Gå til innhold

IPS - Pensjonssparing : De rødgrønne hadde stort hastverk med å strupe IPS


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Langt fra alle økonomer støttet ordningen, siden den har en del store svakheter:

- Nesten umulig å få ut pengene før pensjonsalder (Må bli ufør)

- Restriktive utbetalingsvilkår: Lang utbetalingsperiode med begrensede investeringsvalg

- Stor risiko ved å låse penger i en ordning over langt tid. (Vilkårene kan endre seg, skattesatser kan endre seg etc)

Lenke til kommentar

Har holdt meg langt unna IPS, er bedre med ASK og fleksibilitet til å ta ut pengene om jeg trenger de på et eller annet tidspunkt i livet. 

Sparer til pensjon med en portefølje på over 1m nå, noe som det ikke hadde vært mulig å gjort i IPS i løpet av de 5-6 årene jeg trengte for å komme i gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (12 minutter siden):

De ser helst at så mange som mulig blir minstepensjonister og således blir 100% avhengig av hva staten til enhver tid beslutter seg for de kan avse til almisser.

Lamo hengt litt mye i Facebook ekkokammer for livets harde skole? Den kommentaren skriker ikke akkurat innsikt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
56 minutes ago, NortonM said:

Det er pensjonssparing. Akkurat som du får via arbeidsgiver. Du får månedlige utbetalinger fra du er 62.

Jeg har samme investerings valg med IPS som AKS og OTP fra arbeidsgiver.

Vilkår kan endre seg på alt. 

Men per dags dato er det fortsatt lønnsomt. 

 

- Ja og det er et generelt problem med pensjonssparing...

- Du får ikke de samme investeringsvalgene i utbetalingsårene...

- Ja men disse pengene er låst i lang tid i en avtale som kan endre seg...

- Det er din vurdering, og det er helt ok! Men jeg ville balansere trådstarters synspunkt som er at det var guds gave til menneskeheten som nå blir revet bort av sosialist-djevelene... Forøvrig selv så er jeg ung og velger ASK.

Endret av sureup
Lenke til kommentar
Duncan skrev (2 timer siden):

Har holdt meg langt unna IPS, er bedre med ASK og fleksibilitet til å ta ut pengene om jeg trenger de på et eller annet tidspunkt i livet

Sparer til pensjon med en portefølje på over 1m nå, noe som det ikke hadde vært mulig å gjort i IPS i løpet av de 5-6 årene jeg trengte for å komme i gang. 

Det er ikke pensjonssparing, det er sparing. Hvis du kan ta ut pengene når som helst og bruke det på ferie, bil eller horer kalles det sparing. 

Nå har ikke den gode IPS ordningen eksistert så lenge. Din flåtte portefølje på 1meter tar lang tid ved IPS sparing.

IPS er godt alternativ for mange.

 

 

sureup skrev (1 time siden):

- Ja og det er et generelt problem med pensjonssparing...

- Du får ikke de samme investeringsvalgene i utbetalingsårene...

- Ja men disse pengene er låst i lang tid i en avtale som kan endre seg...

- Det er din vurdering, og det er helt ok! Men jeg ville balansere trådstarters synspunkt som er at det var guds gave til menneskeheten som nå blir revet bort av sosialist-djevelene... Forøvrig selv så er jeg ung og velger ASK.

Det ER pensjonssparing, TIL pensjon. 

Det skal være låst. Pengene skal gå til pensjon, d.v.s. fra du er 62. 

Når pengene er klar for utbetaling bør man investere i noe stabilt. Jævla kjedelig hvis markedet faller 30-40% akkurat i det du skal begynne utbetalingene. 

Du får ikke 22% prosent fradrag på skatten med ASK. Formueverdi øker ved ASK, IPS regnes ikke med i formue.

De kan forandre vilkårene på ASK også. ASK er også nytt. 

Du bør velge ASK og BSU som ung og ikke IPS. Ingen som sier noe annet.

De forandret vilkårene for BSU. De nye reglene er et stort tap for veldig mange. 

TS er ikke langt unna pensjonsalder. For TS er dette viktig.

Jeg har mellom 18 til 23 år igjen, derfor går 1/5 til IPS, 4/5 til ASK.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, NortonM said:

Det ER pensjonssparing,

TIL pensjon. Det skal være låst. Pengene skal gå til pensjon, d.v.s. fra du er 62. 

Når pengene er klar for utbetaling bør man investere i noe stabilt. Jævla kjedelig hvis markedet faller 30-40% akkurat i det du skal begynne utbetalingene. 

Du får ikke 22% prosent fradrag på skatten med ASK. Formueverdi øker ved ASK, IPS regnes ikke med i formue.

De kan forandre vilkårene på ASK også. ASK er også nytt. 

Du bør velge ASK og BSU som ung og ikke IPS. Ingen som sier noe annet.

De forandret vilkårene for BSU. De nye reglene er et stort tap for veldig mange. 

TS er ikke langt unna pensjonsalder. For TS er dette viktig.

Jeg har mellom 18 til 23 år igjen, derfor går 1/5 til IPS, 4/5 til ASK.

Sliter du med å forstå hva jeg skriver? Jeg har dratt frem negative punkter fordi TS har tatt frem alle de positive, før han så gikk på en hemningsløs rant mot venstresiden. Eneste jeg vil er å balansere diskusjonen om IPS, og vise at for alle så er det ikke et must og noe "alle" økonomer anbefaler. Hvor mange ganger må jeg si dette? At et negativt punkt for meg kan være et positivt punkt for andre med en helt annen økonomi er riktig det, men andres livssituasjoner påvirker ikke min vurdering. Du er jo selv enig angående unge, ja hvorfor er det, jo pga de argumentene jeg har listet opp...

Apropos "det ER pensjonssparing" og "det skal være låst". Pensjonssparing kan ta mange former, og det finnes land der man kan ta ut tidligere ved å utløse en straffeskatt. Det er greit hvis du mener det er dumt for folk flest, men det betyr ikke at IPS MÅ være på en spesifikk måte, og derfor så invaliderer det alle motargumenter...

Ja da de endret BSU reglene så kunne du slutte å putte penger i BSU, men du har jo allerede fått skattefradraget for alle pengene du har inne i programmet... Ja de endret skatten på askjer og fond, men du kan fortsatt ta ut pengene dine i år og få årets skattesats. PENGENE ER IKKE LÅSTE.

Lenke til kommentar

Du får ikke ta ut opptjent pensjon fra arbeidsgivere heller. De er låst. Når du slutter blir de overført til PKB. IPS kan avsluttes og overføres til PKB.

Det er så mange som ikke sparer og som ikke engang vet hvor pensjon fra arbeidsgiver er. Hvorfor trur du de nye pensjonreglene kom i år. Folk har null peiling. For en god del av dem så er IPS bra. Hadde de hatt muligheten til å avslutte IPS kontoen og betale straffeskatt så hadde de sikkert gjort det. Da hadde det blitt tilbakebetaling av alt av fradrag og 35% skatt på avkastning i aksjefond. 

Duncan skrev (57 minutter siden):

Det er pensjonssparing om du holder på med det til du er pensjonist. 

At man har fleksibilitet gjør det ikke mindre pensjonssparing. 

Hvis du plutselig havner i samlivsbrudd eller midtlivskrise og bestemmer deg å blåse pengene bort pengene på sportbil og/eller dyre ferier med den nye dama di når du er 52 er det ikke lenger pensjonssparing. Når dama har reist og sportbilen opprustet jobber du på gølvet til du er 75. For enkelte blir fleksibilitet og impulsivitet til krise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, NortonM said:

Du får ikke ta ut opptjent pensjon fra arbeidsgivere heller. De er låst. Når du slutter blir de overført til PKB. IPS kan avsluttes og overføres til PKB.

Det er så mange som ikke sparer og som ikke engang vet hvor pensjon fra arbeidsgiver er. Hvorfor trur du de nye pensjonreglene kom i år. Folk har null peiling. For en god del av dem så er IPS bra. Hadde de hatt muligheten til å avslutte IPS kontoen og betale straffeskatt så hadde de sikkert gjort det. Da hadde det blitt tilbakebetaling av alt av fradrag og 35% skatt på avkastning i aksjefond. 

Hvis du plutselig havner i samlivsbrudd eller midtlivskrise og bestemmer deg å blåse pengene bort pengene på sportbil og/eller dyre ferier med den nye dama di når du er 52 er det ikke lenger pensjonssparing. Når dama har reist og sportbilen opprustet jobber du på gølvet til du er 75. For enkelte blir fleksibilitet og impulsivitet til krise.

PKB er jo låst det også. Fra en låst ordning til en annen låst ordning. Hvordan endrer det på argumentet om at pengene er låst?

Enig at mange ikke har et godt forhold til økonomi og pensjon, og at for folk flest så burde kanskje ikke ordningen legge til rette for det. Allikevel så er det et legitimt negativt punkt for mange, inkludert meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mye bra over her.

IPS ga 8800 i skattefradrag, så innskuddet kan da reduseres med samme sum og blir 31200.

For en på ca 45-50 år er IPS interessant å vurdere hvis fondsandelene øker i verdi som de har gjort. Skal man likevel spare og har lang nok horisont og vil "sperre" pengene mot f eks gambling eller beskytte dem litt mot underslag eller hindre at arvingene får for mye penger på en gang, så er IPS et alternativ man kan velge. Til du er 70 år. Så lenge du betaler inntektsskatt. 

Staten vil få 22% skatt på alminnelig inntekt av alt som tas ut inkl evt avkastning av dette. Staten får da tilbake sine skattefradrag pluss 22% av avkastningen. Siden det f t skattes som alminnelig inntekt.

Aksjefond og aksjesparekonto hadde en skattesats på 31,68 prosent i 2021. Den går opp til 35,2 prosent i 2022. De får et skjermingsfradrag som gjør at en liten del av gevinsten ikke blir beskattet. I formuesgrunnlaget vil aksjer og aksjefond telle med 75 prosent i 2022 (verdsettelsesrabatt).  Les mere...

Ny korrigert lønnsomhetskalkulator for IPS

Med denne kalkulatoren kan du beregne hvor høy tilleggspensjon IPS-sparingen kan gi deg i forhold til inntekten din.

Du velger ikke IPS for alt du har når man vil ha ut alle pengene på en gang når du vil. Det er mange valg og alternativer, og man kan velge litt IPS, litt ASK, litt bank osv. 

Var jeg 50 år i dag ville jeg også spare i IPS 15 000 i året. Etter 15 år har jeg saldo på f eks 3 mill . Det gir en utbetaling pr mnd første mnd på (3 000 000 : 180 mnd = 16 666 - 22% skatt ) = 13 000 nto pr mnd i tillegg til pensjon. Netto utbetalt vil variere etter som markedet endres, men tendensen er at beløpet vil øke inntil nest siste året, og en større restsum når jeg blir 80. Legg merke til at jeg får en sum som til en hver tid tilsvarer saldo delt på antall mnd til jeg fyller 80, og dette kan føre til ganske store utbetalinger de siste årene hvis markedene som andelene er investert i går bra. Staten får også sine 22% av denne verdiskapningen.

Jeg kan fremdeles ikke forstå vitsen med å redusere IPS-ordningen. Hvis det ikke er "misunnelses-genet" i oss og i sosialistisk ideologi (som fremdeles ikke fenger hos mere enn maks 50% av oss). Eller så vil sosialistene ikke ha privat verdiskapning og ikke fokus på sparing. 

Endret av Slettet+6132
Skrivefeil tall
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sureup skrev (17 timer siden):

Langt fra alle økonomer støttet ordningen, siden den har en del store svakheter:

- Nesten umulig å få ut pengene før pensjonsalder (Må bli ufør)

- Restriktive utbetalingsvilkår: Lang utbetalingsperiode med begrensede investeringsvalg

- Stor risiko ved å låse penger i en ordning over langt tid. (Vilkårene kan endre seg, skattesatser kan endre seg etc)

IPS er et alternativ til andre plasseringer, og man kan nå ikke sette inn mere enn 15 000 kr. Litt over en tusenlapp i mnd. Du får ikke ut pengene før du er 62, uansett. Ufør eller ikke. Ikke en gang arvingene får dem ut i en bit, da pengene går over i en pensjon til de.

Ulempene er helt klare, for de som ser bare på de. Men nå er ordningen så amputert at det er blitt for lite å bekymre seg over. Man velger noe annet. Betale inn mere skatt er jo en edel tanke, sånn at det rødgrønne får mere av skattebetalernes penger å bruke nå mens de har makten. Hva staten får om 15-20 år er vel ikke så interessant for dem, da de kan ha mistet oppslutning. Ikke en gang Ap er hva det var. 

Arv: Hvis du sparer i IPS (individuell pensjonssparing), vil disse midlene fordeles på samme måte som barnepensjon og ektefellepensjon. Hvis du ønsker en annen fordeling, kan du vurdere å spare i vanlige fond.  Les mere...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis de grønnrøde ville utjevne forskjeller så kunne de heve minstefradraget til 250 000 om de ville. Nevnes dette for dem så blir de tause først. og så kommer moralpreken om at alle skal med, alle skal betale skatt så de føler at de er med og betaler for velferden. Det de fleste med lønn under 250 000 før skatt føler er vel bare avmakt og hvor deprimert man blir av å være pengelens. De er jo på fattigdomsgensen allerede før skatten på 40 000.  

Lenke til kommentar
On 12/16/2021 at 3:04 PM, Dart said:

Er det noen her som mener noe om det opprinnelige tema? 

Jeg har brukt "nye" IPS siden den ble etablert høsten 2017, og synes det er helt feil å redusere beløpet. Skatteutsettelsen som IPS gir gjør det mulig for flere å sette av midler til egen pensjon, da skatteutsettelsen (22 % i 2021) gjør at man i praksis betaler 31.200 for å sette 40.000 i IPS-fond. Skatten utsettes til man tar ut pensjonen, men da bør plasseringene ha gitt overskudd også etter at skatten er betalt.

Som ved all annen pensjon er midlene (med noen unntak) låst til man er 62 år, dette gjelder både folketrygden fra NAV, fripoliser, pensjonskapitalbevis og andre opptjente pensjonsrettigheter. De som synes dette er en dårlig løsning har mange andre muligheter til å investere sine midler, men mister fordelen som skatteutsettelsen gir. Uansett hva man velger, er det nødvendig å tenke langt fremover, og ta ansvar for å skape en økonomi som gjør at man kan oppnå det livet man ønsker som pensjonist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/14/2021 at 1:35 PM, kremt said:

Dette er del av en større plan. De er livredde for at folk skal klare seg på egen hånd med kapitalinntekter. Man skal gå 15-20 år på skole. Deretter skal man jobbe i 40-45 år. Etter dette skal man ikke sitte igjen med som helst, men klare seg med de 15-20 tusen man får i pensjon per år. 

Fra man blir født til man blir begravet skal man befinne seg i hamsterhjulet hver eneste dag. For å tjene konge og fedreland.

 

Så skal gjerne hele pensjonen din gå til sykehjem eller eldrehjem. Først da får man full pott.

Tragisk av de rødgrønne å angripe en ordning som går på velferden til pensjonister når de selv stadig vifter med "du må spare til pensjonen" og øke pensjonsalder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Duncan skrev (På 16.12.2021 den 20.24):

Har holdt meg langt unna IPS, er bedre med ASK og fleksibilitet til å ta ut pengene om jeg trenger de på et eller annet tidspunkt i livet. 

Sparer til pensjon med en portefølje på over 1m nå, noe som det ikke hadde vært mulig å gjort i IPS i løpet av de 5-6 årene jeg trengte for å komme i gang. 

Nå er det jo mulig å spare maks i IPS og resten av det man kan investere i ASK, for eksempel. For IPS har jo en solid skattefordel, som gjør at avkastningen i praksis blir skattefri. Mange her virker å være klar over fordelen, men kan jo dra den lange forklaringen:

Tenk deg at du totalt har innskudd på 1.000.000 kr over 25 år, altså 40.000 i året (blir selvsagt lavere volum med grense på 15k). Det neste premisset er ikke helt presist, klar over det, med skjermingsfradrag og litt høyere skattesats på gevinst av aksjefond osv., men la oss videre ta utgangspunkt i 24 % skatt både historisk, nå, underveis og for all framtid, selv om det altså er 22 % akkurat nå. Spiller ingen rolle for det prinsipielle.

Av innskuddet på 1.000.000 har du betalt 760.000 og staten 240.000, i form av umiddelbar skattelette. Du har altså investert 760.000 kr. La oss si at snitt gevinst er 100 % når all utbetaling er ferdig, og utbetaling varer fra du er 62-80 år. Da har det altså blitt utbetalt 2.000.000, men grunnet skatt får du «kun» 1.520.000 kr, staten skal ha sin del som er 480.000 kr. Men dette betyr jo at du har fått 100 % gevinst på de 760.000, altså har man i praksis fått like stor gevinst som avkastningen, nemlig 100 %.

Om du i stedet over den samme 25-årsperioden hadde investert 760.000 kr i aksjefond, og ordnet uttak på samme måte som utbetaling i eksempelet over, og hatt eksakt det samme aksjefondet ville du også oppnådd 100 % avkastning. Men med premisset som her er satt måtte du ha skattet 24 % av gevinsten på 760.000 kr, og ville ha sittet igjen med en gevinst på 577.600 kr, og altså ha tjent 182.400 kr mindre enn om du hadde benyttet IPS.

I praksis blir altså gevinsten av det du investerer skattefri med IPS. Det er jo nettopp det som er greia med IPS, ved siden av spart formuesskatt som er et annet viktig poeng, for de som ellers vil havne i formuesskatt-posisjon. Og man får altså skattesymmetri fordi man ved tap ikke kan skrive av tapet på skatten, altså er IPS dårligere i den forstand, men på lang sikt er det temmelig usannsynlig at man skal gå i minus.

Ulempen er selvsagt at man låser pengene, men for de som har grei økonomi skal man nok klare seg.

 

Endret av Leiferen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...