Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg på finn - rettigheter


Leatherass

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en merkelig situasjon.
Jeg solgte 2 forskjellige grafikkort på finn. Et 3070 med en verdi på ca 10k og et 3080 med en verdi på 15k.

Begge annonsene var åpne. 

Vedkommende jeg solgte 3070 til er fornøyd og sier han har fått kortet sitt.
Vedkommende jeg solgte 3080 til påstår han har fått feil kort og har fått 3070 kortet jeg solgte til noen andre. 

Jeg har i utgangspunktet ingen grunn til å betvile kjøper nr 2, men kjøper nr 1 nekter for at noe feil har skjedd. 
Kjøper nr 2 mener seg misfornøyd (noe jeg selvfølgelig skjønner, gitt at historien stemmer)

Hva ville folk gjort her? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kjetilkl skrev (3 minutter siden):

Bedt om bilde av korte(ne) de har mottatt?

Har gjort det. Kjøper 1 sier kortet er inne i pcen og får ikke tatt bilde.
Kjøper 2 har bilde av et likt kort som jeg hadde ute for salg, men ikke forpakningen jeg sendte.

Det er jo åpenbart at en av de lyver, men jeg sliter med å se hvem det er. 

3070 kortet er et av de "vanligste" 3070 kortene, så det er ikke usannsynlig at kjøper 2 har et tilsvarende kort i en av sine mining riggs og prøver seg. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Leatherass said:

Har gjort det. Kjøper 1 sier kortet er inne i pcen og får ikke tatt bilde.
Kjøper 2 har bilde av et likt kort som jeg hadde ute for salg, men ikke forpakningen jeg sendte.

Det er jo åpenbart at en av de lyver, men jeg sliter med å se hvem det er. 

3070 kortet er et av de "vanligste" 3070 kortene, så det er ikke usannsynlig at kjøper 2 har et tilsvarende kort i en av sine mining riggs og prøver seg. 

Du får sjekke serienummeret opp mot kvitteringen din.

Lenke til kommentar
Gjest 42068...2fd
Leatherass skrev (Akkurat nå):

Ansett salget som gjennomført? 

Sitter med en følelse av at noen prøver scamme meg for 5k. 

Hvis du har sendt feil kort til en av de så er det du som er svindleren for den det gjelder, du kommer til å bli anmeldt.

Anonymous poster hash: 42068...2fd

Lenke til kommentar
Gjest 42068...2fd skrev (2 minutter siden):

Du sier ingenting om kortene ble sendt samtidig? Summa summarum er uansett at /du/ kan ha gjort en feil, selv om en av de lyver.

Anonymous poster hash: 42068...2fd

Selvfølgelig kan jeg ha gjort feil. Begge kortene ble sendt samtidig. 
Jeg prøver å finne ut av hvilke steg jeg skal ta for å bekrefte at det er jeg som har tatt feil - og jeg har fått et godt tips på akkurat det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 42068...2fd
Leatherass skrev (9 minutter siden):

Har gjort det. Kjøper 1 sier kortet er inne i pcen og får ikke tatt bilde.

Krev et bilde eller anmeld vedkommende, har han klart å sette det inn; klarer han å ta av døra til kabinettet igjen.

Anonymous poster hash: 42068...2fd

Lenke til kommentar
Leatherass skrev (14 minutter siden):

Har gjort det. Kjøper 1 sier kortet er inne i pcen og får ikke tatt bilde.

Dagens.. 

Uannsett må isåfall kortene være visuelt ulike, for jeg ser på mine kort at de ikke er merket med 3070 eller 3080. Muligens på en minimal lapp som man trenger forstørrelseglass på omtrent.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at den missfornøyde kjøperen er interessert i å bevise at kortet er feil, det kan gjøres med å sjekke serienummeret.

En trenger heller ikke å åpne PCen for å finne ut hvilket skjermkort som står i, det kan gjøres via enhetsbehandling eller Nvidia programvaren.

Hvis du vet størrelsen på pakkene til skjermkortene så kan du sjekke pakkesporingen da det ofte står mål på pakkene der.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
1 hour ago, Leatherass said:

Ikke en dum ide. Gitt at jeg ikke får et serienummer, hva ville du gjort?
Ansett salget som gjennomført? 

Sitter med en følelse av at noen prøver scamme meg for 5k. 

Be om serienummeret (foto) fra han som sier han har fått feil, sjekk mot din kvittering (evt mot leverandør) - vil han ikke gi deg det eller det ikke stemmer så er vel saken grei. - Stemmer det så vet du at 3070-kjøperen har fått feil kort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har solgt mye på Finn.no, og bruker en del triks for å unngå nettopp slikt. F eks UV-merking med Finn-nr, bilder og serie/ prod nr.

Dette er en kjedelig sak der du kan tape 5000 kr. Jeg gjetter at den fornøyde er trolig en løgner, mens den misfornøyde har trolig rett. 

 

Lenke til kommentar
Dart skrev (3 minutter siden):

Jeg har solgt mye på Finn.no, og bruker en del triks for å unngå nettopp slikt. F eks UV-merking med Finn-nr, bilder og serie/ prod nr.

Dette er en kjedelig sak der du kan tape 5000 kr. Jeg gjetter at den fornøyde er trolig en løgner, mens den misfornøyde har trolig rett. 

 

Frykter dessverre du har rett. Ser ut som jeg ryker på en smell her. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (53 minutter siden):

Å bekrefte at man ikke fikk tilsendt feil vare og potensielt spare selgere mot en svindel tar under to minutter og en hyggelig ting å gjøre

I følge trådstarter HAR kjøper  av 3070 bekreftet at han fikk korrekt vare. Slik jeg forstår det tviler trådstarter på denne bekreftelsen og ønsker at kjøper skal fremskaffe dokumentasjon ved å plukke ut kortet og ta bildet av det. Det er her jeg begynner å tvile på om kjøper har en moralsk eller juridisk plikt til å gjøre noe mer. 

Lenke til kommentar

Unge folk utnytter vel gjerne det å få et bedre kort enn de har bestilt mens den som har fått noe dårligere sier raskt i fra når de merker noe er feil.

En vokser som regel av seg å prøve og svindle noen på denne måten når en ikke lengre kan leve av opphavet.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...