Gå til innhold

[Løst] Linux Mint - Plex finner ikke disk 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan begynne med disse kommandoene. "sudo mkdir /dev/navn" lager en ny mappe, bytt ut navn med noe du selv velger (ett ord uten spesialtegn). Post resultatet av kommandoene.

treskrue skrev (7 timer siden):

sudo mount -l | grep /dev/sd
blkid | grep /dev/sd
sudo mkdir /mnt/navn
ls /mnt

 

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

For meg virker det som at du gjør dette i overkant vanskelig for deg selv.

Drit i alt du har gjort og begynn på nytt. Formater harddisk/partisjonen ved og bruke mkfs.ext4 /dev/sda1 (hvis det er den som er riktig medium da selvfølgelig). Formateringen gjør du i terminal siden at du skal bruke mkfs.ext4

Lag så en mappe i /media som heter f. eks Data

Så går du inni terminal og skriver chown -R sam  /media/Data

Så legger du inn f. eks følgende i /etc/fstab:

 

# /dev/sda1
UUID=YourUUID               /media/Data       ext4            defaults 0 0

Når du skal legge inn det jeg skrev ovenfor, så bruker du terminal og skriver nano /etc/fstab

Restart og jeg er så og si helt sikker på at dette vil fungere med en gang og du vil da både få lest og skrevet til harddisken/partisjonen

Dette er en oppskrift som garantert fungerer og jeg har gjort dette MANGE ganger. Siden at du nå har ETX4 på harddisken/partisjonen som skal mountes så er det ikke mere som skal til enn det jeg skrev.

 

UUID og PARTUUID finner du forøvrig hvis du skriver blkid i terminal.

En annen ting jeg vil anbefale er at du bruker brukergrensesnittet (Cinnamon) på Engelsk/Amerikansk. Det blir mye bedre og det ser bedre ut.

Endret av wil
Lenke til kommentar
wil skrev (3 timer siden):

Restart og jeg er så og si helt sikker på at dette vil fungere med en gang og du vil da både få lest og skrevet til harddisken/partisjonen

Jeg har aldri hatt problem med tilgangen til disken, men mappene fra disken får jeg ikke opp når jeg vil legge de til i Plex.

Veiledningen du ga meg ser fin ut den, men er usikker på enkelte ting der. Har ingen erfaring i bruk av nano, men kan vel like gjerne åpne fra filsystemet og redigere der?

Lenke til kommentar
treskrue skrev (1 time siden):

Jeg har aldri hatt problem med tilgangen til disken, men mappene fra disken får jeg ikke opp når jeg vil legge de til i Plex.

Da tror jeg at plex er en annen bruker. Klarer du å finne det ut?:

Sitat

sudo ps -ef | grep plex

Dersom brukeren heter plex:

Sitat

sudo chmod 755 /mnt/data/.
sudo mkdir /mnt/data/bibliotek
sudo chown plex: /mnt/data/bibliotek

Sjekk om du får lagt til /mnt/data/bibliotek i plex.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener, men hvis du mener og redigere fstabfila fra filmanageren til Cinnamon (Nemo?), så går ikke dette, siden at du forhåpentligvis ikke er logga inn som Root. Hvis du skal bruke en grafisk teksteditor til å forandre fstab, så må du åpne fila ved og bruke sudo i terminal. Jeg vet ikke hvilken teksteditor Cinnamon bruker, men hvis du bruker preinstallert Cinnamon på Linux Mint, så det da finnes en eller annen teksteditor der.

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg startet på nytt og med samme kommandoer.

Disken heter nå «disk2» og jeg har opprettet en mappe som heter «lagring».

Jeg får også opprettet mapper når jeg går inn på «disk2».

Tatt en ny runde kommandoer (se bilder)

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke outputen ang Plex...

Fortsatt ingen tilgang fra Plex.

Blir litt forvirret av "mnt" og "media". Disken er vel montert som "media" og mnt finner jeg i filsystemet på systemdisken. Eller surrer jeg fælt her?

Disker.png

montert.png

Terminal1.png

Terminal2.png

plex terminal.png

Får laget mappe.png

Endret av treskrue
Lenke til kommentar
wil skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener, men hvis du mener og redigere fstabfila fra filmanageren til Cinnamon (Nemo?), så går ikke dette, siden at du forhåpentligvis ikke er logga inn som Root. Hvis du skal bruke en grafisk teksteditor til å forandre fstab, så må du åpne fila ved og bruke sudo i terminal. Jeg vet ikke hvilken teksteditor Cinnamon bruker, men hvis du bruker preinstallert Cinnamon på Linux Mint, så det da finnes en eller annen teksteditor der.

Ja, tenkte evt endre fstab med teksteditor. Den jeg har heter xde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...