Gå til innhold

– Vi må slutte å bygge kjellere [Ekstra]


Anbefalte innlegg

23 minutes ago, bojangles said:

Jeg forstår behovet for å gjøre ting adskilt fra sin bedre halvdel, jeg bare tror ikke at alt må skje innenfor husets 4 vegger.

Jeg tenker at vi nok snakker litt ytterpunkter. Jeg sier jo ikke at -alt- må skje innenfor husets 4 vegger men mange ganger er det behagelig å slippe å måtte dra ut av hjemmet for å få egentid :)

Quote

Hvor mange i din krets har dedikerte rom i sin bolig? Jeg tror de fleste jeg kjenner og vet om som bor i enebolig har ett eller flere dedikerte rom.

De aller fleste jeg kjenner har kombinerte rom. Rom som er gjesteovernatting/hjemmekontor/tørkerom/skaprom/bodrom/roterom eller lignende. Noen ytterst få har helt dedikerte rom
 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Theo343 said:

Jeg tenker at vi nok snakker litt ytterpunkter. Jeg sier jo ikke at -alt- må skje innenfor husets 4 vegger men mange ganger er det behagelig å slippe å måtte dra ut av hjemmet for å få egentid :)

Joda jeg forstår det, men som du sa, egentid trenger ikke kreve allverden. Et stile leserom under trappen er helt ok. En trenger ikke et 40 kvm bibliotek i boligen for å kose seg med en bra bok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, bojangles said:

Joda jeg forstår det, men som du sa, egentid trenger ikke kreve allverden. Et stile leserom under trappen er helt ok. En trenger ikke et 40 kvm bibliotek i boligen for å kose seg med en bra bok. 

Ja det er det jeg mener. Man trenger ikke et stort hus på 300kvm for å ha rom å trekke seg tilbake på. Hos noen vennepar er det ikke uvanlig at de har prioritert stort kjøkken og at den ene bruker det som sitt "egentid" rom.

Men jeg husker jeg hadde et ønske om å til en slags TV stue når vi kjøpte bolig sist. En plass man enten kunne se film, spille litt på konsoll og som barn hadde som lekeareal. Når man ikke har dette blir ofte alt annet og spesielt stua litt "lekeareal".

I min oppvekst hadde jeg et par kamerater som hadde dette, det var helt gull når man skulle samles etter skoletid (vi var 95% ute - men etter dette). De hadde veldig små soverom typisk med kun plass til seng og klesskap men et dedikert rom/fellesareal rom med sofa, bord, stereo, liten seksjon, tv og spillkonsoll. De som hadde det ble ofte de typiske møteplassene for kameratflokken. Når man ble eldre (før utflytting) hadde man gjerne forspiel og nashspiel hos disse. Noe foreldrene satte pris på da de hadde litt "oversikt" over ungdommen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
22 minutes ago, bojangles said:

Introverte skal definitivt ta hensyn til det. Se svaret mitt over denne posten. Reelle behov skal taes på alvor, rene luksusbehov kan man fint vurdere, også revurdere før plan går til handling. 

Gikk litt fort i den posten du quota, og jeg fikk ikke alle tankene ned i posten før jeg postet. Redigerte den posten du quota og broderte også ut dette med individuelle reelle behov. Ingen skal trenge å leve dårlige liv for i kampen for klimaet. En må bare forsøke  å stoppe og tenke nøye gjennom valgene en tar, ikke bare ruse fram på autopilot i full fart og gjøre alt lommebok og inntekt tillater. 

Tror også vi alle er ganske enige. Og godt å se at det ikke bare er meg i forumet som bruker tid og editering på å formulere tankene riktig :D 

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Theo343 said:

I min oppvekst hadde jeg et par kamerater som hadde dette, det var helt gull når man skulle samles etter skoletid (vi var 95% ute - men etter dette). De hadde veldig små soverom typisk med kun plass til seng og klesskap men et dedikert rom/fellesareal rom med sofa, bord, stereo, liten seksjon, tv og spillkonsoll. De som hadde det ble ofte de typiske møteplassene for kameratflokken. Når man ble eldre (før utflytting) hadde man gjerne forspiel og nashspiel hos disse. Noe foreldrene satte pris på da de hadde litt "oversikt" over ungdommen.

Det er mye kreativt en kan gjøre for virkelig tyne mest mulig bruk at hver ledige kvm. Feks et barnerom hvor barna er blitt for store for køyeseng og trenger både en plass for lekser, film og sosialisering. En seng som heises til taket når den ikke brukes gir rom for skrivebord under. Om skrivebordet også er innfelt i veggen og klappes ned ved bruk så kan den plassen under skrivebordet også vippes opp til sofa. Slik at en kan game eller spille kort, brettspil osv. Et bord kan foldes sammen, og selve bordplaten kan henges på veggen når bordet ikke brukes. Kul motivlakk, folier eller grafikk gjør platen dekorativ som et bilde når den henger på veggen. Her setter bare fantasier grenser. Jo mindre areal boligen har jo viktigere er det å bruke hver kvm på best mulig måte. Jo mindre areal en bygger jo mindre er summen som låses fast i feks betong. Dermed kan en kjøpe inn hjelp til kreative løsninger i kvalitet om en ikke tar sjansen på en DIY prosjekt. 

Jeg filmer på nyttårsaften hvert år fra samme plass. Er ikke ferdig med redigeringen fra inatt, men jeg må si at jeg aldri tror jeg har sett sånne mengder fyrverkeri før. Og det virket som det var store mengder kostbare batterier som gikk til himmels i natt. Vi har god råd, det tror jeg vi kan slå fast. Og jeg forstår at når livet leker og hard innsats gir resultater i form av klingende mynt så er det naturlig å ønske seg et litt bedre liv, litt mer luksus og litt mer komfort. Og alt det er helt greit. Vi fortjener premie for hard innsats over tid. Jeg tror kanskje bare vi må forsøke å definere hvordan vi kan få det bedre uten at det nødvendigvis blir en ulempe for hele resten av verden. Feks mindre areal med mer kreativ design, plassbygde løsninger osv kan gi oss samme komfort og hverdagsluksus eller økt livskvalitet uten at det går på bekostning av klimaavtrykket. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Micro living" er den store trenden ja men jeg tror det har mer for seg i byer og fortettede områder. Ser man til bobiler og båter så tas det meste av ideer derfra. Blir jeg noen gang helt alene er ikke nødvendigvis en landfast bolig det jeg vil gå for.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Theo343 said:

Tror også vi alle er ganske enige. Og godt å se at det ikke bare er meg i forumet som bruker tid og editering på å formulere tankene riktig :D 

Adhd gjør at hodet er fullt av tanker og en tenker ofte langt mer enn det som rekker å komme med i posten fordi det går litt kjapt i overetasjen. Skjer ofte at jeg ikke oppdager at jeg unnlot å skrive noe før etter at jeg har svart andre eller lest korrektur på det jeg skreve. Og av en eller annen merkelig grunn så må jeg lese korrekturen etter at jeg har postet svaret. Kanskje står teksten klarere fram for meg da? Eller kanskje det bare er en uvane? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Theo343 said:

"Micro living" er den store trenden ja men jeg tror det har mer for seg i byer og fortettede områder. Ser man til bobiler og båter så tas det meste av ideer derfra. Blir jeg noen gang helt alene er ikke nødvendigvis en landfast bolig det jeg vil gå for.

Vet ikke om det er helt korrekt. Tror kanskje det meste kommer fra storbyer i Asia? Kostbare boliger gjør at selv personer med relativt frisk årsinntekt må klare seg med beskjedene antall kvm. Husker ex'n hadde flere hyllemetre med bøker om denne trenden fra Asia. Noen av de må vel ha gått i trykken i forrige årtusen? Hun er arkitekt og hadde oppheng på dette under studietiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man først bygger en bolig synes jeg det er fornuftig å bygge med kjeller så får man utnyttet tomten mest mulig. Det er i hvert fall samfunnsøkonomisk i sentrale strøk der gode tomter er mangelvare og man har en forettingspolitikk. Veldig mange nyboliger i Oslo-området bygges nå med utleiedeler i kjelleren for å finansiere en bolig man ellers ofte ikke hadde hatt råd til. Kjellere kan dessuten bli veldig fine om man vil, med god takhøyde, lysgraver og egen inngang. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, bojangles said:

Vet ikke om det er helt korrekt. Tror kanskje det meste kommer fra storbyer i Asia? Kostbare boliger gjør at selv personer med relativt frisk årsinntekt må klare seg med beskjedene antall kvm. Husker ex'n hadde flere hyllemetre med bøker om denne trenden fra Asia. Noen av de må vel ha gått i trykken i forrige årtusen? Hun er arkitekt og hadde oppheng på dette under studietiden. 

Micro living kommer fra eks. Japan hvor dette har vært standarden i mange, mange tiår. Det jeg mente er de ulike løsningene man ofte ser i slike leiligheter. De er ofte sterkt motivert fra også marine miljøer. Hva som kom først av høna og egget blir en annen diskusjon. Når jeg kaller det den store trenden så tenker jeg i vesten hvor disse ideene har vokst i popularitet over tid.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (På 30.12.2021 den 19.40):

Problemet med bilkøer kan løses mer direkte - som vi har sett de siste to årene, så kan mye løses med hjemmekontor - her slår man mange fluer i ett smekk; lavere CO2-utslipp, mer fritid, mer frihet til å gjøre det man vil. Utrolig mye sløsing forbundet med reising - bør heller ta tak her enn å tvinge folk til å skifte boform.

Vi får se, akkurat nå jobber folk fra hjemmekontor av tvang. Jeg er ikke voldsomt imponert over kvaliteten på løsningene men selv om løsningene blir bedre må folk og bedrifter fortsatt *ønske* å være på hjemmekontor og jeg er skeptisk til at vi ser den store langtidseffekten.

Angående 'tvang' så ligger det allerede en viss 'tvang' i at med eneboliger følger det uendelige bilkøer og dårlig kollektivtilbud. Dessuten en plagsom mangel på butikker, utesteder og kulturtilbud innen gangavstand. Så kan vi diskutere om blokkbeboere skal subsidiere infrastruktur som kloakk, vann, strøm og veier for husboerne eller ikke. 

Kalle Klo skrev (På 30.12.2021 den 19.40):

Grunnen til at folk reagerer, er vel at mange virkelig ikke ønsker å bo tett opp på andre, ikke kunne ha sin egen hageflekk osv. Kan ikke tenke meg noe mer ødeleggende for min livskvalitet enn å bli tvunget inn i en leilighet, faktisk. 

Det er ingen som tvinger deg men du skal kanskje ikke forvente at de som velger en annen boform enn deg subsidierer din foretrukne boform?

Kalle Klo skrev (På 30.12.2021 den 19.40):

Så kan man jo fabulere om at man kan bygge så flotte leiligheter, men sannheten er vel at de fleste leilighetene blir mindre og mindre, og dyrerere  og dyrere. Det begynner også å komme en del motforstillinger i media der folk som har flyttet inn i disse "flotte" nye leilighetene, føler seg lurt og absolutt ikke opplever bra bokvalitet. Men, det er ikke så rart, i og med at inntjeningen til utbyggeren trumfer alt annet. 

Folk jeg har snakket med som har bygget eget hus sier gjerne at de ikke blir sikkelig fornøyd før hus nr 2.. Det er rimelig å anta at det samme gjelder for leiligheter. I det minste til en viss grad siden det å slippe for eksempel ytre vedlikehold kan være en av grunnene til at folk velger leiligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Kahuna said:

Vi får se, akkurat nå jobber folk fra hjemmekontor av tvang. Jeg er ikke voldsomt imponert over kvaliteten på løsningene men selv om løsningene blir bedre må folk og bedrifter fortsatt *ønske* å være på hjemmekontor og jeg er skeptisk til at vi ser den store langtidseffekten.

Angående 'tvang' så ligger det allerede en viss 'tvang' i at med eneboliger følger det uendelige bilkøer og dårlig kollektivtilbud. Dessuten en plagsom mangel på butikker, utesteder og kulturtilbud innen gangavstand. Så kan vi diskutere om blokkbeboere skal subsidiere infrastruktur som kloakk, vann, strøm og veier for husboerne eller ikke. 

Det er ingen som tvinger deg men du skal kanskje ikke forvente at de som velger en annen boform enn deg subsidierer din foretrukne boform?

Folk jeg har snakket med som har bygget eget hus sier gjerne at de ikke blir sikkelig fornøyd før hus nr 2.. Det er rimelig å anta at det samme gjelder for leiligheter. I det minste til en viss grad siden det å slippe for eksempel ytre vedlikehold kan være en av grunnene til at folk velger leiligheter.

Hjemmekontor fungerer bra for meg personlig, men nå er bedriften jeg jobber i uansett spredd over ganske mange lokasjoner og hadde Teams+++ på stell selv før Covid. Mitt drømmescenario ville vært å komme på kontoret en dag i uken og bruke denne dagen til møter og den type aktiviteter, og så sitte hjemme resten. Ikke noe tvil i det hele tatt hos meg at man jobber bedre konsentrert hjemme (satt i landskap/teamkontor før). Men, føler at det viktigste er holdning/innstilling mer enn tekniske verktøy. Her har Covid ført til at møter er default digitale i stedet for default møterom, det er en meget bra ting. 

Ikke noe naturlov som sier at man må ha bilkø og dårlig kollektivtilbud i eneboligområder, det har mer å si hvordan ting er organisert. Ditto med butikker osv. Har ti minutter å gå til toget, fem minutter til lokalbutikk/post-i-butikk. Postordre er langt å foretrekke for mange innkjøp, tror mange gikk i butikker av gammel vane. Når det gjelder utesteder og kultur, så kommer det jo litt an på interesser. Gjør meg ingenting å dra inn til Oslo et par ganger i måneden for slike ting. 

De mest militante snakker jo om å slutte å bygge egneboliger, så på sikt så kan det se ut som det foregår en del tvang? I tillegg så har det vært en sterk dreining mot to-mannsboliger/rekkehus/flermannsboliger, uten at det har ført til at det har blitt billigere akkurat. Min følelse er heller at utbyggerne foretrekker slike boliger fordi da får de høyere marginer; i den grad at eneboliger er billigere enn de "skulle være", så er det at folk er begrenset av hva de kan låne. Ser ikke på dette som subsidiering; heller ut utslag av utbyggeres grådighet. De prøver derfor å strupe tilgang på eneboliger, men heldigvis finnes det mange brukte.

Jeg har aldri bodd i "nytt" hus, har bodd i eldre hus og tilpasset/pusset opp etter hvert. Da får man mer ro på seg til å finne ut hvordan man vil ha det. I min bok helt galematias å flytte inn i nytt hus som første bolig. Men med hus, så kan man i hvertfall få det arkitekttegnet og formet akkurat som man vil ha det, hvis man har kommet så langt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Micro living kommer fra eks. Japan hvor dette har vært standarden i mange, mange tiår. Det jeg mente er de ulike løsningene man ofte ser i slike leiligheter. De er ofte sterkt motivert fra også marine miljøer. Hva som kom først av høna og egget blir en annen diskusjon. Når jeg kaller det den store trenden så tenker jeg i vesten hvor disse ideene har vokst i popularitet over tid.

Det er en syk syk utvikling som ikke er populær, men som er påtvunget. Boligspekulanter og tomteeiere utnytter menneskers desperate behov for å boi til å press folk inn i stadig mindre enheter til stadig høyere priser. Dette er en av de aller viktigste grunnene til at det fødes så få barn i Japan og vestlige land. En har ikke råd eller plass til barn, uansett  hvor mye en ønsker seg en familie.

Lenke til kommentar
nessuno skrev (På 30.12.2021 den 12.19):

Nå lever vi takk og lov i et førsteverdens-land og ikke Nord-Korea eller Hong Kong.

Denne ekstreme rasjonaliseringen som i si  tid stammer fra meget pragmatiske arkitekter i 30-talls Tyskland har i sin tid ført til ekstremt minimalistiske blokker med kun det eller mest minimale av arealbehov i 50-talls Sovietuinion da såkale Krutchevkas ble bygget

 

En kan sikkert finne på mye stygt om kommunistisk arkitektur fra 30-tallet, men dagens høykapitalistiske utbygginger er vesentlig verre. Der en tidligere hadde en kommisjon som bestemte, er det nå milliarder i sving med påfølgende korrupsjon og press. Det er vel aldre bygd like mye grusomt stygt og kjedelig som nå, en må jo ta med at arkitekturen fra 30-tallet er 90 år gammel og få en justering i forhold til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Roger Moore said:

Det er en syk syk utvikling som ikke er populær, men som er påtvunget. Boligspekulanter og tomteeiere utnytter menneskers desperate behov for å boi til å press folk inn i stadig mindre enheter til stadig høyere priser. Dette er en av de aller viktigste grunnene til at det fødes så få barn i Japan og vestlige land. En har ikke råd eller plass til barn, uansett  hvor mye en ønsker seg en familie.

I Asia er jo trenden naturligvis kommet fra behovet, altså fra høye boligpriser. Ofte også flere generasjoner under samme tak, voksne barn, foreldre og besteforeldre på litt for liten plass. 

Det som var drevet fortrinnsvis av negative årsaker trenger jo ikke å fortsatt ha et negativt fortegn. Om flere som har den muligheten til å bo mindre faktisk gjør det vil jo deres fotavtrykk minske betraktelig. Litt fleksibilitet og kreativitet når boligen seksjoneres vil kunne løse alle de store problemene. Også blir jo noe ren bonus. Hvor lett er det å få barn og tenåringer til å re opp sengen? Om sengen heises til taket når de står opp er jo ikke det et problem. 

3 hours ago, Theo343 said:

Micro living kommer fra eks. Japan hvor dette har vært standarden i mange, mange tiår. Det jeg mente er de ulike løsningene man ofte ser i slike leiligheter. De er ofte sterkt motivert fra også marine miljøer. Hva som kom først av høna og egget blir en annen diskusjon. Når jeg kaller det den store trenden så tenker jeg i vesten hvor disse ideene har vokst i popularitet over tid.

Ja det er nok mange kreative løsninger på plass i maritim sektor. Du har rett, høna eller egget er mindre viktig. Er det riktig at den type boliger er blitt en trend eller er det ennå for spesielt interesserte? Det er jo noen smarte små leiligheter ti salg nå og da, men kan ikke komme på noen i min krets som faktisk har implementert noe av dette. Et gjesterom er fortsatt et gjesterom, i beste fall kanskje også hjemmekontor spesielt nå de siste to åra. Ellers har jeg inntrykk av at slikt ofte står ubrukt store deler av året for veldig mange. 

Personlig hadde jeg aldri kjøpt bolig mtp gjesterom, vil folk besøke meg og bli litt så får de nesten ta kostnaden ved å bo på hotell. Jeg er ikke veldig kin på å bo større for å ha en ledig brisk til gjester. For det blir veldig kostbare overnattinger om en regner på det, så en kan jo dekke hotell for sine gjester og fortsatt gå i pluss. Slik er det hos meg. Andre får gjøre egne vurderinger utifra sine behov. 

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (5 timer siden):

Ikke noe naturlov som sier at man må ha bilkø og dårlig kollektivtilbud i eneboligområder, det har mer å si hvordan ting er organisert.

Jo, det er ganske nær en naturlov. 

I eneboligområder er det færre personer per km2. Det betyr at reisavstanden fra hjem til arbeid i snitt blir lengre, krever mer asfalt, fler biler og dermed mer kø. Kollektivtilbud blir dyrere siden det bor færre mennesker innen en kort gangavstand til holdeplassene. Om du 'organiserer deg vekk fra' det snakker vi nok om 17 felts motorvei inn og ut av Oslo, i alle retninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Jo, det er ganske nær en naturlov. 

I eneboligområder er det færre personer per km2. Det betyr at reisavstanden fra hjem til arbeid i snitt blir lengre, krever mer asfalt, fler biler og dermed mer kø. Kollektivtilbud blir dyrere siden det bor færre mennesker innen en kort gangavstand til holdeplassene. Om du 'organiserer deg vekk fra' det snakker vi nok om 17 felts motorvei inn og ut av Oslo, i alle retninger.

Om vi kan ta noe med oss fra de siste to årene er det at vi er mange nå som har sett og følt på hvor mye livskvaliteten øker når en ikke trenger å reise inn på jobb hver dag. Selv om jobben kun er en trikketur unna eller 20 min på sykkel. For ikke å snakke om alle som fikk føle på hvordan livet er uten rushtrafikk, stående bilkø eller daglige forsinkelser på NSB. 

Hva gjør lavere stressnivå med folkehelsa og levealder? Summen må bli positiv vel? Og mange mistet mosjonen til og fra jobb, men den økte fritiden en fikk ga for mange også økt overskudd slik at det var lettere å klare trening selv når treningssentrene var stengt ned. 

En stor fordel med hjemmekontor er jo at det også demmer litt opp for stadige oppgraderinger av veiene våre. Klart vedlikehold må gjøres som før. Det vi kanskje sparer er å bygge mer motorvei. Om vi også hadde justert ned akselvekt på vogntog og tungtrafikk til feks 40 tonn max vekt inkl tømmertransporten så hadde vi nok spart enorme summer på vedlikehold også. 

Og for alle introverte så tenker jeg hjemmekontor fort føles som en real jackpot. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Et annet fenomen vi har sett siste 10 år fra Ruter når det gjelder boligfelt litt utenfor allfarvei er at de stadig vekk legger ned "linjer" og gjør det vanskelig for folk å komme seg effektivt på jobb med kollektivt. Eks. la de ned en direkterute til Oslo her jeg bor som alltid var tjåka full hver dag med årsak "dårlig lønnsomhet". 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kina ruller fremdeles ut kullkraftverk på rad og rekke mens her skal noen redde verden ved å hindre folk i å bo i eneboliger eller å ha kjeller.

La oss heller konsentrere oss om å få på plass bærekraftig og lønnsom næringsvirksomhet som kan redusere effekten av utfasing av olje og gass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...