksempler på at de som lå bra an etter første løp også lå bra an i hele sesongen? Hint - der er ikke så langt tilbake i tid.

Klart det finnes eksempler i begge retninger. Poenget mitt er at Formel 1 er deilig uforutsigbart. Se Carlos Sainz og Pierre Gasly i 2019. At de to skulle bli poengsensasjoner den sesongen, var det ingen som kunne si før godt over halvveis ut i sesongen.

Så å avskrive Merc fra tittelfighten i år, eller parkere McLaren i bunnsjiktet eller vite at Haas vil klare å holde unna når oppgraderingene begynner å rulle inn for de andre lagene? Er ikke med på den ass.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...