Gå til innhold

Nytt kamera eller ny linse?


Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon EOS 700d kamera, den eldre versjonen, med standard linse på. Jeg tar for det meste portretter av dyr og action bilder. 

Jeg har tenkt mye på å skaffe en god linse med lav f-verdi og god zoom. Problemet er bare at jeg nå legger merke til at selve kvaliteten på bildene er ganske dårlig. Det vil si at uavhengig av innstillinger manuelt bil bildene kornete, mindre skarpe og mindre detaljert enn det jeg ønsker. Ønsker rett og slett klarere bilder og bedre kvalitet. 

Vil det da være nok med en god linse, eller er det selve kameraet som bør byttes ut? 

Kom gjerne med tips til linser og eventuelt gode kameraer med eye-trackin fokus. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til portrett så funker en 50mm f/1.8 ganske greit på crop. Og Canon sin kan du få for 500-700 brukt.

«Action» kan være så mangt. Hvis du tar bilder av en løpende hund ute i snøen så kan en 70-200 f/4 funke. Hvis du tar håndholdt bilde av fugler på avstand så vil du kanskje ha bildestabilisator. Hvis du tar bilde av en håndballkamp i en dårlig opplyst hall så ville jeg ha sett på 135mm f/1.8. Felles for disse er at det fort blir mer penger (5000+).

Har du satt deg inn i bruk av ISO (lav ISO gir mindre støy), lukkertid (kort lukkertid fryser kamera/scenebevegelser heller enn å blurre dem ut), og aperture (stor aperture gir mer lys til sensoren og lavere dybdeskarphet). Kombinasjonen av de 3 sier noe om hvor lys raw-fila vil framstå (som ikke er det samme som «eksponering», men ganske likt).

Det et fullt mulig å ta gode bilder med 700D. Jeg har bilder tatt med 350D skrevet ut i A2 format på veggen. Kombinasjonen stor avstand (mye tele), mye bevegelse, lite lys er veldig krevende for fotograf og utstyr. Fuglefotografer og sportsfotografer kommer gjerne med svære bøtter av noen objektiver, dyre kamera med trackende autofokus og stødig stativ.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avhenger vel litt av hvor du tar bildene dine.

Om du stiller kamera til ISO under 800 så burde du ikke få noe kornete bilder, men da må du ha lys nok til å få hurtig nok lukkertid.

 

Du får nye kamera som gjør det bedre i lavere lys, og som har hurtigere autofokus, men det er begge ting man kan jobbe rundt. 

 

Et bedre kamera med en dårlig linse vil ikke gi like mye for pengene, men da kan man jo oppgradere til en bedre linse etterhvert. 

Om du ser for deg at du ikke kommer til å bruke så mye penger fremover så vil en linse helt klart gjøre den største forskjellen.

 

Best fokus får du for øyeblikket fra Sony, men det blir fort veldig dyrt.

Canon og nikon ligger like bak på sine nye speilløse kamera.

 

Anbefalt linse blir vel noe slikt som Canon sin 70-200 f4.0, tamron 150-600 sport, sigma 70-200 f2.8.

Litt avhengig av budsjettet da.

Canon pleide å ha en veldig fin 400mm 5,6 linse, men det ser ut til at man bare får denne brukt nå.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar! 

Vet godt hvordan man bruker ISO osv, men føler fortsatt at kvaliteten er mindre klar og detaljert enn ønsket. Tar bilder ute i godt lys. Når jeg snakker om action bilder, så er det som oftest hund/hest i bevegelse ute. 

Vet at gode linser blir dyrt, men er ute etter tanker om hva som er best av å bytte linse eller bytte kamera. Ønsker ikke å bruke penger på en god linse dersom det ikke vil gjøre en stor forskjell pga kameraet. 

For øyeblikket er ikke budsjettet så stort, men dette kan endre seg. Vil bare vite hva dere tenker. 

Endret av Malkar
Lenke til kommentar
Malkar skrev (2 timer siden):

Tusen takk for alle svar! Vet godt hvordan man bruker ISO osv, men føler fortsatt at kvaliteten er mindre klar og detaljert enn ønsket.

Kan du lime inn et eksempel-bilde med kamera-settinger her?

Sitat

Tar bilder ute i godt lys. Når jeg snakker om action bilder, så er det som oftest hund/hest i bevegelse ute. 

Jeg synes ofte at det er vanskelig å vurdere kvaliteten «ute i felt». Med det som resultat at jeg har tatt en serie bilder med et bombastisk krav om ISO100 som alle ble for dårlige.

Heller for kort lukketid, for liten blender og for høy ISO enn utsmurte bevegelser eller øyne som akkurat er ute av fokus.

Sitat

Ønsker ikke å bruke penger på en god linse dersom det ikke vil gjøre en stor forskjell pga kameraet. 

For øyeblikket er ikke budsjettet så stort, men dette kan endre seg. Vil bare vite hva dere tenker.

Jeg ville ha kjøpt en brukt 50 f/1.8 siden det er småpenger, lekt og lært litt med den, og så vurdert veien videre.


-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Et kamera kan ikke ta bedre bilder enn det linsen tillater, derfor er et billigere kamera med en bedre linse bedre enn et dyrt kamera med en dårligere linse.

Linsen avgjør hvor skarpe bildene blir, om det er noen forvrengning, farger, ISO, bakgrunnsstøy, autofokus, osv.

 

Skal du merke noen forskjell på selve kamera må du fort opp i 20~30.000,- for dette alene.

 

Som du selv skriver så bruker du linsen som kom med kamera? Da vil du kunne merke forskjeller allerede med en til rundt 3.000,-

 

Hadde selv et 600D, og med Canon sin 50 1,4 så tok det mange ganger bedre bilder enn med den som kom med kamera. Oppgraderte senere til et sony a6000, men kvaliteten på bildene gikk ikke nevneverdig opp.

Først når jeg fikk meg et a7r mk2 kunne jeg se en betydelig forbedring i bildekvaliteten. 

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Først når jeg fikk meg et a7r mk2 kunne jeg se en betydelig forbedring i bildekvaliteten. 

Jeg opplever at godt utstyr «hever marginene». Hvis jeg skal ta et stillesittende portrett i god belysning så holder en 350D med 50mm f/1.8 ganske lenge for meg.

Når det er mye bevegelse, lite lys og stor avstand så kjøper moderne, stor og dyr teknologi mer handlingsrom hvor man fremdeles kan få et «godt nok» bilde.

Men det å kunne bruke utstyret og å ha god smak trumfer valg av utstyr. Lett.

-k

Lenke til kommentar

jeg bruker fremdeles et Pentax K20 som "hyttekamera" til å ta bilder av knopper og diverse når jeg er der. Litt mer plassbesparende enn å drasse på masse objektiv og kamerahus hver gang jeg er der. selv om kamerahuset er fra 2008 tar det bra bilder. Nå hører det med til historien at jeg har ganske dyre objektiv med god lysstyrke.

Alle bildene i leiligheten har jeg tatt selv med K20 og det største lerretet er på 90*120 centimeter, og det er med et objektiv som pappa kjøpte i 1982 i Japan. 

Står du mellom å kjøpe objektiv eller kamerahus så kjøp skikkelig objektiv. Det er absolutt verdt investeringen. 

Lenke til kommentar
Malkar skrev (På 29.12.2021 den 12.56):

Tusen takk for alle svar! 

Vet godt hvordan man bruker ISO osv, men føler fortsatt at kvaliteten er mindre klar og detaljert enn ønsket. Tar bilder ute i godt lys. Når jeg snakker om action bilder, så er det som oftest hund/hest i bevegelse ute. 

Vet at gode linser blir dyrt, men er ute etter tanker om hva som er best av å bytte linse eller bytte kamera. Ønsker ikke å bruke penger på en god linse dersom det ikke vil gjøre en stor forskjell pga kameraet. 

For øyeblikket er ikke budsjettet så stort, men dette kan endre seg. Vil bare vite hva dere tenker. 

Jeg syns det er rart at du får påtagelig kornete bilder i dagslys. Men det kan hende optikken din tvinger deg til å bruke høy iso for å ikke få bevegelsesuskarphet i bildene likevel? Eller er de ute av fokus? Da blir det ikke lettere med mer lyssterk optikk. Hvis du kan ta bilder av stillestående motiver med ditt nåværende kamera som du blir fornøyd med hvis du bruker stativ og "normal" iso som alle kameraer skal klare uten støy, f.eks. opp til 400, så ville jeg vurdert å investert i et lyssterkt objektiv. Litt avhengig hva du har fra før av da. Hvis du bare får ett blenderstopp forbedring så er det kanskje ikke nok. Hvis du ikke blir fornøyd med bildene fra kameraet uansett hva du gjør, så er det antagelig det som må byttes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...