Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkeringsbot gjesteparkering


larz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 10/20/2021 at 11:39 AM, Herr Brun said:

Som det sies her: Hva sier parkeringsreglene? Det er typisk en del av ordensreglene, og skal være tilgjengelig på selskapets nettsider eller ved oppslag eller lignende. 

For å kunne ilegge gebyr så er det jo alminnelige avtalerettslige regler som gjelder. Med andre ord: Var den som parkerte i tilstrekkelig grad gort oppmerksom på at han eventuelt ikke kan parkere?

Jeg ville nok ha klaget på eller avvist det gebyret. (Men som mye annet så er vel også denne saken "litt uklar" slik at man kan risikere å tape en sak.) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Sverre1969 said:

Det står at det er for besøkende. En beboer er ikke besøkende.

Det står jo ikke noe om noe gebyr, så man har jo sånn sett ikke inngått noen avtale om gebyr.

Denne saken bør vel således falle ut i den parkerendes favør, dersom den blir prøvd, ut i fra avtalerettslige regler og prinsipper. Man kan argumentere med at det er avtalerettslige regler som gjelder og at det ikke er inngått noen avtale om gebyr. Kan vel kanskje holde?

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest fb722...511
larz skrev (22 minutter siden):

Her er forresten skiltet. Det står vel ikke her at det er forbud for beboere?

Her skulle både styret i borettslaget og dets parkeringsforvalter ha alt sitt på det tørre. Som beboer er man ikke “besøkende til Helsfyr borettslag” (som parkeringsrett er begrenset til, jfr "kun") og bilens eierskap tilsier at beboer har parkert selv og misbrukt tildelt gjestekort for dette formål. Annet - f eks at bilen er utlånt til en sliketning - vil nok være fullt mulig, men i utgangspunktet ha formodningen mot seg når 51+ % sannsynlighet - "overveiende sannsynlig" - skal avgjøres som i en sivil tvist. Vil man vinne frem med en slik påstand som har formodningen mot seg må man derfor selv sannsynliggøre en slik løsning. 

Klage kan man selvfølgelig, men slik jeg ser det: En klage vil bare understreke for både styre og borettslag at klager har kverulantiske tilbøyeligheter, høy grad av behov for å sette MEG i fokus som viktist i verden og problem med vilje/evne til å forholde seg til vanlig sivil juss. Ikke hva jeg selv ville vektlagt å understreke i en setting som beskrevet av TS. 

Arne22 har e tpoeng i at det ikke går frem noe spesifikt kontrollgebyr. Det fremgår imidlertid at parkering ikke er tillatt og da vil også et kontrollgebyr størrelse "normal" være godkjent ved brudd, jfr helt vanlige regler for fakturering når pris ikke er avtalt  (husk at et kontrollgebyr er ingen bot, et er fakturering av et gebyr, altså juridisk noe helt annet enn bot). Er kontrollgebyret uvanlig høyt i forhold til sammenlignbare case vil derimot dette være et grunnlag for å kreve gebyret endret når gebyret ikke fremgår tydelig og spesifikt. 

Anonymous poster hash: fb722...511

Lenke til kommentar
4 hours ago, Guest fb722...511 said:

Arne22 har e tpoeng i at det ikke går frem noe spesifikt kontrollgebyr. Det fremgår imidlertid at parkering ikke er tillatt og da vil også et kontrollgebyr størrelse "normal" være godkjent ved brudd, jfr helt vanlige regler for fakturering når pris ikke er avtalt  (husk at et kontrollgebyr er ingen bot, et er fakturering av et gebyr, altså juridisk noe helt annet enn bot). Er kontrollgebyret uvanlig høyt i forhold til sammenlignbare case vil derimot dette være et grunnlag for å kreve gebyret endret når gebyret ikke fremgår tydelig og spesifikt. 

Ja, det er ikke noen straff og man har ikke mulighet til å ilegge noen straff. Det dreier seg eventuelt om et avtalt gebyr. Man godtar avtalevilkårene, der det eventuelt inngår et gebyr ved parkere. For å se om det det har blitt inngått en klar nok avtale om et slikt gebyr, så måtte man eventuelt se på rettspraksis. Ville tro at det er den som har parkert som kunne "vinne en sak", men det er neimen ikke helt sikkert, nei.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Pleier du å parkere på et område for beboere der det ikke er faste parkeringsplasser?

Vet ikke om jeg forstår spørsmålet ditt, men det er kommunal parkering utenom gjesteparkeringen, men der er det ofte tjåka fullt. Får fast parkeringsplass snart.

 

Dubious skrev (31 minutter siden):

Hvor parkerer du når du har stått der i 48 timer?
 

Kommunal parkering

Lenke til kommentar
On 10/22/2021 at 2:22 PM, larz said:

Her er forresten skiltet. Det står vel ikke her at det er forbud for beboere?

626312FF-8647-4014-90BA-8F561F10A8E8.jpeg

larz, i et tidligere innlegg linket du til regnskapet til "P-Service AS", men det bildet av parkeringsskiltet går det frem at parkeringsfirmaet er Oslo Parkeringsservice. Det er to forskjellige selskaper. Oslo Parkeringsservice har jeg som styreleder i borettslag hatt mye personlig erfaring med, mye dårlig erfaring. De gjennomførte en bortauing som viste seg å være ulovlig. De hadde sjekket hvilke offentlig regler som gjelder, hadde ikke kvalitetssikret hvilke reguler/reguleringer som gjaldt for området slik de skal gjøre når en kontrakt inngås og på hjemmesiden sin lovte de sine kunder å ta fullt juridisk ansvar for håndtering av oppdragene, noe som viste seg å være direkte løgn. Hjemmesiden på http://osloparkering.no ble lagt ned for mange år siden,  og jeg ser nå på https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=997848322 at orgnummeret deres har blitt slettet i 2019. Hvis borettslaget ditt fortsatt bruker dem bør de finne seg et nytt firma.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nor.jorgen skrev (1 time siden):

larz, i et tidligere innlegg linket du til regnskapet til "P-Service AS", men det bildet av parkeringsskiltet går det frem at parkeringsfirmaet er Oslo Parkeringsservice. Det er to forskjellige selskaper. Oslo Parkeringsservice har jeg som styreleder i borettslag hatt mye personlig erfaring med, mye dårlig erfaring. De gjennomførte en bortauing som viste seg å være ulovlig. De hadde sjekket hvilke offentlig regler som gjelder, hadde ikke kvalitetssikret hvilke reguler/reguleringer som gjaldt for området slik de skal gjøre når en kontrakt inngås og på hjemmesiden sin lovte de sine kunder å ta fullt juridisk ansvar for håndtering av oppdragene, noe som viste seg å være direkte løgn. Hjemmesiden på http://osloparkering.no ble lagt ned for mange år siden,  og jeg ser nå på https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=997848322 at orgnummeret deres har blitt slettet i 2019. Hvis borettslaget ditt fortsatt bruker dem bør de finne seg et nytt firma.

 

 

Det er p-service AS som står på selve kontrollgebyret, også de jeg rettet klagen mot og som hadde det i systemet sitt. Mulig de bare gjenbruker skiltene som ble satt opp den gang av oslo parkeringsservice.

Lenke til kommentar

Har selv vært frekk nok til å bruke gjesteparkeringen i sameiet, i perioder da jeg lånte bil av foreldre før jeg selv kjøpte bil. Det var godt opplyst at beboere ikke kunne bruke gjesteparkeringen så jeg hadde nok knapt irritert meg om jeg fikk en bot til slutt. Det ble vel slutt da det kom opp lapper rundt i parkeringshuset som "minnet om" at beboere ikke kunne parkere på gjesteparkeringen, og frykten for å møte naboer ble for stor. 

En liten digresjon, men husker da en Tesla hadde parkert på gjesteparkeringen, og sjåføren hadde dratt ut kabelen for ventilasjonsanlegg for å lade Teslaen sin. Redd han/hun ikke fikk bot, men ble god fyr på Facebook. 

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (1 time siden):

Har selv vært frekk nok til å bruke gjesteparkeringen i sameiet, i perioder da jeg lånte bil av foreldre før jeg selv kjøpte bil. Det var godt opplyst at beboere ikke kunne bruke gjesteparkeringen så jeg hadde nok knapt irritert meg om jeg fikk en bot til slutt. Det ble vel slutt da det kom opp lapper rundt i parkeringshuset som "minnet om" at beboere ikke kunne parkere på gjesteparkeringen, og frykten for å møte naboer ble for stor. 

En liten digresjon, men husker da en Tesla hadde parkert på gjesteparkeringen, og sjåføren hadde dratt ut kabelen for ventilasjonsanlegg for å lade Teslaen sin. Redd han/hun ikke fikk bot, men ble god fyr på Facebook. 

Det er fullt mulig beboerne her er klar over at det ikke er lov til å parkere der. Jeg kjøpte leiligheten i august i år, så har ikke bodd her så lenge. Fikk også vite fra selgeren at jeg kan parkere på gjesteparkeringen i opp til 48 timer, så tenkte ikke så mye over det.

Lenke til kommentar
larz skrev (1 time siden):

 

Hvor mye må du betale i kontrollgebyr?

  

nor.jorgen skrev (3 timer siden):

i et tidligere innlegg linket du til regnskapet til "P-Service AS", men det bildet av parkeringsskiltet går det frem at parkeringsfirmaet er Oslo Parkeringsservice. Det er to forskjellige selskaper.

Dette medfører at virksomheten "P-Service AS" ikke kan tilby vilkårsparkering på dette parkeringsområdet. Det er brudd på parkeringsforskriften pgf 4.

https://lovdata.no/forskrift/2016-03-18-260/§4

Endret av mobile999
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (11 timer siden):

Hvor mye må du betale i kontrollgebyr?

300kr, så et såpass lite beløp at jeg tenker jeg ikke orker å bry meg så mye mer, spesielt nå som jeg får fast parkering fra 1. November. Sendte inn en klage som de avviste.

Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (På 20.10.2021 den 15.14):

Sikkert lurt av dere å ha regler i alle fall.

Eksen bor i obos-leilighet, der borettslaget har garasjeanlegg og 6 gjesteoppstillingsplasser.

4 av gjesteplassene er stort sett okkupert av én av de fastboende. Har visst 3 biler selv, og en som er fast på besøk.

Garasjeplassen sin bruker h*n ikke til å parkere i.

Men her er det jo begrenset til 48 timer, så da kan man ikke okkupere dem ut over det uten å få bot.

Lenke til kommentar
Gjest fb722...511 skrev (På 22.10.2021 den 14.48):

Arne22 har e tpoeng i at det ikke går frem noe spesifikt kontrollgebyr. Det fremgår imidlertid at parkering ikke er tillatt og da vil også et kontrollgebyr størrelse "normal" være godkjent ved brudd, jfr helt vanlige regler for fakturering når pris ikke er avtalt  (husk at et kontrollgebyr er ingen bot, et er fakturering av et gebyr, altså juridisk noe helt annet enn bot). Er kontrollgebyret uvanlig høyt i forhold til sammenlignbare case vil derimot dette være et grunnlag for å kreve gebyret endret når gebyret ikke fremgår tydelig og spesifikt.

Er du sikker på at man kan ilegges kontrollgebyr uten at det er gitt tydelig beskjed om hva det vil komme på? Jeg mener at jeg sjekket nettopp dette en gang jeg fikk bot for å ha parkert et sted, og det ikke sto hva størrelsen på kontrollgebyret var. Jeg måtte ikke betale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...