Gå til innhold

Hjelp til tilkobling av trådløs skriver


Maxi 77

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ouch, tror jeg må komme med noen tilleggsopplysninger som jeg tror er ganske essensielle:

Oppsettet mitt bygger på koaks-bredbånd fra Telenor. Fra "omverdenen" går signalet inn i et koaksmodem. Derfra går signalet via en nettverkskabel til en 5 ports switch (koaksmodemet har bare én nettsverkutgang, så derfor må det bli slik). Fra denne switchen går det én nettverkskabel til "problem-PCen" og en annen til den trådløse ruteren som forsyner resten av huset med trådløst nett.

Årsaken til at jeg gjorde det på den måten, var at koaksmodemet står i 3. etg. i huset, og det var ønskelig å få den trådløse ruteren i 2. etg. i huset for å gi 1. og andre noder i 3. etg. "lik" tilgang til WiFi-signalet.

Jeg mistenker at det er her hunden ligger begravet; at "oppsplittingen" i switchen gjør at det er snakk om to forskjellige logiske nett, og da er det jo ikke rart om det blir problemer....

Pokker, nå har jeg forvirret dere godt...

Lenke til kommentar
On 12/31/2021 at 4:00 PM, Maxi 77 said:

Gir det jeg sier her noen mening?

Ja. IP-addressen må ligge i samme subnet for å kunne routes, så den trenger en 10.0.0.XXX addresse som den får av routeren over DHCP når du kobler den til riktig port (eller konfiguerer DHCP riktig i routeren).

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Da fungerer det!

Jeg hadde tenkt helt feil med oppsettet mitt. Jeg hadde altså koblet en switch til modemet. "Problem-PCen" var koblet til denne igjen. Den trådøse ruteren var også koblet til switchen. Men dermed hadde jeg altså to atskilte, logiske nettverk, som selvsagt ikke kunne snakke med hverandre. Jeg antok, åpenbart uriktig, at man kunne koble sammen to nettverk via switchen. Det kan man vel også, under forutsetning av at switchen er plassert "etter" ruteren.

Uansett, tusen takk alle sammen for hjelpen. Det betydde faktisk mye for meg!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei,

jeg fikk fikset de problemene jeg klaget over ved forrige korsvei. Men nå har jeg fått et nytt, nemlig at skriveroppsettet gjør at skriverens IP-adresse skifter tilsynelatende hver uke. Altså at jeg omtrent hver uke må sette opp en ny port. Ekstremt irriterende, og som gjør at det er helt upraktisk for andre i familien å bruke skriveren.

Noen som erfaring fra noe tilsvarende?

Lenke til kommentar

Slike problemer er grunnen til at jeg skyr trådløse skrivere verre enn pesten. USB eller kablet tilkobling, PUNKTUM.

Som standard så endres en IP etter 8 dager, men jeg har ikke hørt om at dette skjer på et lokalt nettverk med faste IP-er (som er hele poenget med faste IP-adresser).
Hvis IP-ene til skriveren  du / dere har på det lokale nettverket er korrekt oppsatt så skal denne være statisk og ikke endre seg.

Har du administrator tilgang på modemet / routeren deres?
Der skal du kunne få opp en oversikt over tilkoblede enheter og også ha muligheten til å sette statiske IP-er på lokale enheter.

Sjekk også IP-innstillingene på skriveren. Har du et alternativ der som heter DHCP (automatisk tildeling av IP) så skal det være deaktivert.

Lenke til kommentar

Ja, dette er en Telenor ruter, så jeg kan administrere den. Får ta en kikk på innstillingene for den. Ditto for skriveren.

Jeg er ikke helt uenig det du sier om trådløse skrivere, men er avhengig av å dele den i husstanden. Litt for mange brukere som ønsker tilgang til en skriver...

Lenke til kommentar

Bruker software som gir ut IP-addresser som enheten har brukt før, sånn at en f.eks kan mappe en skriver direkte på IP-Addresse (FreshTomato). Du kan sjekke om du har mulighet til å spikre faste mappinger på enkelte enheter i routeren f.eks på MAC-addresse.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Maxi 77 said:

Ja, dette er en Telenor ruter, så jeg kan administrere den. Får ta en kikk på innstillingene for den. Ditto for skriveren.

Jeg er ikke helt uenig det du sier om trådløse skrivere, men er avhengig av å dele den i husstanden. Litt for mange brukere som ønsker tilgang til en skriver...

I listen over tilkoblede enheter på Telenor-ruteren på wifi.telenor.no, kan man krysse av "statisk DHCP" for at IP ikke skal endres. 

Lenke til kommentar
Maxi 77 skrev (12 timer siden):

Jeg er ikke helt uenig det du sier om trådløse skrivere, men er avhengig av å dele den i husstanden. Litt for mange brukere som ønsker tilgang til en skriver...

Er det samme her i huset, så kjenner til ønsket om enkel tilgang på en printer. Hadde kun en lokal USB-printer i starten, men da kom alle inn til meg for å gjøre utskrifter for dem - ikke særlig praktisk i lengden.

Det er mulig å dele en USB-skriver med andre også, men det betinger at PC-en skriveren er koblet til er påslått og aktiv på nettverket. Gjorde det slik etterhvert, men da måtte folk fortsatt komme til meg for å hente utskriftene. Var nesten så jeg vurderte å montere en roterende dør.

Så da ble en nettverksprinter i tillegg, og det ble drilling av hull i vegger og tak, og kabelstrekk i begge etasjene med printeren plassert sentralt i huset. Ble mye styr et par dager, men det har fungert 100 % siden.

En kablet nettverksprinter er beste, men da trenger man å legge nettverkskabler overalt, gjerne også med en switch pr. rom for lettere tilkobling av flere enheter. Alt det slipper man såklart med en trådløs printer, men oppsett og generell stabilitet kan være en frustasjon uten like.

Jeg pleier å si at "kabler er ille, men trådløst er enda verre".

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...