Gå til innhold

Ønsker å bygge egen server maskin


Shaddiz

Anbefalte innlegg

Som tittelen seie, eg ønske å bygge min egen server, som me i familien kan bruke til å spille sammen på. Det blir ARK: Survival Evolved, Conan, Minecraft og Valheim som blir hovedspilla som skal kjøres, dog mest sannsynlig ikkje meir enn to spel om gangen.

Eg er ikkje kjent med kordan eg skal bygge dette, og ønsker å holde prisen til så lavt som mulig ( bruke den i ei veke, og den er ikkje værdt nokke på ettermarkedet uansett ). er det nokken som kan hjelpe meg å forstå ka eg trenge som eit minstemål til å få dette opp å gå? 

Kommer til å kjøre Teamviewer for ekstern oppkobling, og mest sannsynlig Windows 10 som OS, då eg ikkje kan nokke som helst om Linux, eller kordan eg sette opp ulike spill servere i Linux! Eg har brukt ein laptop hittil .. men den slite såpass at det er på tide å gje den ein velfortjent ferie :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste med en server er at den er utbyggbar, så det å bygge sin egen er en god start! 🙂

Når det gjelder kabinett betyr jo ikke utseende så mye, men det kan være lurt å finne en som er litt fleksibel med tanke på plass og utbyggingsmuligheter og byggetekniske ting. F.eks. at det er åpent bak CPU slik at du enkelt kan sette inn andre kjølere på CPU hvis du ønsker det.

Du trenger ikke noe særlig med grafikk kort i maskinen, så et HK med innebygget grafikk er helt OK. Denne pakken f.eks. pluss en passende strømforskyning og disk? Oppgraderingspakke - B560 - Core i5-11400 - Oppgradering - Komplett.no

Så får du WIFI innebygget også! 🙂

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kult .. såg ikkje så værst ut den haha.

Så eg bygge den egentlig som ein pc foruten gpu, skjerm, tastatur og mus da? bruke det eg har til å sette opp alt, og slå av "halt on" tingene i bios .. så e da klart? Har eit greit kabinett og  ein 650 psu liggende .. kaste i ein 2tb M2 så e den klar?

Lenke til kommentar

Det høres helt greit ut, og med Team trenger du verken tastatur eller mus eller skjerm før det det eventuelt skjer noe som gjør at Team ikke starter. Og som sagt kan den bygges ut, om du også skulle ønske å bruke den som filserver, printserver, bildeserver osv. er det bare å sette inn flere disker 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelen med en Linux server (f.eks Ubuntu Server) er at det bruker mindre systemressurser enn Win10, noe som frigjør ressurser til spillserverne dine. Som regel er det bare å google "ubuntu minecraft server" så får du steg for steg guider for hvordan du setter opp dette. Du vil da ikke ha noe GUI, men kjøre kommandoer mot maskina via f.eks SSH.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Skrekkugle said:

Fordelen med en Linux server (f.eks Ubuntu Server) er at det bruker mindre systemressurser enn Win10, noe som frigjør ressurser til spillserverne dine. Som regel er det bare å google "ubuntu minecraft server" så får du steg for steg guider for hvordan du setter opp dette. Du vil da ikke ha noe GUI, men kjøre kommandoer mot maskina via f.eks SSH.

Må kanskje setja meg litt inn i Linux .. har ikkje brukt det sia RedHat :D

 

Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (1 minutt siden):

Fordelen med en Linux server (f.eks Ubuntu Server) er at det bruker mindre systemressurser enn Win10, noe som frigjør ressurser til spillserverne dine. Som regel er det bare å google "ubuntu minecraft server" så får du steg for steg guider for hvordan du setter opp dette. Du vil da ikke ha noe GUI, men kjøre kommandoer mot maskina via f.eks SSH.

Joda, Linux er greit det, men for å slippe å sette seg inn i et nytt OS og med de begrensningene Linux tross alt har 😉

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Shaddiz said:

Må kanskje setja meg litt inn i Linux .. har ikkje brukt det sia RedHat :D

 

Om du syntes det er interessant er det absolutt å anbefale. Du vil takke deg selv når du har litt erfaring under beltet.

Selv kjører jeg en spillserver på Ubuntu Server og på denne har jeg også satt opp samba (fildeling) slik at jeg enkelt kan dille med filer på servern via hovedmaskina mi. Ofte kjappere enn teksteditorer og kommandoer i SSH (selv om sistnevnte seff er mer 1337).

Edit: Mulig noen spillservere krever mer mikk på Linux enn i Windows, så kanskje best å sjekke hvilke servere som kan kjøre native på Linux før du går for dette.

Endret av Skrekkugle
Lenke til kommentar

Jeg er på ingen måte i mot Linux og kjører det på et par maskiner selv, men for noen få kroner i måneden kan man med MS også kjøpe et familieabb. på Office og får med flere TB til brukerne for skylagring av både bilder og dokumenter med Onedrive. Her hos meg bruker vi alle Onedrive som backup for bilder og dokumenter og også for fildeling.

Lenke til kommentar

Har kjørt servere siden Linux var ny og gjør det fortsatt, men tror faktisk at jeg ville valgt Windows til denne oppgaven.

Vil si det slik at dersom du skal ha en server som står og utfører en bestemt oppgave, år etter år og uten feil, da er Linux tingen.

Hvis man der i mot skal ha er system som er lett å ha med å gjøre og som er fleksibelt og som man lett kan forandre på, så ville jeg faktisk valgt Windows.

Når det gjelder RAM så har jeg for tiden 2 PC og 1 server med 32 GB. Det viste seg i alle tre tilfeller å være overkill. Det viste seg at ingen av dem egentlig hadde bruk for så mye RAM.

Synes de oppgraderingspakken som var linket opp over så meget bra ut.

Med Windows, så er det jo veldig enkelt å se hvor mye RAM man bruker, og hvis det er behov for det så kan man jo slenge inn 16 GB ekstra RAM i ettertid.

Men for å balansere litt: Det er jo i dag Linuxdistroer som er hurtigere og enklere å installere enn Windows, for eksempel Linux MInt. (Men sånn litt etter hvert så viser det seg nok at Windows er enklere allikevel.)

Lenke til kommentar

Utifra innspel her i tråden, kommer eg nok til å satse på ei maskin som trn100 linket til. Starter med 16gb ram og utvider om den sliter. Har kabinett og PSU liggende, så eg kjøper nok kun ein 2tb M2 disk ekstra. Som sagt i hoved innlegget blir det maks to spel servere som skal gå samtidig. Mest sannsynlig, slik eg ser det, blir det Minecraft server og ARK/Conan ... ARK skal ha alle maps, men kun to maps vil være aktive om gangen via cluster. Det er slik eg har satt det opp på laptop'en som er satt som server idag, og dette har funka greit for familien. 

Utrulig god hjelp frå dokke her, takker så masse for alle innspill <3

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ark Server krev 6 GB RAM berre for å starta, så hadde ikkje gått for mindre enn 16. Har du 4 DIMM-spor høyrest det lurt ut å byrja med det, og evt. dobla til 32 viss det blir naudsynt.

Å bruka Teamviewer til administrasjon er litt shady om du bruker gratisversjonen. Mange som har brukt det på den måten har blitt skulda for å bruka det kommersiellt, og mista funksjonaliteten fram til dei betalte for lisens.

Lenke til kommentar
MKap skrev (På 6.1.2022 den 14.59):

Ark Server krev 6 GB RAM berre for å starta, så hadde ikkje gått for mindre enn 16. Har du 4 DIMM-spor høyrest det lurt ut å byrja med det, og evt. dobla til 32 viss det blir naudsynt.

Å bruka Teamviewer til administrasjon er litt shady om du bruker gratisversjonen. Mange som har brukt det på den måten har blitt skulda for å bruka det kommersiellt, og mista funksjonaliteten fram til dei betalte for lisens.

Den pakken jeg linket til kommer med 16 GB i 2 spor og har 4 spor og kan bygges ut til 128 GB så det blir neppe et problem.

Når det gjelder Teamviewer har jeg hørt det samme men aldri opplevd det? Hvis det skulle skje finnes det heldigvis også andre løsninger! 🙂

Lenke til kommentar
trn100 skrev (35 minutter siden):

Når det gjelder Teamviewer har jeg hørt det samme men aldri opplevd det? Hvis det skulle skje finnes det heldigvis også andre løsninger! 🙂

Kjem vel litt an på bruksmønsteret. Om ein koplar seg til same maskin med jamne mellomrom kan det vera litt skummelt. Ser dog enkelte meiner at det var spesielt i ein periode dei hadde ein "aksjon" for å tvinga så mange gratisbrukarar som mogleg over på betalt abonnement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...