Gå til innhold

FN: De sju siste årene de varmeste noensinne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man vet at drivhuseffekten fra menneskeskapte/fossile CO2-utslipp har vært anerkjent i 40-50 år, så har temperaturstigningen vært den største usikkerheten. Nå er det jo usikkerheten om konsekvensene av den faktiske temperaturøkningen som gir grunn til bekymring. Det betyr muligens at man har en "last chance" til å handle proaktivt. Det blir spennende å se om arten "det tenkende menneske" agerer annerledes enn i Kyoto-avtalen. Kvoter og kvotehandel har jo ikke bidratt noe som helst i forhold til forventningene, snarere tvert i mot. 

Når en stat/virksomhet selger en "kvote" med utslipp så er det fordi de ikke behøver den selv, og den staten/virksomhete  som kjøper den samme "kvoten" vil jo effektuere utslippet. Altså har Kyotoprotokollen effektuert utslipp som ellers ikke ville funnet sted, fordi inntekten fra salg er et insitament til å "selge". Samtidig ble det mulig å "nøytralisere" lukrative virksomheters utslipp, og alle kunne være lykkelige og glade og fortsette omtrent som før. Men det kan hende jeg har misforstått?

Endret av NERVI
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hjertesukk: Dersom alle land med kystlinje hadde dyrket tare så hadde vi kanskje ikke hatt så stor klimakrise, for taren tar opp CO2. Da kunne vi produsert diverse Biobrensel eller E-fuel, som energibærer, og fortsette og å forbedre de gamle teknikkene uten å måtte trenge nye dyptgående løsninger.

Allt som skal til er bare en bøye, line og søkke. Dersom det er et problem (mot formodning) med innsanking og videreforedling kan den bare stå i sjøen. Det eneste så langt er at en må passe på at man dyrke lokale arter, men dette kan i de fleste tilfeller besørges av naturen selv ved at taren fester seg på egenhånd på linen. Den vokse fra 0 til produksjonsklar på 2-3 måneder, så det er en rask løsning. Grønt skifte kan gjennomføres i tillegg og dette kan komme etterhvert ettersom det tar mer tid enn vi har til rådighet.

https://www.intrafish.no/kommentarer/-pa-hoy-tid-a-utfordre-asia-pa-tare

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Varmest noensinne registrert?

Så langttilbake det er notert for hele verden?

Så langt tilbake det er satelittmålinger?

Så langt tilbake en har noen skriftlige kilder?

Litt presisjon i hva noensinne er hadde vært ok.

Stort sett så er det ikke nødvendig å gå tilbake til Adam og Eva hver gang en skal opplyse om noe. For min del ville det være utrolig kjedelig og tidsødende å få en helt unødig forklaring på noe som jeg umiddelbart forstår!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men til forsvar for samms, så er det mye klimabrøl, og lite løsninger. Mulig litt høyere temperatur har vel så mye med nedhugging av skog og generert varme fra alle de store byene som har vokst eksponentielt de siste 50 årene. Drenering av brorparten av våtmarker. Det kan være litt vel mye fokus på symptomer og litt lite på årsak sammenheng. Hvis re-forestation og bedre behandling ab kloden for å få opp biomassen igjen, så trenger vi all den CO2 som er i atmosfæren for at skogene å savannene skal kunne få vokse raskt. Jeg er veldig for klimavennlige løsninger å at vi skal ta godt vare på jorda, men synes set virker veldig panisk nå, les: «ikke tenk deg om» som blir godt masse idiotisk…

Lenke til kommentar
7 hours ago, Samms said:

Varmest noensinne registrert?

Så langttilbake det er notert for hele verden?

Så langt tilbake det er satelittmålinger?

Så langt tilbake en har noen skriftlige kilder?

Litt presisjon i hva noensinne er hadde vært ok.

Du vet at de kan finne svar på temperatur og en rekke andre ting med å studere jord, tre og andre kilder enormt langt tilbake i tid? Ærlig talt, dette lærte vi på ungdomsskolen.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Samms skrev (7 timer siden):

Varmest noensinne registrert?

Så langttilbake det er notert for hele verden?

Så langt tilbake det er satelittmålinger?

Så langt tilbake en har noen skriftlige kilder?

Litt presisjon i hva noensinne er hadde vært ok.

Det ergret meg også, for du kan være ganske sikker på at slike overskrifter vil føre til misforståelser. 

The Very End skrev (8 minutter siden):

Du vet at de kan finne svar på temperatur og en rekke andre ting med å studere jord, tre og andre kilder enormt langt tilbake i tid? Ærlig talt, dette lærte vi på ungdomsskolen.

Ja det er vel poenget, at det dermed ut fra overskriften ikke er selvsagt hva en egentlig mener. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, herzeleid said:

Det ergret meg også, for du kan være ganske sikker på at slike overskrifter vil føre til misforståelser. 

Ja det er vel poenget, at det dermed ut fra overskriften ikke er selvsagt hva en egentlig mener. 

 

Forsåvidt et poeng jeg kan si meg enig i. Tenker man da får gå til kilden(e) og eventuelt kritisere metode som er benyttet. Uansett, det er en rekke andre kilder som for lengst har pekt på en voldsom temperaturøkning de siste årene (NASA f.eks), så dette er fakta. Så kommer oppfølgingsspørsmålet om hvorfor det var varmere før: jo fordi man hadde andre store hendelser som påvirket klima (vulkaner mm.). Per dags dato er det ingen store drivere (det er masse forskning på dette så dette er fakta også) utenom menneskelig aktivitet, og jeg blir trøtt av å måtte lese om folk som

1) ikke forstår forskning og

2) tror alt er en konspirasjon for å tjene penger.

Vi har kjent til effektene av vår aktivitet i over 100 år, på tide å vokse opp.

Ps: ikke ment mot deg Herz, dette generelt.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (9 minutter siden):

Forsåvidt et poeng jeg kan si meg enig i. Tenker man da får gå til kilden(e) og eventuelt kritisere metode som er benyttet. Uansett, det er en rekke andre kilder som for lengst har pekt på en voldsom temperaturøkning de siste årene (NASA f.eks), så dette er fakta. Så kommer oppfølgingsspørsmålet om hvorfor det var varmere før: jo fordi man hadde andre store hendelser som påvirket klima (vulkaner mm.). Per dags dato er det ingen store drivere (det er masse forskning på dette så dette er fakta også) utenom menneskelig aktivitet, og jeg blir trøtt av å måtte lese om folk som

1) ikke forstår forskning og

2) tror alt er en konspirasjon for å tjene penger.

Vi har kjent til effektene av vår aktivitet i over 100 år, på tide å vokse opp.

Ps: ikke ment mot deg Herz, dette generelt.

Men dette er jo et helt annet spørsmål enn det over. "De sju varmeste noensinne" fremstår ganske misvisende når en tilsynelatende egentlig mener de varmeste i den begrensede perioden en har kilder av en viss type (men ikke av andre som går lenger tilbake) på. Det fremstår som en type artikkel/fremstilling mange vil bli mindre kunnskapsrike av å lese noe jeg tror det er særlig viktig at vi unngår på dette feltet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, herzeleid said:

Men dette er jo et helt annet spørsmål enn det over. "De sju varmeste noensinne" fremstår ganske misvisende når en tilsynelatende egentlig mener de varmeste i den begrensede perioden en har kilder av en viss type (men ikke av andre som går lenger tilbake) på. Det fremstår som en type artikkel/fremstilling mange vil bli mindre kunnskapsrike av å lese noe jeg tror det er særlig viktig at vi unngår på dette feltet. 

Det kan være at det er spissformulert, men er ganske sikker på at NASA og flere kilder har bekreftet tidliger at hvertfall 5 av de siste 10 årene har vært de varmeste i moderne tid. Om det "bare" er typ 3 av de siste 7 årene om man ser på flere hundre år er det allikevel mer enn nok bevis når man sammenlikner trendene som leder til dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (6 timer siden):

Stort sett så er det ikke nødvendig å gå tilbake til Adam og Eva hver gang en skal opplyse om noe. For min del ville det være utrolig kjedelig og tidsødende å få en helt unødig forklaring på noe som jeg umiddelbart forstår!

Ville det vært kjedelig om en presiserte "siden" eller "så lenge en har hatt [sett inn kilde(r)]. ? Jeg synes det ville vært en mye riktigere fremstilling og avverget potensielle misforståelser. 

The Very End skrev (Akkurat nå):

Det kan være at det er spissformulert, men er ganske sikker på at NASA og flere kilder har bekreftet tidliger at hvertfall 5 av de siste 10 årene har vært de varmeste i moderne tid. Om det "bare" er typ 3 av de siste 7 årene om man ser på flere hundre år er det allikevel mer enn nok bevis når man sammenlikner trendene som leder til dette.

Men igjen blir det jo et helt annet spørsmål. Poenget er at "noensinne" og i et begrenset tidsrom ikke er det samme og at det fremstår litt useriøst og/eller misvisende å skrive førstnevnte når en mener sistnevnte.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, herzeleid said:

Ville det vært kjedelig om en presiserte "siden" eller "så lenge en har hatt [sett inn kilde(r)]. ? Jeg synes det ville vært en mye riktigere fremstilling og avverget potensielle misforståelser. 

Men igjen blir det jo et helt annet spørsmål. Poenget er at "noensinne" og i et begrenset tidsrom ikke er det samme og at det fremstår litt useriøst og/eller misvisende å skrive førstnevnte når en mener sistnevnte.

Nå synes jeg du kverulerer. Uavhengig av hva overskriften tilsier er innholdet allerde i store trekk bekreftet fra andre uavhengige kilder (igjen, temperatur og faktorene for denne temperaturen). La oss ikke kjøre denne debatten ned i rennesteinen med å så tvil om forskningen. Det er 100 år for sent.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Nå synes jeg du kverulerer. Uavhengig av hva overskriften tilsier er innholdet allerde i store trekk bekreftet fra andre uavhengige kilder (igjen, temperatur og faktorene for denne temperaturen). La oss ikke kjøre denne debatten ned i rennesteinen med å så tvil om forskningen. Det er 100 år for sent.

Igjen, dette er ikke å så tvil om forskningen. Den står seg uavhengig av uriktig gjengivelse. At de siste årene skulle være de varmeste noensinne er etter alle solemerker feil. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
51 minutes ago, herzeleid said:

Igjen, dette er ikke å så tvil om forskningen. Den står seg uavhengig av uriktig gjengivelse. At de siste årene skulle være de varmeste noensinne er etter alle solemerker feil. 

Basert på hva? Det er jo rett når man ser på temperatur og faktorene for det. Som nevnt, det er ikke vulkaner, sol eller fandens oldemor som påvirker temperaturen nå, så da er det rett å si at det er det varmeste nå. At man ikke får plass i overskriften til å spesifisere alle detaljene gjør ikke saken mindre korrekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg støtter at vi må være presise om man skal få bred støtte. Hvorfor er det så vanskelig å si at de 10 siste årene har vært de varmeste blant de siste 180 årene. Kan de ikke vise dataene? De fleste av oss er flinke på å lese av data.

De mener jo ikke igjennom all tid, for big bang må ha vært varmt, og jordens skapelse var ett inferno. Alle meteorer som har utslettet jorden må ha vært varmere. Om man mener at i år var top 10 varmeste året tror jeg man bør være mer konkret.

Lenke til kommentar
Samms skrev (13 timer siden):

Varmest noensinne registrert?

Så langttilbake det er notert for hele verden?

Så langt tilbake det er satelittmålinger?

Så langt tilbake en har noen skriftlige kilder?

Litt presisjon i hva noensinne er hadde vært ok.

Tja, hvor langt tilbake er det egentlig relevant å se? Jeg tipper tiden etter siste istid er så langt de kan kartlegge ut fra analyser av isen i breene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (11 timer siden):

Basert på hva? Det er jo rett når man ser på temperatur og faktorene for det. Som nevnt, det er ikke vulkaner, sol eller fandens oldemor som påvirker temperaturen nå, så da er det rett å si at det er det varmeste nå. At man ikke får plass i overskriften til å spesifisere alle detaljene gjør ikke saken mindre korrekt. 

Nå er jeg usikker på hva du spør om. Mener du det er riktig at de siste årene er de varmeste noensinne? Hvis ikke er du vel enig i at det er en feilaktig påstand?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...