Gå til innhold

Fotballstadion lar værdata styre bakkevarmen – sparer millioner [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her har man i alle år vitset med rikinger som kaster bort strøm på å ha varmekabler i blomsterbedene sine, også har en fotballstadion varmekabler i 10 000 kvadratmeter med plastgress! Som om et ikke var ille nok at de smuler opp bildekk og sprer det i nærområder, bekker og vassdrag. Med slikt miljøsvineri fortjener de i hvert fall ikke offentlig støtte. Fotball hører naturlig til sommerhalvåret når det uansett er fritt for snø. Om vinteren kan stadion brukes til skilek og morro. Hva blir det neste? Fryserom som lager snø til å gå på ski om sommeren?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Her har man i alle år vitset med rikinger som kaster bort strøm på å ha varmekabler i blomsterbedene sine, også har en fotballstadion varmekabler i 10 000 kvadratmeter med plastgress! Som om et ikke var ille nok at de smuler opp bildekk og sprer det i nærområder, bekker og vassdrag. Med slikt miljøsvineri fortjener de i hvert fall ikke offentlig støtte. Fotball hører naturlig til sommerhalvåret når det uansett er fritt for snø. Om vinteren kan stadion brukes til skilek og morro. Hva blir det neste? Fryserom som lager snø til å gå på ski om sommeren?

Vi er allerede der: https://snooslo.no/

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Her har man i alle år vitset med rikinger som kaster bort strøm på å ha varmekabler i blomsterbedene sine, også har en fotballstadion varmekabler i 10 000 kvadratmeter med plastgress! Som om et ikke var ille nok at de smuler opp bildekk og sprer det i nærområder, bekker og vassdrag. Med slikt miljøsvineri fortjener de i hvert fall ikke offentlig støtte. Fotball hører naturlig til sommerhalvåret når det uansett er fritt for snø. Om vinteren kan stadion brukes til skilek og morro. Hva blir det neste? Fryserom som lager snø til å gå på ski om sommeren?

Du er ikke veldig glad i breddefotball? 

Problemet med naturgress er at det bare kan brukes noen få måneder i året. Dessuten er robustheten langt mindre enn for kunstgress. Uten å ha finregnet på det tror jeg en kunstgressbane gir faktor 10-30 ganger mer effektiv spilletid over året enn tilsvarende naturgressbane. Å holde seg med naturgressbane er egentlig ganske råflott med tanke på hvor lite naturgress tåler før det blir åker..

For øvrig så arbeides det med å redusere miljøbelastingen fra kunsgressbaner. Spesialkummer for å fange opp gummispon, dedikerte smelteområder, sponfangere ved alle utganger, men også alternativer til gummispon(kork++). Og alternative måter å varme opp banen på vinteren. Min lokale bane bruker i dag propan(!) men i forbindelse med bygging av ny bane prosjekteres nå et opplegg med varmepumper og energibrønner for å holde det isfritt om vinteren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Hva er egentlig nødvendigheten av å drive sommeridretter om vinteren og vinteridretter om sommeren? Det er jo bare tull. Barn har mye bedre av å få variert trening, veksle etter sesongene.

Og hva er så galt med grusbaner - med EU-sand?

Idrett er unødvendig. Mye bedre å forby all automatisering så ungene kan få nødvendig trening ved hardt fysisk arbeid..

Eller kanskje vi skal fortsette å gi ungene mulighet til å drive med den idretten de faktisk interesserer seg for selv om det 'egentlig' er feil sesong for akkurat den idretten? Så får vi heller fokusere på å redusere miljøpåvirkningen fra idrett heller enn å presse ungene til å gjøre noe de ikke liker de 3 sesongene deres idrett ikke kan drives naturlig.

Grusbane med EU-sand, finnes det virkelig? Eller er det bare et triks for å få fart på frafallet i idretten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke ta det så personlig da. Da jeg vokste opp var det helt naturlig å velge idrett som passet for sesongen. Da fikk man rullert og variert trening. Dagens sterkt ensidige fokus på enkeltidretter, spesielt fotball, i stedet for variasjon, er et symptom på at noe er galt. Det samme gjelder enerdyrkelsen som man finner helt ned i 6-7 årsalderen nå. Er man ikke god nok så får man mindre spilletid og mindre lukurative posisjoner enn de bedre. Dette er starten på et mangeårig klasseskille der stadig flere faller fra som de minst gode på laget. I voksnes jag etter å dyrke enere som skal spille toppfotball når de blir voksne. Barneidrett bør først og fremst bare være for mosjon, motivasjon og morro. Så får man ta det som en bonus når kanskje 1 av 10000 kan leve av det en periode i voksenlivet. Resultatet av dagens barneidrett er at vi skaper 9999 demotiverte tapere for hver 10 000 som begynner med den idretten. Det er sykt og galt. Idrett bør som nevnt være for mosjon, motivasjon og morro, noe man kan ha glede av resten av livet.

En annen syk ting med dagens barneidrett er det voldsomme fokuset på fotball. Alle er ulike og det ville vært sunnere om barna kunne funnet seg en idrett som passer hver av de godt i stedet for at nesten alle skal penses inn på akkurat det samme. Da trenger man variasjon.

Grusbane med EU-sand erstatter miljøsvineriet som ikke kan fortsette som nå. Det samme gjelder sesong-indrett i stedet for oppvarming av plastbaner og bygging av digre idrettshaller for noe barna strengt tatt burde gjøre utendørs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det ikke like gode forhold for å holde f.eks. en utendørs isbane med is, selv i visse deler i nord pga for mange dager med plussgrader. Samtidig er det liten tvil om at folk lokkes mer ut på isen/snøen under mer kontrollerte, jevne forhold. Du ser ikke mange uti skiløypa med 20 minus ute, eller når det er stiv kuling.

Ishockey var noe man knapt drev med nordpå da jeg vokste opp. Ishaller fantes ikke nord for Trondheim, selv om jeg nå med glede ser at dette er kommet flere steder, og man har begynt å hevde seg nasjonalt i en sport det burde være gode forutsetninger for. Som "tvangsflytta nordover" til mine foreldres hjemby, var vi stort sett de eneste som hadde hockey-utstyr. Som vi selvsagt hadde tatt med oss nordover. Selv begynte jeg riktignok med lengdeløpsskøyter, men uten skikkelig anlegg i nærheten der vi flytta etter å ha bygd nytt hus, så døde dette ut.

Vi hadde skibakke rett i bakgården, og fotballbaner. Jeg har og fått prøvd meg på ganske mange forskjellige idretter og aktiviteter opp gjennom årene. Men fotball var den idretten vi egentlig kunne holde på med året rundt, dog mye innendørs i gymsalen på skolen der jeg gikk. Men om det var måkt, eller snøen hadde pakket seg sammen, så var vi ofte ute og sparket fotball, selv vinterstid.

Kunstgress fikk byen etterhvert, og det utvidet sesongen godt. Men jeg ser og at fotballbaner/kombinerte idrettsanlegg under tak, har mye for seg.  Støtter derfor utbygging av slikt. Dog, samtidig negativ til kunstgress med alle disse plastkulene og grusen som måkes opp uten at man prøver å gjenvinne/fange opp alle disse etter endt vintersesong.

Innendørs vil det dog ikke være behov for å fylle på like mye hvert år, for det er ikke vær, vind og snømåking som fjerner dette fra kunstgress innendørs. Mener derfor at kunstgress-anlegg burde komme under tak. Men lag gjerne større anlegg med flerbruksmuligheter, og mulighet til å samle flere aktiviteter i samme bygg. Med skøyteis i kjelleretasje som skal holdes frosset, kan motsatt side av varmevekslingsanlegget brukes til å holde fotballgresset/banen med noen plussgrader i toppetasjen. Og så får andre idretter sine områder i en mellometasje for eksempel. Og så kan man ha svømmehall knyttet til dette.

Det burde gi ungene mulighet til å prøve seg på flere idretter, gjerne kombinere dette i større grad, med velsignelse fra klubbene. Man kunne endog ha organisert dette mye bedre når man har et felles anlegg man møtes ved, enn slik det er nå hvor man sprees rundt. Resultatet ville være mer allsidige idrettsutøvere, og folk som lettere kan finne ut hva man liker og senere velger å satse på. Men stadig mulighet for å trene sammen med andre idretter. Også i forbindelse med rehabilitering etter skader.

Lenke til kommentar

En aftenposten sak om bruk av energibrønner for å holde kunstgressbaner isfrie om vinteren. 
https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/weyAqd/slik-kan-idrettslagets-nye-teknologigrep-spare-dem-for-store-summer-i
(min egen klubb vurderer noe som likner)

Ideelt skal breddeidretten være for alle, både enerne og alle de andre. Min egen klubb klarer det ganske bra synes jeg. Trikset synes å være å akseptere at ikke alle er like villige til å satse hardt, samt at noen holder på med andre aktiviteter ved siden av. Samtidig som man gir enerne de utfordringene de trenger. 

Lenke til kommentar

Energibrønner er et svært energivennlig konsept. Det burde vært brukt på veinettet. Lange somre med glovarm asfalt bør høste og lagre den varmen, putte den ned i brønner for å hente den fram igjen når det ellers ville vært nullføre på veien. Da sparer man både salt, grus, korrosjon og ulykker. Konseptet bør brukes på ulykkesutsatte veier, bratte veier, med en viss trafikkmengde og egnede grunnforhold.

Ishaller trenger jo å kvitte seg med varme om sommeren. Den varmen kan godt overføres til slike varmebrønner for veiene.

Lenke til kommentar
23 hours ago, Simen1 said:

Energibrønner er et svært energivennlig konsept. Det burde vært brukt på veinettet.

Island har endel vannvarmede veier og fortau, men de har jo bra tilgang på varmt vann.  Det bør jo likevel være mulig å bruke deres erfaringer for å få en ide om varmebehov og kostnader. Det store spørmålet på økonomisiden er vel om en klarer å få varmt nok vann til å bruke det direkte med kun sirkulasjonspumper, eller om en må bruke varmepumper. 

Jeg har også tenkt litt på dette på ladeplasser for elbiler, hvor det er ganske mye varme som går til spille både fra ladere og biler. Det er også et paradoks at noen biler står og varmer batteriet, mens andre står ved siden av og kjøler sitt. 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
J-Å skrev (3 minutter siden):

Det store spørmålet på økonomisiden er vel om en klarer å få varmt nok vann til å bruke det direkte med kun sirkulasjonspumper, eller om en må bruke varmepumper.

Det velger man når man balanserer varmeopptaket (sommer) vs varmeuttaket (vinteren). Dvs. det avhenger av solforhold, breddegrad, lengde på vinteren osv. Det trengs en avansert metode for å velge når varmeuttak er hensiktsmessig. Dvs. kun når det ellers ville vært nullføre. Ikke pøse ut varme når det er langvarig sprengkulde og fine kjøreforhold, eller når det ligger snø med godt veigrep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...