Gå til innhold

NordPool varsler skyhøy strømpris mandag morgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
guttorm skrev (3 timer siden):

Jeg ser prisen er estimert til over 4 kr i 16 tiden, binding på 80 øre med alt kan fort lønne seg i noen mnd om denne galskapen forsetter. Men jeg ser disse avtalene stiger heftig fra dag til dag nå. 

Hadde jeg vært strømleverandør så ville jeg også satt opp prisen på fastprisavtaler. Da vil jeg utnyttet folk desperasjon for å få lavere priser NÅ (pisse i buksa for å holde varmen) og gnidd meg godt i hendene for å utnytte pristoppen nå til å tjene gode penger i årevis fremover. Jeg sier bare lykke til med strømprisen til våren og de årene man har bundet i avtalen!

1. ALLE med økonomisk sans bør ha en buffer for uforutsette utgifter, som kommer godt med f.eks nå med høye strømpriser. Jeg har lite sympati for økonomisk styring der man rekker å bli helt blakk før neste lønning kommer på konto og leve som en konge fram til rett før neste lønn igjen. Slik manglende privatøkonomisk styring skyldes IKKE fattigdom. Det samme fenomenet kan observeres blant enkelte individer i ALLE samfunnslag. Fenomenet korrelerer altså ikke med inntekt, men med økonomisk selvkontroll.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
guttorm skrev (1 time siden):

Han har helt klart gode poenger, men jeg kjøper ikke alle argumentene kritikkløst. Blant annet det om kraftmiksen som legges til grunn for 12 TWh import av strøm. Der legger han dagens britiske kraftmiks til grunn, ikke svensk, dansk, nederlandsk og tysk som også er med i kraftmiksen vi importerer. Det legges heller ikke vekt på at vi i stor grad importerer billig overskudd av fornybar kraft fordi Norge fungerer som Europas batteri. Det sees helt bort fra batteri-effekten og dermed at vi i stor grad er et lager for fornybar energi. Jeg mener altså at den reelle kraftmiksen vi importerer er mye renere enn det han legger til grunn.

En annen ting er at jeg ikke forstår hvordan en hvis mengde gass kan skape 5 Mt CO2 dersom det brukes i generatorer på plattformer, men på mystisk vis skal slippe ut 6,2 Mt dersom det fraktes til Europa for å brennes der. Metan-molekylene formerer seg jo ikke akkurat på vei gjennom rørene fra Nordsjøen til Tyskland. Spillvarme har også mer nytte når den produseres i Tyskland i stedet for på en plattform. Jeg vil derfor tro at utslippene blir de samme i Tyskland, men at energiutnyttelsen blir noe større.

Kabler fra land til plattformer har et visst tap, men det har jammen også gassrørledninger fra Nordsjøen  til Tyskland. Jeg har for enkelhets skyld regnet de to for å gå opp i opp, men det er kanskje ikke helt nøyaktig?

Lenke til kommentar

Det går vell på import motsatt vei, kontra å forsyne seg selv med egenprodusert gass.  Altså det vi importerer er ikke nødvendivis fornybar energi, men kull kontra gass etc.


Før vi vet hva vi faktisk importerer, så er det bare å sette all elektrifisering på sokkelen på hold. Du vet oljeselskapene sier ja til EL pga de slipper skyhøye avgifter på CO2, Nox etc. Denne ble akkurat satt opp 28% .. Så det tvinger seg frem, for å se bra ut på papiret....La oss brenne det i Europa heller og eksportere gassen med elektriske kompressorer, som svier på importert kull strøm.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Må jo finnes en måte for folk som bor i områder uten særlig med CO2 i kraftmiksen å slippe å betale for det. Akkurat nå betaler vi jo for dyr gass-strøm samt dets CO2 innhold fra Europa. 

Det gir null mening å koble seg på et system som er laget for fossil-alderen i måten strøm er ilagt verdier. Olje og gass kommer med forsyningssikkerhet som en gratis greie ved siden av, så da prisgav man selve produksjonen. Det er jo ikke mengden energi som kommer til å være verdifult "i morgen". Det er forskyningssikkerheten. Der burde vi klare å lobbyere oss frem til en mye bedre avtale ut mot EU slik at våre vannmagasin får en mye større verdi enn oljetønner og gass. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Hadde jeg vært strømleverandør så ville jeg også satt opp prisen på fastprisavtaler. Da vil jeg utnyttet folk desperasjon for å få lavere priser NÅ (pisse i buksa for å holde varmen) og gnidd meg godt i hendene for å utnytte pristoppen nå til å tjene gode penger i årevis fremover. Jeg sier bare lykke til med strømprisen til våren og de årene man har bundet i avtalen!

1. ALLE med økonomisk sans bør ha en buffer for uforutsette utgifter, som kommer godt med f.eks nå med høye strømpriser. Jeg har lite sympati for økonomisk styring der man rekker å bli helt blakk før neste lønning kommer på konto og leve som en konge fram til rett før neste lønn igjen. Slik manglende privatøkonomisk styring skyldes IKKE fattigdom. Det samme fenomenet kan observeres blant enkelte individer i ALLE samfunnslag. Fenomenet korrelerer altså ikke med inntekt, men med økonomisk selvkontroll.

Er vell drøyt å forvente at alenemoren med 4 barn skal se for seg at en får strømpris på 4kr kilowatten til vinteren. 

Det du påpeker gjelder jo alt, ikke bare strøm. Verden er bare slik, at folk er forskjellige.  Hvis du plutselig måtte betale 1000kr litern for melk og 850 kr brødet så hadde du og fortvilt. Da nytter det ikke å komme å si en skulle hegdet melk og brød.....

Endret av guttorm
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (3 timer siden):

Får jeg disse prisene hos Norgesnett også blir jeg superhappy. 375,- pr. måned for 15kW? Gull, i forhold til de 1210,- vi betaler for samme effekt i dag. Riktignok er den variable delen ca. 10 øre billigere pr. kWh men det utgjør bare ca. 200,- pr. måned. 

Men sannsynligvis ender vel Norgesnett opp med betydelig høyere priser enn Elvia. Hittil i år ligger nettleia vår på nesten 1,- pr. kWh i snitt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Heradon skrev (2 minutter siden):

Og vipps så er det uaktuelt for meg å kjøpe meg en ny elbil :lol: Hva er vitsen med elbil dersom jeg må betale 500-1000kr ekstra i måneden for strøm/nettleie?

dyrt.png.8812c5743fb6fee6e120e1dabf166902.png

De fleste med elbil vil kunne lade med noenlunde lav effekt på natta og neppe pådra seg noen ekstra effektavgift av betydning. Jeg tipper de flest med enebolig vil slite med å komme under 5kW uten elbil og bør fint klare å komme under 10kW med elbil. Altså ingen forskjell. 

Strømprisen (inkl. nettleie) må opp i 5-6 kroner for å tilsvare fossilbil i kostnad. Til sommeren er det nok enkelt å få seg fastprisavtale til maks 40 øre/kWh igjen, da havner man under 70 øre/kWh i marginalkostnad på natta. 

Lenke til kommentar

Det ironiske er at vi trenger 0 import i dette landet. Vi har gassen og vi har vannet, det er kun eksport vi skulle ha drevet med. Så i mellomtiden kunne vi utviklet mer grønn energi, og til slutt ikke fyrt gasskraftverk om vinteren. Men hvordan det skal gå til i praksis uten atomkraft aner ikke jeg. 

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

De fleste med elbil vil kunne lade med noenlunde lav effekt på natta og neppe pådra seg noen ekstra effektavgift av betydning. Jeg tipper de flest med enebolig vil slite med å komme under 5kW uten elbil og bør fint klare å komme under 10kW med elbil. Altså ingen forskjell. 

Strømprisen (inkl. nettleie) må opp i 5-6 kroner for å tilsvare fossilbil i kostnad. Til sommeren er det nok enkelt å få seg fastprisavtale til maks 40 øre/kWh igjen, da havner man under 70 øre/kWh i marginalkostnad på natta. 

Sant det. Men det er ikke alle som har mulighet til å lade om natta.

Lenke til kommentar
guttorm skrev (2 timer siden):

Er vell drøyt å forvente at alenemoren med 4 barn skal se for seg at en får strømpris på 4kr kilowatten til vinteren. 

Det du påpeker gjelder jo alt, ikke bare strøm. Verden er bare slik, at folk er forskjellige.  Hvis du plutselig måtte betale 1000kr litern for melk og 850 kr brødet så hadde du og fortvilt. Da nytter det ikke å komme å si en skulle hegdet melk og brød.....

Hva om man punkterte skikkelig så dekkene måtte skiftes? Eller girkassa ryker, eller vaskemaskinen pensjonerer seg, eller man ramler og brekker noe, eller må haste av gårde til tannlegen, eller brillene knuser, eller telefonen blir ødelagt, osv osv. Det er endeløse rekker med ting som kan fanges opp av å ha en økonomisk buffer. Skal man vente med tannlegetimen til lønna kommer på konto? Eller noen av de andre tingene? Det er jo helt sykt at enkelte har så dårlig styring på privatøkonomien sin at de ikke har en buffer til å kunne ta uventede kostnader. Da stiller de seg selv i en svært vanskelig situasjon fra tid til annen og det må jo svi om taktikken er å dekke det med stadig nye forbrukslån. Det er jo helt latterlig idiotisk å ikke ha en slik buffer.

 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 minutter siden):

Ja hvorfor er noen fattige? Det er jo bare å spare penger! Hvorfor forteller ingen dette til de "fattige"? Eller til NAV slik at de enkelt kan få slutt på fattigdom?

Det å ikke ha buffer forekommer i alle inntektsklasser og samfunnslag. Det er ikke noe unikt for lav-inntekt. Det å ha en buffer, er heller ikke unikt for kun de med høy inntekt. Folk i alle inntektsklasser og samfunnslag har buffere.

Det som skiller er altså ikke inntektsklasse eller samfunnslag, men idiot-faktoren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
guttorm skrev (4 timer siden):

Er vell drøyt å forvente at alenemoren med 4 barn skal se for seg at en får strømpris på 4kr kilowatten til vinteren. 

Det du påpeker gjelder jo alt, ikke bare strøm. Verden er bare slik, at folk er forskjellige.  Hvis du plutselig måtte betale 1000kr litern for melk og 850 kr brødet så hadde du og fortvilt. Da nytter det ikke å komme å si en skulle hegdet melk og brød.....

Nå var det vel ikke alenemoren med 4 barn Simen1 siktet til men heller alle de som han beskriver i posten sin, gjerne de som drar ofte på byen og fester for en del penegr hver helg, eller de som bare må shoppe litt eller de som har tatt seg opp et billån for å unne seg en fet bil eller de som bare må ha den siste iphone 13 pro og kommer til å kjøpe iphone 14 så straks den er i butikkene osv.
4 barns moren vil nok neppe gjør noen av disse tingene og vil komme2 til å lide under dagens strønmpriser uansett hva hun gjør, men også en del andre kommer til å lide fordi de har gjort strategiske ukloke økonomiske valg, gjerne de samme menneskene som må rakke ned på at man kjører rundt i en litt eldre men kjedelig bil og ikke en nyere moderne bil eller hva det nå måtte være.

Om jeg plutselig måtte betale 1000  kroner litern for melk og 850 kroner for brød en epriode hadde jeg nok akseptert det når jeg tidligere samme år kunne ta med meg så mye brød og melk jeg orket til 0,01 kroner literen og pr. brød og vet at disse varene om relativt kort tid vil få helt normale priser med variasjoner både opp og ned.
Det er under 2 måner siden jeg kjøpte strøm til 0,01 øre pr. kWh.
Og så sent som i natt lada jeg elbil til 30 øre pr. kWh og ikke mere en 76 øre pr. kWh før ladeøkta tok slutt.
For å bruke brødanalogien igjen så kunne jeg altså kjøpe meg et par brød og noe liter melk til omtrent vanlig pris om jeg gikk i butikken klokka 2 om natta istedenfor å kjøpe alt brødet jeg trengte klokka 16 til blodpris.
Poenget er at de som har en reel mulighet burde legge seg opp en buffer for dårlige tider så slipper slike ting å komme som et avsporet godstog gjennom stueveggen.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden):

Nei, f.eks de som jobber om natta må nok lade på dagtid. Men det bør være kurant å unngå den verste tiden på morgen og ettermiddag da. 

 Dersom man bor alene ja.

Simen1 skrev (4 timer siden):

For nettets del er det viktige hva flertallet gjør, ikke at absolutt alle gjør det samme.

Hvor stor betydning har det for nettet? Bruker husholdningene i dag mere strøm enn de gjorde for 10 år siden?
Jeg tror det ville vært viktigere for flertallet om vi fikk bukt med flaskehalsene her innelands. Vi klarer å legge ut flere kraftkabler til utlandet, da bør det være mulig å bli kvitt svakhetene vi har i infrastrukturen. En skulle tro at å prioritere infrastrukturen innelands ville være mer gunstig for flertallet. Norge er delt opp i fem prisområder, og det er egentlig helt hinsides.

Simen1 skrev (3 timer siden):

Hva om man punkterte skikkelig så dekkene måtte skiftes? Eller girkassa ryker, eller vaskemaskinen pensjonerer seg, eller man ramler og brekker noe, eller må haste av gårde til tannlegen, eller brillene knuser, eller telefonen blir ødelagt, osv osv. Det er endeløse rekker med ting som kan fanges opp av å ha en økonomisk buffer. Skal man vente med tannlegetimen til lønna kommer på konto? Eller noen av de andre tingene? Det er jo helt sykt at enkelte har så dårlig styring på privatøkonomien sin at de ikke har en buffer til å kunne ta uventede kostnader. Da stiller de seg selv i en svært vanskelig situasjon fra tid til annen og det må jo svi om taktikken er å dekke det med stadig nye forbrukslån. Det er jo helt latterlig idiotisk å ikke ha en slik buffer.

 

Alle eksemplene dine er snakk om små kostnader. En buffer er til for å dekke til dels forutsette enkelthendelser, en buffer dekker ikke noe som skjer over en lengre periode. Når er vel realiteten slik at det er ikke alle som er stand til å skaffe seg en ordentlig buffer eller har allerede brukt opp sin egen buffer. Det er viktig å huske på at levekostnadene har økt betraktelig de siste årene. Det er ingen tvil om at trygdede, studenter og enslige forsørgere blir hardt rammet av økte strømutgifter når de allerede har mindre å rutte med enn tidligere.

Endret av Heradon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Heradon skrev (51 minutter siden):

Hvor stor betydning har det for nettet? Bruker husholdningene i dag mere strøm enn de gjorde for 10 år siden?
Jeg tror det ville vært viktigere for flertallet om vi fikk bukt med flaskehalsene her innelands. Vi klarer å legge ut flere kraftkabler til utlandet, da bør det være mulig å bli kvitt svakhetene vi har i infrastrukturen. En skulle tro at å prioritere infrastrukturen innelands ville være mer gunstig for flertallet. Norge er delt opp i fem prisområder, og det er egentlig helt hinsides.

Ganske liten betydning. Elbiler utgjør totalt ca 0,7% av elenergien som produseres i Norge, så selv om majoriteten lader i løpet av natta så blir det ikke mange prosentene økning av forbruket da.

Husholdninger bruker omtrent det samme nå som for 10 år siden, til tross for at vi nærmer oss en halv million elbiler her i landet.

Norge er et svært langt og ulendt land. Det er ikke så enkelt som å bare bygge flere og kraftigere linjer. Det skal betales også og befolkningsgrunnlaget kan være tynnt i en del områder. For tynnt til å dekke opp for kostnadene. I tillegg til at fjell og fjorder gjør rette kraftlinjer vanskelig har vi også en del nasjonalparker man må unnvike og en del monstermast-motstandere.

At du tror det er mer gunstig å prioritere infrastrukturen innenlands trenger jo ikke bety at du har rett. Men det er sikkert lett å tenke sånn når det er energikrise i Europa og helt ekstraordinært høye strømpriser i Norge. Under mer normale forhold kan det være stikk motsatt. Altså at utenlandskablene sikrer oss ekstra billig kraft: Fornybar overskuddskraft. Jeg tror folk ikke klarer å se hele bildet nå midt i energikrisa. Det er selvsagt noe vi må se på over lengre sikt, spesielt ettersom det bygges ut solceller og vindkraft raskere enn noen sinne nedover Europa nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...