Gå til innhold

[Løst] Linux Mint - Plex finner ikke disk 2


Anbefalte innlegg

27 minutes ago, tflovik said:

Du er nødt til å formatere denne i linux, NTFS kan du lese fra linux men mest sannsynlig ikke skrive til.

Jeg foreslår ext4.

Det begynner å bli ganske mange år siden man slet med å skrive til NTFS partisjoner i linux.

Endret av xaco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, så trenger man ikke og formatere en harddisk i Linux for å få EXT4 filesystem. For det andre, så trenger man ikke og ha EXT4 filesystem for å få tilgang til harddisken/partisjonen i Linux. Man kan bruke NTFS i Linux og fremdeles få til både lese og skrive til den, men det er litt mer jobb og få det til hvis man skal bruke NTFS i Linux. Derfor er det tryggere og bedre og bruke f. eks EXT4 i Linux.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, wil said:

men det er litt mer jobb og få det til hvis man skal bruke NTFS i Linux. 

Nope. Å måtte angi fuseblk i stedetfor ext4 i /etc/fstab er ikke merarbeid. Mint har allerede kjent igjen og automontert disken til OP.

Det kommer en del utdatert informasjon i denn tråden her nå, får man til å lure på om de som svarer faktisk bruker linux (sier en windows-fanboi som får nok av linux på jobb)

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Men å installere Linux Mint på en Intel Nuk, det pleier jo å være bare klikk, klikk, og uten bruk av eneste kommando.

Minnepinne og USB hd pleier å kjøre "out of the box" og også uten en eneste kommando.

Når det allikevel blir problemer med denne installasjonen så kan jeg tenke meg muligheten for at det dreier seg om følgende problemer (som sannsynligvis kan løses) :

A: Disken er formatert med NTFS

B: Disken mountes via SATA i stedet for USB.

Det enkleste er selvfølgelig å velge installasjonsmåter som gir null problemer. Alternativt så kan man velge installasjonsmåter som gir problemer og så løse dem. Null problemer er som oftest hurtigere og enklere, enn en variant, som gir problemer, som så må løses.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

For min del, så har jeg brukt Linux i mange år, men ettersom at jeg ikke setter opp Linux med NTFS hver dag, og heller ikke bruker Linux Mint eller Ubuntu til daglig, så kan det hende at det er enklere og bruke NTFS der enn det er f. eks med Arch Linux.

Angående utdatert informasjon fra meg f. eks, så er det fordi at jeg ikke driver med NTFS i Linux mer og fordi at det var mere jobb når jeg gjorde det før.

Endret av wil
Lenke til kommentar
1 minute ago, arne22 said:

A: Disken er formatert med NTFS

B: Disken mountes som SATA i stedet for USB.

Nei, ingen av disse er problemet. mount -l viser at Mint har montert disken med riktig driver for lesing og skriving.

Problemet er at den er montert med root som eier og rettigheter som er for restriktive til å gi andre brukerkontoer tilgang (reg ls-kommando). Årsaken er nok at NTFS er posix-compliant (*) og støtter da samme filemode-flagg som ext2/3/4. Tipper man hadde fått akkurat samme oppførsel om man man hadde flyttet over en ext4 disk fra en annen maskin. Rettighetene som er satt ville ikke referert til noen brukere på det nye systemet, og kun root vil kunne gjøre noe.

Fat32-filsystemer, som man vanligvis har på flyttbare disker, har ingen støtte for rettigheter, så der vil man få satt standard-rettigheter på hele disken ved hver montering. Det vil nok oppføre seg anerledes ja.

* Krav for å levere systemer til amerikanske myndigheter, så microsoft har hatt det på plass en god stund.

 

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (1 time siden):

Problemet ditt da er nok rettigheter. Bruk sudo foran. Da får du superbruker-rettigheter og kan sette rettigheter med chmod som over.

Da får jeg dette:

sam@sam-NUC:~$ sudo mount -l | grep /dev/sd
[sudo] passord for sam:     
/dev/sda1 on /media/sam/Nytt volum1 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other,blksize=4096,uhelper=udisks2) [Nytt volum]
/dev/sdb1 on /media/sam/5780DE4C275D55B6 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other,blksize=4096,uhelper=udisks2)


sam@sam-NUC:~$ sudo ls -l "/media/sam/Nytt volum"
totalt 0


sam@sam-NUC:~$ sudo chmod -R 755 "/mnt/sam/Nytt volum"
chmod: klarte ikke å åpne '/mnt/sam/Nytt volum': Fila eller mappa finnes ikke
sam@sam-NUC:~$

Usikker på om jeg tør begi meg ut på oppskriften din :)

Når disken var ny, satte jeg den inn og forsøkte formatere med Gparted. Av en eller annen grunn, fikk jeg verken formatert eller byttet navn - derfor ble dette gjort på en Windowsmaskin og derav ntfs. Mulig jeg selv måtte montere disken? På tidligere pc bare virket det (også med Mint).

Er nå i gang med å flytte filer til annen disk, så kan jeg igjen forsøke å formatere til ext4. MEN kan det gjøres uten terminalen? Forsøke med Gparted igjen?

Lenke til kommentar
arne22 skrev (22 minutter siden):

Men å installere Linux Mint på en Intel Nuk, det pleier jo å være bare klikk, klikk, og uten bruk av eneste kommando.

Minnepinne og USB hd pleier å kjøre "out of the box" og også uten en eneste kommando.

 

 

Pleier å være plankekjøring det ja. Har flere eksterne disker som funker utmerket med Mint :)

Lenke til kommentar

Finnes sikkert noe ferdig GUI. Er det Gnome på Mint? Kan se om du finner GNOME Disks i pakkesystemet eller menyen.

Får aldri til GUI-verktøyene på linux, så ender med at jeg går rett på terminalen uten å vurdere det. (Har forsåvidt ikke desktop på noen av linux-maskinene jeg er borti)

 

Edit: Ser du blander /mnt og /media i det du skriver. Din disk ligger "feil" under /media, ikke så rart at det ikke finnes noe under /mnt.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (7 minutter siden):

Finnes sikkert noe ferdig GUI. Er det Gnome på Mint? Kan se om du finner GNOME Disks i pakkesystemet eller menyen.

Får aldri til GUI-verktøyene på linux, så ender med at jeg går rett på terminalen uten å vurdere det. (Har forsåvidt ikke desktop på noen av linux-maskinene jeg er borti)

 

Edit: Ser du blander /mnt og /media i det du skriver. Din disk ligger "feil" under /media, ikke så rart at det ikke finnes noe under /mnt.

Bruker Cinnamon versjonen. Mener det er Gnome, men får ikke opp noe ved å søke på Gnome i menyen.

Ja, så akkurat at stringen ble feil. Rettet det opp, men skjer ikke noe da heller.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (38 minutter siden):

Mulig den heter bare "Disks" i menyen?

At det "ikke skjer noe" betyr normalt at kommando var vellykket. Unix-konvensjon for kommandoer, ingen output => alt ok. Kan jo forsøke å kopiere inn en fil som din normale bruker nå, og se om den går over.

ls-kommandoen din viste at volumet var tomt fra før.

Legger ved bilde av disk.

Ikke rart ls viste at den var tom. Disken heter ikke bare Nytt volum, Nytt volum1. Så det ikke før jeg var i disk - det kommer ikke frem til vanlig 😂

Dette kommer frem nå:

sam@sam-NUC:~$ sudo ls -l "/media/sam/Nytt volum1"
[sudo] passord for sam:     
totalt 80
drwxrwxrwx 1 sam sam 40960 des.  17 16:25 Download
drwxrwxrwx 1 sam sam 28672 des.  17 13:51 Movies
drwxrwxrwx 1 sam sam 12288 des.  17 16:25 Series

Forsøker med kommando: sudo chmod -R 755 "/media/sam/Nytt volum1" , men jeg får fortsatt ikke ekspandert disken i plex.

 

 

Untitled.png

Endret av treskrue
Lenke til kommentar
1 hour ago, MailMan13 said:

Problemet er at den er montert med root som eier og rettigheter som er for restriktive til å gi andre brukerkontoer tilgang

Mange måter å si en enkel ting på.

Hvis man stikker inn en USB minneplugg som er formatert med FAT32 da fungerer det feilfritt hver gang og man har ingen av de problemene eller de utfordringer som er nevnt over. Det samme gjelder vel sannsynligvis også for en USB HD med tilsvarende formattering.   

Endret av arne22
Lenke til kommentar
treskrue skrev (16 minutter siden):

Det gjør jeg sikkert, men vet ikke om det vil løse problemet.

Vil en "riktig" montert disk automatisk få rettigheter den trenger?

Jeg foreslår at du ikke bryr deg så mye om de som hevder at NTFS er uproblematisk i Linux. Formater den til ext4 og få den mountet så vil jeg tro at det løser seg. NTFS skulle visstnok funke i nyeste kernel i både read og write men linux mint bruker ikke nyeste kernel

Lenke til kommentar

Da har jeg fått formatert disken til ext4 og gitt den nytt navn (tok noen timer å flytte 2TB til annen disk).

Det har imidlertid ikke løst problemet jeg har med Plex. Disken står fortsatt montert som "media".

Se litt på youtube ang riktig montering, så får jeg se om det løser problemet.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...