Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mye vann kan man drikke daglig?


Mannen1

Anbefalte innlegg

Ser at man kan på sikt skade hjertet ved å drikke for mye vann. Blodet tynnes ut, og man får for lite salt i kroppen?

Jeg regner ut at jeg ikke må overstige litt under 2 liter daglig utifra min kroppsvekt. 

Men dette har jeg ikke kontroll på alltid. 

Sliter en del med hodepine, derfor drikker jeg til tider mye vann for å forebygge dette. 

Jeg har med andre ord dårlig hjerte nå eller snart? For føler meg sikker at jeg har oversteget 2 liter altfor ofte. 

Må jeg legge om veldig mitt inntak av væske?

Endret av Mannen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Drikke mye vann har ingen hensikt for friske folk, hvis de ikke har veldig god tid til å fly og pisse hele tida. De friske trenger bare drikke når de er tørste, og hvis noen tvil - se på fargen på urinen. Den skal være lysere eller lik eplejus. Er urinen mørkere så drikk et par glass til, og er det varmt og mye jobbing et par glass ekstra.

Har du hodepine så gå til lege.

Lenke til kommentar
Dart skrev (2 minutter siden):

Drikke mye vann har ingen hensikt for friske folk, hvis de ikke har veldig god tid til å fly og pisse hele tida. De friske trenger bare drikke når de er tørste, og hvis noen tvil - se på fargen på urinen. Den skal være lysere eller lik eplejus. Er urinen mørkere så drikk et par glass til, og er det varmt og mye jobbing et par glass ekstra.

Har du hodepine så gå til lege.

Har vært hos lege. Hodepine kommer etter trening, som regel dagen etter.  

Tok blodprøver og de var helt normale. 

Endret av Mannen1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (15 minutter siden):

Så lenge du spiser normalt skal du drikke temmelig mye vann før det blir skadelig. Hvor mye vann du bør drikke avhenger jo bl.a. av temperatur og aktivitetsnivå. Kroppen styrer det greiene veldig fint selv.

Jeg drikker ca 0.7 dl med koffeinfri kaffe som regel på kveldene. I tillegg til flere glass a 0.2 dl vann. Hvertfall frokost og middag et glass, og gjerne utenom det og. 

På jobb drikker jeg som regel et par flasker , litt usikker på størrelsen, kanskje 0.7? Dette overstiger klart 2 liter daglig. Så her må jeg begynne å trappe ned?

Når det gjelder barn skal det vel litt til at de drikker mer væske enn hvor tørste de er? 

Endret av Mannen1
Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (17 minutter siden):

Jeg drikker ca 0.7 dl med koffeinfri kaffe som regel på kveldene. I tillegg til flere glass a 0.2 dl vann. Hvertfall frokost og middag et glass, og gjerne utenom det og. 

På jobb drikker jeg som regel et par flasker , litt usikker på størrelsen, kanskje 0.7? Dette overstiger klart 2 liter daglig. Så her må jeg begynne å trappe ned?

Når det gjelder barn skal det vel litt til at de drikker mer væske enn hvor tørste de er? 

Drikker du vann og kaffe av shotglass? Eventuelt eggeglass? Hvorfor så små mengder om gangen?

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (2 minutter siden):

Hvordan er kostholdet ditt? Man får ikke nødvendigvis i seg nok mineraler om man har et typisk "norsk" kosthold preget av mye brødmat.

Selv mener jeg å ha registrert at jeg blir mer tørst / at vann smaker bedre ("dette trengte jeg") når jeg passer på å få i meg mer grønnsaker.

Jeg liker å kose meg masse te. Men innser at jeg bør begrense inntak av vann. Spiser også havregryn med melk. Uff slitsomt å tenke på denne væskegrensen. 

Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (18 minutter siden):

Jeg liker å kose meg masse te. Men innser at jeg bør begrense inntak av vann. Spiser også havregryn med melk. Uff slitsomt å tenke på denne væskegrensen. 

Vel, havregryn er ikke noen grønnsak :).

Havregryn inneholder dessuten fytinsyre, som hemmer opptaket av mineraler fra tarmen.

Jeg hadde gjort som han her, fått i meg mer grønnsaker.

skippern.png.12cffe99eb2c92ed5c077c1e4660b1bf.png

Om ikke annet så har jeg i løpet av pandemien lært at man kan få i stand brukbart smakfulle lunsjmåltider med minimal arbeidsinnsats, med utgangspunkt i poser med frosne grønnsaker. Type pytt i panne-pose, evt. noe løk, frosne grønnsaker og noe ekstra kjøtt / speilegg. Et glass tikka masala-saus, kyllingbryst, frosne grønnsaker, ris. Etc. 

Lenke til kommentar

Reknar med at du meiner du drikker vassglas på 0,2 liter eventuelt 2 desiliter.
0,2 dl = 2 cl eller eit halvt shoteglas.

Drikk du vatn fordi du er tørst eller er det drikke som du tvinger i deg?
På heilt generelt grunnlag så er det vanlege rådet at du skal drikke når du er tørst og ikkje drikke når du ikkje er tørst.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (37 minutter siden):

Reknar med at du meiner du drikker vassglas på 0,2 liter eventuelt 2 desiliter.
0,2 dl = 2 cl eller eit halvt shoteglas.

Drikk du vatn fordi du er tørst eller er det drikke som du tvinger i deg?
På heilt generelt grunnlag så er det vanlege rådet at du skal drikke når du er tørst og ikkje drikke når du ikkje er tørst.

Tvinger ikke i meg. Det Går ned. Men har nå gått flere timer uten å drikke. Spist pasta. Men er ikke tørst. 

Endret av Mannen1
Lenke til kommentar

Det går helt fint å drikke 2-3 l væske daglig, og hvis du er tørst, så drikker du. Drikker man noe med koffein så man drikke litt mer vann for å ta igjen væsketapet, da koffeinholdig drikke (alt fra pepsi max til kaffe) er dehydrende. Annen drikke som melk og juice kan godt telle med i væskeregnskapet (+ mat som også inneholder væske) men, det aller beste er om det er minimalt med juice (på grunn av sukkerinnhold), ikke for mye melk (pga fettinnhold), og helst vann. Hvis man drikker mye, har lavt blodtrykk og svetter en del pga hard trening eller varmt vær, kan man godt gjerne heller drikke Farris fremfor vann. De fleste får i seg mer enn anbefalt mengde salt uansett og overdriver ikke væskeinntaket ved normalt væskeinntak som er 2-3 l, så de fleste får ikke elektrolyttforstyrrelser. Drikk jevnt gjennom dagen, i stedet for å drikke store mengder få ganger på dagen, for dette er det beste for kroppen. 

Det skal ganske mye vann til før det er skadelig, og du er ikke i nærheten av dette. Verre å være dehydrert, noe jeg mistenker du er, pga hodepinen.  Forsøk å spise regelmessig, spise slik at du holder blodsukkeret stabilt. Spis sunt, stress ned, sov godt og drikk jevnt gjennom dagen. Hvis alt dette er i orden så må man finne ut av hva det er som ellers kunne forårsake hodepine. 

Lenke til kommentar

Det finnes ingen fasit på antall liter per dag. Det kommer helt an på fysisk aktivitet, temperatur, saltinntak og mye annet. Den beste målestokken på om du får i deg nok vann er fargen på urin. Det skal være en svak gulfarge. Er det en mørk gulfarge har du drukket for lite og er det ikke antydning til gult så har du drukket for mye. En annen målestokk er å lytte til kroppens signaler. Rull tunga rundt i munnen og kjenn om det er litt for tørt eller passe. Føler du deg tørst, drikk. Veldig enkelt i grunn og ingen grunn til å prøve å finne noe millimeter-korrekt svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan få hodepeine av å drikke for mye vann.

Med mindre du styrtdrikker vann, så vil du merke når du har drukket for mye, fra erfaring. 
(Du blir uvel..) 

Hodepine kan være så mangt, og årsaken er vanskelig å finne ut av.
Har ofte hodepine uten at jeg vet årsaken.
For mye søvn, for lite søvn, spist for mye, spist for lite... etc.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

Det finnes ingen fasit på antall liter per dag. Det kommer helt an på fysisk aktivitet, temperatur, saltinntak og mye annet. Den beste målestokken på om du får i deg nok vann er fargen på urin. Det skal være en svak gulfarge. Er det en mørk gulfarge har du drukket for lite og er det ikke antydning til gult så har du drukket for mye. En annen målestokk er å lytte til kroppens signaler. Rull tunga rundt i munnen og kjenn om det er litt for tørt eller passe. Føler du deg tørst, drikk. Veldig enkelt i grunn og ingen grunn til å prøve å finne noe millimeter-korrekt svar.

Hvis man bare skal drikke når man er tørst kan man ikke kose seg med en øl/brus/kaffe/te osv?

Endret av Mannen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...