Gå til innhold

Selger færre biler, men tjener mer penger: Halvledermangel setter fart på elbilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Salget går ned, men profittmarginene går opp.

De som lurer på hvordan de skal time sitt neste kjøp av billig nybil: Vent

Sitat

 

Selv om det produseres flere biler med høyere margin, er mange av bilene som leveres til kunder likevel rammet av delemangel

Det har blant annet ført til at Stellantis ikke leverer biler med trådløs mobillader, at Porsches biler kommer uten elektronisk justering av rattet, og at Volvo ikke har kunnet levere enkelte biler med 360-graders kamera. 

 

De som lurer på hvordan de skal time sitt neste kjøp av dyr nybil: Vent

(Jeg kan legge til at Audi e-Tron også har/ har nylig hatt leveringsproblemer med sine 360-graderskamera.)

 

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (2 timer siden):

Den artikkelen er over et år gammel og basert på estimater og antagelser. Det ser ikke ut til å være noen reell mangel ennå. Men halvledermangelen er helt reell og nåværende. Men forhåpentligvis forbigående.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
elysium74 skrev (39 minutter siden):

Så mangel på metaller er ikke krise men tvert imot en slags glad-nyhet for elbilene? Pussig vinkling, elbilene er jo for en stor grad skyld i hele problematikken.

Jeg tror du misforstår noen vesentlig. Hvem har sagt at mangel på råvarer er årsaken til mangelen på halvledere? Slik jeg har forstått saken så er en av årsakene produksjonskapasiteten.

Elbiler har ingen skyld i dette. 
https://www.bbc.com/news/business-58230388

Denne saken handler om at i lys av halvledermangelen så velger bilprodusenter å bruke chips til elbiler i stedet for fossilbiler, fordi førstnevnte har bedre marginer. Så "gladnyheten" er at produksjonen av elbiler går ganske bra til tross for chip mangelen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (2 timer siden):

Jeg tror du misforstår noen vesentlig. Hvem har sagt at mangel på råvarer er årsaken til mangelen på halvledere? Slik jeg har forstått saken så er en av årsakene produksjonskapasiteten.

Elbiler har ingen skyld i dette. 
https://www.bbc.com/news/business-58230388

Denne saken handler om at i lys av halvledermangelen så velger bilprodusenter å bruke chips til elbiler i stedet for fossilbiler, fordi førstnevnte har bedre marginer. Så "gladnyheten" er at produksjonen av elbiler går ganske bra til tross for chip mangelen.

Er nok fordi elbiler gir lavere CO2-utslipp, slik at man kan balansere utslippene mellom de icebilene som de tjener godt på, og elbilene , som de påstår er dårlig margin på. Batteriene er fremdeles såpass dyre, at marginene er mindre på de enn på det meste av ice-biler,

Boten de får om utslippet blir for høyt, trumfer nok den merkostnaden de dyreste/mest innbringende elbilene står for. Det poenget forsterkes ved at de som sagt i artikkelen ikke prioriterer bare elbiler, men kun de utgavene med best margin på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...