Gå til innhold

Dødsstraff i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Investigator224 skrev (3 timer siden):

Det er nok møkkadrittland i verden, som Kina, USA, Saudiarabia, Somalia, Bergen om ikke vi skal bli ett også.

Definer møkkadrittland.. Er det kun døsstraff som definerer det eller hva?

Investigator224 skrev (3 timer siden):

Pardon my french men:  Føkk dødsstraff!

Pardon my french men verbale utbrudd uten argumenter er rimelig verdiløst i en diskusjon. Hvis det er så mange og fantastisk gode argumenter mot dødsstraff så burde det vel være en smal sak å fremme disse argumentene i stedet for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (2 timer siden):

Hvor mange bør henrettes hvert år?

i 2015 var det omtrent 0.084 henrettelser per 1 000 000 innbyggere i USA.  I Norge ville det gitt 0.42 henrettelser per år om man skal ha ca. samme system som i USA, som er mer sivilsert enn erkemøkkalandet Kina f.eks.

PS. IKKE sammenlign oss med USA, eller Kina, Saudiarabia osv Norge er ingen av disse og vil aldri bli det uansett om vi åpner for dødsstraff eller ei.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

PS. IKKE sammenlign oss med USA, eller Kina, Saudiarabia osv Norge er ingen av disse og vil aldri bli det uansett om vi åpner for dødsstraff eller ei.

Jo.  Vi blir mer som dem og vi mister oss selv. 

Det å åpne for dødsstraff vil høyst sannsynlig være ulønnsomt samfunnsøkonomisk.  Det vil koste mer enn det gavner og det gjør at vi beveger oss i retning av et samfunn som jeg vil være mindre stolt av.

Om man skal innføre dødsstraff er det idioti å ikke se på andre land som har dødsstraff.  Det er som å "finne opp hjulet" på nytt.   Det går an å gjøre henrettelser "billige" ved å redusere den rettslige beskyttelsen og tidsrommet fra dom til henrettelse, eller man kan ha en langvarig prosess som er veldig dyr og langvarig og dermed mer rettssikker.

Med tanke på den lange rekken av justismord i Norge og at advokater i Norge er redde for å gjøre seg upopulære ovenfor dommere, så tror jeg det kanskje er en værre ide å innføre dødsstraff i Norge enn et land med et bedre fungerende rettssystem.

Det eneste gode argumentet for å innføre dødsstraff i Norge er å gi etter for blodtørst. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 17.12.2023 den 9:50 PM):

1. Hvorfor så sterkt tiltro på at dødsstraff ovenfor terrorister vil ha preventiv effekt, @Simen1?

2. Er det slik at nasjoner med dødsstraff opplever mindre terror enn andre, nettopp pga dette?

3. Er det slik at terrorister gjerne tar 21 år + bevaring, men med en gang det er dødsstraff involvert, vil tenke seg om?

4. Hva trodde ABB selv, forut for terroren han iverksatte? Blant alt som kom frem i etterkant av grusomhetene, mener jeg å erindre at han selv så for seg å bli skutt og drept av politiet - der og da. Hvis dette stemmer, regnet han altså ikke med å overleve situasjonen, og han hadde følgelig lite å tape på å drepe et par titalls ekstra personer. 

5. Kan et slikt tankegods oversettes til vanlig kriminelle også? Dersom vi har dødsstraff som tilgjengelig straffeutmåling, og dersom den kriminelle underveis tror hen har krysset grensen til å motta dødsstraff, hva da?

6. Hva kan en kriminell som er sikkert på å bli drept finne på å gjøre, vs. en kriminell som "bare" risikerer et par-tre tiår i fengsel?

Dette innlegget fortjente ikke å bli forbigått så fort som det ble. Jeg synes spørsmålene tilfører spennende utgangspunkter for videre diskusjon og håper flere enn meg benytter den muligheten. For ordens skyld har jeg numerert.

1. Jeg tror den preventive effekten er relativt liten, altså bare vil virke på en liten andel av terrorister og andre massemordere, men jeg er villig til å ta den sjansen på å redde liv. Det er verdt et forsøk.

2. Det varierer sterkt fra land til land, blant de landene som har dødsstraff. På samme måte varierer det sterkt fra land til land som ikke har dødsstraff. Jeg tror det er umulig å dra noe korrelasjon og relevans for Norge ut av sånne tall.

3. Døden er en større terskel for de fleste enn 21 år i fengsel. Ja, jeg tror det kan påvirke valget til noen potensielle terrorister.

4. Godt poeng, døddstraff ville neppe endret valget til ABB, men det er ikke nødvendigvis likt for for alle massemordere.

5. Vanlige kriminelle skal ikke tro de krysser grensen for dødstraff. Dødsstraff bør forbeholdes så grove forbrytelser at man ikke er i den minste tvil hverken før eller etter forbrytelsen.

6. Aner ikke, neppe noe særlig forskjellig med mindre massemorderen har en menneskelig frykt for å dø selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å henrette fanger som har gjort grusome ting er å la dem slippe for lett.

Fengsel, vann og brød ut livet er mer passende.

Og da mener jeg vann og brød.

 

 

Ta ABB som ett eksempel, de kan gi en lang faen i de putene de syr under armene på ham. 0 playstation, 0 tv.

Vann og brød, gjerne så tørt som det er mulig å få det.

Endret av Duriello
Leif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (29 minutter siden):

Det å åpne for dødsstraff vil høyst sannsynlig være ulønnsomt samfunnsøkonomisk.  Det vil koste mer enn det gavner og det gjør at vi beveger oss i retning av et samfunn som jeg vil være mindre stolt av.

Tidligere i tråden ble det referert en prislapp på ABB. 15 milliarder kroner totalt også ble det spekulert i at årlige driftsutgifter nå som han sitter i høysikkerhetsfengsel kan være i størrelseorden mange millioner. I helsevesenet er verdien på et menneskeliv 34 millioner kroner eller 0,5 millioner per leveår. Dette handler om prioriteringer - hvem vi skal ta oss råd til å gi hvilke behandlinger - for å maksimere hvor mye liv og helse helsevesenet klarer å redde eller opprettholde innenfor en klart definert budsjettramme. Alt har en alternativkostnad. Pengene som brukes på ABB kunne altså blitt brukt på å redde eller forlenge adskillige liv i helsevesenet i stedet for. Er ABB virkelig mer verdt for det norske samfunnet enn en som trenger en dyr medisin for å overleve? Er nordmenn klar over eller mentalt forberedt på slike kost-nytte vurderinger og prioriteringer? Hva synes folket her om å måle kostnaden av ABBs liv opp mot livet til pasienter i helsevesenet?

Edit: Hvor mange uskyldige liv kan vi redde ved å bruke 15 milliarder på trafikksikringstiltak? 1 dypt skyldig vs x uskyldige..

Endret av Simen1
link
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Tidligere i tråden ble det referert en prislapp på ABB. 15 milliarder kroner totalt også ble det spekulert i at årlige driftsutgifter..

Synes det er en stiv pris. Det må jo ikke koste så mye.. Ett mørkt hull med ekstremt tørt brød, og nok vann til å opprettholde liv kan jo ikke koste så mye..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Tidligere i tråden ble det referert en prislapp på ABB. 15 milliarder kroner totalt også ble det spekulert i at årlige driftsutgifter nå som han sitter i høysikkerhetsfengsel kan være i størrelseorden mange millioner. I helsevesenet er verdien på et menneskeliv 34 millioner kroner eller 0,5 millioner per leveår. Dette handler om prioriteringer - hvem vi skal ta oss råd til å gi hvilke behandlinger - for å maksimere hvor mye liv og helse helsevesenet klarer å redde eller opprettholde innenfor en klart definert budsjettramme. Alt har en alternativkostnad. Pengene som brukes på ABB kunne altså blitt brukt på å redde eller forlenge adskillige liv i helsevesenet i stedet for. Er ABB virkelig mer verdt for det norske samfunnet enn en som trenger en dyr medisin for å overleve? Er nordmenn klar over eller mentalt forberedt på slike kost-nytte vurderinger og prioriteringer? Hva synes folket her om å måle kostnaden av ABBs liv opp mot livet til pasienter i helsevesenet?

15 milliarder er "sunk costs".  Disse kostnadene ville kommet uansett.  Det relevante er derfor hva en høysikkerhetsfange koster.  Det har jeg skrevet en kommentar om allerede hvis du leter litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (6 minutter siden):

15 milliarder er "sunk costs".  Disse kostnadene ville kommet uansett.  Det relevante er derfor hva en høysikkerhetsfange koster.  Det har jeg skrevet en kommentar om allerede hvis du leter litt.

Nei, noe av det er løpende driftskostnader for et høysikkerhetsfengsel som jeg antar har ganske mange ansatte per fange og har kostet en hel del å bygge, regnet per fange. Hadde det vært et hotell så ville det neppe vært billig med den byggekostnaden og bemanninga. Da kommer selvsagt eksterne advokater og psykologer i tillegg.

Ei kule i hodet koster - tja 10 kr + litt arbeidstid for forberedelser, opprydding og pussing av våpenet.

Det aller beste hadde vel vært om han ble drept så tidlig som mulig under aksjonen - akk ja, det går an å drømme.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

 

Ei kule i hodet koster - tja 10 kr + litt arbeidstid for forberedelser, opprydding og pussing av våpenet.

 

Ja... la oss gå full Kina....

Hvis du tror en henrettelse i et sivilisert land koster 10 kr + litt arbeidstid for forberedelser, opprydding og pussing av våpenet, så kjenner jeg en nigeriansk prins som gjerne vil komme i kontakt med deg med tanke på en fantastisk mulighet til å arve masse penger fra han om du gir fra deg BankID...

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

Ei kule i hodet koster - tja 10 kr + litt arbeidstid for forberedelser, opprydding og pussing av våpenet.

Jeg tror dette må betales av de etterlatte i alle fall i noen land/tidligere

8 hours ago, Simen1 said:

Sidestiller du dømte massemordere med tilfeldige og uskyldige ofre?

I denne sammenheng: ja - vi dreper hverken de ene eller de andre. Det skiller oss fra mordere

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 timer siden):

har såvidt kikket på de, og det er jo ikke noe nytt som har bevist at de er uskyldige, men minner mer om at man pr. idag  bare vurderer sakene annerledes. F.eks. Nathaniel Woods for å ta et eksempel, han ble dømt som medskyldig i drap på tre politibetjenter, selv om han ikke holdt i drapsvåpenet. De vet altså ikke noe annet i dag enn da han ble dømt.

Det er litt gjenganger når man tar opp gamle saker, og ikke overraskende at "tidene  forandrer seg" og det gjør moral/holdninger også.

Hvis det er feil i denne saken, er det jo selve loven som er feil, ikke dommen. Lover åpner for "medskyldig" kanskje på for tynt grunnlag, men da er det altså loven som må/bør forandres (slik at det ikke skjer igjen)

Det er ikke et pluss for resultatet. Snarere tvert imot sier det at man burde være så forsiktig man kan med irreversible straffer.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Simen1 said:

Nei, noe av det er løpende driftskostnader for et høysikkerhetsfengsel som jeg antar har ganske mange ansatte per fange og har kostet en hel del å bygge, regnet per fange. Hadde det vært et hotell så ville det neppe vært billig med den byggekostnaden og bemanninga. Da kommer selvsagt eksterne advokater og psykologer i tillegg.

Ei kule i hodet koster - tja 10 kr + litt arbeidstid for forberedelser, opprydding og pussing av våpenet.

Så det du egentlig sier er at vi skal begynne å drepe for å spare penger?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...