Gå til innhold

Oljefondet/Pensjonsfondet - hva får det norske folk tilbake?


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Gavekort said:

Penger fungerer annerledes i en makroøkonomisk kontekst. Det man typisk vil se på som avkastning og profitt, vil bli inflasjon i makroøkonomi, siden du pumper mer kapital ut i sirkulasjon.

Staten Norge har ikke interesse i å gjøre oss veldig veldig rike og veldig veldig dyre, fordi det setter inflasjon på høygir og gjør annen norsk eksport (slik som fisk) dyrt og lite konkurransedyktig på det internasjonale markedet.

Når man gjør investeringen i andre økonomier så kan staten Norge heller eie rikdommen sin i form av gjeld i utlandet, da utenlandsk gjeld ikke vil overstimulere den norske økonomien, men samtidig være tilgjengelig for sikkerhet når stimuleringen trengs.

Rikdom ? Hvem har bedt om det ?

Men er dette nødvendig, når staten har 10 tusen milliarder kroner ?

"FN anslår at rundt 10 prosent av befolkningen i Norge lever under den relative fattigdomsgrensen, som er definert etter om du tjener mindre enn 60 % av medianinntekten"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kroat skrev (4 minutter siden):

Rikdom ? Hvem har bedt om det ?

Men er dette nødvendig, når staten har 10 tusen milliarder kroner ?

Igjen så misforstår du den makroøkonomiske dynamikken her. Hadde du tatt penger fra SPU og gitt til fattige så hadde du gjort en redistribusjon + inflasjon, ikke et innskudd. Det ville gitt oss mer kjøpekraft som også gagner de fattige, men det ville også rammet eksport.

Du kunne like godt bedt sentralbanken om å printe flere sedler som vi kan gi til fattige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
clink skrev (På 1.10.2021 den 14.21):

I løpet av den spinnville kriminelle coronaperioden er spesielt en topp-advokat blitt kjent for å arbeide mot nedstengning/inngrep i folks liv osv,  jobbe for å anlegge sak mot de ansvarlige - med "tittel" Forbrytelser mot menneskeheten. Advokaten heter (Dr) Reiner Fuellmich, og det er ingen vits her å forsøke å si at han er en tulling eller at han ikke er blitt kjent, for det er ettertrykkelig fastslått hos millioner våkne som følger med.

Han er en løgner og en svindler. Hvorfor promoterer du løgnaktige svindlere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har lest gjennom tråden. Litt forvirrende lesing. Spørsmålet i tråder er 'Hva får Norge igjen for Oljefondet?' Så blir debatten utvidet til pengesystemet i verden og hvordan alle er mer eller mindre konkurs. Derav kommer Clinks nye spørsmål frem i lyset; Hva er oljefondet verd hvis 'The Great Reset' skjer? Det er et spennende spørsmål som jeg gjerne ser debatert. Vårt pengesystem er under angrep fra mange krefter. Nå har vi fått 'Pandora Papirene' på toppen av 'Paradise Papirene' , 'Panama Papirene', 'HSBC krisen' og vet ikke hva. Siden fondet er innvestert i utlandet og i hovedsak i aksjer (eierandeler i selskaper) vil fondet være sårbart for nedgang i alle markeder. Hvis fondet innvesterer i forskjellige type markeder (energi, eiendom, teknologi, transport..etc) kan risikoen minimaliseres fordi man sprer risikoen. Men den er fremdeler stor hvis alt synker på en gang (korrigering motas med takk). Men man taper ikke før man selger. En annen ting jeg har sett litt på er hva som skjedde sist gang verden var i krise under perioden 2008/12. Da innvesterte fondet når aksjene var billige. Så dette er komplisert og må derfor debateres med omhu. Men fondet skal vi takke himmelen for. Kanskje ikke vår herre, men en varm tanke til folk som Hermod Skånland, Yngve Slyngstad med flere som har forvaltet fondet som de har gjort og ikke minst skal vi takke våre politikere og deres embedsmenn for en glimrende strategi.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Fordi fakta er viktig, spesielt når dere påståelig skal spre "sannheten".

Dere kan ikke gjøre opp formeninger om makroøkonomiske valg om man ikke skjønner makroøkonomi.

Makroøkonomi sier du. Markedbaserte valg oa terminologi som minner litt om hvordan bibelen i sin tid ble skrevet på latinsk. Kan du ikke forklare meg litt hva du mener jeg ikke forstår (med respekt)?

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (Akkurat nå):

Makroøkonomi sier du. Markedbaserte valg oa terminologi som minner litt om hvordan bibelen i sin tid ble skrevet på latinsk. Kan du ikke forklare meg litt hva du mener jeg ikke forstår (med respekt)?

 

Jeg sier ikke at du ikke forstår makroøkonomi. Jeg sier at det er feil å antyde at en debatt om makroøkonomi er avsporing når kjernen til argumentet i tråden bygger på hva jeg vil kalle en misforståelse av makroøkonomi.

Årsaken til at SPU er investert i utlandet og ikke i Norge kan enkelt forklares med makroøkonomi, og hva er vel bedre enn enkle og sikre svar?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (13 minutter siden):

spesielt når dere påståelig skal spre "sannheten".

Joda Gavekort, men hvis du leser hva du skrev så kan det lett misforstås. Hvis du med makroøkonomi mener hvordan strategien i oljefondet ikke skal påvirke vår 'real økonomi' med å koble inntekter fra oljefondet med innenriks forbruk så snakker alle de politikerne på oljefondets hjemmeside (som jeg linket til) om det. Fra alle partier faktisk. Det er riktig at det kan sies med ordet makroøkonomi. Men for å ta neste steg ut i verden, så vil jeg vite litt mer om hva 'the great reset' egentlig betyr? Hva er dette og hva innebærer det?

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (42 minutter siden):

[...] Men for å ta neste steg ut i verden, så vil jeg vite litt mer om hva 'the great reset' egentlig betyr? Hva er dette og hva innebærer det?

 

 

"The Great Reset" er strengt tatt et forslag om å endre økonomiske strukturer. Det er en nokså omfattende liste. Det skal blant annet fremmes investering av fremtidig teknologi, bakes inn kostnader av miljøtap av verdi, og en rekke andre endringer. 

Edit: Tilsvarende endringer er gjort før, men bare til andre typer økonomier. Det er normalt å omstille økonomien til det som gir videre vekst. Det skjedde da handelsflåtene ble sentral. Det skjedde da jernbanen og industrien ble sentral. Og det er ingenting spesielt radikalt med å gjøre tilsvarende igjen. 

Endret av anon_83104
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (39 minutter siden):

"The Great Reset" er strengt tatt et forslag om å endre økonomiske strukturer. Det er en nokså omfattende liste. Det skal blant annet fremmes investering av fremtidig teknologi, bakes inn kostnader av miljøtap av verdi, og en rekke andre endringer. 

Ja ja dere. Ikke for å spinne, men Børge Brende trekker litt i trådene i WEF (hvis jeg ikke tar helt feil). Når det er sagt så er jeg ikke så glad i at rike folk skal ha sugerør inn i statskassene rundt om i verden. Sier som Rutger Bregman; 'Nobody is speaking about taxes'.  Den gjengen som WEF representerer er jeg ikke fan av. Det jeg er fan av er at farmasøytiske selskaper skal betale for offentlige forskning de benytter seg av, selskaper som utvinner resurser fra offentlig land skal betale for det, og at offshore banker og finans institusjoner skal måtte bli transparange for å få tillgang til store markeder som EU og USA (Kina ser jeg bort fra da det ikke eksisterer et uavhengig rettsvesen der). Jeg er også tilhenger av at det innføres regler for økonomien som ligner litt på krigsøkonomi. Ikke direkte, men transaksjoner som kjøp og salg av selskaper blir suspendert i den perioden (utenom eksplisitt tillatelse) pandemien herjer. Noe som faktisk eksisterer i dag i mindre grad (konkuranse tilsynet). Man kan også gjøre andre grep som omfatter et globalt krisefond mm, og ikke dette påfunnet fra Prins Charles som sitter på toppen av en gigantisk hvitvaskemaskin som er britisk offshore banking. Det jeg mistenker disse folka for er at det vil bli svært dyrt for private selskaper å reise penger (oblikasjons lån oa) hvis den globale økonomien får seg en trøkk (aksjekursen faller) og det vet de godt. Derfor vil de ha direkte adgang til pengene fra arbeidskrafta (skattepengene). Pengetrykkingen i verden vil ha en konsekvens og den kommer nærmere og nærmere for hver dag. Vi må forberede oss på dette og hvis pengefolka skal få sugerør inn i statskassa er det smalhans for oss alle ihop.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Gavekort said:

Penger fungerer annerledes i en makroøkonomisk kontekst. Det man typisk vil se på som avkastning og profitt, vil bli inflasjon i makroøkonomi, siden du pumper mer kapital ut i sirkulasjon.

Staten Norge har ikke interesse i å gjøre oss veldig veldig rike og veldig veldig dyre, fordi det setter inflasjon på høygir og gjør annen norsk eksport (slik som fisk) dyrt og lite konkurransedyktig på det internasjonale markedet.

Når man gjør investeringen i andre økonomier så kan staten Norge heller eie rikdommen sin i form av gjeld i utlandet, da utenlandsk gjeld ikke vil overstimulere den norske økonomien, men samtidig være tilgjengelig for sikkerhet når stimuleringen trengs.

Vennligst forklar for meg, som ikke er økonom, hva det vil si å  "eie rikdom i utlandet i form av gjeld".
Jeg trenger det sikkert med teskje.

Endret av clink
Lenke til kommentar
On 10/4/2021 at 9:30 PM, Gavekort said:

Igjen så misforstår du den makroøkonomiske dynamikken her. Hadde du tatt penger fra SPU og gitt til fattige så hadde du gjort en redistribusjon + inflasjon, ikke et innskudd. Det ville gitt oss mer kjøpekraft som også gagner de fattige, men det ville også rammet eksport.

Du kunne like godt bedt sentralbanken om å printe flere sedler som vi kan gi til fattige.

Så dette er greit ?

"Nordmenns samlede inkassogjeld er på 115 milliarder kroner, og det var ved utgangen av juni nærmere 6,3 millioner uløste inkassosaker."

Samtidig som staten har 10 tusen milliarder kroner !?

Endret av Kroat
Lenke til kommentar

Hvis man ser på økonomisk historie de siste 100 år så har vel det å investere i aksjer vært en god investering - gitt at man ikke "plutselig må ha pengene". Jfr plot ala det vedlagt (legg merke til log y-akse). 1$ i indeksfond i år 1900 ville ha gitt $50.000 i dag.

https://www.lynalden.com/how-to-invest-in-stocks/

Hvorvidt historien gir en fasit for framtiden kan sikkert diskuteres. Hvis vestlig sivilisasjon bryter sammen i tap av tillit, polarisering og elendighet, vil USA bestå, og vil de respektere gjeld til lille Norge? Tja. Men hva med å se på det alternative scenariet: vi lar oljen ligge på havbunnen, eller vi investerer i veier og campingvogner på Norsk jord (og greier på ett eller annet magisk vis å ikke ødelegge egen økonomi). På 100 års horisont viser historien at det er en reell mulighet at Russland eller en annen makt kommer og tar over nasjonen vår, og vi taper fremdeles veiene, campingvognene og gullet som vi hadde regnet som sikre investeringer. Hvis vi hadde hatt pengene i internasjonale fond så kunne man tenke seg (ala Afghanistan) at en rimelig verdensorden ville låse de fondene inntil et demokratisk najonalt folkestyre var på plass igjen.

-k

how-to-invest-in-stocks.jpg

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (20 minutter siden):

Hvis vestlig sivilisasjon bryter sammen i tap av tillit, polarisering og elendighet, vil USA bestå, og vil de respektere gjeld til lille Norge?

Doom & gloom -- svovelpreken...Kunne mistenke deg for å ha et veddemål gående på børsen og ville påvirke markedet 🙂 Dette er vel ikke noe du tror vil skje. Er det?

Ikke for å rippe opp i gamle sår, men har du hørt om Notraship fondet? Vi vet at de store ikke vil betale gjelda si hvis det kniper. Det trenger vi ikke lure på engang.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (24 minutter siden):

Doom & gloom -- svovelpreken...Kunne mistenke deg for å ha et veddemål gående på børsen og ville påvirke markedet 🙂 Dette er vel ikke noe du tror vil skje. Er det?

Jeg kan avkrefte at jeg har noen spekulative veddemål gående på børs, og at det jeg skisserte er noe jeg har stor tro på. I kontekst av den tidligere diskusjonen i tråden så fant jeg det rimelig å skissere det.

Sitat

Ikke for å rippe opp i gamle sår, men har du hørt om Notraship fondet? Vi vet at de store ikke vil betale gjelda si hvis det kniper. Det trenger vi ikke lure på engang.

Tenker du på pengene England betalte for Norsk sjøfart under krigen, og som etter krigen ble et stridsmoment mellom krigsseilerne, AP, LO og rederne? Jeg ser ikke helt at det er direkte relevant for om USA kommer til å betale utestående, eller konfiskere eiendom eid av utenlandske makter.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Tenker du på pengene England betalte for Norsk sjøfart under krigen, og som etter krigen ble et stridsmoment mellom krigsseilerne, AP, LO og rederne? Jeg ser ikke helt at det er direkte relevant for om USA kommer til å betale utestående, eller konfiskere eiendom eid av utenlandske makter.

Yep. Notraship fondet var sjøfolkenes betaling. De allierte (UK & USA) hadde forpliktet seg til å erstatte tapt tonnasje etter krigen noe de selfølgelig ikke gjorde. Derfor tok den Norske stat pengene fra sjøfolka og ga dem til rederne. Ikke hyggelig når sjøfolka var den gruppa som mistet flest folk enn noen under krigen. Far min var en av dem. Ikke hyggelig av den Norske regjering.

Javel ja. Du er en 'beliver' bekrefter du. Ok. Hyggelig at folk er ærlige selv når det er det mest usannsynlige de tror på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...