Gå til innhold

Flyvende biler konkurrerte for første gang i drag race


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Airscooter...? Uansett, det vil bli trangere i luften også, etterhvert, og med det kommer trafikale utfordringer som blir farlige, og må løses. Vanlige folk er jo ikke flyvere, men oppvokst med "2d navigering".

Ikke har vi øyne på siden av hodet, og millioner av år med erfaring i 3d navigering heller, som fuglene har i sitt DNA.

Så sikker autonomi i tillegg, blir kanskje en betingelse for at dette skal være forsvarlig(?)

Lenke til kommentar

Lufttaxi for den med betalingsvilje og dårlig tid, for 2-4 personer max med baggasje kan nok bli den kortsiktige anvendelse av såkalte el-fly. Linker til en ganske bra artikkel i siste nummer av air & space magazine. Elektriske småfly for regional transport/kortbane nett som avinor drømmer om er jeg mere skeptisk til, slike fly vil ha mye fundamental fysikk i mot seg.

https://www.airspacemag.com/airspacemag/how-far-away-your-air-taxi-180978686/

 

Lenke til kommentar

Herrebladet Vi Menn hadde for 50 år siden en fast spalte som het "Teknikkens Verden". Som fjortis kunne jeg lese at ved år 2000 så ville trolig flygende biler være alment tilgjengelig. Av og til er det morsomt å se tilbake på tidligere tiders forventninger til hvor hurtig utviklingen vil gå.

Selvkjørende biler og autonome skip er også ett hett tema nå, og her har man også teknologien som skal til. Utfordringen er fortsatt å simulere det som skal til av "tankekraft" i dataprogrammene, og her må det nok øves på programmering en god stund til. Kanskje ikke ulikt utviklingen av "flyvende biler" til alminnelig bruk?

Lenke til kommentar
elysium74 skrev (9 minutter siden):

Elektriske småfly for regional transport/kortbane nett som avinor drømmer om er jeg mere skeptisk til, slike fly vil ha mye fundamental fysikk i mot seg.

Hvorfor det? Jeg tenker at akkurat den bruken er ypperlig egnet for kortbanenettet. Du kan ha en autonom farkost med vridbare propeller så den kan ta av og lande vertikalt men bruker ordinære vinger for lengre rekkevidde. Så lenge den kan lande vertikalt kan du sannsynligvis kutte ned på kravet om reserverekkevidde siden den bare trenger å klare en myk-ish landing, ikke nødvendigvis nå neste flyplass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Betegnelsen bil ser ut til å være missvisende her, da en forventer at en bil skal kunne bevege seg langs bakken, noe det ser ut ttil at disse farkostene ikke er utstyrt for.
Kanskje det er hjul på den bemannede versjonen det er planlagt å lansere neste år, men den lave vekten indikerer at det i så fall er snakk om en flyvende motorsykkel, ikke en flyvende bil.

Lenke til kommentar

Problemet med å fly er å lette, så den viktigste dimensjonerende faktor vil være spesifikk effekt ved take-off (W/kg). Der hvor batterier er langt bedre enn stempelmpotor for å trille rundt på landjorda, har batterier et godt stykke igjen til gassturbin/turboprop. Elektriske fly er i motsetning til andre fly identisk like tunge ved landing og take-off, de kan heller ikke dumpe masse (fuel) før landing. Dermed kommer begrensning på maksimal landingsvekt også inn.

Begge disse faktorene trekker i retning svær lav nyttelast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...