Gå til innhold

Smarthus-selskapene programmerer for harde livet: – Nettselskapene er altfor trege [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker nesten som hensikten her er å gjøre det dyrere å kjøpe billig strøm. Det virker vanskelig å holde seg under effekttaket samtidig som man skal kjøpe mye strøm når prisen er lavest i løpet av døgnet. Ser ikke hvordan hvordan dette skal gagne noen andre enn netteiere, som vel neppe lider noen nød i utgangspunktet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå som staten taper penger på at folk har elbil og ikke bensin så må de ta inn tapet på bensinavgift på strøm. 

Ikke mange måter koble seg bort ifra strømnettet i Norge, med nytt plusshus og solenergi + lagring kan en fjerne mye av forbruket men det igjen koster mye å bygge. målet er vell som dere sier gjør det dyrer å bruke strøm slik at de kan slegere mer til utlandet. 

 

 

Bygg atomkraft og bygg mye atomkraft, 4 reaktorer i Norge er en god start.  Oslo, K-Town, Bergen, Trondheim så har vi nok strøm får landet. Nordnordge er alt selvforsynt med strøm og kan selvsagt bygges ut kobligner mellom nord og sør når behovet dukket opp 

 

Lenke til kommentar

Utrolig hvordan man ser ut til å ha valgt den dårligste løsningen. Klarer ikke helt å se for meg hvordan det blir lavere behov for utbygging av nett om alle automatisk slår av varmtvannsbrederen (og elbilladeren) siste kvarteret i timene de personlig har et effektforbruk som ser ut til å gå over en tilfeldig satt grense (5 kWH, 10 kWh....). Man hadde vel fått mye mer nytte om alle med klokkestyrt breder hadde skrudd av i de periodene på døgnet belastningen i hele nettet var høyest?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ivar Nesje skrev (9 minutter siden):

Utrolig hvordan man ser ut til å ha valgt den dårligste løsningen. Klarer ikke helt å se for meg hvordan det blir lavere behov for utbygging av nett om alle automatisk slår av varmtvannsbrederen (og elbilladeren) siste kvarteret i timene de personlig har et effektforbruk som ser ut til å gå over en tilfeldig satt grense (5 kWH, 10 kWh....). Man hadde vel fått mye mer nytte om alle med klokkestyrt breder hadde skrudd av i de periodene på døgnet belastningen i hele nettet var høyest?

NVE ønsker å bruker smar utstyr for å bygge et dumt nett..

Jeg har selv en ganske kraftig elbillader(11kW), en typisk ladesesjon så står bilen tilkoblet 9 timer og lader 45kWh, jeg har med andre omtrent 50% ledig kapasitet på lader/bil. Om nettet var smart kunne i teorien bilen min justert både tidspunkter og effekt basert på forholdene i nettet, alt uten at jeg hadde merket noen ulempe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

NVE og nettselskapene har også glemt at det er tusenvis av leiligheter der det ikke er tilgang eller mulighet til å koble en smartdings til HAN-porten. Frem til før AMS-målerne kom var det vanlig å ha felles strømavtale med årlig avlesing i borettslag, så målerne er plassert i egne tekniske rom for å gjøre manuell avlesning enkel. Men der er det i mange bygg verken plass eller trådløst nett til at 50 stykk skal inn med en Tibber Pulse e.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja de er latterlig treige. 1.1.21 starter nytt regime og min leverandør har enda ikke kommet med detaljene. De må få fingen ut slik en kan planlegge. Personlig bytter jeg til easee lader slik at jeg har ett API å forholde meg til, ikke to biler. Ellers er forbruket ganske lavt slik at jeg ikke trenger å gjøre særlig. 

Lenke til kommentar
olemars skrev (5 minutter siden):

NVE og nettselskapene har også glemt at det er tusenvis av leiligheter der det ikke er tilgang eller mulighet til å koble en smartdings til HAN-porten. Frem til før AMS-målerne kom var det vanlig å ha felles strømavtale med årlig avlesing i borettslag, så målerne er plassert i egne tekniske rom for å gjøre manuell avlesning enkel. Men der er det i mange bygg verken plass eller trådløst nett til at 50 stykk skal inn med en Tibber Pulse e.l.

Dette løser en veldig enkelt om en ønsker det... 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

NVE ønsker å bruker smar utstyr for å bygge et dumt nett..

Jeg har selv en ganske kraftig elbillader(11kW), en typisk ladesesjon så står bilen tilkoblet 9 timer og lader 45kWh, jeg har med andre omtrent 50% ledig kapasitet på lader/bil. Om nettet var smart kunne i teorien bilen min justert både tidspunkter og effekt basert på forholdene i nettet, alt uten at jeg hadde merket noen ulempe. 

Du er storforbruker av nettet men vill bare ikke innse at du skaper høye kostnader I nettet. Ikke legg skylden på andre. Bilen alene bruker over 2x mer effekt enn folk flest. Om dette er hver dag bruker bilen din alene 3/4 av energiforbruket til den jevne forbruker. Dette koster penger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Du er storforbruker av nettet men vill bare ikke innse at du skaper høye kostnader I nettet. Ikke legg skylden på andre. Bilen alene bruker over 2x mer effekt enn folk flest. Om dette er hver dag bruker bilen din alene 3/4 av energiforbruket til den jevne forbruker. Dette koster penger. 

Storforbruker? På ingen måte. Dette handler om at NVE ønsker at alle skal ha jevn effekt, de ønsker ikke ta i bruk mulighetene smart utstyr gir. Som at noen kan bruke ledig kapasitet der det finnes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Storforbruker? På ingen måte. Dette handler om at NVE ønsker at alle skal ha jevn effekt, de ønsker ikke ta i bruk mulighetene smart utstyr gir. Som at noen kan bruke ledig kapasitet der det finnes. 

Selvfølgelig ønsker de det, at smart utstyr jobber lokalt og jevner ut forbruket. Det er veldig bra. Det finnes ikke ledig forbruk til slik overforbruk som du driver med, det er 20% mellom topp og bunn. Majoriteten ligger under 5kW, du ligger over dobbelt og sannsynligvis trippelt også. Samme gjør jeg forøvrig, da det ikke er noe incentiv for meg til å justere ned, men fremover kommer jeg til å ligge under 5kW(om mitt nettselskap legger nedre grense der). 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kahuna said:

Roten til alt ondt er i dette tilfellet NVE. Vi har nå en mulighet til å bygge smarte nett hvor både små og store enheter kan snakke sammen for å utnytte infrastruktur best mulig. NVE prioriterer heller å ha alt så enkelt som mulig. Litt sånn tilbake til 70-tallet..

Men er det ikke slik at "så enkelt som mulig" er noe NVE har blitt pålagt av regjeringen? Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (38 minutter siden):

Troms kraft nett.

Takk. Jeg spurte min leverandør i oktober:

"
God kveld
Me har foreløpig ikkje kome fram til eller vedtatt nokon ny tariffmodell for 2022.
Bransjen jobbar mot effekt-trinn/-betaling og for hushaldningskundane, noko OED opna opp for i sitt forskriftsvedtak i vår.
Det myndegheitane (NVE,RME,OED) ellers seier, er at fastdelen (ab.delen+evt. eff.trinn kost) skal utgjera min. 50% av hushaldningstariffen (summen av alle huhaldningsab. I Klepp).
Med helsing
KE Nett AS
"

Lenke til kommentar
StigVidar skrev (1 time siden):

Takk. Jeg spurte min leverandør i oktober:

"
God kveld
Me har foreløpig ikkje kome fram til eller vedtatt nokon ny tariffmodell for 2022.
Bransjen jobbar mot effekt-trinn/-betaling og for hushaldningskundane, noko OED opna opp for i sitt forskriftsvedtak i vår.
Det myndegheitane (NVE,RME,OED) ellers seier, er at fastdelen (ab.delen+evt. eff.trinn kost) skal utgjera min. 50% av hushaldningstariffen (summen av alle huhaldningsab. I Klepp).
Med helsing
KE Nett AS
"

50% av inntekten til nettselskapet (altså eksklusive avgifter) eller 50% av totalen (nett+avgifter (elavgift, moms og fandens oldemor)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...