Gå til innhold

Samfunnsbetraktning om alkoholbruk


Ola Drunk

Anbefalte innlegg

De som er alene skal helst ikke nyte en øl, da er man ansett som rusmisbruker, mens for de som har sosiale relasjoner kan drekke så mye dem bare vil, og mange driver med slåssing, utroskap/horeri og generelt bajasvirksomhet. Mens de som samfunnet har forkastet skal helst ikke drikke 1 pils engang, for hvis det skjer i ensomhet så er man dranker/fyllik visstnok.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaha? Og hvor henter du disse holdningene fra?
Jeg nyter gjerne en øl alene. Har aldri fått en eneste negativ reaksjon på det. Tar meg gjerne en øl på en bar alene når jeg føler for det. Det er mer normalt enn du tror. Titt innom et vindu til en hvilken som helst bar når du har anledning. Så vil du nok se at mange også tar seg et glass i eget selskap. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ola Drunk skrev (På 8.11.2021 den 11.46):

De som er alene skal helst ikke nyte en øl, da er man ansett som rusmisbruker, mens for de som har sosiale relasjoner kan drekke så mye dem bare vil, og mange driver med slåssing, utroskap/horeri og generelt bajasvirksomhet. Mens de som samfunnet har forkastet skal helst ikke drikke 1 pils engang, for hvis det skjer i ensomhet så er man dranker/fyllik visstnok.

Det totale forbruket er vel avgjørende for om man har et helseskadelig forbruk av alkohol. Man kan nok være avhengig og fortsatt ligge litt under dette, men det er en nyttig tommelfingerregel. Denne kalkulatoren er nyttig for å regne på sitt eget forbruk.

Ja folk er dømmende og det er irriterende. Men det er vanskelig å gjøre noe med. Imidlertid er helsa di viktigere, så hvis du ligger under WHOs anbefalte grense, så kan du ta en øl i eget selskap med god samvittighet. Ligger du over dette, så vil jeg anbefale deg å oppsøke hjelp. Dessverre kan det ta mange år, i noen tilfeller tiår før en alkoholiker innser at de er det og oppsøker hjelp. Men det betyr jo ikke at det gjelder deg selvsagt.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eg tviler på at det er mange som ser så negativt på å ta ei øl eller eit glas vin åleine. Det kan nok være ein del av dei som er mot all alkoholbruk som har ei negativ innstilling til alkoholkonsum uavhengig av mengder, men då er dei nok også negative til alkohol i festlige lag.

Når det er sagt så er det nok eit vist stigma på at dei som drikk åleine drikk for å ruse seg medan dei som drikk på fest drikk for å være sosiale.
Skal ei slik samanlikning være nokolunde relevant så fordrar det at den som drikk åleine drikk like mykje som ein ville ha gjort dersom ein var på fest, og det er nok langt i frå tilfellet. Dei fleste som tek seg ei øl utan å gå på fest (uavhengig av om ein er heilt åleine eller berre to) stoppar nok også etter 1-2 øl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...