Gå til innhold

[Løst] Linux Mint - Plex finner ikke disk 2


Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte nylig en Nvidia Shield og tenkte prøve Plex som media streamer.

Oppsettet mitt består av en SSD og en 2,5" disk montert i NUC'n. Jeg oppbevarer all data på 2,5" disken og det er den jeg sliter med å få koblet mot Plex. Når jeg går til "biblioteket" og "legg til bibliotek"  --> "bla etter mediemappen", ser jeg disknavnet (men det er ikke helt riktig - se bilde). Min disk ble hetende "Nytt Volum" da den var ny. Jeg kan ikke ekspandere når jeg klikker på disken slik at jeg kan finne mapper jeg ønsker å legge til. Jeg forsøkte legge til en fil i en mappe som allerede finnes på systemdisken og det var ingen problem å få det til å virke.

Jeg tror dette handler om rettigheter i Linux, men skjønner ikke hvordan jeg kan løse det. Har googlet litt på det, men ikke funnet en løsning for meg.

Og hvorfor vises disk 2 på den måten det gjør? Er det fordi det er mellomrom i navnet?

Svar mottas med takk :)

IMG_20211217_225418.jpg

Endret av treskrue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, treskrue said:

Og hvorfor vises disk 2 på den måten det gjør? Er det fordi det er mellomrom i navnet?

Ja, når det er \ er dette "escape" og tallene etter er en kode for mellomrom.

Jeg kan ikke linux noe særlig, men har unraid så da må man lære litt. Hvorfor tror du det er rettigheter? Du kan se rettigheter om du bruker konsoll, og endre med chmod. Har du "mountet" volumet i den mappen der? Hvis du klarer å åpne filene på en annen måte er det neppe et problem med rettigheter. Sannsynligvis er det også mulig å finne den disken på en annen måte, f.eks. /dev/disk/by-...

 

Hvis du har kjøpt den nye Shield som er "Tube" og ikke pro så fungerer ikke 4K skikkelig dessverre, greit å vite.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, mobile999 said:

Hvorfor skal det være nødvendig?

Den utgaven av Linux som du bruker må jo være kompatibel med filsystemet på HD. Hvis HD er formatert i Windows så behøver jo ikke det å være tilfellet. Det er også en proplemstilling rundt rettigheter. Dette vil jo variere fra Linux distro til distro, hvordan brukere og rettigheter er satt opp i utgangspunktet.

Helt genrelt så ville jeg nok ha forsøkt å førts mounte og så formatere. Da må man jo vite hvilken distro man bruker.

Kjenner ikke til "Plex Media Streamer", men erfaringen med Linux, det er at hvis man går inn på spesialiserte forum og spør, så får man ekstremt god hjelp. Det bør uansett opplyses om hvilken Linux distro det dreier seg om.

https://forums.plex.tv/c/plex-media-server/114?page=221

Endret av arne22
Lenke til kommentar

\040 er mellomrom ja (40 oktal, 32 desimal eller 0x20 hex)

Iom at disken er automatisk montert og navnet på volumet kommer opp kan man kanskje anta at filsystemet er støttet. Distronavn står vel i tittel også, selv om fremgangsmåte her vil være lik uansett distro.

Et par kommandoer du kan kjøre og gi outputen av her, så vet vi hva som er hva:

# lister monterte partisjoner på sata-enhheter, inkl monteringspunkt og filsystem.
mount -l | grep /dev/sd

# viser innholdet på motert volum inkl rettigheter og eier
ls -l "/media/sam/Nytt volum"

 

Påkrevde rettigheter er dokumentert her. Kommandoene over vil si om det er nødvendig å gjøre noe.  Hvis det mangler rettigheter, kan man gjøre.

chmod -R 755 "/mnt/sam/Nytt volum"

Den vil gi les og skriverettigheter mappe og innhold til alle kontoer på systemet. Påkrever dog filsystem som støtter POSIX-rettigheter. Er det ntfs eller et av de vanlige linux-filsystemene skal det gå, er det fat32 må man angi når man monterer, men den tid den sorg...

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Har holdt på med Linux i 25 år, men husker på ingen måte kommandoer og framgangsmåter på forskellige distroer utenatt, men pleier normalt å finne ut av det når jeg står i situasjonen.

Når det gjelder å sette opp en mediaserver med Linux MInt, så mener jeg at dette kan gjøres rett fram og uten et problem i det hele tatt.

Den enkle framgangsmåten blir da å først overføre alle data til en stor minnepenn, og så bruke bare en HD (eller SSD) som kombinert system og data disk, altså bare en disk.

Så installerer man Linux Mint på den ene disken, plugger inn minnepinnen og kopierer over data. Job done.

Har faktisk en Intel Nuk i skuffen som er satt opp på denne måten. Nuk'en pleier å støtte Mint uten ett eneste problem.

Det vil nok også fungere med en USB harddiske for å flytte data. 

Lenke til kommentar
delfin skrev (12 timer siden):

Hvorfor tror du det er rettigheter?

Basert på søkeresultater ang mitt problem, er det mest nærliggende, men kan selvfølgelig være noe helt annet og.

 

delfin skrev (13 timer siden):

Hvis du har kjøpt den nye Shield som er "Tube" og ikke pro så fungerer ikke 4K skikkelig dessverre, greit å vite.

Kjøpt "tuben" ja. I følge researchen jeg gjorde i forkant, skal ikke 4K være noe problem med denne. Den ene fila jeg har fått testet fungerte veldig bra. Har du andre erfaringer?

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (3 timer siden):

# lister monterte partisjoner på sata-enhheter, inkl monteringspunkt og filsystem. mount -l | grep /dev/sd

sam@sam-NUC:~$ mount -l | grep /dev/sd
/dev/sda1 on /media/sam/Nytt volum1 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other,blksize=4096,uhelper=udisks2) [Nytt volum]
sam@sam-NUC:~$

MailMan13 skrev (3 timer siden):

# viser innholdet på motert volum inkl rettigheter og eier ls -l "/media/sam/Nytt volum"

sam@sam-NUC:~$ ls -l "/media/sam/Nytt volum"
ls: klarte ikke å åpne mappa '/media/sam/Nytt volum': Ikke tilgang
sam@sam-NUC:~$

 

MailMan13 skrev (3 timer siden):

chmod -R 755 "/mnt/sam/Nytt volum"

sam@sam-NUC:~$ chmod -R 755 "/mnt/sam/Nytt volum"
chmod: klarte ikke å åpne '/mnt/sam/Nytt volum': Fila eller mappa finnes ikke
sam@sam-NUC:~$

Linken du henviser til ang rettigheter, har jeg vært innom, men sliter med å forstå. Kan lite om kommandoer.

Disken er formatert til ntfs.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Har holdt på med Linux i 25 år, men husker på ingen måte kommandoer og framgangsmåter på forskellige distroer utenatt, men pleier normalt å finne ut av det når jeg står i situasjonen.

Når det gjelder å sette opp en mediaserver med Linux MInt, så mener jeg at dette kan gjøres rett fram og uten et problem i det hele tatt.

Den enkle framgangsmåten blir da å først overføre alle data til en stor minnepenn, og så bruke bare en HD (eller SSD) som kombinert system og data disk, altså bare en disk.

Så installerer man Linux Mint på den ene disken, plugger inn minnepinnen og kopierer over data. Job done.

Har faktisk en Intel Nuk i skuffen som er satt opp på denne måten. Nuk'en pleier å støtte Mint uten ett eneste problem.

Det vil nok også fungere med en USB harddiske for å flytte data. 

Mint fungerer glimrende på NUC, men hadde problem med å formatere disk 2 som jeg installerte noe senere. Måtte til slutt til en kompis som hadde en Windowsmaskin og formatere med den. Det var ikke mulig å bytte navn på disken - verken i Windows eller Mint - derav det dustete navnet "Nytt volum".

Lenke til kommentar
59 minutes ago, treskrue said:

Linken du henviser til ang rettigheter, har jeg vært innom, men sliter med å forstå. Kan lite om kommandoer.

Disken er formatert til ntfs.

Problemet ditt da er nok rettigheter. Bruk sudo foran. Da får du superbruker-rettigheter og kan sette rettigheter med chmod som over.

Hvis disken er tom, og du ønsker å benytte den fast i maskinen med linux, ville jeg kanskje formattert den med ext4. Jeg hadde gjort det omtrent sånn (OBS, følg kun hvis du føler for en utfordring og har lyst til å lære på den harde måten, ikke ellers!):

# avmontere disken
sudo umount /dev/sda1

# formatere med ext4 ( mkfs => make filesystem)
sudo mkfs -t ext4 /dev/sda1

# lage en mappe til innholdet, f.eks (mkdir => make directory, chmod -> "change file mode")
sudo mkdir /mnt/film
sudo chmod 755 /mnt/film

# Installere nano (teksteditor), hvis allerede installert vil den ikke gjøre noe
sudo apt-get install nano 
# Rediger fstab, fjern linje med /dev/sda1, legg til ny
# ctrl+x og velg yes for å lagre etterpå
sudo nano /etc/fstab 

# monter alle filsystem på nytt
sudo mount -a

# sjekk at /dev/sda1 er montert på /mnt/film
df -h

Linjen i /etc/fstab skal se sånn ut:

/dev/sda1 /mnt/film ext4 defaults 0 0

Konvensjonen er /mnt er normalt for faste disker, mens /media er for temporære som usb, cdroms og sånt.

 

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
treskrue skrev (1 time siden):

sam@sam-NUC:~$ mount -l | grep /dev/sd
/dev/sda1 on /media/sam/Nytt volum1 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other,blksize=4096,uhelper=udisks2) [Nytt volum]
sam@sam-NUC:~$

sam@sam-NUC:~$ ls -l "/media/sam/Nytt volum"
ls: klarte ikke å åpne mappa '/media/sam/Nytt volum': Ikke tilgang
sam@sam-NUC:~$

 

sam@sam-NUC:~$ chmod -R 755 "/mnt/sam/Nytt volum"
chmod: klarte ikke å åpne '/mnt/sam/Nytt volum': Fila eller mappa finnes ikke
sam@sam-NUC:~$

Linken du henviser til ang rettigheter, har jeg vært innom, men sliter med å forstå. Kan lite om kommandoer.

Disken er formatert til ntfs.

Du er nødt til å formatere denne i linux, NTFS kan du lese fra linux men mest sannsynlig ikke skrive til.

Jeg foreslår ext4.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, tflovik said:

Du er nødt til å formatere denne i linux, NTFS kan du lese fra linux men mest sannsynlig ikke skrive til.

Jeg foreslår ext4.

Outputen fra mount-l viser at den er montert med fuseblk. Da kan skal man vel kunne leses, skrive og sette file mode flagg.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...