Jump to content
Mathias Klingenberg

Analyserer data fra tusenvis av hjemmeladere: Disse elbilene bruker mest og minst energi

Recommended Posts

1 hour ago, RoyK said:

Takk for en interessant artikkel - men - har dere lenke til hele lista også?

Artikkelen er tilsynelatende basert på en pressemelding fra Tibber, på samme måte som Tek.no sin nesten identiske artikkel fra 1 år siden (for øvrig interessant at forbruket er lavere nå for noen av bilene). Dermed er det antakelig ikke mer å hente i listeformat, men det ser ut som samme data ligger til grunn for ladekalkulatoren til Tibber. Bare del estimert kr/km med 0,116 så får du antatt forbruk i kWh/100km.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Hvis ikke de har forklart hva de basererer utregningen på feil er jeg ganske sikker på at disse dataene er egentlig fullstendig ubrukelige. Har har man altså *ingen* kontroll på hvor langt bilene faktisk kjører med den ladede energien.

Hvis en bil starter på anslått rekkevidde 450 km og 100% med f.eks 80 kWh tilgjengelig, og så kjører 100 km og har da anslått rekkevidde 225 km og 50%, hvordan kan man da regne seg frem til at bilen har reelt sett brukt det dobbelte av anslått forbruk? Man vet jo ikke hvor langt bilen har tilbakelagt!

Om man får de nødvendige dataene på forbruk fra "databaser over biltester", så er de dataene man har samlet inn helt irrelevante.

Altså, det man da gjør er å se på databaser og ser "Aha, snittet på denne bilen i tester er 250 Wh/km - da kan vi regne oss frem til at bilen kjørte 160 km. Og da har den brukt 40 kWh på 160 km, som betyr den har hatt et forbruk på 250 Wh/km!" Man har altså regnet seg i ring tilbake til forutsetningen man startet med...

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Like 4

Share this post


Link to post
11 hours ago, LMH1 said:

Så sier vel det lite om miljøvennlinghet og degradering og levetid. For å ikke snakke om pris på hurtigladning?

Så blir ut av det blå bli som å sammenligne windows 11 og windows 10 på strømbruk i gamingpc.

Husk at disel biler ofte har forbruk mellom 0.2 liter og 0.5 liter milen så er ganske lite mot 1.6 kw men er jo noe fordeler også slipper tunggangkjøring og dyrt vedlikehold og økt priser. Men er dårligere på vinterføre.

Elbil er mye bedre enn diesel på vinterføre hva angår rask kupévarme og trekkraft. Og du ser jo på alle sotflekkene på parkeringsplasser hvor dårlig diesel er på kaldstart.

0.2 liter på mila er urealistisk lavt over tid, men med 16 kroner literen tilsvarer det 3,2 kroner per mil som fremdeles er dyrere enn den mest strømtørste elbilen. 0.4 på en god langtur er mer realistisk, dvs mer enn dobbelt så dyrt som e-tron.

Og hvis vi skal snakke om miljøvennlighet så holder det ikke med dieselbilens eget forbruk, vi må også snakke om de høye produksjonsutslippene og den enorme ineffektiviteten til diesel. Råolje flyttes med båter, raffineri bruker masse energi, dieselen må flyttes med en tankbil som også går på diesel, som må returnere tom tilbake mens den fremdeles bruker diesel osv osv. Alt det sløseriet for å få dieselen på bilen, der den så bare oppnår 50% effektivitet i beste fall.

Edited by OlaML
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
21 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Hvis ikke de har forklart hva de basererer utregningen på feil er jeg ganske sikker på at disse dataene er egentlig fullstendig ubrukelige. Har har man altså *ingen* kontroll på hvor langt bilene faktisk kjører med den ladede energien.

Jeg er enig i det du skriver, hvis de kun henter ut batteri% og antatt rekkevidde. Men når de er logget inn på bilens API, så kan de vel gjerne hente ut bilens km stand også. Hvis de følger med på bilens SoC kontinuerlig så kan de også se om den lader andre steder. 

Slike beregninger gjør jo Abetterrouteplanner for eksempel. Det eneste ekstra Tibber kan bidra med er at de kan sjekke levert energi opp mot det bilen rapporterer som mottatt energi.

Edited by J-Å
  • Like 1

Share this post


Link to post

En journalist i TU bør ha såpass innsikt i logisk tenking at det stilles relevante spørsmål til leverandører av slike pressemeldinger.

Som det er skrevet over: Hvordan finner de ut kjørt lengde og hvordan vet de om bilen har blitt ladet annet sted? Vet de hvor store batterier de enkelte bilene har (finnes jo ganske mange varianter innen samme bilmodell)?

Tibber må jo vite dette for å lage en såpass detaljert oversikt. Eller er det kvalifisert gjetting på alle spørsmål?

  • Like 2

Share this post


Link to post
41 minutes ago, OPV said:

En journalist i TU bør ha såpass innsikt i logisk tenking at det stilles relevante spørsmål til leverandører av slike pressemeldinger.

Det er nok dessverre slik at TU har begynt å ansette journalister uten ingeniørutdannelse. Når biljournalistene i TU bare er vanlige journalister, så blir det deretter. De kan vel snart droppe "Teknisk" i navnet også. 

  • Like 3

Share this post


Link to post

J-Å: hvordan kobler i såfall tibber seg på et sånt api i bilen? Nå er jeg ikke helt sikker, men det er vel ikke tilgjengeliggjort noe sånn som dette i protokollen som brukes i kommunikasjon mellom lader og bil? Videre så må vel tibber ha en eller annen forbindelse til laderen får å hente denne dataen ut og hvordan skjer det? Man kan jo evt velge å tro på "smart måler konspirasjonsteoriene" om at operatøren kan vite nøyaktig hva du bruker strømmen til ved å se på forskjellige belastningsmønstre og si at dette mønsteret her er lading av en elbil, men det sier fortsatt ingenting om hvor langt bilen får kjørt på denne ladingen. Mest sansynlig så sier det heller ingenting om hvilken bil det er, da forskjellige biler kan ha like batterier og ladere og dermed avgi likt lademønster. Så kan jo ting som forvarming av bil spille inn.

Så kommer alle ting som utgjør en stor forskjell på hvor langt batteriet holder, som f. Eks. Hvor grådig er man på oppvarming av bilen? hvilken kjørestil har man? Hvor mye opp og nedoverbakke kjører bilen?

Jeg har to elbiler, hvorav den ene har forholdsvis dårlig rekkevidde. Her må jeg være svært gnien på oppvarming og kjørestil, hvorpå den andre har mer enn nok kjørelengde. Denne har jeg god temperatur i og liker å trykke ekstra hard på "strømmen" (gassen) når mulighetene byr seg. Jeg har altså dobbelt forbruk på den ene vs den andre, men det betyr ikke nødvendigvis at den ene er mye verre enn den andre om man skulle behandlet de helt likt.

Share this post


Link to post
7 hours ago, Selvstendigsaas said:

J-Å: hvordan kobler i såfall tibber seg på et sånt api i bilen? Nå er jeg ikke helt sikker, men det er vel ikke tilgjengeliggjort noe sånn som dette i protokollen som brukes i kommunikasjon mellom lader og bil? Videre så må vel tibber ha en eller annen forbindelse til laderen får å hente denne dataen ut og hvordan skjer det? 

Kommunikasjonen mellom Tibber og bil går (ihvertfall for Tesla) på internet via bilfabrikantens servere, og er helt uavhengig av ladeboksen.  Man gir Tibber login info til ladeboks og bil separat, og forteller så Tibber hvilken bil man ønsker å "smartlade" med hvilken ladeboks...

Hvordan Tibber beregner hva som går med til forvarming mm. vet jeg ikke, men ihvertfall for Tesla så ligger det info om klimaanlegget og temperaturer  i API protokollen..

Edited by J-Å
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Ingen ansatte i Tibber leser tydeligvis heller ikke kommentarfeltene i TU, så da får vi prøve å finne ut av dette på egenhånd. På Tibbers nettsider finner jeg dette: https://tibber.com/no/magazine/power-hacks/smartlading-elbil-forklart-easee-vs-integrasjon. De sier at de kobler seg til bilprodusentens system på samme måte som en bruker via sin mobilapp. I tillegg får de vite batteriets ladestatus via ladekabelen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
28 minutes ago, OPV said:

 I tillegg får de vite batteriets ladestatus via ladekabelen.

God jobb med å finne info,  men jeg tillater meg å pirke litt på det siste du skriver. De sier jo at hvis de ikke har info via bilens  API, så antar de 50% ladestatus ved påbegynt ladiing.

Og såvidt jeg kan se, det eneste bilen kan informere om med basic protokoll, er om kabelen er tilkoblet, og om den vil ha strøm eller ikke. I prinsippet åpner standarden for HomePlug kommunikasjon også ved AC lading, men jeg tror få biler støtter det.  

Share this post


Link to post

Betaler gladelig mellom 50-70 øre mer for mila i forhold til bilene på "gjerriglista".

Men hvis hensikten med elbil er å spare penger, så fungerer de nok helt greit de også.

Share this post


Link to post

En dieselbil har sjelden under 0.5 liter pr mil og ofte over 1 liter pr mil når vi snakker om store biler som Etron og andre suv zize biler.

De virkelige store besparelsene kommer jo på vedlikehold som ofte er under en tiendedel av en fossil bil . Selv om også drivfstoff utgjør store besparelser for de som kjører mye. Sparer selv over 200.000kr i året på driftskostnader m å kjøre Tesla. 300.000km kjørt uten og bytte noe annet enn viskerblader og et sett med bremseklosser og noen sett med dekk såklart :-) .

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...