Gå til innhold

Jurister: Turbiner på Fosen må fjernes


Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (55 minutter siden):

Ja, 14,8TWh årlig mindre kraftproduksjon er vel akkurat det vi trenger i disse dager. Det vil jo helt sikkert ikke gjøre noe med kraftprisene at vi plutselig blir avhengig av import svært mange år...

Hvilken rasjonering? Vi sender jo mer ut av landet hvert enste år enn hva som produseres. 2020 var toppåret med 9.9TWh produsert. Så det tallet ditt på 14,8TWh er jo feil.

https://e24.no/olje-og-energi/i/KzP6yo/lavere-stroemeksport-i-aar-enn-snittet-siste-ti-aar-ikke-slik-at-produksjonen-raser-av-gaarde-naa Og når vi har importert så er det fordi andre har produsert så mye at de har gitt det vekk til oss. Hadde vi kappet kablene i 1990 så hadde vi vært selvforsynt hvert eneste år.

NVE og gutta har i årevis prøvd å overbevise oss om at uten skitdyr vindkraft og destruktive utenlandskablene så vil vi gå tomme for elektrisitet. De har ivret mer for å sende all kraften ut av Norge enn å bruke den smart i Norge. Men når vi ser på forbruk og hva som har blitt produsert hvert eneste år så vil vi alltid klare oss, bare vi prioriterer _oss_ og ikke "markedet" med gribbene i NordPool.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Roger Moore skrev (Akkurat nå):

Hvilken rasjonering? Vi sender jo mer ut av landet hvert enste år enn hva som produseres. 2020 var toppåret med 9.9TWh produsert. Så det tallet ditt på 14,8TWh er jo feil.

https://e24.no/olje-og-energi/i/KzP6yo/lavere-stroemeksport-i-aar-enn-snittet-siste-ti-aar-ikke-slik-at-produksjonen-raser-av-gaarde-naa Og når vi har importert så er det fordi andre har produsert så mye at de har gitt det vekk til oss. Hadde vi kappet kablene i 1990 så hadde vi vært selvforsynt hvert eneste år.

NVE og gutta har i årevis prøvd å overbevise oss om at uten skitdyr vindkraft og destruktive utenlandskablene så vil vi gå tomme for elektrisitet. De har ivret mer for å sende all kraften ut av Norge enn å bruke den smart i Norge. Men når vi ser på forbruk og hva som har blitt produsert hvert eneste år så vil vi alltid klare oss, bare vi prioriterer _oss_ og ikke "markedet" med gribbene i NordPool.

14,8TWh er produksjon i et normalår etter dagens installerte effekt. Mange vindkraftverk ble satt i drift i løpet av 2020 og 2021 så historiske tall fra årsproduksjonen i 2020 er ikke relevante. Du kan finne oppdatert info her:

https://energifaktanorge.no/norsk-energiforsyning/kraftforsyningen/#vindkraft

Historiske tall for forbruk er heller ikke relevante når forbruket forventes å stige kraftig de neste 10 årene. I følge linken din hadde vi også netto import i 2019, et år vi produserte 5,5TWh fra vindkraft. Hadde vi vært tidligere ute med utbygging og hatt dagens anlegg hadde vi derimot hatt et overskudd på over 9TWh i 2019. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Om vi regner marginalkraft har vi i hovedsak eksportert vindkraft i år. I fjor var det også bra med tilsig til magasinene, så det var en del å gå på der. 


 

Når jeg ser på hva du skriver her tror jeg neppe vi blir enige om noe som helst😄. Jeg mener det som nå skjer er et resultat av dårlig ledelse og de har eksportert over evne med tanke på magasinkapasiteten og en kald vinter og det er folket som må betale for at staten blir grådige og ikke ser lenger enn sin egen nese

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 minutter siden):

All fornybar kraftproduksjon som ble bygget ut fikk penger fra de grønne sertifikatene, det var ikke noe spesifikt for vindkraft. 

Vindkraft på land er ikke avhengig av subsidier lengre og det er svært lenge siden Enova støttet slike prosjekter. 

Flytende havvind er ikke helt der ennå, men man regner med at det ikke tar lang tid. 

De grønne sertifikatene ja... Snakk om å ha lettlurte politikere. En drøss med penger fra norske forbrukere rett i svenskene sine lommer. Vi har stort sett fått ødelagt natur i retur.

 

Men det ser ut som om potensialet til solceller er enormt, bare på industritak. og det før neste generasjon med enda høyere virkningsgrad er installert. 30TWh er brukbart det. Uansett hvordan en vender og vrir på det. Det vi trenger aller minst i Norge er vindturbiner. Riv dem alle sammen. Bruk areal som allerede er bygget på, kjent som industritak, om det skulle være behov for enda mer kraft innenlands (etter at vi har fjernet oss fra "markedet" og denne meningsløse eksporten).

 

https://e24.no/olje-og-energi/i/1Bvq9W/nytt-veikart-om-solkraft-kan-bygge-ut-mye-mer

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 minutt siden):

Når jeg ser på hva du skriver her tror jeg neppe vi blir enige om noe som helst😄. Jeg mener det som nå skjer er et resultat av dårlig ledelse og de har eksportert over evne med tanke på magasinkapasiteten og en kald vinter og det er folket som må betale for at staten blir grådige og ikke ser lenger enn sin egen nese

Poenget mitt er at eksporten i år ikke er så veldig mye større enn produksjonen fra vindkraft. Sannsynligvis utgjør vindkraftproduksjonen over to tredjedeler av eksporten, men det er vanskelig å finne helt oppdaterte tall. 

Eksporten måtte mao. vært MYE lavere uten vindkraft, noe som betyr at vi har fått særdeles godt betalt for vindkraften vår i år. Noe som igjen betyr at utbyggingen har vært eventyrlig lønnsom så langt. Ny vindkraft er lønnsom med kraftpris på under 30 øre, tenk hvor fort den tjenes inn igjen når man eksporterer for 200 øre/kWh...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

14,8TWh er produksjon i et normalår etter dagens installerte effekt. Mange vindkraftverk ble satt i drift i løpet av 2020 og 2021 så historiske tall fra årsproduksjonen i 2020 er ikke relevante. Du kan finne oppdatert info her:

https://energifaktanorge.no/norsk-energiforsyning/kraftforsyningen/#vindkraft

Historiske tall for forbruk er heller ikke relevante når forbruket forventes å stige kraftig de neste 10 årene. I følge linken din hadde vi også netto import i 2019, et år vi produserte 5,5TWh fra vindkraft. Hadde vi vært tidligere ute med utbygging og hatt dagens anlegg hadde vi derimot hatt et overskudd på over 9TWh i 2019. 

Tallene er relevante fordi vi aldri har trengt vindkraften, og vi mer eller mindre alltid har eksportert mer enn hva vindkraften har produsert. Det er _null_ _gode_ grunner for å ha vindkraft i Norge.

 

Det er heller ingen grunn til en enorm økning i innenlands forbruk, om vi ikke er så dumme at vi skal bygge datasenter da... Med dagens tilgang på energi, og uten den hodeløse eksporten, så klarer vi oss _veldig_ fint. Datasenter, eksport og meningsløs luksus er ikke det vi skal bruke kraften på. Den skal gå til boliger og industri. Lønnsom industri med arbeidsplasser og skatteinntekter i Norge.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (2 minutter siden):

De grønne sertifikatene ja... Snakk om å ha lettlurte politikere. En drøss med penger fra norske forbrukere rett i svenskene sine lommer. Vi har stort sett fått ødelagt natur i retur.

 

Men det ser ut som om potensialet til solceller er enormt, bare på industritak. og det før neste generasjon med enda høyere virkningsgrad er installert. 30TWh er brukbart det. Uansett hvordan en vender og vrir på det. Det vi trenger aller minst i Norge er vindturbiner. Riv dem alle sammen. Bruk areal som allerede er bygget på, kjent som industritak, om det skulle være behov for enda mer kraft innenlands (etter at vi har fjernet oss fra "markedet" og denne meningsløse eksporten).

Solkraft er fint det, men ulempen er at den produserer mest når behovet og prisene er lavest. Stikk motsatt vindkraften, som normalt produserer mest når behovet og prisene er som høyest. Vindkraft er derfor et bedre komplement til vannkraft enn solkraft. Solkraft er mest gunstig i varme land der det brukes mye energi på kjøling. 

Når det er sagt har jeg 15,2kW solceller på taket selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (Akkurat nå):

Tallene er relevante fordi vi aldri har trengt vindkraften, og vi mer eller mindre alltid har eksportert mer enn hva vindkraften har produsert. Det er _null_ _gode_ grunner for å ha vindkraft i Norge.

Det er heller ingen grunn til en enorm økning i innenlands forbruk, om vi ikke er så dumme at vi skal bygge datasenter da... Med dagens tilgang på energi, og uten den hodeløse eksporten, så klarer vi oss _veldig_ fint. Datasenter, eksport og meningsløs luksus er ikke det vi skal bruke kraften på. Den skal gå til boliger og industri. Lønnsom industri med arbeidsplasser og skatteinntekter i Norge.

Ny industri krever mye energi, f.eks batterifabrikker. Dessuten glemmer du den pågående elektrifiseringen av transportsektoren. 

Datasentre er også en del av nødvendig infrastruktur. Forumet vi diskuterer på nå ligger sannsynligvis også på en server i et datasenter. Streaming av TV, banktjenester, søkemotorer, sosiale medier, listen er uendelig. Godt mulig du klarer deg uten alt dette, men de fleste av oss setter stor pris på slike tjenester.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 minutter siden):

Poenget mitt er at eksporten i år ikke er så veldig mye større enn produksjonen fra vindkraft. Sannsynligvis utgjør vindkraftproduksjonen over to tredjedeler av eksporten, men det er vanskelig å finne helt oppdaterte tall. 

Eksporten måtte mao. vært MYE lavere uten vindkraft, noe som betyr at vi har fått særdeles godt betalt for vindkraften vår i år. Noe som igjen betyr at utbyggingen har vært eventyrlig lønnsom så langt. Ny vindkraft er lønnsom med kraftpris på under 30 øre, tenk hvor fort den tjenes inn igjen når man eksporterer for 200 øre/kWh...

Du refererer jo på en måte indirekte til noe av poenget mitt med tanke på grådighet. Over 70% av vindkraftanleggene i Norge er tyskeid og jeg er prinsippielt imot at Norge skal frelse Europa med kraft når vi i utgangspunktet er selvforsynt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 minutter siden):

Du refererer jo på en måte indirekte til noe av poenget mitt med tanke på grådighet. Over 70% av vindkraftanleggene i Norge er tyskeid og jeg er prinsippielt imot at Norge skal frelse Europa med kraft når vi i utgangspunktet er selvforsynt.

Statkraft har jo vært en sinke her, det er ikke noe problem å bygge ut anlegg med norsk eierskap men få har vært interessert. Det endrer seg kanskje nå. Uansett vil overskudd beskattes til Norge. Det bør vel også innføres en slags grunnrentebeskatning til vertskommunene så de får litt mer tilbake. Noe i området 5-10 øre/kWh vil nok være passe. 

Er du prinsipielt imot at vi forsyner Europa med gass og olje også? Hvis ikke, hvorfor da med energi? Vi bruker jo også olje selv, tenk så rimelig den kunne vært om det var eksportforbud...;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For all del bare ta de ned så kan man i etterkant tenkte på hvor strømmen gikk fra de vindmøllene.

Resultatet med demontering av de vil føre til høyere strøm priser for deg og meg.

Reinen beiter allerede rundt vindmøllene og ser ikke ut til å bry seg i det hele tatt.

Det handler om at vi skal bli krenket for hver en minste ting i dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

Statkraft har jo vært en sinke her, det er ikke noe problem å bygge ut anlegg med norsk eierskap men få har vært interessert. Det endrer seg kanskje nå. Uansett vil overskudd beskattes til Norge. Det bør vel også innføres en slags grunnrentebeskatning til vertskommunene så de får litt mer tilbake. Noe i området 5-10 øre/kWh vil nok være passe. 

Er du prinsipielt imot at vi forsyner Europa med gass og olje også? Hvis ikke, hvorfor da med energi? Vi bruker jo også olje selv, tenk så rimelig den kunne vært om det var eksportforbud...;)

Når det går mot 8kr pr. Kwh så blir det et prinsipp ja. Men det er vel alltids noen " velfødde" som ikke forstår klasseskillet

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (31 minutter siden):

Er 250-300 drepte rein, der mye er sårbare kavler spesielt mye da?

 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/frykter-nye-rekordtap-av-rein-til-kongeorn-1.15011561

Min svigerfar er på flere utflukter med en kompis som forsker på ørn, husker ikke helt tallene, men han gjorde et overslag på hvor mye ørn det må være for å ta så mye rein. Kort fortalt, det er langt mer ørn en de noen gang har klart å kartlegge. 

At noen blir tatt er det ikke tvil om. 

Lenke til kommentar
FluggerNO skrev (6 minutter siden):

For all del bare ta de ned så kan man i etterkant tenkte på hvor strømmen gikk fra de vindmøllene.

Resultatet med demontering av de vil føre til høyere strøm priser for deg og meg.

Reinen beiter allerede rundt vindmøllene og ser ikke ut til å bry seg i det hele tatt.

Det handler om at vi skal bli krenket for hver en minste ting i dag.

For å si det sånn, strømmen fra disse går ikke inn i det lokale strømnettet. Får å få til det må det en ekstra investering på flere hundre millioner til. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Powertrainer said:

Du refererer jo på en måte indirekte til noe av poenget mitt med tanke på grådighet. Over 70% av vindkraftanleggene i Norge er tyskeid og jeg er prinsippielt imot at Norge skal frelse Europa med kraft når vi i utgangspunktet er selvforsynt.

Hm eier ikke finske Forrtum vannkraft i Norge gjennom oppkjøp for noen år tilbake? Husker ikke om det var i den runden de kjøpte Hafslund? Om vindkraften i norge i så stor grad eies av utenlandske aktører så sier det kanskje sitt om Norges naivitet rundt deler av energimarkedet som ikke er direkte fossil/olje/gass relatert. Europa har tidvis hatt skyhøye strømpriser så da gir det nok mening å kaste seg inn på utbyggersiden i land som norge. 

Nei vi får bruke julehelgen til en kollektiv time out. Roe hodet helt totalt og tenke nøye gjennom dette. Ønsker vi ødelegge kulturlandskap og sette varige spor(?) i utmark, fjelllandskap og ellers stort sett uberørt der bare de største entusiastene ellers ferdes. Er det ikke nettopp det som er Norge? Uberørt natur, stillhet, roen langt borte fra støy, installasjoner? Vi har energibehov fremover men vi har også pengene og tung kompetanse etter mange år offshore. Kunne vi brukt den kunnskapen til fortgang i havkraft, eller kanskje aller helst få nye vurderinger på atomkraft? Det ser ut til at det er både litt usikkerhet og uenighet i om det svarer seg å bygge mini atomkraftverk. Det siste jeg leste om saken er at kraftunderskuddet er så stort i Europa at det er bare til å begynne å bygge. Det tar jo noen år å fullføre slike prosjekt så da får vi kjøre noen parallelle løp mtp oppbevaring av brukt brensel. Det lar seg løse, og vi kunne kanskje samarbeidet med våre finske naboer? 

Vi kan ikke ha kraftpriser på over 8 kr kwh. Og vi bør slutte helt med vindpark på land. Det er et støyhelvete uten like. Og det er falske støymålinger som baseres på gjennomsnitt over 24 timer. Fordi de som ønsker vindkraft på land vet at kraftig vind et døgn igjennom er veldig sjeldent. Fosen bør tilbakestilles og vi bør slutte å krenke urfolk, vi bør holde oss for gode til å fortsette å rasere uberørt natur for ønsket om avkastning. De som er veldig for vindkraft bør snarest forsøke feks en ukes lang tur til en vindpark. Sov i telt feks. Gå turer og opphold deg i og rundt vindparken en uke tid eller to også kan du sette deg ned i ro og mak og evaluere turen og dine synspunkter på landbasert vindkraft. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Dubious said:

Jeg liker heller ikke vindturbiner, men det er litt drastisk å rive når de allerede er satt opp.

Det er sjeldent drastisk å gjøre det riktige. Det er ikke drastisk å fjerne vindparken på Fosen, det vil bli kostbart, men det er ikke drastisk. Og kanskje bør sluttregning for nedmontering og tilbakestilling deles mellom konsesjonshaver og staten? Uansett. Vi kan ikke sette en pris på når det er greit å gjøre ting korrekt eller snu når en oppdager feil. Og vindmøllene kan de sikkert bruke andre plasser eller selge. 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (21 minutter siden):

Når det går mot 8kr pr. Kwh så blir det et prinsipp ja. Men det er vel alltids noen " velfødde" som ikke forstår klasseskillet

Hadde vi hatt høyere produksjon så hadde prisene vært lavere. Så enkelt er det. Med en gang du må importere blir prisen 100% lik landet du importerer fra, mens jo mer man eksporterer jo lavere blir prisen. 

Ellers vil jeg anbefale å se på fastprisavtaler fremover. Så sent som ut i november kunne man få fastprisavtaler for godt under 50 øre. De kommer nok tilbake til sommeren. Jeg håper det blir mulig å binde i 3-5 år for under 40 øre, vi får se. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (16 minutter siden):

Vi kan ikke ha kraftpriser på over 8 kr kwh. Og vi bør slutte helt med vindpark på land. Det er et støyhelvete uten like. Og det er falske støymålinger som baseres på gjennomsnitt over 24 timer. Fordi de som ønsker vindkraft på land vet at kraftig vind et døgn igjennom er veldig sjeldent. Fosen bør tilbakestilles og vi bør slutte å krenke urfolk, vi bør holde oss for gode til å fortsette å rasere uberørt natur for ønsket om avkastning. De som er veldig for vindkraft bør snarest forsøke feks en ukes lang tur til en vindpark. Sov i telt feks. Gå turer og opphold deg i og rundt vindparken en uke tid eller to også kan du sette deg ned i ro og mak og evaluere turen og dine synspunkter på landbasert vindkraft. 

Jeg overnattet faktisk midt i Midtfjellet Vindpark i Fitjar i sommer. Riktignok i campingvogn og ikke i telt. Kan ikke si jeg la merke til noe støy fra vindturbinene. Gikk en lang tur i området etterpå, uten å bli plaget på noen som helst måte. Faktisk var det veldig bra tilrettelagt der med stier og veier, bra for alle de som ikke klarer å gå på stier (det er ganske mange). 

Selv en massiv utbygging av vindkraft på land vil kun dekke en bitte liten del av norges areal. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...